Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی العلی، رئیس دانشگاه بین‌المللی آل البیت(ع) قم و قرآن‌پژوه کویتی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و اعلام این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل اظهار کرد: این حرکت ترامپ، سلطه‌طلبی آمریکا را به خوبی نشان می‌دهد؛ هر چند که انتقال یا عدم انتقال سفارت آمریکا، ماهیت فلسطین را به عنوان سرزمینی اشغال‌شده از سوی صهیونیست‌ها تغییر نمی‌دهد و این کشور همچنان، کشوری اشغال‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: آمریکا با این کار در واقع سفارت خود را از مکانی در کشور اشغالی فلسطین(تلاویو) به مکانی دیگر(قدس) انتقال داده و سیاست سلطه‌جویانه خود را پیاده کرده و رژیم صهیونیستی را یک بار دیگر به رسمیت شناخته است.


علی العلی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی، غاصب بوده و فلسطین را اشغال کرده است؛ اما همه باید بدانند با اقداماتی مانند انتقال سفارت، ماهیت فلسطین و قدس تغییر نکرده و این کشور همچنان عربی و اسلامی است.


وی درباره نحوه واکنش مسلمانان در قبال اقدام جدید ترامپ بیان کرد: مسلمانان باید با جدیتی بیش از پیش از سرزمین فلسطین دفاع کنند و حمایت خود را از این کشور نشان دهند و در مقابل انتقال سفارت آمریکا به قدس صراحتا اعتراض کنند.


این قرآن‌پژوه کویتی ادامه داد: متأسفانه سازمان‌های اسلامی و عربی مانند اتحادیه عرب در چنین شرایطی بسیار منفعل عمل کرده و واکنش خاصی نشان نمی‌دهند و فلسطین و فلسطینیان را به حال خود رها می‌کنند.


وی با اشاره به مسئولیت کشورهای اسلامی در قبال اقدام ترامپ گفت: حکومت‌ها و دولت‌های اسلامی به ویژه حامی مقاومت باید امروز واکنشی قاطع در برابر آمریکا نشان داده و بلوکه‌کردن اموال آمریکا، تحریم روابط، تظاهرات اعتراض‌آمیز از اقداماتی‌ است که این کشورها در واکنش به تصمیم ترامپ باید انجام دهند.

ضرورت اتحاد بیش از پیش فلسطینی‌ها


علی العلی تأکید کرد: فلسطینیان هم باید بیش از گذشته با یکدیگر متحد شده و بدانند در برابر این اقدام آمریکا، کسی جز خود آنان نمی‌تواند از حقشان دفاع کند و در برابر چنین سیاست‌های سلطه‌طلبانه‌ای بایستند و این قدس است که می‌تواند امروز بار دیگر عامل وحدت و انسجام آنان در برابر اشغالگران باشد.


رئیس دانشگاه آل البیت قم یادآور شد: معمولا در طول تاریخ اسرائیل توهماتی همچون برخورداری از کشور و سرزمین(کشور خیالی) را برای سیطره بر فلسطین و قدس داشته که توافقنامه‌های بین‌المللی، این توهمات را برای اسرائیلی‌ها محقق کرد و اکنون آمریکا با این کار گامی دیگر به آرزوهای اسرائیل نزدیک شده است.


العلی افزود: هر چند پیش‌تر تلاویو، پایتخت رژیم اشغالی بود؛ اما در قدس غربی بزرگ‌ترین تشکیلات اداری رژیم غاصب همچون سفارتخانه‌های کشورهای خارجی، کنیسه‌های یهودیان صهیونیست و دانشگاه‌های عبری وجود داشت.


وی گفت: این تصمیم که دیروز ترامپ آن را عملی کرد، تصمیمی بود که در سال 1995 گرفته شد؛ اما رؤسای جمهور سابق آمریکا آن را علمی نکردند؛ زیرا می‌دانستند که با واکنش‌های زیادی مواجه خواهند شد و اوضاع پیچیده‌تر خواهد شد و مشکلاتی در عرصه بین‌الملل برای آنان به وجود خواهد آمد.

سازمان‌های اسلامی فقط هزینه‌برند


العلی تصریح کرد: سازمان‌های اسلامی مانند سازمان همکاری اسلامی امروز به سازمان‌هایی هزینه‌بر تبدیل شده‌اند و در شرایط حساس مانند تصمیم کنونی ترامپ واکنشی مناسب و تأثیرگذار انجام نمی‌دهند؛ در حالی که باید بسیار نافذ بوده و در مسائل مهم و سرنوشت‌‌ساز به نفع مسلمانان عمل کنند.


وی در پایان اظهار کرد: فلسطین از دهه 40 میلادی(1948) به سرزمینی عربی و اشغال‌شده تبدیل شد و همچنان هم همین‌طور است و اکنون باید مسلمانان در هر جای جهان تلاش کرده و همه بخش‌های فلسطین از شمال تا جنوب و شرق تا غرب را که در اشغال صهیونیست‌ها است، آزاد کنند.

گفتنی است، دانشگاه بین‌المللی آل البیت(جامعة آل البیت العالمیه) سال ۷۸ با اشراف علامه فضلی تأسیس شد و با بهره‌گیری از نظام حوزوی اصیل و سنتی و با استفاده از ابزارها و مقاطع تحصیلی نوین 18 سال است که در قم فعالیت می‌کند و پذیرای طلابی از کشورها و ملیت‌های مختلف است/.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۴۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تعالیم اسلام» اثر سید محمد حسین طباطبایی و به کوشش سید هادی خسروشاهی در ۳۷۵ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ یازدهم رسید.

تعالیم اسلام، مجموعه قوانین و مقررات فطری است که سعادت دنیا و آخرت بشر را تأمین می‌کند. این تعالیم از جنبه‌های مختلفِ فلسفی، کلامی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تربیتی، گوناگون و گسترده است. بی تردید گزینشِ مقوله‌هایی از آن، کار دین شناسانی است که بر زوایای گوناگون آن، تسلط و تبحر دارند و نقش آن‌ها را در ارتباط با منظومه دین، به نیکی می‌شناسند.

اثر حاضر با نام «تعالیم اسلام» دست چینی از موضوعات اسلامی است که به انتخاب و قلم متفکر بزرگ اسلامی، علامه سید محمدحسین طباطبایی در سه بخش تنظیم شده است: اعتقادات، اخلاق، احکام. ذیل هر یک از این بخش‌ها، مطالب عمیق و خواندنی طرح شده است.

ساختار اثر

این کتاب در چهار بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «اعتقادات» خداشناسی از نظر قرآن، عدل و نبوت را بررسی کرده، پیامبران در میان بشر، ماجرای بحیرای راهب و از بعثت تا هجرت را شرح داده و وصیت پیغمبر اکرم (ص) قرآن و اهل بیت، اهل بیت پیغمبر اکرم (ص)، امامت و معاد را به رشته تحریر درآورده است.

نویسنده در بخش دوم با عنوان «اخلاق» وظیفه انسان در برابر خدا (خداشناسی و خداپرستی)، وظیفه انسان در برابر خود (بهداشت روح، تحصیل علم و بزرگداشت دانشمندان) و وظیفه انسان در برابر دیگران (وظیفه در برابر پدر و مادر، وظیفه انسان به همسایگان، عدالت، راستگویی، از خود گذشتگی و اعتماد به نفس) را تبیین کرده است.

«احکام (عمل)» عنوان سومین بخش از کتاب حاضر است که در آن نماز (مقدمات نماز، ارکان نماز، نماز آیات و نماز جماعت)، روزه و بیع بیان شده، اطعمه و اشربه، غصب و شفعه تشریح شده و احیای اموات و لُقَطه مورد تأکید قرار گرفته است.

چهارمین و آخرین بخش از این کتاب با عنوان «اسلام و اجتماع» ضمن بررسی اجتهاد و تقلید، امر به نیکی، نهی از زشتی و نقش اسلام در حیات اجتماعی، اصل مالکیت و طبقه ثروتمند، کلیات مسائل ارث و ازدیاد ثروت و مفاسد آن را تبیین کرده، مسائل و احکام کلی ازدواج، شهادت مرد و زن و کلیات مسائل قضا را شرح داده و مسائل کلی جهاد، مسئله برده‌برداری و اختلاف طبقات دیگر اجتماع را به نگارش درآورده است.

کد خبر 6092786 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • خشونت با دانشجویان ذات اصلی آمریکا را نشان داد
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد یاسوج از دانشجویان حامی فلسطین در کشورهای غربی+عکس
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود