Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@09:39:27 GMT

2017 ؛ سال پیروزی ملت عراق

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۱۵۹۵۶

2017 ؛ سال پیروزی ملت عراق

تهران- ایرنا- «سید کمال خرازی» رییس شورای راهبردی روابط خارجی و شیخ «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای عراق در نشست «عراق پساداعش»، سال 2017 را سال بزرگی برای مردم عراق دانستند که در آن ضمن شکست داعش از توطئه تجزیه این کشور جلوگیری شد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، چند ماهی است که داعش موقعیت خود را در عراق از دست داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع طومار موجودیت خلافت خودخوانده اسلامی با از دست دادن شهر موصل در هم پیچیده شد.
عراق در چند سال اخیر تحولات بسیار مهم و تاثیرگذاری را پشت سر گذاشت؛ از این رو دورنمای سیاسی و اجتماعی عراق پس از نابودی داعش از جمله موضوعاتی است که ذهن بسیاری تحلیلگران و چهره های سیاسی را به خود مشغول کرده است.
شامگاه گذشته (سه شنبه 14 آذر) نشستی باعنوان «عراق پساداعش» در محل شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان با حضور «سید کمال خرازی» و شیخ «همام حمودی» رییس مجلس اعلای اسلامی و نایب رییس پارلمان عراق برگزار شد.

** خرازی: حشد الشعبی نیرویی مردمی و ضامن ثبات عراق است
سید کمال خرازی با برشمردن جایگاه برجسته سیاسی همام حمودی، مساله تحولات عراق و پیش بینی وضعیت آینده این کشور را با توجه به انتخابات پارلمانی آن در سال 2018 مهم و قابل توجه عنوان کرد. وی شکست داعش و حفظ وحدت عراق را دو دستاورد مهم این کشور دانست.
وزیر امور خارجه اسبق کشورمان اتفاقات در عراق را همچون معجزه ای دانست و گفت: ظهور حشد الشعبی متشکل از جوانان شیعه، سنی و حتی مسیحی عراقی معجزه ای است؛ آن ها با رشادت خود در مقابل داعش ایستادند و این گروه را شکست دادند. مساله دوم هم کمک بسیج مردمی عراق برای جلوگیری از تجزیه این کشور بود. اگرچه تلاش های بسیاری برای اجرای این امر انجام شد اما این موضوع چنان سریع حل شد که فرصت اختلاف افکنی به توطئه گران داده نشد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در زمینه اظهار نظر برخی کشورها برای انحلال حشد الشعبی عراق گفت: حشد الشعبی ضامن حفظ ثبات عراق است و کشورهای غربی حق ندارند در زمینه منحل کردن آن نظر بدهند. اکنون همان هایی که داعش را به وجود آوردند پس از مدتی عضو ائتلاف ضد داعش شده اند و به این توطئه دامن می زنند که حشد الشعبی باید منحل شود.
خرازی تاکید کرد: مردم عراق حشد الشعبی را می خواهند و حتی علاقه مند هستند آن ها وارد مجلس عراق شوند. کشورهای خارجی هم حق دخالت در عراق و اظهار نظر در مورد حشد الشعبی که از مردم و جوانان عراق تشکیل شده است را ندارند.
وی همچنین دوستی ملت و ایران و عراق را نیز همچون معجزه ای عنوان کرد و افزود: پس از جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران، اکنون دو ملت با هم دوست هستند و این موضوع در مراسم اربعین و حضور ایرانیان در عراق مشهود است.
خرازی در زمینه نیات کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای برای شکل دهی به آینده عراق اظهار کرد: عراق اکنون در بهترین شرایط قرار دارد و با هوشیاری خود مانع از آن می شود که کشورهای غربی و منطقه ای به اهداف شوم خود دست پیدا کنند. آگاهی ملت عراق باعث شد تا در برابر داعش پیروز شود و از تجزیه این کشور جلوگیری کند.
وی افزود: انتخابات آینده عراق بسیار حائز اهمیت است زیرا افرادی که به مجلس عراق می روند باید بتوانند این دستاوردها را حفظ کنند. توطئه بیگانگان، کشورهای مرتجع عرب و غربی ها ادامه دارد اما تا زمانی که ملت عراق وحدت خود را حفظ و از مرجعیت دینی پیروی کند از این مسائل به خوبی عبور خواهد کرد.
وزیر امور خارجه پیشین ایران گفت: باوجود همه توطئه ها مردم عراق، ملتی مقاوم هستند که اجازه دخالت و اجرای توطئه های شوم را به آمریکا و کشورهای خارجی نمی دهد. مردم عراق این دوره را نیز با موفقیت پشت سر می گذارند.
خرازی با بیان اینکه ایران و عراق در کنار یکدیگر قرار دارند، گفت: ایران از تجربیان بسیار خوبی در زمینه بازسازی خرابی های پس از جنگ برخوردار است و اکنون پس از شکست داعش می تواند این تجربیات را در اختیار دولت عراق قرار دهد.

**رئیس مجلس اعلای عراق: 2017 سال پیروزی مردم عراق
همام حمودی نایب رئیس پارلمان عراق و رئیس مجلس اعلای این کشور نیز 2017 را سال بسیار خوبی برای عراق دانست وتاکید کرد: عراق توانست در این سال دستاوردهای مهمی را کسب کند و در برابر دو چالش بزرگ سربلند و موفق باشد. نخستین موضوع مهم آزاد کردن موصل و از بین بردن گروه داعش بود. این بزرگترین موفقیت برای مردم و دولت عراق بود که با تلاش های ارتش عراق و حشد الشعبی به دست آمد.
وی افزود: همچنین در این دوره فعالیت حشد الشعبی به نوعی قانونی و نهادینه شد و بسیج مردمی به عنوان بخشی از نیروی امنیتی و نظامی عراق وارد عمل شد. در واقع اکنون حشد الشعبی عنصر جدیدی در ایجاد تعادل در امنیت عراق به شمار می رود.
حمودی مساله دوم را نیز مقابله با توطئه تجزیه عراق عنوان داشت و خاطر نشان کرد: مسعود بارزانی پس از آزادی موصل گمان می کرد فرصت خوبی را برای تجزیه عراق و استقلال کردستان به دست آورده است اما این موضوع هم با اقتدار حشد الشعبی و تدبیر دولت عراق خنثی شد.
وی افزود: بحث تجزیه عراق موجب جلب توجه مردم به موضوع حفظ یکپارچگی عراق شد. در این چارچوب مرجعیت دینی و به ویژه آیت الله سیستانی نقش خاصی داشت. آیت الله سیستانی با فتوای خود در مورد نیروی حشد الشعبی و 21 توصیه به مردم و ارتش عراق در زمینه نحوه رفتار در جنگ با داعش، بسیار موثر واقع شد.
وی در زمینه نقش ایران و آینده روابط بغداد تهران نیز چنین عنوان کرد: ما افتخار می کنیم که جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ما بود حتی وقتی کشور عراق تحت اشغال آمریکا بود. اکنون میزان روابط ما با ایران به 12 میلیارد دلار رسیده است و اطمینان می دهم در آینده بیشتر هم می شود. اراده ما این است که در کنار ایران باشیم و همواره به همکاری خود با ایران ارج می نهیم. ما می خواهیم روابط راهبردی تجاری و اقتصادی را میان دو کشور برقرار سازیم.
حمودی تاکید کرد: به صراحت می گویم برادر قاسم سلیمانی الگوی واقعی یک ایرانی بود که توانست با حضور در خط مقدم جبهه نبرد، به نحو شگفت آوری اعتماد مردم عراق را به دست آورد. از این رو مردم عراق علاقه وافری به وی دارند. جمهوری اسلامی ایران هم در این زمینه بسیار کمک کرد و باعث شد تا شرایط در جبهه مقاومت تثبیت شود.
وی در زمینه برنامه های دولت عراق نیز افزود: شعار ما آشتی اجتماعی است. ما به دنبال وحدت و محبت بین تمام اقشار مردم عراق هستیم. مهمترین وظیفه ای که بر دوش دولت قرار دارد بازسازی خانه های مردم و تامین تاسیسات مورد نیاز آن ها است. تلاش می شود تا آوارگان به منازل خود بازگردند.
وی در زمینه انتخابات عراق که قرار است در نیمه نخست سال 2018 برگزار شود نیز اظهار داشت: نظرسنجی ها نشان می دهند مردم نسبت به برخی رهبران پیشین خیلی خوش بین نیستند و به دنبال چهره های جدیدی هستند تا از مردم و حوزه های انتخابی خود دفاع کنند. بسیاری از مردم اعتقاد دارند برخی از چهره های عضو حشد الشعبی می توانند در ساخت آینده عراق نقش آفرین باشند. ممکن است برخی در داخل و خارج عراق به دنبال تعویق انتخابات باشد اما به نظر من این انتخابات در موعد مقرر در ماه پنجم میلادی برگزار می شود.
نایب رئیس پارلمان عراق گفت: نکته مهم این است که با توجه به شرایط عراق، باید دستاوردهای حشد الشعبی حفظ شود و همه گروه ها و قومیت ها از آن دفاع کنند. برای ما مهم این است که بر اساس قانون عراق، حشد الشعبی به قوت خود باقی بماند. برخی صداها در داخل و خارج عراق برای انحلال حشد وجود دارد اما اجازه انجام چنین کاری داده نمی شود. کشورهای خارجی به یاد داشته باشند که عراق فریب نمی خورد و می داند چه کسانی در لباس داعش به آن حمله کردند.
رییس مجلس اعلای اسلامی در مورد حضور نیروهای آمریکایی در عراق نیز گفت: اکنون بعد از صدها سال مردم سرنوشت عراق را خود تعیین می کنند. آمریکا در 81 کشور جهان وارد شد اما تنها از عراق خارج شد و در بقیه کشورها ماند یا در آن پایگاه های خود را حفظ کرد. آمریکا در سال 2011 وادار شد که بدون هیچ پایگاهی عراق را ترک کند.
حمودی افزود: خروج نیروهای آمریکایی از عراق به خواست ایالات متحده نبود بلکه مخالفت ملت عراق و درایت آیت الله سیستانی بود که این موضوع را در مجلس عراق مطرح کرد. از آنجاکه حضور آمریکا خدشه به حاکمیت عراق به شمار می رفت آمریکا به ناچار از عراق خارج شد.
وی در بخش پرسش و پاسخ در زمینه جدایی جریان عمار حکیم نیز گفت: او احساس کرد که نباید خود را محدود کند از این رو با هدف جذب دیگر گروه ها این اقدام را انجام داد. ما به وی حق می هیم چون وی را فردی میهن پرست می دانیم و حتما کار وی به نفع وحدت کشور خواهد بود.
نایب رئیس پارلمان عراق همچنین در مورد شکل گیری و ادامه افکار داعشی در عراق نیز گفت: بخشی از دلایل ایجاد تفکر داعشی مسائل اقتصادی بود. داعش در ابتدا با شعار دفاع از حقوق مردم وارد سرزمین های شمالی عراق شد که سنی نشین بود؛ اما به تدریج این گروه های سنی و کرد هم از داعش جدا شدند. اهل سنت به تخریبی بودن تفکر سلفی پی برده است. در این شرایط نزدیکی و تقویت روابط ما با اهل سنت عراق می تواند به بهبود شرایط در آینده عراق بسیار کمک کند. دولت عراق تلاش می کند با کمک های خارجی و افزایش فروش نفت و دیگر منابع اقتصادی به بهبود وضعیت اقتصادی مردم کمک کند.

پژوهشم**9130 **1601** خبرنگار: حسین عباسی نسب **انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۱۵۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فولاد 0-2 تراکتور؛ سقوط آزاد!

کوتاه و تکراری؛ فولاد مجددا شکست خورد!

طرفداری | تراکتور به پیروزی رسید.

هفته بیست‌وششم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور از ساعت 19:30 با دیدار فولاد و تراکتور پیگیری شد که تبریزی ها در این مسابقه به یک پیروزی شیرین دو گله رسیدند.

فولاد خوزستان صفر - تراکتور تبریز یک گل: شجاع خلیل‌زاده دقیقه 14 و ریکاردو آلوز دقیقه 87 ورزشگاه: شهدای فولاد داور: بیژن همرنگ اخطار: جفرسون باهیا از فولاد

فولاد در حال یک سقوط آزاد باورنکردنی به سمت لیگ آزادگان است!

از دست ندهید ????????????????????????

بایرلورکوزن رکورد 59 ساله را می‌شکند پاس دیدنی سردار آزمون برابر یوونتوس که با بی‌دقتی گل نشد (فیلم) کلوپ: امیدوارم با هوای بارانی اشک‌هایم را کسی نبیند پالما با ایرانی‌ها فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد

دیگر خبرها

  • عملیات جدید مقاومت اسلامی عراق علیه رژیم صهیونیستی
  • فولاد 0-2 تراکتور؛ سقوط آزاد!
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کرد
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است
  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس