Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-29@15:00:47 GMT

کمتر از 10درصد اختراعات ملی ثبت جهانی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۶۵۷۲۱

کمتر از 10درصد اختراعات ملی ثبت جهانی می‌شود

دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برلزوم ایجاد تسهیلات برای افزایش ثبت بین‌المللی اختراعات ملی تاکید کرد. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، رضا ملک‌زاده در کارگاه ملی پروژه توانمندسازی محیط مالکیت معنوی، مدیریت مالکیت معنوی و تجاری‌سازی فناوری برای مدیران فناوری موسسات که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، گفت: هرچند روند اختراعات در کشور در حال افزایش است اما ثبت بین‌المللی از مهمترین مشکلات مخترعان در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند امکان ثبت بین‌المللی اختراعات وجود دارد اما هزینه بالا و دسترسی نداشتن به نظامی که این کار را تسهیل کند از جمله مشکلات این حوزه است که برای توسعه این روند باید تسهیلات مناسب فراهم شود. او افزود: باتوجه به اینکه خیلی از اختراعات ما ثبت بین‌المللی نمی‌شود، جایگاه خوبی در نوآوری و اختراعات براساس ثبت‌های بین‌المللی نداریم و زمانی می‌توانیم جایگاه واقعی خود را بدست آوریم که امکان ثبت اختراعات ملی به صورت بین‌المللی وجود داشته باشد.

معاون تحقیقات و فناوری به گسترش اختراعات در حوزه پزشکی و سلامت اشاره کرد و گفت: سلول‌های بنیادی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، داروسازی، فناوری ژنتیک و تجهیزات پزشکی از جمله موضوعاتی است که شاهد گسترش اختراعات هستیم.

کمیته تخصصی مالکیت فکری، ثبت اختراع و نوآوری وزارت بهداشت راه‌اندازی شد

ملک‌زاده گفت: کمیته تخصصی مالکیت فکری، ثبت اختراع و نوآوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از حدود یک ماه پیش در این وزارتخانه راه‌اندازی شده است.

او ارتقای رتبه علمی و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی، توانمندسازی پژوهشگران و فناوران با مصادیق مالکیت معنوی، ثبت اختراع و نوآوری، ایجاد بستری انگیزشی برای جذب حداکثری پژوهشگران به اختراعات و توسعه فرهنگ نوآوری و اختراع و حفاظت از دارایی‌های فکری فناوران یا نوآوران دانشگاه را از اهداف این کمیته برشمرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تولید ثروت از مالکیت فکری و ایجاد بازار اختراع و کسب درآمد از آنها، هدایت مراکز تحقیقاتی و شرکت‌ها به سمت نوآوری قابل ثبت در بازارهای داخلی و خارجی، کمک به جهت‌دهی پایان‌نامه‌های دانشجویان علوم پزشکی کشور در جهت تجاری‌سازی، ارائه مشاوره به معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در زمینه مالکیت معنوی و اختراع و شناسایی و معرفی طرفیت‌های موجود در داخل و خارج کشور برای توسعه فناوری مبتنی بر اختراعات از دیگر اهداف این کمیته اعلام کرد.

او به اقدامات این کمیته اشاره کرد و گفت: سیاست‌گذاری در زمینه مالکیت معنوی، ثبت اختراع و نوآوری علوم پزشکی و تجاری‌سازی اختراعات، تشکیل شبکه همکار دفاتر زمینه مالکیت معنوی، ثبت اختراعات و نوآوری حیطه سلامت، بسترسازی و آموزش به دانشجویان و اعضای هیات علمی، همکاری با قوه قضائیه در خصوص داروری اختراعات در حیطه سلامت و همکاری با سازمان مالکیت فکری سازمان ملل (WIPO) از جمله اقدامات این کمیته خواهد بود.

کارگاه ملی پروژه توانمندسازی محیط مالکیت معنوی، مدیریت مالکیت معنوی و تجاری‌سازی فناوری برای مدیران فناوری از 18 تا 19 آذر ماه در سالن همایش‌های رازی برگزار خواهد شد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۵۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری علم و فناوری آنا، میترا امین لو، مدیر كانون مدیریت دارایی‌های فكری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در یک مصاحبه رادیویی اظهار كرد: مالكیت فكری در دنیا از دو قرن پیش بر اساس مسئله اقتصاد شكل گرفته و بنابراین ارزش اقتصادی دارد.

مدیر كانون مدیریت دارایی‌های فكری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: تحولات جدی كه در حوزه فناوری و نوآوری ایجاد شده توجه فناوران و دانشگاهیان را به این موضوع جلب كرده اما گاهی در برخی حوزه‌ها توجه به این بخش بیش از حد شده و جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است.

این مقام مسئول خاطرنشان كرد: مالكیت فكری در سال‌های اخیر فقط به سمت اختراعات حركت كرده و در اختراعات هم فقط به موضوع ثبت توجه شده است.

امین لو با اشاره به اینكه قانون مالكیت صنعتی هنوز بعد از ۱۶ سال در مجلس به تصویب نرسیده است افزود: با الحاق قانون جامع کپی‌رایت به قانون مالكیت صنعتی، روند كار به‌شدت كند شد و متأسفانه قانون کپی‌رایت نیز به‌طور كامل متوقف شد.

وی در این باره افزود:  ما در حال حاضر در یك سری حوزه‌ها از جمله انیمیشن و فیلم و نشر ادبی مزیت‌های رقابتی جدی پیدا كردیم و این در حالی است كه نه تنها قانون ملی پاسخگو نیست بلكه هیچ به روزرسانی هم صورت نگرفته است.

مدیر كانون مدیریت دارایی‌های فكری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: بحث مالكیت فكری، قوانین سرزمینی دارد یعنی همه كشورها قانون ملی خودشان را دارند اما یك سری كنوانسیون‌ها هم شكل گرفته تا همگرایی را زیاد كنند و به همین دلیل برخی كشورها به كنوانسیون‌های بین‌المللی پیوستند.

امین لو با بیان اینكه تقریباً همه كشورهای دنیا به كنوانسیون برن پیوستند افزود: در حال حاضر فقط ایران و چند كشور معدود به این كنوانسیون نپیوستند و این در شرایطی است كه بستر فضای مجازی هم ایجاد شده و آثار به‌صورت برخط در فضای مجازی وجود دارد و فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و بلاكچین نیز قوانین حقوق کپی‌رایت و مالكیت صنعتی را تغییر داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • دهقانی: نظام مالکیت فکری کلید توسعه عادلانه فناوری است
  • رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد
  • انتصاب رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • انتصاب رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • همه چیز درباره ثبت اختراع در سطح جهانی یا پتنت بین‌المللی