Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نماينده مردم خميني‌شهر در مجلس با بيان اينکه براساس برآورد ما در يکسال اخير 23 هزار نيروي کاري در استان اصفهان بيکار شده‌اند، گفت: آمار بيکاري در اصفهان با آمار دولتي‌ها همخواني ندارد. به گزارش خبرگزاري تسنيم از اصفهان، اصفهان به عنوان صنعتي‌ترين استان کشور با پديده رکود و تعطيلي بنگاه‌هاي توليدي روبه‌رو است به طوري‌که در سال‌هاي اخير شاهد توقف فعاليت بسياري از کارخانه‌هاي کوچک و بزرگ استان و فعاليت محدود بخش ديگري از بنگاه‌هاي توليدي بوده‌ايم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با تعديل کارگران بسياري از صنايع در استان اصفهان آمار بيکاري در حال افزايش بوده و اين در حالي است که آمار بيکاري در اين استان اعدادي بالاتر از ميانگين کشوري را نشان مي‌دهد. با اين حال نمايندگان اصفهان در مجلس معتقد هستند که آمار ارائه شده از سوي مسئولان دولتي در زمينه بيکاري با آماري که مسئولان استاني در اختيار دارند ناهمخوان است و اوضاع اشتغال در استان پيچيده‌تر از آن‌چيزي است که آمار دولتي مي‌گويد.
در همين راستا با سيد محمدجواد ابطحي عضو کميسيون آموزش و تحقيقات، عضو فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس و نماينده مردم خميني‌شهر در مجلس گفت‌وگويي کرده‌ايم که در ادامه مي‌خوانيد.
تسنيم: وضعيت اشتغال در کشور و استان اصفهان را براساس آمارهاي ارائه شده از سوي مسئولان را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
ابطحي: با وجود ارائه افزايش آمار اشتغال‌زايي در کشور توسط مسئولان دولتي، اکنون با تعطيلي تعداد بسياري از کارخانه‌ها در کشورمان، شاهد بيکاري و تعديل کارگران هستيم، متأسفانه هر از چندگاهي شاهد تعطيلي کارخانه‌ها، واحدهاي کوچک و صنعتي توليدي و تعديل نيرو در کشور و استان‌ها هستيم.
طي يکسال اخير براساس برآورد ما 23 هزار نيروي کاري در استان اصفهان بيکار شده‌اند، متأسفانه دولتي‌ها معتقدند که آمار برآورد شده توسط ما، نصف اين ارقام است و چنين آماري تعديل نيروي در استان اصفهان وجود ندارد.
استان اصفهان صنعتي‌ترين استان در کشور است، اما طي سال‌هاي اخير شاهد تعطيلي کارخانه‌هاي کاشي نيلو، کاشي اصفهان، کارخانه قند کامياب و انتخاب و بسياري از واحدهاي توليدي کوچک و صنعتي در اين استان بوده‌ايم.
تسنيم: دلايل اصلي تعطيلي کارخانه‌ها و افزايش بيکاري چيست؟
ابطحي: پديده بيکاري در کشور به دليل عدم مديريت صحيح و نبود تشخيص نيازهاي جامعه است، طي سال‌هاي اخير توجه عمده مسئولان دولتي به مسائل خارجي معطوف شد و تصور مي‌کردند با اجراي برجام قدرت‌هاي غربي ياري‌رسان هستند، به اين ترتيب اينگونه تصور مي‌شد که هم بدهي‌هاي بلوک شده ايران آزاد مي‌شود و هم تعامل بهتر در داد و ستد خواهند داشت که اين موضوع تحقق نيافت، متأسفانه شاهد هستيم که نه تنها اين اتفاقات رخ نداد، بلکه تحريم‌ها افزايش يافت و پول‌ها بلوکه شد و در بانک‌ها و بازارهاي بين‌المللي بزرگ با مشکل مواجه شديم.
واردات بي‌رويه يکي از دلايل توقف کارخانه‌ها و کارگاه‌ها توليدي و صنعتي در کشور و استان اصفهان است، عده‌اي به عنوان مافيا کالاهايي را وارد کشور مي‌کنند که متأسفانه نظارتي بر اين آنها نيست.
با واردات کالاهاي مشابه توليد داخل به‌تبع وقتي قيمت اجناس وارداتي نسبت به داخلي کمتر شود، مردم به خريد جنس وارداتي رغبت بيشتري پيدا مي‌کنند و اين امر سبب انباشت توليدات کشورمان، بيکاري و تعطيلي کارخانه‌ها خواهد شد.
متأسفانه کالاهاي وارداتي مشکلاتي را براي اقتصاد کشور به وجود آورده است، ارزي که در مقابل صادرات نفت بايد به ايران داده شود، بلوکه مي‌شود و در اين راستا ما تنها مي‌توانيم به جاي ارز، کالا وارد کنيم، ورود اجناسي مانند مسواک، آدامس، واکس و غيره هم در ازاي فروش نفت به کشور موج واردات را به همراه داشته که سبب افزايش بيکاري و تعطيلي تعداد زيادي از کارخانه‌هاي کشورمان شده است.
رهبر معظم انقلاب طي سال‌هاي گذشته در رابطه با واردات بي‌رويه کالا، تذکرات و توصيه‌هاي اکيد داشتند و در اين خصوص حکم حکومتي دادند.
تسنيم: به اعتقاد شما واردات قاچاق کالا تا چه ميزاني بر افزايش آمار بيکاري تأثيرگذار است؟
ابطحي: حجم وسيعي از واردات کالاهاي غير ضروري و قاچاق کالا، به تعطيلي کارخانه‌ها، رکود اقتصادي، کاهش قدرت خريد مردم، افزايش بيکاري، آشفتگي بازار و وابستگي اقتصادي شده است.
ساليانه حدود 25 ميليارد دلار کالاي قاچاق وارد ايران مي‌شود، البته اين رقم غير از واردات بي‌رويه کالاهاست. قاچاق کالا در کشور اکنون از شکل پنهان به آشکار و از مبادي قانوني اجرايي مي‌شود، قاچاق تحت‌تأثير دو عامل تعيين بار تعرفه، بيکاري شکل مي‌گيرد و همچنين به صورت مستقيم با عواملي نظير فساد، رشوه و پول‌شويي در ارتباط است.
قاچاقچيان همواره در تلاش هستند که سود خود را افزايش دهند، آنها غالباً به شکل پنهان اقداماتي را انجام دهند، اما امروز قاچاق کالا در کشور از مبادي قانوني به شکل آشکار و با سندسازي اجرايي مي‌شود.
در سال 92 قانوني تصويب شد که مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تسهيل و ضابطه‌مند کرد، اما تاکنون چقدر اين قانون عملياتي شده است؟ موارد متعدد وجود دارد که مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرايي شود، اما تا امروز اقدام جدي انجام نشده است.
تسنيم: براساس فرمايشات و تأکيد مقام معظم رهبري پيرامون جلوگيري واردات بي‌رويه اجناس مشابه داخلي و قاچاق کالا به کشور، مجلس چه اقداماتي را در دستور کار قرار داده است؟
ابطحي: متأسفانه نظارتي بر قوانين نيست و آيين‌نامه قوانين اجرايي نمي‌شود، در اين راستا کميسيون اقتصادي مجلس بايد پيشنهادي براي جلوگيري موثر واردات بي‌رويه کالا داشته باشد و از ورود کالاهاي قاچاق به کشور جلوگيري کند.
در برنامه ششم توسعه چندين حکم صادر شده و مجلس بايد به بحث واردات بي‌رويه ورود کند، همچنين براي کالاهاي وارداتي بايد ضمانت اجرايي قوي در قوانين مجازاتي وضع شود تا مجازات‌ها سبب جلوگيري از واردات قاچاق کالا شوند، مجلس بايد در اين زمينه تصميم‌گيري قاطع داشته باشد.
قاچاق چيزي نيست که از دستگاه‌هاي نظارتي مخفي باشد، براساس حجم بالاي قاچاق کالا به داخل کشور، دولت براي حمايت از توليد داخلي، کاهش بيکاري و فعاليت واحدهاي توليدي کوچک، صنعتي و کارخانه‌ها بايد به منظور جلوگيري از واردات دستورات لازم را صادر مي‌کرد.
دولت و مسئولان بايد با اقدامات اساسي حداقل کارخانه‌ها و اشتغال‌هايي که در گذشته ايجاد شده را حفظ کند تا شاهد تعطيلي کارخانه‌ها به ويژه کارخانه‌هاي مهم کشور نباشيم.
تسنيم: عملکرد مسئولان در اجراي اقتصاد مقاومتي براي مهار بيکاري و رکود اقتصادي حاکم بر کشور را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
ابطحي: اقتصاد مقاومتي که اکسير شفابخش توليد ملي و اشتغال است با عزم راسخ مبارزه با واردات بي‌رويه و قاچاق کالا اگر همراه نباشد به ثمر نخواهد نشست.
سال گذشته در حوزه اقتصاد مقاومتي، عملکرد اقدام و عمل مطلوب نبوده و به همين دليل مقام معظم رهبري شعار امسال را دوباره اقتصاد مقاومتي نامگذاري کردند. انتخاب مجدد سال 96 به عنوان سال اقتصاد مقاومتي نشانه تأکيد رهبر معظم انقلاب بر توليدات داخلي و عدم واردات بي‌رويه کالاهاي مشابه داخل بود.
تسنيم: آيا معتقديد تاکنون اقدام عملياتي در اين زمينه انجام شده است؟
ابطحي: اجراي اقتصاد مقاومتي مسير توليد ملي و اشتغال را روشن مي‌کند، اما تاکنون در اين راستا اقدام و عمل موثري عملياتي نشده است. در حالي که طي شرايط فعلي بايد به سمت توسعه و اقتصاد پايدار حرکت کنيم، اما به دليل ضعف عملکردهاي مسئولان، شاهد هشدار و تأکيد مقام معظم رهبري براي اقتصاد مقاومتي و حرکت به اين سمت هستيم.
معمولاً در زمان رکود، کشورها در تلاشند تا با حمايت از توليدکنندگان شرايط مناسب‌تري را براي توليد و اشتغال فراهم کنند، اما طي سال‌هاي اخير به غير از واردات بي‌رويه کالاهاي مشابه داخلي و قاچاق، نبود حمايت دولتمردان، فشارها بر روي واحدهاي توليدي بيشتر شده و از سوي ديگر سازمان‌هاي امور مالياتي و بانک‌ها سبب تعطيلي کارخانه‌ها شدند.
حيف است که مردم ايران با رنج و سختي و با مشکلات دست و پنجه نرم کنند و مديران کشور غرق در لذت‌هاي اشرافي بوده و اشرافي‌گري در جامعه حاکم باشد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۴۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله قاچاق ۱۱ میلیاردی توسط پلیس اصفهان

سرهنگ حسین بساطی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در راستای طرح مقابله با قاچاق کالا و ارز، مأموران انتظامی پاسگاه رامشه حین گشت زنی در یکی از محورهای مواصلاتی شهرستان اصفهان به یک دستگاه کامیون مشکوک و جهت بررسی آن را متوقف کردند.

وی افزود: در این راستا مأموران ضمن هماهنگی با مرجع قضائی به بازرسی از این خودرو پرداخته و در نتیجه مقدار ۵ تن گردو و ۲ تن لیموعمانی خارجی قاچاق که فاقد هرگونه مدارک قانونی و معتبر گمرکی بود را کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان ارزش محموله قاچاق مکشوفه را ۱۱ میلیارد ریال اعلام و گفت: در این رابطه راننده متخلف خودرو پس از تشکیل پرونده برای انجام اقدامات قانونی به مرجع قضائی تحویل داده شد.

کد خبر 6095042

دیگر خبرها

  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • وضعیت زیرگذر کارخانه قند اصفهان پس از بارش‌های شدید
  • بهبود معیشت کارگر ران اهی مؤثر برای مقابله با قاچاق است
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • بخش خصوصی می تواند از فروپاشی اقتصادی افغانستان جلوگیری کند
  • کشف محموله قاچاق ۱۱ میلیاردی توسط پلیس اصفهان
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها ۸.۳ میلیارد دلار به کشور ضرر می‌زند
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • احداث شهرک‌های مسکونی کارگری در مجاورت مجتمع‌های صنعتی را دنبال می‌کنیم