Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-02@09:30:21 GMT

پیاده‌سازی مفهوم اقتصاد امن

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۹۱۵۵۲

پیاده‌سازی مفهوم اقتصاد امن

 

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، مسعود کرباسیان، در چهاردهمین همایش فنی سالانه مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی، با تاکید بر اینکه اقتصاد کشورهای اسلامی می توانند به قطبی تأثیرگذار در نظام اقتصادی جهانی تبدیل شود، گفت: پیش زمینه مورد نیاز برای تحقق هرچه بهتر چنین ایده ای، این است که قواعد و چارچوب های مشترکی میان کشورهای اسلامی تعیین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: البته نظام مالیات ستانی اسلامی، این مزیت را ایجاد کرده که کشورهای اسلامی با توجه به فرهنگ برآمده از قواعد دینی و وجود فرهنگ رفتاری مشترک بتوانند هرچه ساده تر این فرآیند همگن سازی را پیش برند.

کرباسیان گفت: باید تأکید کرد که ظرفیتهای غیرقابل انکاری در اقتصاد کشورهای اسلامی وجود دارد که می توان با هم افزایی، گسترش مبادلات مالی، سرمایه گذاری های مشترک و توسعه فعالیت های اقتصادی مولد و اشتغال آفرین، اقتصاد جهان اسلام را به قطبی مؤثر در اقتصاد جهانی تبدیل کرد؛ اما دستیابی به این موقعیت ملزوماتی دارد که مهمترین آن مربوط به بازنگری در ساختارهای نظام مالیاتی تمام کشورهای اسلامی در جهت ایجاد شفافیت بیشتر و روان سازی و بروکراسی زدایی از نظام های مالیاتی به منظور رقابت پذیر کردن اقتصادها است.

وی تصریح کرد: بر همین اساس امروز ما در ایران راهبردهایی را برای جهت دهی به مسیر اقتصاد کشور تدوین کرده ایم که برآمده از راهبردهای کلان سند اقتصاد مقاومتی و همچنین برنامه های ابلاغی رئیس جمهور است.

وزیر امور اقتصادی ودارایی با بیان اینکه امروز اقتصاد ایران در تلاش است تا مفهوم «اقتصاد امن» را که ازجانب مقام معظم رهبری تبیین شده، با رویکرد ایجاد اقتصادی مقاو ، باثبات ، مردم محور و توسعه خواه پیاده سازی کند افزود: طبیعتا در چنین نگاهی به هم خوان سازی ساختارهای مالیاتی و واقعیت های اقتصادی نیاز است .

وی با اشاره به اینکه در ایران هم نظام مالیاتی تلاش می کند تا نه در مقابل بنگاههای اقتصادی که در کنار آنها بیایستد، افزود: به این ترتیب فعال اقتصادی با احساس امنیت به فعالیت خود ادامه می دهد چرا که این پیام از سوی دستگاه مالیاتی برای فعال بخش خصوصی ارسال شده که این نظام منصفانه، حرمت دار، عاری از فساد و عاقلانه با مودیان و بخصوص صاحبان کسب و کار مواجه می شود.

کرباسیان گفت: نظام مالیاتی ایران تلاش می کند تا همراه کارآفرینان باشد و از مهمترین فاکتورهای این نگاه انتقاد پذیری، مشاوره پذیری و روزآمد کردن روشها و مکانیزم های مالیات ستانی است .

وزیر اقتصاد افزود: همچنین تعیین مسیر برای اقتصاد ایران که به تازگی از بند تحریم های ظالمانه و یکطرفه رها شده با عمل به اهداف اقتصاد مقاومتی که تاکید بر چهار رکن «درون زا» ، «برون نگر» ، «عدالت محور » و «دانش بنیان» بودن اقتصاد دارد، صورت می گیرد .نظام اقتصادی ایران به این باور رسیده که توسعه با درآمدهای نفتی ضمن اینکه منجر به تضعیف رابطه میان دولت و ملت می شود، به شدت آسیب پذیر و متکی به مولفه های بیرونی مانند نوسان درآمدها تحت تاثیر کاهش قیمت نفت است .

کرباسیان گفت: همین مورد منجر به ثبات زدایی از اقتصاد می شود به همین دلیل نظام اقتصادی ایران اساس کار خود را بر محور درآمدهای باثبات مالیاتی قرار داده است . به کارگیری این رویکرد سبب شد تا میزان درآمدهای مالیاتی کشور در سال گذشته ۲۵ درصد رشد را تجربه کند .

وی افزود: همچنین باید تاکید کرد که نظام سیاسی ایران ، بر محور مردم سالاری دینی و دموکراسی متکی بر آموزهای اسلامی بنا شده و این نظام فکری در تلاش است تا با تقویت رابطه مالی میان دولت و ملت ، پایه های خدشه ناپذیر حضور دولتی‌هایی پاسخگو، مردم محور و صلح طلب را مستحکم کند .

کرباسیان گفت: اقتصاد ایران به دلیل ظرفیتهای خود مانند برخورداری از نعمت امنیت در منطقه نسبتاً نا امن ، زیرساخت های مناسب ، مواهب خدادادی مانند معادن غنی و متنوع و نیروی کار تحصیل کرده ، جوان و ارزان به شدت مورد توجه سرمایه گذاران بین المللی قرار گرفته است .

وی افزود: همین موضوع ضرورتی را برای نظام اقتصادی ایران ایجاد کرده تا دست به بازنگری اصلاحی در ساختارهایی مانند نظام مالیاتی با اهداف راهبردی افزایش درآمدهای مالیاتی ، بهبود مملوس در نظام مالیاتی از طریق افزایش سرعت ، سهولت و شفافیت مالیاتی ، تسهیل در امر وصول مالیات ، و افزایش رضایت مودیان مالیاتی بزند .

کرباسیان با تاکید براینکه اولین اقدام اصلاح فرهنگ عمومی شهروندان در جهت توجه به پرداخت مالیات است که قدم های اساسی در این زمینه برداشته شده است گفت : نباید از یاد برد که اصلاح فرهنگ عمومی امری زمان بر و البته بی اندازه موثر در توسعه اقتصادی به شمار می آید و همچنین باید توجه داشت که همزمان فرهنگ مالیات ستانی نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد .

وی افزود: خوشبختانه نظام مالیاتی ایران با بکارگیری روش های مدرن و منطقی تلاش کرده تا سیستم بروکراتیک و نیروی انسانی خود را متناسب با نیازهای امروز اقتصاد همخوان و مدرن سازی کند .

کرباسیان گفت: اما به جهت تحقق اهداف مورد نظر نظام اقتصادی کشور به منظور بهینه سازی ساختارهای مالیاتی ، رویکرد دوم بر محور ایجاد تحول در سه حوزه سیاست های مالیاتی ، مدیریت مالیاتی و خدمات مالیاتی استوار شده است .

وزیر امور اقتصادی ودارایی گفت: اصلاح قانون مالیات های مستقیم ، بازنگری و اصلاح قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده در قالب لایحه دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده تهیه و ارائه لایحه نحوه استفاده ، نگهداری و نظارت بر صندوق های مکانیزه فروش اصلی ترین اقدامات در حوزه سیاست های مالیاتی به شمار می آید .

وی افزود: حوزه دوم اصلاح ساختار مالیاتی با مدیریت مالیاتی مربوط می شود . پیاده سازی طرح جامع مالیاتی به عنوان مهمترین پروژه تحول نظام مالیاتی ایران ، ایجاد و توسعه پایگاه اطلاعات اقتصادی مودیان و کاهش بار مالیاتی بخش تولید به عنوان مهمترین اقدامات در این حوزه صورت گرفتند .

این عضو کابینه دوازدهم گفت: در حوزه خدمات مالیاتی نیز می توان به ساماندهی مجوزها و تسهیل محیط کسب و کار ، اصلاحات اجرایی نظام مالیات بر ارزش افزوده به ویژه در خصوص استرداد اعتبار مالیاتی صادرکنندگان و گسترش الکترونیکی کردن فرآیندهای مالیاتی و تسهیل امور مودیان اشاره کرد .

کرباسیان گفت: نباید از نظر دور داشت که دستیابی به اهدافی مانند اتکای کشور به درآمدهای پایدار مانند مالیات از طریق یک نظام مالیاتی پیشرو و توسعه یافته بدست می آید که حامی تولید ، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال باشد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۹۱۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ مالیات و مشکلات شرکت های ریلی

تین نیوز عباس قربانعلی بیک* :

حضرت علی علیه السلام در سال 38 هجرى به مالک اشتر چنین نوشته اند (نامه 53 نهج البلاغه): به نام خداوند بخشنده و مهربان، این فرمان بنده خدا على امیر مؤمنان، به مالک اشتر پسر حارث است، در عهدى که با او دارد، هنگامى که او را به فرماندارى مصر بر می گزیند تا خراج آن دیار را جمع آورد، با دشمنانش نبرد کند، کار مردم را اصلاح، و شهرهاى مصر را آباد سازد.

مالیات و بیت المال را به گونه اى وارسى کن که صلاح مالیات دهندگان باشد، زیرا بهبودى مالیات و مالیات دهندگان، عامل اصلاح امور دیگر اقشار جامعه مى باشد، و تا امور مالیات دهندگان اصلاح نشود کار دیگران نیز سامان نخواهد گرفت زیرا همه مردم نان خور مالیات و مالیات دهندگانند. باید تلاش تو در آبادانى زمین بیشتر از جمع آورى خراج باشد که خراج جز با آبادانى فراهم نمى گردد، و آن کس که بخواهد خراج را بدون آبادانى مزارع به دست آورد، شهرها را خراب، و بندگان خدا را نابود، و حکومتش جز اندک مدّتى دوام نیاورد. پس اگر مردم شکایت کردند، از سنگینى مالیات، یا آفت زدگى، یا خشک شدن آب چشمه ها، یا کمى باران ... هرگز تخفیف دادن در خراج تو را نگران نسازد زیرا آن، اندوخته اى است که در آبادانى شهرها ... زیرا عمران و آبادى، قدرت تحمّل مردم را زیاد مى کند. همانا ویرانى زمین بجهت تنگدستى کشاورزان است، و تنگدستى کشاورزان، به جهت غارت اموال از طرف زمامدارانى است که به آینده حکومتشان اعتماد ندارند، و از تاریخ گذشتگان عبرت نمى گیرند.

صفحه 560 کتاب مجموعه آثار شهید مطهری چنین آورده: گرانی ارزاق معلول گرانی عوارض و زیاد بودن گمرک ها و مالیات هاست.   

رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از سال ها تاکید بر موضوع اقتصاد سال 1403 را "جهش تولید با مشارکت مردم" نامگذاری و در سخنان اول فروردین فرمودند: هدف کلی برنامه هفتم، شکوفایی اقتصاد، همراه با عدالت است. لکن برای پایان این برنامه اهدافی را ذکر کرده اند که این اهداف خیلی مهم است: تک رقمی کردن تورم؛ اصلاح ساختار بودجه؛ تحول در نظام مالیاتی؛

ماده 52 قانون برنامه ششم: به منظور تقویت اقتصاد حمل ونقل ریلی و ترغیب سرمایه گذاری بخش غیردولتی در این زمینه و تسریع و تسهیل اجرای طرح ها و افزایش رضایت مندی ... در این نوع حمل و نقل: الف - سرمایه گذاری بخش غیردولتی در احداث و بهره برداری از حمل ونقل ریلی درون شهری و برون شهری مانند سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته تلقی شده و مشمول کلیه قوانین و مقررات مرتبط با سرمایه گذاری در مناطق کمترتوسعه یافته خواهد بود. ب - مالیات بر ارزش افزوده خدمات حمل ونقل ریلی علاوه بر معافیت های مذکوردر بند ١٢ ماده ١٢ قانون مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر محاسبه خواهد شد.

برخلاف این قانون، گزارش 21 اسفند 1402 (تین 269395)، ضمن بیان مشکلات اعمال مالیات بر ارزش افزوده، به نامه انجمن صنفی شرکتهای ریلی به مدیرعامل راه آهن مبنی بر درخواست مساعدت در رفع مشکل مالیات بر ارزش افزوده اشاره شده است.

گزارشات پایگاه اطلاع رسانی دولت مبنی بر تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار (19 بهمن 1402)، کاهش مالیات واحدهای تولیدی به میزان 12 درصد (19 شهریور 1402)، راه اندازی واحدهای راکد اقتصادی (18 آذر 1402)  و ... بسیار امیدوارکننده بوده و توانست علاوه کاهش نرخ بیکاری، مودیان مالیاتی را افزایش و درآمد مالیاتی را نیز افزایش دهد، پایگاه خبری رئیس جمهور هم (151174) نوشت: با بازگشت بیش از 200 واحد راکد به چرخه تولید در استان سمنان ... با اعتباری بالغ بر 101 هزار میلیارد ریال، برای بیش از 4 هزار و 500 نفر اشتغال ایجاد شده است، بدین ترتیب تعداد کل واحدهای تولیدی احیا شده در دولت سیزدهم به عدد  8315 رسید. این خبرخوش، مبین یک واقعیت تلخ است که شرکت های مذکور با 22 نفر نیرو، به طور متوسط با 502 میلیارد ریال از رکود خارج و با 22 میلیارد ریال یک نفر مجددا شاغل شده و چنانچه به ریشه یابی آن بپردازیم آثار نظام مالیاتی، بیمه، بانک ها ... را می یابیم که مشابه مشکلات شرکت های ریلی بوده و امید است قبل از رکود آنها، مورد توجه قرار گیرد.

اصلاح نظام مالیاتی که در برنامه هفتم مورد توجه بوده و مورد تاکید رهبر انقلاب هم واقع شده، با نگاه به دستور حضرت علی علیه السلام در مورد مالیات به مالک اشتر اثربخشی بیشتری خواهد داشت به ویژه اینکه در روش مالیات بر ارزش افزوده هیچ توجهی به سودآوری شرکت ها نشده و با این رویکرد مشارکت بخش خصوصی صنعت ریلی با وجود آثار آن، تضعیف خواهد شد.         

عباس قربانعلی بیک وبلاگ‌نویس آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • نقش سامانه مودیان در شناسایی خودکار معاملات مشکوک و کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص
  • راز صفر شدن مالیات ۵۰ درصد اصناف خرد در کشور
  • راز صفر شدن مالیات 50 درصد اصناف خرد در کشور
  • مردم در مقابل سرمایه گذاری در بخش تولید باید مطمئن باشند سود تضمینی دریافت می کنند
  • ایران هیچ عقب گردی در حوزه اقتصاد و تولید نداشته است
  • ◄ مالیات و مشکلات شرکت های ریلی
  • اقساط مالیاتی اصناف بلندمدت‌تر می‌شود
  • کارمندان مالیات بیشتری دادند یا طلافروشان؟ (فیلم)
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود