Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اعلام دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا طي روز چهارشنبه (15 آذر) در خصوص به رسميت شناختن بيت المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و انتقال سفارت اين کشور به قدس بلافاصله با واکنش هاي منفي جهاني روبرو شد.
العالم ـ فلسطين اشغالي
از زمان درز اخبار در رسانه ها در خصوص احتمال انتقال سفارت آمريکا به بيت المقدس طي چند روز گذشته، رهبران سياسي جهان و سازمان و گروه هاي مختلف نسبت به احتمال صدور اين فرمان از سوي ترامپ نسبت به خطر افتادن روند سازش، وقوع درگيري و متشنج شدن اوضاع هشدار داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دبير کل سازمان ملل متحد تا رهبران گروه حماس و سران و روساي جمهور کشورها، واکنش‌هاي منفي نسبت به اين تصميم رئيس جمهوري آمريکا نشان داده و آن را مانع روند سازش خواندند.
رهبر انقلاب: ادعاي پايتختي قدس از سوي دشمنان از عجز و ناتواني آن‌هاست
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در خجسته ميلاد نبي مکرم اسلام حضرت محمد مصطفي (صلي‌الله‌عليه‌وآله) و حضرت امام جعفر صادق (عليه‌السلام) در ديدار سران سه قوه، جمعي از مسئولان نظام، سفيران کشورهاي اسلامي و ميهمانان کنفرانس وحدت اسلامي، فرمودند: اينکه آن‌ها [دشمنان] ادعا مي‌کنند مي‌خواهند قدس را پايتخت فلسطين اشغالي اعلام کنند، از عجز و ناتواني آن‌هاست.
رهبر انقلاب در بخشي از بيانات شان، ادعاي دشمنان اسلام درباره‌ي اعلام قدس به‌عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي را ناشي از ناتواني و عجز آن‌ها دانستند و افزودند: دنياي اسلام بلاشک در مقابل اين توطئه مي‌ايستد و صهيونيست‌ها با اين کار ضربه‌ي بزرگ‌تري مي‌خورند و فلسطين عزيز بدون ترديد سرانجام آزاد خواهد شد.
تماس تلفني روساي جمهور ايران و ترکيه/ قدس بخش لاينفک فلسطين است
رئيسان جمهوري اسلامي ايران و ترکيه در تماسي تلفني، قدس شريف را بخش لاينفک فلسطين دانستند و با نکوهش شديد تصميم آمريکا، از همه کشورهاي اسلامي و صلح دوست جهان خواستند متحد و يکصدا در برابر اين حرکت بي ثبات کننده و غيرقانوني واشنگتن، بايستند.
حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني روز چهارشنبه در اين تماس تلفني با اشاره به پيشنهاد «رجب طيب اردوغان» براي تشکيل نشست فوق العاده سران کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي در استانبول و دعوت از وي براي شرکت در اين نشست، افزود: ما معتقديم در شرايط کنوني همه کشورهاي اسلامي بايد متحد و يکصدا در برابر اين تصميم نادرست، غيرقانوني، تحريک آميز و بسيار خطرناک آمريکا، اقدامي جدي انجام دهند.
روحاني با قدرداني از تماس تلفني رييس جمهوري ترکيه، تصريح کرد: امروز يکي از اولويت هاي جهان اسلام، مساله فلسطين، قدس و مقابله با اقدامات نادرست رژيم صهيونيستي است؛ ما همه کشورهاي اسلامي و صلح دوست جهان را دعوت مي کنيم تا در برابر اين اقدامات غيرقانوني، ايستادگي کنند.
محمود عباس: قدس پايتخت فلسطين مي ماند
رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در واکنش به اقدام رئيس جمهور آمريکا در تعيين قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي گفت که اين اقدام به معناي خروج آمريکا از گفت‌وگوهاي صلح است.
رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين: «انتخاب قدس به عنوان پايتخت اسرائيل به معناي عدم حمايت از روند صلح است، اين موضوع مغاير با اجماع بين المللي است، ماهيت قدس هرگز تغيير نمي کند »
عباس تصريح کرد: «قدس پايتخت فلسطين است و بزرگتر از آن است که تصميم آمريکا هويت آن را تغيير بدهد»
وي تاکيد کرد: «تصميم ترامپ حقيقت قدس را تغيير نمي دهد و به اسرائيل موجوديت نمي بخشد، اقدام آمريکا نشان دهنده خروج واشنگتن از نقش خود در روند صلح است.»
ايران تصميم ترامپ را محکوم کرد
وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اقدام دولت آمريکا در انتقال سفارتخانه خود از تل اويو به بيت المقدس اشغالي و اعلام بيت المقدس بعنوان پايتخت رژيم اشغالگر قدس را به شدت محکوم مي کند و آن را نقض آشکار قطعنامه هاي بين المللي مي داند.
وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اقدام دولت آمريکا در انتقال سفارتخانه خود از تل اويو به بيت المقدس اشغالي و اعلام بيت المقدس بعنوان پايتخت رژيم اشغالگر قدس را به شدت محکوم مي کند و آن را نقض آشکار قطعنامه هاي بين المللي مي داند.
بهرام قاسمي سخنگوي وزارت خارجه خاطرنشان کرد، شهر قدس که مسجد الاقصي نخستين قبله مسلمانان را در خود جاي داده است، بخش لاينفک فلسطين است و يکي از مهمترين اماکن سه گانه مقدس اسلامي به شمار آمده و از جايگاه و اهميت ويژه اي نزد مسلمانان برخوردار است. بر کسي پوشيده نيست که اين رژيم براي تسلط کامل بر اين شهر اقدامات متعددي از جمله اخراج ساکنان اصلي، غصب املاک و زمين هاي آنان، جايگزين سازي يهوديان با هدف تغيير ترکيب جمعيتي اين شهر، ويران کردن آثار و اماکن مقدس اسلامي و همچنين تعرض و هتک حرمت مسجد الاقصي از طريق فراهم کردنِ امکانِ ورود يهوديان تندرو به اين مکان اسلامي، ايجاد محدوديت براي مسلمانان جهت زيارت و شرکت در نماز جمعه و پايمال کردن حقوق شهروندي ساکنان فلسطيني را در دستور کار خود قرار داده است.
روسيه اقدام ترامپ در قبال بيت المقدس را تحريک آميز خواند
روسيه اقدام دونالد ترامپ رئيس‌ جمهوري آمريکا در به رسميت شناختن بيت‌المقدس به‌ عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي را اقدامي تحريک آميز خواند.
لئونيد اسلوتسکي رئيس کميسيون امور بين المللي دوماي روسيه بامداد پنجشنبه گفت: اقدام ترامپ در به رسميت شناختن بيت المقدس به عنوان پايتخت اسراييل ممکن است بار ديگر اوضاع در مناطق مناقشه فلسطين و اسراييل را به شدت متشنج کند.
روزنامه روسي کامسامولسکايا پراودا در بخش اخبار آنلاين پايگاه اينترنتي خود به نقل از اسلوتسکي نوشت: اقدام ترامپ در به رسميت شناختن بيت المقدس به عنوان پايتخت اسراييل و انتقال سفارت آمريکا به اين شهر ادامه زنجيره اقدامات تحريک آميز در سياست خارجي آمريکا است که هدفمندانه از جمله در قبال سوريه، ايران و کره شمالي صورت مي گيرد.
ميشل عون: تصميم ترامپ امنيت منطقه را تهديد مي کند
رئيس جمهور لبنان اقدام ترامپ را خطرناک دانست و گفت: ترامپ موقعيت تاريخي قدس را ناديده گرفته است
رئيس جمهوري لبنان ضمن محکوم کردن اقدام ترامپ گفت: کشورهاي عربي بايد براي بازگرداندن هويت اصلي قدس و جلوگيري از تغيير آن متحد شوند.
وي تاکيد کرد: تصميم ترامپ روند صلح، ثبات و امنيت در منطقه را تهديد مي کند.
رئيس جمهوري سوريه : شهر قدس پايتخت كشور مستقل فلسطين خواهد بود
دفتر بشار اسد رئيس جمهور سوريه در بيانيه اي اعلام کرد شهر قدس پايتخت کشور فلسطين باقي خواهد ماند .
دفتر رياست جمهوري سوريه تاکيد کرد مسئله فلسطين در وجدان ملت هاي عرب زنده و جاودان باقي خواهد ماند تا کشور مستقل فلسطين با مرکزيت شهر قدس تشکيل شود.
عربستان تصميم ترامپ درباره قدس را محكوم كرد
عربستان سعودي چهارشنبه شب تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا را در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي غير مسئولانه خواند و آن را محکوم کرد.
منابع عربستاني گزارش کردند سعودي بر اهميت حل مساله فلسطين بر اساس طرح صلح عربي تاکيد مي کند.
تظاهرات فلسطينيان ساکن غزه در حمايت از شهر قدس
صدها فلسطيني در اعتراض به تصميم دونالد ترامپ رئيس آمريکا دربه رسميت شناختن شهر قدس به عنوان پايتخت فلسطين اشغالي چهارشنبه شب درغزه تظاهرات کردند .
تظاهرات فلسطيني ها در مخالفت با تصميم دونالد ترامپ درباره شهر قدس با فراخوان جنبش حماس و در اردوگاه آوارگان جباليا در شمال غزه برگزار شد و تظاهر کنندگان پرچم فلسطين و پارچه نوشته هاي در حمايت از شهر قدس در دست داشتند .
"جمعه خشم" عليه تصميم دونالد ترامپ درباره قدس اشغالي
جنبش مقاومت اسلامي "حماس" تمامي احزاب و گروه هاي فلسطيني و جوانان انتفاضه را به شرکت در جمعه خشم عليه رژيم صهيونيستي و اعلام مخالفت با انتقال سفارت آمريکا به قدس و اعلام اين شهر به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي فرا خواند.
اين جنبش طي بيانيه اي مطبوعاتي بر لزوم حرکت مردم به سمت تمامي مناطق ارتباط با رژيم صهيونيستي پس از اقامه نماز جمعه فرا خواند تا بدين ترتيب صداي ملت فلسطين به گوش اين رژيم برسد که هر گونه تعرض به قدس باعث انفجار اوضاع و آغاز درگيري هاي همه جانبه با اشغالگران صهيونيست خواهد شد.
تصميم ترامپ، آمريکا را در وضعيت جنگ با ملت فلسطين قرار مي دهد
جبهه آزاديبخش فلسطين، فرماندهي کل با انتشار بيانيه اي نسبت به تصميم دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا مبني بر انتقال سفارت اين کشور به قدس اشغالي واکنش نشان داد.
در اين بيانيه آمده است: تصميم ترامپ مبني بر انتقال سفارت آمريکا به قدس اشغالي و يهودي سازي آن، آمريکا را در وضعيت جنگ با ملت ما قرار مي دهد.
تصميم ترامب در اعلام قدس به عنوان پايتخت صهيونيست ها نياز به اقدامات عملي عليه منافع آمريکا دارد.
جبهه آزادي‌بخش فلسطين در اين بياينه، تصميم ترامب را مبني بر اعلام قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي به معني حذف سرزمين فلسطين از لحاظ جغرافيايي، سياسي و نابودي تمامي حقوق ملي ملت فلسطين دانست.
هشدار تلفني امير قطر به ترامپ در باره قدس
تميم بن حمد آل ثاني، امير قطر در تماس تلفني با دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا درباره پيامدهاي خطرناک تصميم آمريکا براي انتقال سفارتش به قدس هشدار داد.
ترکيه انتقال سفارت آمريکا به قدس را شروع يک فاجعه خواند
ترکيه اعلام کرد که به رسميت شناختن قدس بعنوان پايتخت اسرائيل فاجعه به بار مي‌آورد.
«بکر بوزداغ» معاون نخست‌وزير ترکيه روز دوشنبه اعلام کرد اگر آمريکا رسماً قدس را بعنوان پايتخت رژيم صهيونيستي به رسميت بشناسد، فاجعه‌بار خواهد بود و به درگيري‌هاي جديدي در خاورميانه منتهي مي‌شود.
8 كشور خواستار نشست فوري شوراي امنيت براي بررسي موضوع قدس شدند
شوراي امنيت سازمان ملل احتمالا روز جمعه به درخواست هشت کشور عضو اين شورا به منظور بررسي تصميم رييس جمهور آمريکا مبني بر به رسمت شناختن قدس اشغالي به عنوان پايتخت ر‍ژيم صهيونيستي تشکيل جلسه خواهد داد.
ديپلمات ها اعلام کردند بعد از تصميم يک جانبه دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا براي به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي هشت کشور از جمله چهار کشور اروپايي، دو کشور آمريکايي و دو کشور آفريقايي نشست فوري شواري امنيت سازمان ملل متحد را خواستار شدند.
فرانسه، بوليوي، مصر، ايتاليا، سنگال، سوئد، انگليس و اروگوئه هشت کشوري هستند که از دبيرکل سازمان ملل خواسته اند به طور علني در اين باره در شوراي امنيت سخنراني کند.
عفو بين الملل: تصميم ترامپ تحريك برانگيز است
سازمان عفو بين الملل به رسميت شناختن اورشليم (قدس اشغالي) به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي را اقدامي بي ملاحظه و در راستاي تضعيف حقوق بشر فلسطيني ها خواند.
رائد جرار(Raed Jarrar)، مدير بخش خاورميانه سازمان عفو بين الملل، در اين باره گفت: اين تصميمي بي ملاحظه و تحريک برانگيز از سوي دولت ترامپ است که حقوق مردم فلسطين را تضعيف مي کند و احتمال دارد تنش ها را در سراسر منطقه ملتهب کند.
ماکرون: فرانسه از تصميم ترامپ حمايت نمي کند
رئيس جمهوري فرانسه گفت: تصميم يکجانبه ترامپ باعث پشيماني مي شود و فرانسه از او حمايت نمي کند
امانوئل ماکرون، رئيس‌جمهوري فرانسه تصميم دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا مبني بر به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و انتقال سفارت آمريکا از تل‌آويو به قدس را تأسف بار خواند.
رئيس‌جمهوري فرانسه افزود، وضعيت قدس را اسرائيلي‌ها و فلسطيني‌ها از طريق مذاکرات مشخص مي‌کنند.
ترزا مي: انگليس مخالف تصميم ترامپ است
نخست وزير انگليس روز چهارشنبه اعلام کرد کشورش با تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا براي به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي موافق نيست چون اين تصميم به روند صلح با فلسطيني ها هيچ کمکي نخواهد کرد.
ترزا مي با صدور بيانيه اي اعلام کرد ما با تصميم آمريکا براي انتقال سفارت آن کشور به قدس و به رسميت شناختن آن به عنوان پايتخت اسرائيل قبل از توافق نهايي درباره وضع آن موافق نيستيم .
واکنش منفي وزير خارجه ايتاليا به تصميم ترامپ عليه بيت المقدس
الجلينو الفانو وزيرخارجه ايتاليااز تصميم يکجانبه دونالد ترامپ مبني بر برسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، ابراز نگراني شديد کرد.
به گزارش شبکه خبري دولتي راي نيوز 24 ، در پي تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا مبني بر برسميت شناختن بيت المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، وزير خارجه ايتاليا ضمن ابراز نگراني اعلام کرد: نمي توان از راه حل دو دولت عقب نشيني کرد.
وي افزود: ما با نگراني بسيار به تمامي رويدادها و تصميماتي که به نظر در تضاد با دستور العمل هايي است که جامعه بي المللي از مدت ها پيش، بدون ديدن خط پايان اتخاذ کرده است، مي نگريم.
وي تصريح کرد که در ديدار دوجانبه با همتاي آمريکايي خود موضع ايتاليا را در اين خصوص بيان کرده است.
چين: انتقال سفارت آمريکا به قدس منجر به تشديد تنش در منطقه مي‌شود
چين اعلام کرد که به‌رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت اسرائيل توسط دونالد ترامپ رئيس‌جمهوري آمريکا، به تشديد تنش در منطقه منجر مي‌شود.
دولت چين از تصميم رئيس‌جمهور آمريکا در خصوص قدس، ابراز نگراني کرد، سخنگوي کاخ سفيد روز سه شنبه در نشست خبري خود گفت که دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا روز چهارشنبه درباره موضوع قدس سخنراني مي‌کند.
هشدار اتحاديه اروپا درباره انتقال سفارت آمريکا به بيت‌المقدس
به گفته هماهنگ‌کننده سياست خارجي اتحاديه اروپا وضعيت حقوقي بيت‌المقدس بايد در مذاکرات ميان اسرائيل و فلسطيني‌ها تعيين شود. رهبران فلسطين، مصر، عربستان و ترکيه نيز به شدت از قصد آمريکا براي انتقال سفارت انتقاد کرده‌اند.
فدريکا موگريني، هماهنگ‌کننده سياست خارجي اروپا به شدت به آمريکا در باره انتقال يک جانبه سفارت آمريکا به بيت‌المقدس و شناسايي اين شهر به عنوان پايتخت اسرائيل هشدار داد. او که در بروکسل با رکس تيلرسون، وزير خارجه آمريکا سخن مي‌گفت، تصريح کرد که وضعيت حقوقي بيت‌المقدس بايد در مذاکرات دو جانبه (اسرائيل- فلسطيني‌ها) روشن شود.
موگريني خواهان آن شد که از هر اقدامي که روند مذاکرات صلح ميان اسرائيل و فلسطيني‌ها را دشوارتر کند مطلقاَ بايد امتناع شود. او بر اين نکته تاکيد کرد که بيت‌المقدس بايد هم پايتخت اسرائيل و هم پايتخت کشور مستقل فلسطيني باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۰۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیوان بین‌المللی کیفری بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند علیه اسرائیل اقدام کند

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی به جروزالم پست مدعی شد که دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) نمی‌تواند بدون حمایت آشکار و تاکتیکی آمریکا علیه نخست ‌وزیر اسرائیل و مقامات ارشد آن اقدام کند.
 
وی ادامه داد: «جو بایدن [رئیس جمهور آمریکا] کجاست؟ چرا او ساکت است؟»
 
این اظهارات در حالی بیان شد که بنا بر گزارش‌ها، اسرائیل نگران احتمال صدور حکم بازداشت بین‌المللی علیه شخصیت‌های ارشد و ارتش رژیم صهیونیستی از جمله نتانیاهو است.
 
در این میان نتانیاهو گفته بود که اسرائیل تحت رهبری من هیچ تلاشی را از سوی دیوان کیفری بین‌المللی برای تضعیف حق ذاتی خود در دفاع را نخواهد پذیرفت.
 
کریم خان، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری در نوامبر 2023 تایید کرد که در حال انجام تحقیقاتی درباره جنایات جنگی احتمالی در کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس شرقی است که تاریخ آن به 13 ژوئن 2014 بازمی‌گردد.
 
خان گفت که این تحقیقات به تشدید خصومت‌ها و خشونت‌ها از زمان حملاتی که در 7 اکتبر 2023 روی داد، ارتباط دارد.
 

دیگر خبرها

  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • واکنش رئیس‌جمهور ونزوئلا به سرکوب دانشجویان آمریکا
  • پایتخت مقاومت همگام با آزادی‌خواهان جهان علیه جنایات صهیونیست‌ها
  • دیوان بین‌المللی کیفری بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند علیه اسرائیل اقدام کند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • واکنش پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از صحنه جرائم
  • جبهه متحد دیپلماسی پارلمانی برای اقدام هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شود
  • پرچم فلسطین بر گردن اولین رئیس جمهور آمریکا! | عکس