Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@16:21:34 GMT

راه اندازی اردوهای جهادی با رویکرد علمی

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۸۰۹۰۶

راه اندازی اردوهای جهادی با رویکرد علمی

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان قزوین گفت: از ابتدای سال تا کنون 12 طرح به دبیرخانه مرکز رسیده و تا کنون 5 طرح موفق به استقرار در مرکز شده اند و از کارگاه‌ها و خدمات مرکز برای تجاری سازی محصول استفاده می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابراهیم حقوردیلو در گفت‌وگو با  صبح قزوین با اشاره به هدف از تشکیل و راه اندازی سازمان بسیج علمی ابرازکرد: در سال 1387 به منظور هماهنگی، هدایت و توسعه هدفمند و فعالیت‌های علمی و پژوهشی در سطح اقشار دانشور بسیج سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری تاسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


وی با اشاره به وظایف این سازمان عنوان کرد: تقویت بنیه علمی و پژوهشی و توانمندسازی علمی مهارتی بسیجیان، تعامل موثر با کلیه مراکز علمی، پژوهشی، صنعتی و سایر دستگاه‌های کشور و استان، کمک به ترویج ارزش‌های دینی، انقلابی و فرهنگ و تفکر بسیجی در عرصه علم و فناوری از جمله وظایف این سازمان است. 
این مسئول افزود: مرکز حمایت سازمان بسیج علمی با حمایت از طرح‌ها و ایده‌های رتبه بندی شده برای شناسایی تهدیدات و فرصت‌های پیش روی استان قزوین حرکت می‌کند، به همین جهت این سازمان تعامل اثر بخش با سازمان‌ها و نهادها و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و صنایع استان را در دستور کار خود قرار داده است. 

وی اضافه کرد: این سازمان در سال 1396 همگام با سایر سازمان‌ها، نهادها و دانشگاه‌ها، پیگیر تحقق منویات رهبر معظم انقلاب بوده و با تمام توان و تلاش، برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را با رویکرد تحقق شعار سال اجرا کرده است.

مسئول سازمان بسیج علمی تاکید کرد: سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان قزوین با همکاری و در تعامل با سایر نهادها و سازمان‌ها می‌تواند با انواع برنامه‌ها و اقدامات از جمله کارگاه‌های آموزشی، همایش‌های موضوعی، نشست‌های روشنگری، جلسات هم اندیشی نقش خوبی را در جهت تحقق منویات رهبر معظم انفلاب ایفا کند.

وی افزود: ضمن تأکید بر اهمیت همه برنامه‌ها، ماموریت‌ها، اقدامات و فعالیت‌های علمی و پژوهشی در سطح اقشار بسیج و با توجه به تاکیدات ریاست سازمان بسیج علمی، راه اندازی پایگاه‌های علمی از توجه خاصی برخوردار است.

حق وردیلو اظهار کرد: برنامه هدایت و حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های مخترعان و مبتکران، تعامل و همفکری با اقشار اندیشه ورز بسیج، گسترش فعالیت‌های خانه نخبگان، کیفی سازی مراکز رشد سازمان و اثربخش کردن اردوهای جهادی نخبگان بسیج از دیگر اولویت‌های بعدی سازمان به شمار می‌رود. 
وی بیان کرد: در کنار همه این فعالیت‌ها و برنامه‌ها، تعامل با نهادها، سازمان‌ها، مراکز علمی و دانشگاهی و تحقیقاتی همواره از محورهای اصلی سازمان بسیج علمی است. 

مسئول سازمان بسیج علمی گفت: بررسی مسائل و مشکلات استان در عرصه‌های مختلف توسط کارگروه‌های خانه نخبگان و تبدیل کردن آن به طرح‌های تحقیقاتی از دیگر اقدامات سازمان است که پیگیر اجرای موفق و موثر آن هستیم. 

برنامه‌های مهم سازمان بسیج علمی 
وی در ادامه با برنامه‌های مهم این سازمان اشاره کرد و افزود: ایجاد و راه اندازی پایگاه‌های علمی، برگزاری اردوهای علمی جهادی، انجام بازدیدهای علمی از مراکز تولیدی، صنعتی و تحقیقاتی، حمایت مادی و معنوی از طرح‌های مخترعان، ارائه مشاوره‌های فنی و کارشناسی طرح‌ها و پروژه‌های بسیجیان از برنامه‌های مهم این سازمان است. 

حق وردیلو تصریح کرد: هدایت و سازماندهی نخبگان و فرهیختگان استان، نظارت بر انجام موثر و مفید برنامه‌ها و فعالیت‌های علمی در سطح اقشار دانشورز بسیج، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها با موضوع معرفی طرح‌ها و ابتکارت برتر و اجرای کارگاه‌ها و همایش‌های علمی و فنی به منظور افزایش توانمندی بسیجیان از دیگر برنامه‌های مهم این سازمان به شمار می‌رود. 
این مسئول با اشاره به هدف این سازمان در جهت اشتغالزایی بسیجیان عنوان کرد: سازمان بسیج علمی در جهت اشتغال‌زایی بسیجیان نیز وظیفه و ماموریت مهمی بر عهده دارد و اجرای کارگاه‌های مهارت افزایی یکی از ماموریت‌های سازمان بسیج علمی در جهت اشتغالزایی خواهد بود. 

راه اندازی اردوهای جهادی با رویکرد علمی 
وی در رابطه با ظرفیت نخبگان علمی گفت: نخبگان علمی بی شک یکی از ظرفیت‌های بی بدیل جامعه هستند که حضور جهادی در عرصه‌های پیشرفت و محرومیت زدایی می‌تواند سرعت تحقق و کیفیت کار را دو چندان کند. بر این اساس طرح اردوی جهادی نخبگان تهیه و تنظیم شد تا با استفاده از این سرمایه انسانی مهم بتوانیم به سمت اهداف والای انقلاب اسلامی حرکت کنیم. 

حق وردیلو در ادامه اذعان کرد: به منظور بهره گیری از ظرفیت‌های نخبگان ابتدا این عزیزان را تیم بندی کرده و برای هر گروه اسم یکی از شهدای استان را انتخاب کرده و با هماهنگی سازمان بسیج سازندگی شروع به اعزام به مناطق محروم کردیم. 

وی افزود: تاکنون چندین گروه از مهندسان و متخصصان بسیجی در قالب گروه‌های تخصصی کشاورزی، صنعتی، معماری و زیست محیطی تشکیل سازماندهی شده اند و آماده انجام اقدامات و برنامه‌های داوطلبانه خود در روستاهای کم برخوردار استان هستند. 

این مسئول اضافه کرد: با تیم بندی‌های انجام شده و گروه بندی تخصصی اعضای خانه نخبگان بسیج استان، طی روزها و ماه‌های آینده نسبت به اعزام سایر گروه‌ها به اردوهای جهادی به مناطق مختلف استان اقدام خواهد شد.

هدایت و حمایت مادی و معنوی از پروژه‌های مخترعان
حق وردیلو بیان کرد: در راستای نقشه جامع علمی کشور و همچنین سند چشم انداز 1404 با تعریف و تبیین موضوعات کلیدی و راهبردی؛ برنامه هدایت و حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های مخترعان در دستور کار سازمان بسیج علمی قرار گرفت. 

وی افزود: سازمان بسیج علمی در راستای رفع نیازهای علمی و دفاعی و همچنین خودکفایی کشور عزیزمان ایران، برنامه حمایت از طرح‌های نیمه حرفه ای و حرفه ای را توسعه داد و امروزه با ارائه تسهیلات بانکی به دنبال تجاری سازی این محصولات و تولیدات است.
این مسئول اعلام کرد: این سازمان با انجام حمایت مادی بلاعوض تا سقف 30 میلیون ریال از طرح‌های نیمه حرفه ای در استان و حمایت مادی بلاعوض تا سقف 50 میلیون ریال به منظور تجاری سازی محصولات و همچنین پیگیری جهت دریافت انواع تسهیلات بانکی و معرفی به نهادها و سازمانها گامی کوچک ولی مهم در این زمینه برداشته است. 

وی گفت: حمایت از طرح‌های اقتصادی، فنی، آموزشی و علمی با توجه به شرایط جغرافیایی استان قزوین و بحث محرومیت زدایی در اولویت این سازمان قرار دارد و قصد داریم که این طرح‌ها با فوریت در کارگروه‌های تخصصی به بحث و بررسی گذاشته شود. 

حق وردیلو بیان کرد: این سازمان دست همه مخترعان دلسوز و پژوهشگران استان را جهت انجام پروژه های مختلف به گرمی می‌فشارد و آماده همکاری در تمام زمینه‌های اقتصادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی است. 

مراکز رشد و خلاقیت
مسئول سازمان بسیج علمی اظهار کرد: با عنایت به تاکیدات فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر شتاب بخشیدن به جریان تحقیقات و نوآوری،عدم انحصار طلبی در تحقیقات و نوآوری، جذب ذهن‌های برتر، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی، مراکز رشد و خلاقیت ایجاد و راه اندازی شد. 
حق وردیلو اذعان کرد: مراکز رشد و خلاقیت با اهداف متعدد و متنوعی در ابتدا ایجاد شد و ارائه انواع خدمات فنی و کارگاهی به مخترعان و مبتکران و شرکت‌های دانش بنیان یکی از منظورهای ایجاد و راه اندازی این مراکز است. 

وی گفت: مأموریت اصلى مراکز رشد ایجاد فضاى مناسب جهت تجارى کردن دستاوردهاى تحقیقاتى و فناورانه و حمایت از توسعه کسب و کارهاى دانش‌بنیان است. 

مسئول مرکز رشد و خلاقیت استان قزوین اظهار کرد: مرکز رشد و خلاقیت شهید حسن پور قزوین باتدبیر مسئولان سازمان مرکزی در تهران و با حمایت فرماندهان سپاه استان قزوین در سال 1384 راه اندازی شد. 

وی افزود: مرکز رشد و خلاقیت بسیج با ارایه خدمات حمایتى از ایجاد و توسعه کسب و کارهای جدید توسط کارآفرینان در قالب واحدهاى نوپاى فعال صاحب ایده در حوزه فناوری‌هاى پیشرفته و اهداف اقتصادى مبتنى بر دانش و فناورى پشتیبانى مى‌کند. 

حق وردیلو تاکید کرد: مرکز رشد محلی مناسب برای کمک به افراد مستعد،نخبگان، نوآوران، مبتکران بسیجی و شرکت‌های کوچک و نوپا در راستای تبدیل ایده به پدیده از طریق حمایت‌های مالی،خدمات مشاوره ای،کارگاهی و آزمایشگاه است.

وی در ادامه به اهداف مراکز رشد اشاره و اعلام کرد: بستر سازی جهت ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب جهت نیروهای تحصیل کرده،بستر سازی جهت تجاری‌کردن دستاوردهای تحقیقاتی، برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های مختلف آموزشی، شرکت در نمایشگاه‌های داخل و خارج استان، تولید و توسعه محصولات فنآورانه، ایجاد بانک اطلاعاتی و ارائه خدمات به جامعه مخاطب بخشی از اهداف و منظورهای ایجاد و راه اندازی مراکز رشد به حساب می‌آید. 

وی افزود: به منظور بررسی طرح‌ها و پروژه‌های مخترعان و مبتکران جهت حمایت و استقرار در این مرکز کارگروه‌های تخصصی 8 گانه با کمک کارشناسان و داوران علمی ایجاد شده است. 

حق وردیلو یادآور شد: اقشار مختلف بسیج از جمله بسیج اساتید، فارغ التحصیلان و دانشجویان و دانش آموزانی که دارای ایده‌ها و طرح‌های نو با مبانی علمی هستند و دسترسی به مراکز تحقیقاتی و امکانات آزمایشگاهی را ندارند می‌توانند از خدمات این مرکز استفاده کنند. 

وی افزود: از ابتدای سال تا کنون 12 طرح به دبیرخانه مرکز رسیده و بعد از داوری طرح‌های دریافتی تا کنون 5 طرح موفق به استقرار در مرکز شده اند و از کارگاه‌ها و خدمات مرکز برای تجاری سازی محصول استفاده می‌کنند. 

ایجاد و راه اندازی پایگاه‌های علمی بسیج در سطح محلات 
مسئول سازمان بسیج علمی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های سازمان بسیج علمی و پژوهشی در سال 1396 راه اندازی پایگاه های علمی با محوریت مساجد است و این موضوع می‌تواند هم به بسیج کمک نماید و هم به رونق مساجد. 

حق وردیلو افزود: یکی از منظورهای ایجاد و راه اندازی پایگاه‌های علمی، ارتقاء سطح منزلت بسیج و افزایش توانمندی و مهارت بسیجیان در ابعاد مختلف زندگی است. 

وی گفت: ایجاد ظرفیت‌های نو بواسطه فعالیت‌های علمی و خلاقانه جهت تحقق جذب حداکثری در پایگاه‌های بسیج از دیگر منظورها و اهداف راه اندازی پایگاه‌های علمی به شمار می‌رود. 

مسئول بسیج علمی استان قزوین بیان کرد: در سال 1396 ضمن تعالمل با فرماندهان نواحیو حوزه های مقاومت بسیج تعداد 5 پایگاه علمی در سطح نواحی مقاومت بسیج راه اندازی شد که به انواع برنامه‌ها و فعالیت‌های علمی و پژوهشی در آن اجرا می‌شود. 
وی تاکید کرد: برنامه‌های مختلفی برای بسیجیان عزیز پایگاه از جمله بازدید علمی، کلاس تقویتی،مسابقات علمی و کارگاه‌های فنی تدارک دیده شده است که در طول سال اجرا خواهد شد. 

خانه نخبگان بسیج 
وی بیان کرد: یکی از ماموریت‌ها و وظایف خانه نخبگان استان قزوین، آشنا کردن نخبگان و فرهیختگان استان با مسائل و موضوعات توسعه استان است تا بتوانیم در گام بعدی نقش خود را به عنوان نخبه برای حرکت در مسیر توسعه استان مشخص کنیم.

حق وردیلو اضافه کرد: خانه نخبگان بسیج ظرفیت و پتانسل خوبی برای سازماندهی نخبگان، آگاهی بخشی به آنان در راستای استفاده از ظرفیت و توان برای حل مسائل و موضوعات استان به شمار می‌رود. 

وی ابراز کرد: این نخبگان و فرهیختگان افرادی هستند که نگاهی کارشناسی و دقیق به موضوعات، مسائل و معضلات استان دارند و در قالب کارگروه‌های تخصصی، ضمن بررسی کارشناسی و متقن این موضوعات به صورت طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی پیشنهادات خود را به مسئولان نهادها و سازمان‌ها ارائه می‌کنند.

این مسئول افزود: مسئله شناشایی، معرفی و شناخت موارد و اولویت‌های توسعه استان قزوین و همچنین در گام بعدی معرفی موانع توسعه و پیشرفت استان برای اعضای نخبگان کاربردی و مفید خواهد بود که بدین منظور تعامل خوبی با سازمان برنامه ریزی استانداری داریم. 

مسئول سازمان بسیج علمی قزوین در رابطه با طرح ارتباط با صنعت و دانشگاه که در خانه نخبگان بسیج بحث و بررسی می‌شود، گفت: وجود 56 واحد دانشگاهی و مرکز علمی و همچنین حضور بیش از 120 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف در استان قزوین، باعث شده تا استان قزوین توانمندی خوبی در زمینه علمی و تولیدات علمی داشته باشد. 

حق وردیلو افزود: دانشگاه و تولیدات زمانی مفید و اثر بخش خواهد بود که، این تولیدات به حل مسائل استان در بخش‌های مختلف به خصوص صنعت کمک کند و باعث رشد، پیشرفت و بالندگی آن شود. 

وی عنوان کرد: استان قزوین با 3500 واحد تولیدی جزء مراکز صنعتی کشور به حساب می‌آید. بنابراین یکی از نیازها، موضوعات و مطالبات این استان، حل مسائل و مشکلات مراکز صنعتی و تولیدی با کمک مراکز علمی و تحقیقاتی خواهد بود.

مسئول سازمان بسیج علمی با اشاره به هدف از پیگیری این طرح بیان کرد: هدف از پیگیری این موضوع شناسایی معضلات، مسائل، مشکلات و نیازهای استان قزوین در بخش صنایع و واحدهای تولیدی، احصاء عناوین نیازهای صنایع و تبدیل به موضوع مقاله و پایان نامه، هدفمند سازی پایان نامه ها و مقالات اساتید و دانشجویان، به وجود آمدن احساس موثر بودن،مفید بودن در بین اساتید و دانشجویان است. 

بازدید علمی از مراکز علمی،تحقیقاتی و صنعتی 
حق وردیلو اذعان کرد: یکی از فعالیت‌های مفید و پرجاذبه در سازمان بسیج علمی، برنامه بازدید علمی از مراکز تحقیقاتی، صنعتی و پژوهشی است. 

مسئول سازمان بسیج علمی استان قزوین گفت: یکی از مشکلات و مسائلی که مهندسان و فارغ التحصیلان رشته های فنی و مهندسی با آن مواجه هستند،عدم آشنایی کامل با مباحث فنی و مهارتی در شرکت‌ها، کارخانجات و واحدهای تولیدی است که در موقع جذب و استخدام در این واحدها مشکل ساز خواهد بود. 

وی بیان کرد: یکی از اهداف این سازمان از برگزاری اردوها و برنامه بازدید علمی از مراکز صنعتی، افزایش مهارت و ایجاد انگیزه در متخصصان بسیجی برای تلاش کردن در زمینه یادگیری بیشتر در حوزه‌های فنی و مهندسی است تا بتوانند مشکلات کمتری را در مراحل ابتدایی بکارگیری در شرکت‌ها داشته باشند. 
مسئول سازمان بسیج علمی استان قزوین عنوان کرد: سازمان بسیج علمی و پژوهشی تلاش می‌کند تا ضمن حمایت مادی و معنوی از طرح‌ها و پروژه‌های علمی، فرصتی را برای شناسایی و تجلیل از مخترعان و نخبگان به وجود آورد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این سازمان آمادگی دارد تا با مشارکت نهادها و سازمان‌ها و همکاری فرهیختگان علمی گامی هر چد کوتاه ولی موثر در جهت پیشرفت و توسعه استان بردارد و از همه آحاد مردم در تحقق این موضوع دست یاری طلب دارد.
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۸۰۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مریم محرمی: سخن از فرار مغزها و مهاجرت نخبگان از ایران همواره مطرح بوده اما آنسوی دیگر این ماجرا هیچگاه آنطور که باید به چشم نیامده است.

در چند دهه اخیر همواره گلایه از این بوده که چرا مهاجرت نخبگان ایرانی بازگشتی به کشور ندارد یا چرا به همان میزان که در صادرات مغزهای ایرانی فعال هستیم در واردات آن کوتاهی کرده‌ایم؟ اصلاً سهم ما در جذب دانشجویان خارجی در همه این سال‌ها چقدر بوده است؟

زمانی که صحبت از همکاری‌های بین‌المللی است، حضور دانشجویان بین المللی به عنوان یکی از ارکان اصلی بین المللی شدن تجلی پیدا می‌کند. یعنی اگر دانشجوی بین المللی در دانشگاهی حضور نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که دانشگاه چهره بین المللی به خود بگیرد. بنابراین اگر بخواهیم در حوزه مرجعیت علمی گام برداریم باید به موضوع جمعیت دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه‌ها توجه داشته باشیم.

توسعه علمی یک حرکت چند وجهی است که در ظرف محیط بین المللی رخ می‌دهد، پدیده جهانی شدن اقتصاد و فرهنگ از سویی و موضوع جهانی بودن علم و فناوری از سوی دیگر، روند رو به رشد فعالیت‌های بین المللی را افزایش داده است. از این رو پدیده و سیاست بین المللی شدن آموزش عالی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشورها و مناطق مختلف با رشد فراگیر و استقبال روز افزونی رو برو بوده است.

بهانه این گفت‌وگو با همین سوالات کلید خورد تا ما به سراغ دکتر اسماعیل چمنی؛ رئیس دانشگاه محقق اردبیلی برویم تا به این سوالات پاسخ دهد. کسی که توانست بیش از یک هزار و ۷۰۰ دانشجوی خارجی را به این دانشگاه جذب کند.

حضور ۱۷۰۰ دانشجوی خارجی در اردبیل، در استان بازتاب‌های متفاوتی از نظر مردم داشت. برخی از آنها این تعداد را باعث افتخار و به نوعی به کیفیت بالای نظام آموزش عالی ایران و دانشگاه محقق اردبیلی نسبت می‌دادند و معتقد بودند جامعه ایرانی عادت دارد خوبی‌های خودش را نبیند و در مقابل عده‌ای معتقد بودند مقایسه این تعداد با موج مهاجرت نخبه‌ها از ایران از اساس اشتباه است و دلیل این حضور را به نوعی تجارت دانشجو می‌دانستند که در همه جای دنیا معمول است.

* مزایای بین المللی شدن دانشگاه محقق اردبیلی را بفرمائید؟

دانشجویان ما سفیران ما در کشورهای خودشان هستند چرا که با فرهنگ و آداب و رسوم اصیل ایرانی آشنا می‌شوند و روابط فردی- اجتماعی زیادی با کشور ما برقرار کرده اند.

با حضور این دانشجویان در دانشگاه‌های کشور روند جذب دانشجویان خارجی افزایش پیدا می‌کند چرا که در صورت رضایتشان از دانشگاه محل تحصیلشان به عنوان مبلغان آن دانشگاه در کشور خودشان خواهند بود و دوستان و افراد زیادی را به تحصیل در ایران و در آن دانشگاه ترغیب خواهند کرد.

در کل تحصیل دانشجویان خارجی از جنبه‌های علمی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای کشور ما مفید است. دیپلماسی علمی یکی از دستاوردهای حضور این دانشجویان در ایران است. بطوریکه می‌توانند پل ارتباطی بین اساتید ایران و کشور خودشان باشند و پروژه‌های مشترک علمی و فناوری بین دو کشور را پیش ببرند.

در بعد اقتصادی می‌توانند به کنشگران اقتصادی فعال در مبادلات اقتصادی دو کشور تبدیل شوند و با مراودات بازرگانی که در این راستا اتفاق می‌افتد منجر به افزایش ارزآوری کشور از طریق صادرات محصولات ایرانی یا محصولات دانش بنیان مراکز رشد دانشگاه‌ها یا پارک‌ها گردند.

در بعد سیاسی با افزایش مناسبات سیاسی دو کشور منجر به بهبود روابط دو کشور می‌شوند و در درازمدت با گرفتن کرسی‌های مهم سیاسی کشورشان عامل تقویت همکاری‌های سیاسی دو کشور می‌شوند. زندگی در کنار دانشجویان ایرانی یا دانشجویان کشورهای دیگر که در دانشگاه‌های ایران در حال تحصیل هستند منجر به تبادلات فرهنگی آن‌ها شده و سازگاری و تاب آوری با زندگی در کنار فرهنگ‌های متنوع دنیا از نتایج دیپلماسی فرهنگی حضور این دانشجویان در ایران است.

* چالش‌ها و موانع بین المللی شدن دانشگاه چیست و چه راهکاری را برای حل این چالش‌ها پیشنهاد می‌دهید؟

ابتدا توضیح این مورد ضروری است که بالاخره وقتی کار جدید و حرکتی نو در محیطی شروع می‌شود قطعاً مشکلاتی خواهد داشت و بعضاً موانعی در این راه ایجاد خواهد شد ولی از آنجایی جذب دانشجویان خارجی سبب بین المللی شدن دانشگاه و افزایش اعتبار آن‌در سطح ملی و بین المللی می‌شود باید این موارد را ‌پذیرفت و ریل‌گذاری صحیحی انجام داد.

به این سوال از چند جنبه می‌توان پاسخ داد. جنبه اول ظرفیت بسیار بزرگ اساتید نخبه موجود در دانشگاه‌های کشور است که به جرأت می‌توان گفت در سطح بین المللی جزو نفرات اول دنیا هستند از جمله دانشمندان ۱ درصد و ۲ درصد کشور. ولی آنچنان که باید شناخته شده نیستند و این برمی‌گردد به تبلیغات کم در عرصه بین المللی و گاهاً تبلیغات منفی که علیه ایران در عرصه بین المللی وجود دارد.

برای حل این مشکل باید مزیت‌های تحصیل در ایران و دانشگاه‌های کشور همچنین مزیت‌های کشور ایران از حیث فرهنگی، گردشگری و اقلیمی و موقعیت سیاسی آن برای دانشجویان تبلیغ شود.

جنبه دوم عدم آشنایی برخی دستگاه‌ها و مسئولین کشور به اهمیت حضور این دانشجویان در ایران است چرا که به جنبه راهبردی حضور دانشجویان بین الملل و نقش بی همتای آنها در دیپلماسی علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اهمیت نمی‌دهند؛ برای حل این مشکل باید با برگزاری جلسات توجیهی متعدد چه از طریق رسانه‌ها و چه از طریق متولیان امر اهمیت حضور این دانشجویان برجسته شود.

جنبه سوم جایگاه امور بین الملل دانشگاه‌ها در سطح وزارتخانه است که پیشنهاد می‌شود در چارت سازمانی به صورت یک دست در کل دانشگاه‌های کشور از سطح مدیریت به معاونت تبدیل شود که با چنین تغییری پیشرفت بهتری در حوزه بین المللی سازی دانشگاه‌ها می‌تواند اتفاق افتد.

جنبه چهارم کندی روند صدور ویزای تحصیلی است که البته اخیراً با پیگیری‌های سازمان امور دانشجویان به مراتب بهتر از قبل شده است ولی همچنان می‌توان با چابک سازی روند صدور ویزا و تسهیل محدودیت‌های اقامت و تردد دانشجویان به این امر کمک کرد.

* راهکارهای بهبود جذب دانشجوی خارجی چیست؟

شرکت در نمایشگاه‌های جذب دانشجویان خارجی در اقصی نقاط دنیا، رایزنی با سفیران ایران در کشورهای مختلف دنیا و برگزاری نشست‌های مختلف با مسئولین کشورهای مختلف، ایجاد بورسیه‌های مختلف از طریق وزارت علوم ایران یا وزارت امور خارجه برای جذب و معرفی نخبگان کشورهای مختلف به دانشگاه‌های ایران، ساماندهی شرکت‌ها و کارگزارهای جذب دانشجویان خارجی و تشویق آنها به منظور جذب از سایر نقاط دنیا نه فقط کشورهای همسایه از جمله راه کارهای بهبود ساز و کار جذب دانشجویان خارجی است.

* راه اندازی سامانه جذب دانشجویان بین المللی در دانشگاه محقق اردبیلی برای بین المللی شدن دانشگاه چه اقداماتی لازم است و دانشگاه محقق اردبیلی چه اقداماتی انجام داده است؟

علاوه بر ارتقای سطح علمی دانشگاه و افزایش مقالات و کتب علمی قابل استناد، ثبت اختراعات در سطح جهانی، کسب رتبه‌های بالا در نظام‌های مختلف رتبه بندی بین المللی، یک سری اقدامات زیربنایی نیز لازم است.

در این راستا دانشگاه محقق اردبیلی با توسعه اداره امور بین الملل از طریق اختصاص ساختمان جداگانه، افزایش تعداد کارکنان این بخش، ایجاد اداره امور کنسولی جهت انجام مراحل صدور ویزا و اقامت این دانشجویان، همچنین اخذ مجوز مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان «آزفا» و راه اندازی سامانه جذب دانشجویان بین المللی اقداماتی انجام داده است.

در حال حاضر معاونت‌های مختلف دانشگاه در حال تدوین برنامه‌های مختلف دانشجویی، فرهنگی و تربیتی برای این دانشجویان هستند که با برگزاری دوره‌ها و اردوهای مختلف فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی را بهتر به آنها منتقل کنند. قدم بعدی احداث خوابگاه دانشجویان بین الملل و همچنین اخذ مجوز راه اندازی پردیس بین الملل دانشگاه است که در دستور کار قرار دارد.

* مهمترین سیاست‌ها، مقررات و قوانین جذب دانشجویان خارجی چیست؟

امروزه اهمیت تبادل دانشجویان در عرصه بین المللی بر کسی پوشیده نیست و در همین راستا رقابت شدیدی بین کشورهای مختلف در جذب دانشجو وجود دارد. هر کشوری که چشم انداز ماندگاری برای دانشگاه و آموزش عالی خود از حیث علمی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قائل است وارد این رقابت بین المللی می‌شود.

با در نظر گرفتن مزیت‌های عنوان شده ایران که دانشگاه‌هایی در تراز بین المللی دارد و آموزش عالی آن مزیت‌ها و ظرفیت‌های زیادی دارد وارد این رقابت شده است تا به جایگاه مطلوبی در مرجعیت علمی برسد و در گسترش زبان فارسی نیز تأثیرگذار باشد. سیاست کنونی کشور جذب دانشجویان از همه کشورهای دنیا و بعبارتی تنوع ملیتی است.

* در شرایط جهانی شدن اقتصاد، فرهنگ و فناوری نقش دانشجویان خارجی در تولید علم و تسهیل فناوری چیست؟

همانطوری که عنوان شد تقویت مرجعیت علمی‌، رشد دیپلماسی عمومی و گسترش زبان فارسی سه علت اصلی جذب دانشجوی بین الملل است.

رسیدن به مرجعیت علمی، یعنی توجه دنیا نسبت به علم ایران و پذیرش مرجعیت ایران در حوزه علم و دانش‌، مرهون حضور دانشجویان بین الملل در دانشگاه‌های ایران است چرا که هر کدام از این دانشجویان صاحب مقالات علمی یا شرکت‌های دانش بنیان هستند و می‌توانند با نقش آفرینی در عرصه دانش و فناوری کشور ایران را سردمدار علم و دانش کنند و در تولید علم که همان مرجعیت علمی است مؤثر باشند.

* وضعیت موجود دانشجویان بین الملل در ایران و در اردبیل رو بفرمائید؟

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو از بیش از ۹۰ ملیت در ایران مشغول به تحصیل هستند که با وجود رشد خوب نسبت به گذشته، هدف گذاری روی جذب بیش از ۲۵۰ هزار دانشجو در یک بازه زمانی ۵ ساله در کل کشور در نظر گرفته شده است.

دانشگاه محقق اردبیلی نیز همراستا با سیاست‌های بالادستی از سال ۱۴۰۱ به صورت جدی به موضوع جذب دانشجویان خارجی وارد شد که حاصل آن جذب بیش از ۱۷۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای عراق، سوریه، نیجریه و ترکیه بوده است.

* دانشجویان خارجی در اردبیل در چه رشته‌هایی تحصیل می‌کنند؟

دانشجویان خارجی در رشته‌های مختلف موجود در دانشگاه تحصیل می‌کنند که پرتقاضاترین آنها به ترتیب رشته‌های مدیریت بازاریابی و ارتباطات ورزشی، مدیریت بازرگانی، مدیریت آموزشی، اقتصاد توسعه و برنامه ریزی، زبان و ادبیات عربی، مدیریت کسب و کار مالی، روانشناسی تربیتی، آموزش زبان انگلیسی، مطالعات منطقه‌ای گرایش خاورمیانه و شمال آفریقا، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، آمار ریاضی، مدیریت سازمان‌ها و باشگاه‌های ورزشی، مهندسی عمران، زیست شناسی سلولی-مولکولی، تاریخ، روانشناسی عمومی، مهندسی مکانیک تبدیل انرژی، مهندسی کامپیوتر و شیمی تجزیه هستند.

اگر به ترتیب دانشکده‌ها از پرتقاضاترین به کم تقاضاترین عنوان کنیم دانشکده علوم اجتماعی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشکده علوم، دانشکده فنی و مهندسی و دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی قرار دارند.

* انگیزه حضور دانشجویان خارجی در اردبیل چیست؟

تبادل دانشجویان در عرصه بین المللی موضوع جدیدی نیست و سال هاست کشورهای مختلف به علت نقش راهبردی دانشجویان دنیا در گسترش دیپلماسی علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به اعزام دانشجویانشان به کشورهای مختلف دنیا و پذیرش دانشجویان از کشورهای مختلف دنیا اقدام می‌کنند.

کشور ایران با توجه به داشتن دانشگاه‌های همتراز با دانشگاه‌های معتبر دنیا مقصد بسیاری از دانشجویان از جمله دانشجویان کشورهای دوست و همسایه است.

علاوه بر این، ظرفیت پذیرش دانشجویان در بعضی کشورها مثل عراق به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی بسیار پایین است و به همین علت بسیاری از دانشجویان این کشورها برای تحصیل در مقاطع بالاتر که امکان آن در کشور خودشان مهیا نیست به دانشگاه‌های برتر کشورهای دیگر از جمله ایران می آیند. به علت قرابت فرهنگی و تاریخی بسیار زیاد بین ایران و عراق و با توجه به مسلمان بودن دو کشور، ایران اولین مقصد تحصیل برای دانشجویان عراقی و حتی سوری است.

هزینه تحصیل و زندگی در ایران نیز برای این دانشجویان به نسبت پایین است و علاوه بر آن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوانی وجود دارد که در کنار تحصیل می‌تواند از بعد تفریحی هم حائز اهمیت باشد و در کنار آن نزدیکی به ایران برای کشورهای همسایه از دیگر مزیت تحصیل در ایران برای آن هاست.

* کلام آخر؟

به نظر می‌رسد امروزه کشورها با ارتقای سطح همکاری‌ها و تبادلات بین المللی علمی نه تنها مشروعیت جانبی و منزلت اجتماعی کسب می‌کنند بلکه به نوسازی اقتصاد و کارآمدی فناوری خود مدد می‌رسانند.

یکی از ابعاد بین المللی سازی، ارتقای هویت ملی است و این ابزاری است برای معرفی زبان و فرهنگ ملی کشورها در عرصه بین المللی است تا کشورها بتوانند از راه گسترش آموزش عالی در قلمرو بین المللی از وابستگی صرف به کشورهای غربی بکاهد.

حضور دانشجویان با زبان‌ها، قومیت‌ها، نژادها، فرهنگ‌ها و سطح اجتماعی-اقتصادی متفاوت در دانشگاه‌های ایران، سابقه‌ای طولانی دارد. استفاده از این تجربه در انسجام و انطباق سریع‌تر دانشجویان بین المللی می‌تواند دانشگاه‌های ما را محل مطلوبی برای پذیرش دانشجویان از کشورها و فرهنگ‌های دیگر کند.

بین المللی شدن دانشگاه‌ها و جذب دانشجویان بین المللی مزیت‌های گوناگونی برای کشور و نظام آموزش عالی ایران دارد. از جمله این مزایا، بهبود کیفیت دانشگاه، دستیابی به مرجعیت علمی، افزایش تعامل فرهنگی - اجتماعی، جذب نخبگان علمی، افزایش سرمایه‌های اجتماعی، اشتغالزایی و درآمدزایی ارزی، توسعه دامنه نفوذ فرهنگی و ایجاد امنیت پایدار در منطقه و در نهایت افزایش قدرت نرم کشور است و این فارغ التحصیلان غیر ایرانی می‌توانند سفیران و مبلغان نظام آموزشی ایران به شمار روند.

کد خبر 6089261

دیگر خبرها

  • نشست تخصصی کمیته امداد استان گلستان با دانشگاه آزاد اسلامی برگزارشد
  • طرح ملی درس عفاف و حجاب در طراحی پارچه و لباس دانشگاه های هنر
  • حمایت بسیج سازندگی از مهارت آموختگان آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان
  • واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری
  • رویکرد حکمت بنیان کلید حکمرانی در سلامت
  • تحصیل در دانشگاه آزاد ممسنی با کمترین هزینه/ تعامل با شهرداری نورآباد براساس رویکرد فناوری
  • بسیج همراه مردم در جبران خسارت های سیل
  • امداد رسانی گروه‌های جهادی بسیج در سیل بم
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • رویکرد دولت سیزدهم خدمت شبانه‌روزی و جهادی به مردم است