Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@06:49:02 GMT

آب را نه! جاده را دور بزنید

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۹۶۷۵۵

آب را نه! جاده را دور بزنید

فریدن - در حالی که با انتشار خبر تصویب قطعی طرح تامین آب شرب فریدن از منابع پایدار، مردم منتظر آغاز عملیات اجرایی این طرح هستند ، زمزمه هایی عجیب بار دیگر خشم مردم این شهرستان را بر انگیخته است.

به گزارش خبرنگارایمنا از شهرستان فریدن، طرح "تامین آب شرب شهرستان فریدن از منابع پایدار" از اواخر سال ۹۳ در زمان مسئولیت اسفندیار تاجمیری فرماندار سابق این شهرستان با پیگیری ها و مکاتبات مکرر وی با مسئولان کشوری و استانی کلید خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این طرح که بعدها با تغییراتی همراه بود نیاز شرب چهار شهرستان فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت تا افق ۱۴۲۵ به میزان ۲/۹ میلیون متر مکعب در قالب تامین آب شرب از منابع آب حوضه زاینده رود مورد تایید قرار گرفته و پیش بینی شده است.

با وجود موافقت رسمی استاندار سابق اصفهان و قول مساعدت وی برای اجرای این پروژه تامین آب شرب فریدن از منبع پایدار اجرای این طرح دچار وقفه ای طولانی شد تا این که در کمتر از 2 ماه اخیر با شروع موج گسترده ای از اعتراض های مردمی در خلال معرفی استاندار جدید، این طرح سرانجام در وزارت نیرو به تصویب می رسد.

در حالی که کمال رضایت فرماندار فریدن در مصاحبه های اخیر خود از آغاز عملیات اجرایی این طرح  خبر داده بود، گزارش ها حاکی از آن است که برخی مسئولان استانی و کشوری قصد دارند تامین آب شرب فریدن را به جای منابع پایدار (چشمه لنگان فریدونشهر) از چاه های آب موجود در منطقه انجام دهند.

این مسئله که قبل از این نیز با عنوان "اما و اگرهای کارشناسی" از زبان فرماندار شهرستان مطرح شده بود خود یکی از دلایل مهم تاخیر در اجرای این طرح کلان بوده است و اکنون نیز به شیوه دیگر در حال ایجاد خلل در مسیر انجام این پروژه است.

کمال رضایت در اوایل آبان ماه سال جاری در گفتگو با ایمنا با تاکید بر اینکه این موضوع در وزرات نیرو تصویب شده و قابل اجراست، گفت: تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد یک امای به حق است که خوشبختانه به نفع مردم و شهرستان تمام می شود.

وی در توضیح این مطلب بیان کرد: مسئله این است که برآورد های کمی و کیفی از آب های زیرزمینی منطقه  در سال ۹۰ مشکلی را در خصوص آب شرب و منابع آن در منطقه نشان نمی دهد و کارشناسان بر اساس همان زمان می گویند که آب در فریدن کاملا مهیاست و شهرستان نیاز به تامین  آب پایدار ندارد.

فرماندار فریدن افزود: این در حالی است که از سال ۹۳ تا کنون چاه های منطقه خشک شده و آب موجود در اکثر چاه های زنده نیز نیتراتی و غیر سالم است و این حقیقتی است که وجود دارد؛ بنابراین مردم نگرانی از این بابت  نداشته باشند و بدانند این اما و اگرها گرچه موجب کندی اجرا می شود اما خللی را در اصل موضوع که لزوم بهره مندی از منابع آب پایدار است ایجاد نمی کند.

 رضایت در این گفتگو گفته بود: شرکت مدیریت منابع آب درخواست آمار جدید  درباره آخرین وضعیت منابع آبی منطقه داشته و مقرر شده است این موضوع ظرف مدت یک ماه بررسی و به شرکت مهندسی منابع آب ایران گزارش شود.

وی همچنین خاطرنشان کرده بود: کمبود آب، افت شدید سطح سفره های زیر زمینی،  خشک شدن چاه ها و منابع آبی  و نیز نیترات بالای آن ها موضوعاتی است که به دقت رصد خواهد شد.

حرف های وقیحانه برخی مسئولان در دور زدن طرح آبرسانی

اکبر ترکی – نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهار داشت: فرم هایی با عنوان فرم ۲۳ مرتبط با این طرح وجود دارد که قرار بوده قبل از اختصاص تکمیل شوند و سپس آب تخصیص داده شود اما در خلال رای اعتماد به وزیر نیرو بدون پر کردن این فرم ها تخصیص صورت می گیرد و اکنون که مسئله پر کردن این فرم ها به میان آمده است حرف های وقیحانه ای می شنویم که نشان دهنده دور زدن موضوع آب این منطقه است.

وی تصریح کرد: مسئولان می گویند که این آب تخصیصی در این طرح کلان از آب شیرین چاه های موجود در منطقه تامین شود و این بر خلاف اهداف طرح اصلی است.

ترکی هشدار داد: این تخصیص از منابع پایدار داده شده و قطعی است و همه این سنگ اندازی ها و دور زدن ها یک خیال باطل است.

وی تصریح کرد:  این مسئله با صراحت و قاطعیت پیگیری می شود و چنانچه مطالبه مردم در تامین آب شرب از منابع پایدار بر اساس طرح اولیه و پیش بینی شده تحقق نیابد مدیران منتظر ورود خشمگینانه مردم و مسئولان شهرستان باشند.

انتشار این خبر که از قول نماینده مردم فریدن به "موش دواندن" و "بز بازی" توصیف شده است بار دیگر موجی از اعتراض های مردمی را در پی داشته است.

هر گونه کوتاهی واکنش صریح مردم را در پی خواهد داشت

حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی- امام جمعه شهر داران نیز در خطبه‌های اخیر نماز جمعه در این مورد اظهار داشت: از سوی وزارت نیرو قبل از تشکیل کابینه مطرح شد که بحث آب شرب این شهرستان مصوب شده است؛ اما زمزمه‌هایی وجود دارد که  برخی گفته‌اند بخشی از این منابع آب پایدار را می‌توان از چاه‌های آب  تامین کرد؛ یعنی منبع پایدار برای تامین آب لحاظ نشود.

وی با تاکید بر این که تامین آب از منابع پایدار حق مردم فریدن است، هشدار داد:  مردم این شهرستان اجازه نخواهند داد ظلم‌هایی که در حقشان در گذشته انجام شده، دوباره تکرار شود و هر گونه کوتاهی در مسئله تامین آب شرب فریدن، واکنش صریح مردم را در پی خواهد داشت.

امام جمعه داران افزود:  تمام ۶.۵ میلیون متر مکعب آب تخصیصی به فریدن باید از منابع پایدار محقق شود و این پروژه باید به صورت عملی تحقق یابد.

عدم صداقت مسئولان و سنگ اندازی های آنان

هر چند انتشار خبر تصویب طرح تامین آب شرب فریدن از منابع پایدار در یک ماه گذشته موجب خرسندی مردم و به دنبال آن ریزش اعضای کمپین ۵ هزار نفری" آب سالم حق مسلم ماست" شد، اما تازه ترین خبرها حاکی از آن است که خشم مردم فریدن از ابهام در اجرای این طرح همچون  آتش زیر خاکستری است که تنها منتظر یک اشاره برای واکنش های قاطعانه و صریحانه است.

مردم این شهرستان که سال هاست با صبوری و نجابت به وعده های مسئولان در این خصوص دل خوش کرده اند از عدم صداقت مسئولان و سنگ اندازی های آنان در بحث اجرایی این طرح کلان به ستوه آمده اند.

در مصاحبه یکی از کانال های مجازی منطقه با جمعی از شهروندان نیز، صحبت های جالبی به میان آمد.

یکی از شهرومندان در این مورد  به ضرب المثل "آب در کوزه و تشنه لبان" می گردیم اشاره کرده است .وی افزود:  چرا وقتی آب متعلق به منطقه خودمان است نباید مردم از آن بهره مند شوند و چه چیزی مردم را از این حق طبیعی محروم کرده است.

شهروند دیگری عدم اجرای این طرح را در بی کفایتی مسئولان و وعده دادن های بی فرجام دانسته است.

یکی دیگر از شهروندان از مسئولان خواسته است که در میان انبوه عقب ماندگی ها و مشکلات فریدن حد اقل مشکل  آب حل شود .وی تصریح می کند: مگر آب چه هست که آن را از مردم دریغ می کنند و چرا باید در بین این همه مشکل مردم به دلیل مشکلات آب بیمار شوند؟

بسیاری از شخصیت ها و چهره های معروف نیز نسبت به مسئله آب نظرات جالبی دارند.

در گفتگو با  این افراد تقریبا تمام آن ها معتقد بودند این مسئله باید در یک حرکت وسیع منطقه ای و بازتاب آن در رسانه های استانی و ملی به عنوان یک مطالبه بحق گسترش پیدا کند.

هم سو بودن تمام ارگان ها و دستگاه ها با مردم/وفاق برای آب

جمع دیگری از شهروندان و چهره های شاخص منطقه که خواستند نامشان فاش نشود، در گفتگو با ایمنا پیشنهاد داده اند: پس از سال ها استمرار بی عدالتی و بی توجهی مسئولان استانی و کشوری به فریدن، چنانچه مشکل آب نیز حل نشود لازم است در یک حرکت جمعی و مقتدرانه مردم وارد میدان شوند.

آن ها معتقدند با توجه به این که خوشبختانه یک وفاق و همبستگی منطقه ای درباره این موضوع در شهرستان بین مردم و مسئولان  به وجود آمده است  و تمام ارگان های امنیتی نیز در این مورد هم سو با مردم هستند؛ باید با به راه انداختن یک حرکت هر چند غیر متعارف این مطالبه را بار دیگر به مسئولان یادآوری کرد.

در این میان تقریبا تمامی این افراد بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که لازم است در صورت تکرار بی توجهی ها و دور زدن طرح تصویب شده در خصوص آب، مردم فریدن در طی حرکتی سازمان دهی شده به صورت متحد و یکپارچه اقدام به تجمع در محور مواصلاتی اصفهان به خوزستان، به عنوان شاهرگ حیاتی استان در اتصال به غرب کشور، داشته باشند و  این جاده را ببندند و در صورت لزوم این حرکت را تکرار کنند.

آن ها به صراحت گفته اند که این پیام را به مسئولان کشوری و استانی برسانید که :" آب را نه ! جاده را دور بزنید".

این افراد با بیان این که در این خصوص با امام جمعه، نماینده و فرماندار نیز رایزنی هایی شده است و باز هم این مسئله را عنوان خواهیم کرد، افزودند: اتفاقاتی نظیر این در کشور کم نبوده است و موارد بسیاری دیده ایم که رساندن صدای مردم در سطح کلان و گسترده به طور موثرتری کارساز بوده است.

انعکاس موضوع به نهاد رهبری؛ گزینه روی میز دیگر

در این میان عده ای نیز معتقدند این مسئله باید در قالب یک ظلم و تبعیض بزرگ به نهاد رهبری انعکاس داده شود و لازم است بعد فرا منطقه ای و فرا استانی به خود بگیرد، چرا که تجربه نشان داده است بسیاری از مشکلات و وعده های مسئولان برای رفع آن در این شهرستان همچنان در حرف باقی مانده است و عدم واکنش مردم و بی تفاوتی آنان، خود عامل تشدید کننده عدم تحقق وعده ها بوده است.

لزوم توجه ویژه استاندار جدید اصفهان به مسئله آب فریدن

جمع دیگری از مردم فریدن نیز خواستار توجه ویژه مهرعلیزاده استاندار جدید اصفهان به این مسئله هستند.آن ها با تاکید بر ضرورت برقراری توازن و عدالت در بین شهرستان های استان اصفهان خواستار ورود استاندار برای تحقق مطالبه دیرین خود در بحث آب هستند.

تاکید فرماندار، امام جمعه و نماینده شهرستان بر همراهی با  حرکت های مردمی

این نظرات خوشبختانه با نظرات بسیاری از مسئولان شهرستان از جمله فرماندار، امام جمعه و نماینده شهرستان نیز هم سو است چرا که هر کدام از این مسئولان بارها به این حقیقت اذعان داشته اند که تا اجرای کامل طرح تامین آب شرب از منابع پایدار در کنار مردم هستند .

به عنوان نمونه امام جمعه شهر داران چندی پیش  گفته بود که "اگر این طرح انجام نشود، در کنار مردم احقاق حقوق خواهیم کرد و هیچ سفارش یا توصیه ای را مبنی بر آرام نمودن مردم از هیچ مسئولی در هیچ رده ای نمی پذیریم."

نماینده مردم در مجلس نیز با بیان این که اگر در هفته جاری شفافیت این طرح برای مردم محرز نشود آن را صادقانه با مردم در میان خواهم گذاشت، گفته است: آن زمان بهترین موقع برای واکنش های صریح مردمی و ورود جدی مردم و مسئولان شهرستان به این قضیه خواهد بود.

فرماندار فریدن نیز که پیش از این حرکت مردم در قالب کمپین را تایید کرده  و از حمایت قاطع خود از مردم سخن گفته بود، بارها بر این موضوع تاکید داشته است که "آب پایدار و سالم از مطالبات بر حق مردم است و تا اجرای کامل آن در کنار مردم خواهیم بود."

حال باید دید پس از اتمام فرصتی که اکبر ترکی نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت برای تعیین تکلیف این طرح تعیین کرده است، فرجام این رنج کهنه چه خواهد شد و چه واکنشی از سوی مردم این دیار به وقوع خواهد پیوست؟

به گزارش ایمنا؛ سطح نیترات بالای آب شرب مصرفی در شهرستان فریدن چند سالی است که مردم این دیار را نگران کرده است.

مردم فریدن علاوه بر مشکل کمی آب، در سال های اخیر با مشکلات کیفی آب نیز دست و پنجه نرم می کنند وسطح نیترات آب به قدری است که به برخی روستاها آبرسانی سیار می شود و یا آب مصرفی ساکنان آن از طریق دستگاه های نیترات زدا تامین می شود.

۷۰روستای شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت با مشکلات کمبود آب روبرو هستند و آب شرب ۳۰ روستا با تانکر تامین می ‌شود.

گزارش: فاطمه زمانی

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۹۶۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند

پیاده‌روی خانوادگی بجنورد در حالی برگزار شد که به دلیل بی‌تدبیری مسئولان، مردم به سختی به پایان راه رسیدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، پیاده‌روی خانوادگی بجنورد در حالی برگزار شد که به دلیل بی‌تدبیری مسئولان، مردم به سختی به پایان راه رسیدند.

کد خبر 748064

دیگر خبرها

  • لبخند ساختگی ما را شادتر می‌کند؟
  • مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • شوراها از ارکان مردم‌سالاری دینی هستند
  • وضع برخی جاده‌های شرق اصفهان در بدترین شرایط است
  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند
  • ظرفیت‌های جامعه ایثارگری دیلم استفاده می‌شود
  • کری توییتر بایرن مونیخ برای رئال مادرید: حدس بزنید بعدش چی شد؟ + عکس
  • عدم پاسخگویی مسئولان جشنواره آسمان هشتم در میناب بی‌اعتنایی به رسانه‌ است
  • عامل ۱۷ فقره سرقت در فریدن دستگیر شد