Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاز نخست توسعه بندر بین المللی چابهار با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری و دیگر مقامات ارشد ایران و با شرکت مقامات متعددی از کشورهای منطقه از جمله 'میرحاصل بیزنجو' وزیر امور دریایی کشور دوست و برادر پاکستان و رئیس بندر گوادر در سوم دسامبر 2017 - دوازدهم آذرماه - در چابهار برگزار شد.

برگزاری این رویداد در زمان کنونی از چند منظر حائز توجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نخست؛ افتتاح فاز نخست بندر بین المللی چابهار نشان دهنده علاقه سرمایه گذاران و بازرگانان بین المللی به سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی ایران و همچنین حاکی از شرایط جدید پس از برجام است.
علیرغم تلاش دشمنان برای امنیتی سازی محیط پیرامونی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، خوشبختانه اتفاق اخیر، مثال نقضی برای اهداف آنها بوده و این فرضیه که سرنوشت منطقه را باید به دست ملتهای منطقه سپرد، اثبات می کند.
دوم؛ بندر چابهار تنها به جمهوری اسلامی ایران تعلق ندارد بلکه به عنوان ابزاری برای آسان سازی تجارت و توسعه و مزیتی برای همگرایی اقتصادی دولتها و ملتهای منطقه محسوب می شود.
جمهوری اسلامی ایران مفتخر است بندر چابهار را به عنوان دروازه ترانزیتی برای اتصال جنوب آسیا به کشورهای آسیای میانه و اروپا در اختیار همه کشورها قرار دهد.
سوم؛ خوشبختانه افتتاح فاز نخست توسعه بندر چابهار با پیشرفت در برنامه های توسعه ای بندر گوادر در کشور دوست و برادر پاکستان ذیل برنامه کریدور اقتصادی چین ـ پاکستان همزمان شده است.
این دو رویداد مهم نشان دهده عزم راسخ رهبران عالی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان برای توسعه بیشتر دو کشور و یادآور تصمیم سابق آنها برای همگرایی بیشتر اقتصادی دو کشور از طریق پیوندهای تاریخی، فرهنگی و سرزمینی موجود در منطقه بلوچستان و بنادر چابهار و گوادر می باشد.
یادمان نرود که دو بندر چابهار و گوادر مکمل همدیگر بوده و و هر کدام به عنوان بخشی از یک پازل بزرگ در مناسبات ترانزیتی منطقه عمل می کنند و هر برداشت دیگری غیر از این کاملاً نادرست بوده و در راستای اهداف دشمنان دو ملت بزرگ ایران و پاکستان تلقی می گردد.
چهارم؛ دو کشور ایران و پاکستان برای همگرایی بیشتر دو بنادر چابهار و گوادر، یادداشت تفاهم خواهرخواندگی امضا کرده و مقامات دو کشور بازدید های متعددی از دو بندر به عمل آورده اند.
همچنین جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به ضرورت توسعه سواحل مکران و بندر گوادر، صادرات برق به این بندر را در دستور کار خود قرار داده و آن را رسالتی در راستای توسعه منطقه ای خود می داند.
طی چند سال اخیر جمهوری اسلامی ایران، برنامه توسعه سواحل مکران را در دست اجرا داشته و توسعه همزمان دو بندر چابهار و گوادر در این راستا مورد توجه می باشد.
سفر اخیر وزیر امور دریایی پاکستان به همراه رئیس بندر گوادر به چابهار می تواند نقطه عطفی در ارتقای همکاری های بندری میان دو بندر چابهار و گوادر تلقی گردد.
این رویداد همچنین بیانگر شرایط جدیدی در راستای اتخاذ رهیافت های منطقه ای برای موضوعات منطقه ای توسط رهبران کشورهای منطقه و خارج از سازوکار کشورهای مداخله گر می باشد که می توان آن را به دیگر حوزه های همکاری های منطقه ای تسری داد.
** * سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۸۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی دوبرابر می‌شود/ فردا ۸ اردیبهشت زمان افتتاح بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران

در برنامه صف اول آقای علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت حاضر شد و به سوالاتی پاسخ داد.

علی آبادی گفت: امروز اجلاس آفریقا را داشتیم و فردا بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های کشور برای معرفی به بیش از ۲ هزار بازرگان و تاجر بین المللی برگزار خواهد شد و می‌تواند تبعات خوبی داشته باشد. اجلاس آفریقا با تعداد زیادی از مقامات ارشد سیاسی آفریقا به خوبی برگزار شد که می‌تواند تاثیرات خوبی در رفاه و اقتصاد کشور داشته باشد.

او افزود: آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای بازرگانان و تجار ما است. از جمله مهمترین این فرصت توسعه نیافتگی کامل آفریقا است. البته آفریقایی‌ها به صورت جامع برنامه‌هایی را برای توسعه پیگیری می‌کنند و در این برنامه فرصت‌های برای تجار ما وجود دارد. برای تحقق جهش تولید باید دروازه صادرات باز شود. خیلی از کالا‌هایی که تولید می‌کنیم به جهت اینکه بازار صادراتی ندارد، مجبور هستیم تولید را محدود کنیم. به عنوان مثال در لوازم خانگی رشد خوبی در کیفیت و کمیت داشتیم، اما همچنان در تهدید کالا‌های قاچاق هستیم.

وزیر صمت ادامه داد: از جمله چالش‌هایی که در آفریقا داریم، نبود زیرساخت است که البته این موضوع با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در توسعه زیرساخت حوزه‌های انرژی و حمل و نقل داریم یک فرصت محسوب می‌شود. نرخ رشد اقتصادی در آفریقا از متوسط جهانی بیشتر است و این به معنای فرصت است و ما باید از آن استفاده کنیم. تلاش می‌کنیم تا پایان امسال در تمام یا حداقل بخشی از کشور‌های آفریقایی که محوریت دارند، نمایشگاه‌های دائمی برای کالا‌های ایرانی را فراهم کنیم و همچنین به آفریقایی‌ها فرصت دهیم که در کشور ما پایگاه معرفی خود را داشته باشند. تراز تجاری ما با آفریقا کاملا مثبت است و رویکرد ما این است که واردات خود را نیز از آفریقا افزایش دهیم. تا پایان امسال تعداد رایزن‌های بازرگانی ما در آفریقا به ۱۲ مورد میرسد و تعداد مراکز بازرگانی به ۱۵ مرکز خواهد رسید.

او در خصوص چالش‌های توسعه تجارت با آفریقا گفت: مهمترین چالش‌ها رقبا هستند که تلاش می‌کنند پس از حضور ما در آفریقا با ابزار‌های مختلفی مانند تحریم جلوی این موضوع را بگیرند. برنامه وزارت صمت این است که میزان تجارت ایران اعم از صادرات و واردات نسبت به شرایط فعلی دو برابر شود.

علی آبادی افزود: باید ظرفیت‌های مالی و اقتصادی خود را به نفع صادرات بسیج کنیم و هر مانعی که در مسیر صادرات است را برداریم. ما به شرکت‌هایی اولویت می دهیم که صادرات محور و دانش بنیان هستند. شرکت‌هایی که حداقل ارزبری و بیشترین میزان ارزآوری را دارند. مشارکت مردم زمانی رخ می‌دهد که بتوانیم از سرمایه‌های خرد مردم استفاده کنیم.

او افزود: در حال تعریف پروژه‌هایی هستیم که بر اساس آنها بتوانیم صندوق‌های پروژه را تاسیس کنیم که مردم با سرمایه‌های خرد خود در پروژه‌های ملی مشارکت کنند. به زودی اطلاعیه‌ها در این باره منتشر خواهد شد. اگر بتوانیم این هدف را محقق کنیم، بخش مشارکت مردم در شعار سال را به معنای واقعی و الگوی تازه محقق کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»
  • همکاری‌ های ایران و کوبا در حوزه حمل‌ ونقل توسعه می‌یابد
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • به اندازه یک استخر هم از اقیانوس فرصت‌ها در آفریقا استفاده نکرده‌ایم
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • اعلام آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های نظامی
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی دوبرابر می‌شود/ فردا ۸ اردیبهشت زمان افتتاح بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران