Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، رکود معنادار در اقتصاد شهری که عمده منابع درآمدی آن به فروش تراکم وابسته است، در چند سال اخیر نشان می دهد که تکیه بر برخی منابع درآمدی شهری نمی تواند گره گشای مشکلات برای مواقع حساس و زمان های متفاوت باشد.
از آنجا که شهرداری ها به عنوان دستگاه های درآمد هزینه در کشور شناخته شده و از دهه 70 به بعد سهم آنها ازاعتبارات ملی به کمترین میزان تقلیل یافت به تبع با توجه به شرح وظایفی که بیش از300 وظیفه ترسیمی در نقشه راه و کاری آنها است بدون توجه به منابع درآمدی متعدد و پایدار نمی توان به پایداری این نهاد عمومی در انجام وظایف امیدوار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هرچند شهر را باید با مشارکت شهروندان ساخت و آن را به بهترین شکل ممکن برای زندگی مردم به آراستگی در آورد اما این هنر مدیریت شهری است که باید علاوه بر منابع درآمدی ، سرمایه های بخش خصوصی را به مدد بطلبد.
همانطور که سیمای شهری آمیزه ای از معماری وهنر است در واقع مدیریت شهری هم بایدهنرمندانه ظرفیت های بالقوه را برای امر مطلوب به مدد آورد و ظرفیت ها متشکل از تجارب علمی وعملی نخبگان تا سرمایه های اقتصادی را به میدان بیاورد.
شهری به اصطلاح پویا، زیبا و دلنشین به نظر می رسد که مدیریت شهری، شهروندانش را به مشارکت فعال فراخوانده است.
شهر را موجودی زنده می پندارند چرا که همیشه در حال تغییر و سیمای آن از حالتی به حالت دیگر درمی آید و شاید برخی المان های آن سال ها ماندگار شود اما سبک زندگی و سیمای شهری با توجه به سرعت دانش و فناوری همواره در حال تغییر است.
هنر مدیریت شهری آن است که در زمانی که رکود اقتصادی پاپیچ می شود راه های جدید را برای برون رفت بکار گیرد، راه هایی مانند استفاده از ایده ها و سرمایه های بخش خصوصی ضمن آنکه شیوه های تاریخ مصرف گذشته را کنار بگذارد.
این روزها مدیریت شهری کرج که با مشکل درآمدی دست وپنجه نرم می کند در همایشی سرمایه گذاران بخش خصوصی را با وعده مشوق های لازم به همکاری فرا خوانده است، راهکاری که اگر به درستی انجام شود
به طور قطع می توان به بالندگی دوباره کرج و ساختن شهری آباد امیدوار بود.
کرج، کلانشهری که یکهزار هکتار بافت فرسوده و غیر مقاوم شهری دارد و ازسویی بسیاری از پروژه های بزرگ و کوچک آن مانند قطار شهری، تقاطع های غیر همسطح، بزرگراه ها، مراکز رفاهی، خدماتی و شهری آن ناتمام است.
در این حال جمعیت میلیونی و قرار داشتن در مسیر گردشگران کشوروجاذبه های تاریخی وطبیعی البرز ظرفیت هایی است که برای سرمایه گذاران، تولید سرمایه بیشتر است ضمن آنکه شهروندان هم از مشکلات ناشی از رکود شهری رهایی خواهند یافت مشکلاتی مانند ترافیک پرحجم و سنگین که شبانه روز کرج و البرزی ها را خسته و کلافه کرده است.
در نخستین همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری که در سالن اجتماعات شهرداری کرج برگزار شد، مسئولان شهری با برشمردن مشکلات از به یادگار مانده گذشته به بیان دیدگاه های خود برای مشارکت سرمایه گذاران پرداختند.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای اسلامی شهرکرج گفت:150 میلیارد تومان ساخت و ساز عمرانی این کلانشهر بدون توجه به نیاز ملی و محلی در سال های گذشته اجرایی شده که به غلفت سپرده شده است.
احد رسولی افزود: ایجاد بسترهای مناسب برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در طرح های مدیریت شهری کرج منجر به توسعه پایدار شهری می شود و ساخت و سازها و سرمایه های شهر را در مسیر درست هدایت می کند.
وی ادامه داد: فرصت های سرمایه گذاری در این کلانشهر باید به صورت کاملا علمی و بر اساس الگوهای محلی و کشوری برنامه ریزی شوند تا بتوان بسته های سرمایه گذاری را بر اساس اولویت های شهری ارائه دهیم و مشارکت بخش خصوصی را جلب نماییم.
منصور وحیدی نائب رئیس شورای اسلامی شهر کرج نیز در این همایش گفت: نوسازی بافت های فرسوده از ضروری ترین برنامه های مجموعه مدیریت شهری کرج است.
وی ادامه داد: زمینه های حضور سرمایه گذاران برای بازسازی بافت های فرسوده از طریق ایجاد جذابیت های سرمایه گذاری باید فراهم شود.
وحیدی گفت: اولویت شورای پنجم و شهرداری کرج به نتیجه رساندن پروژه های شهری با بهره گیری از توان سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
وی اظهار داشت : پرهیز از فضای بروکراسی موجب سرعت بخشیدن به امر خدمت رسانی در نوسازی بافت های فرسوده است.
وی افزود: اخذ مشاوره های اختصاصی با دستگاه های فرادستی و نظارتی در نوسازی بافت های فرسوده ضروری است.
فرج اله ایلیات دیگر عضو شورای اسلامی شهر کرج اظهار داشت: رفع موانع و معضلات تعامل با سازندگان نیازمند تداوم جلسات با سرمایه گذاران است.
وی بیان داشت: توجه به وضعیت معابر تپه مراد آب در امر سرمایه گذاری ضروری است.
ایلیات گفت: سرمایه گذاری باید در کمترین زمان ممکن صورت گیرد تا بیشترین کارآیی را داشته باشد.
*** فرماندار کرج: بروکراسی پیچیده اداری سر راه سرمایه گذاران کنار گذاشته شود
فرماندار کرج با اشاره به اهمیت ورود بخش خصوصی به طرح های عمرانی و فرهنگی کلانشهر کرج گفت: برای تسریع در جذب سرمایه ، باید بروکراسی پیچیده اداری سر راه سرمایه گذاران در شهرداری کنار گذاشته شود.
علی قنبرزمانی افزود: ابتدایی ترین نیاز برای همکاری متقابل سرمایه گذاران بخش خصوصی در طرح های شهری، فرهنگسازی در زمینه مشارکت ویژه کارکنان شهرداری با این قشر است تا بتوان در چارچوب قانون و کاهش بروکراسی های اداری زمینه مشارکت آنها را فراهم کرد.
وی تاکید کرد که باید بر اساس نیاز سنجی، خواسته ها و کمبودهای شهر کرج را شناسایی کرد و با بهره مندی از توانمندی سرمایه گذاران و اطمینان از اتمام پروژه ها در موعد مقرراز سوی آنها، مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح های خدماتی و عمرانی را بیشترکرد.
فرماندار کرج از مجموعه مدیریت شهری خواست برای تسریع در انجام پروژه های عمرانی ، سرمایه گذاران با کمترین مانع اداری به مشارکت در انجام این طرح ها ترغیب کند.
نخستین همایش فرصت های سرمایه گذاری کرج با حضور شماری از سرمایه گذاران بخش خصوصی برگزار شد که در این همایش تعدادی از سرمایه گذاران به بیان مشکلات بر سرراه سرمایه گذاری پرداختند.
*** شهردار کرج : پروژه های زیادی برای جذب سرمایه های خصوصی داریم
شهردار کرج با اشاره به اهمیت مشارکت سرمایه گذاران در فعالیت های شهری گفت: پروژه های زیادی برای جذب سرمایه های بخش خصوصی در سطح این کلانشهر داریم.
اصغر نصیری بیان کرد: این کلانشهربه رغم ظرفیت های چشمگیر، هنوز شهری عبوری بوده و به منطقه ای اقامتی برای گردشگران تبدیل نشده است؛ چرا که نیازمندی های واقعی این کلانشهر به درستی شناسایی و مرتفع نشده است.
شهردار کرج بیان کرد: تبدیل کرج از شهری عبوری به شهری اقامتی نیازمند همکاری و مشارکت همه جانبه بخش خصوصی است.
وی ادامه داد:شهرداری کرج آمادگی دارد در پروژه هایی نظیر بهسازی بافت های فرسوده شهری با استفاده از تمامی توان، تسهیلات لازم را در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار دهد تا بتواند شهر را در مسیر توسعه پایدار پیش برد.
نصیری گفت: برای صرفه جویی در زمان سرمایه گذاری، صدور پروانه و طی شدن مراحل آن واحدی مجزا با خبره ترین کارشناسان در شهرداری کرج ایجاد می شود.
شهردار کرج اظهار داشت : ایجاد انگیزه میان مردم برای همکاری نوسازی بافت های فرسوده امری ضروری است و
سرمایه گذاری با هدف توسعه شهر را از محلات آغاز کنیم.
وی تاکید کرد که در اجرای پروژه های سرمایه گذاری، شهرداری کرج آمادگی انجام تهاتر را دارد؛ به این صورت که هزینه و مدیریت ساخت از سرمایه گذاران باشد و عوارض و صدور پروانه را مدیریت شهری عهده دار شود.
وی با اشاره به ضرورت تشکیل صندوق سرمایه گذاری توسعه پایدار شهری در کرج گفت: ایجاد این صندوق موجب تجمیع توان سرمایه گذاران شهر می شود و به افزایش سرانه های این کلانشهر با ساخت پروژه های مختلف کمک شایانی می کند.
شهردار کرج یاد آور شد: بازسازی بافت های فرسوده در قالب بلوک های متعدد، ساماندهی تپه مرادآب و حاشیه رودخانه کرج، احداث هتل، ساماندهی ارتفاعات البرز برای ایجاد اماکن تفریحی در شهر، احداث پارکینگ های طبقاتی، راه اندازی سامانه اتوبوس های تندرو، ایجاد مجموعه های ورزشی از جمله نیازهای شهر کرج است که نیازمند مشارکت بخش خصوصی است و باید محدوده عمل را با همکاری این بخش به فراتر از ساخت و سازها ببریم.
نصیری با بیان اینکه ١٧ هزار پرونده در کمیسیون ماده صد مغفول مانده است ، گفت: شهرداری کرج در جلسات متعدد با دیوان عدالت اداری به دنبال آن است تا بسیاری از آنها را تا پایان سال به سرانجام برساند.
شهردار کرج اظهار داشت: ارتقای کیفیت ساخت و سازهای شهر کرج با ایجاد کمیسیون طراحی شهری در این مجموعه به صورت تخصصی در حال انجام است تا بتوان با ایجاد استانداردهای لازم زمینه جذب مشارکت بخش خصوصی را فراهم آورد.
وی ادامه داد: به روز رسانی طرح تفصیلی شهر کرج در اولویت برنامه های مدیریت شهری و مجموعه های ذیربط است .
با این حال کارشناسان معتقد هستند که گره کور رکود فعالیت های شهری در کشور و استان البرز تنها به دست مدیران هنرمند با استفاده از سرمایه های بخش خصوصی و مشارکت فکری، علمی و تجربی گسترده شهروندان باز خواهد شد.
بهره گیری از سرمایه های خصوصی درواقع حرکت برد برد برای مدیریت شهری و سرمایه گذاران است که نتیجه آن ایجاد شهری زیبا، پویا، دل انگیز برای شهروندان و مدال افتخاری برای مدیران و سرمایه گذاران محسوب می شود، شهری که با جاذبه های خوب خود می تواند هزاران گردشگر را از اقصی نقاط جهان به سمت خود بکشاند و شهروندانش در آسایش و رفاه و امید و نشاط زندگی کنند.
7410/1535خبرنگار: مژگانم السادات سجادی**انتشار دهنده:داریوش غفاری

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۲۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران در جویم فارس

در هفتاد و نهمین سفر رسمی استاندار فارس در شهرستان جویم، نشست شورای اداری این شهرستان با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

در حاشیه این نشست و در میز ملاقات مردمی مسائل، مشکلات، چالش‌ها و دغدغه‌های سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی بررسی، تسهیل، رفع موانع و اتخاذ تصمیم عملیاتی شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان فارس در این نشست با تأکید بر ضرورت بسترسازی‌های لازم و حمایت از سرمایه‌گذاران در جهت تحولات و پیشبرد اهداف و فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و شناسایی ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف شهرستان جویم گفت: لزوم تحقق این مهم هم‌افزایی و همکاری سایر دستگاه‌های متولی و ذیربط در جذب سرمایه‌گذار، ایجاد و ارتقای سرمایه‌گذاری‌های لازم متناسب با موقعیت و شرایط در این منطقه است.

فاصله شهر جویم تا شیراز ۲۵۰ کیلومتر است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • افزایش نقش چین برای استخراج معادن افغانستان
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران در جویم فارس
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • تضمین امنیت سرمایه گذاری و غذایی از اثرات بارز رفع تداخلات است
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • مطالبه برخی امتیازات سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری گرگان منطقی نیست
  • اجرای ۳۱ پروژه با مشارکت سرمایه‌گذاران/ پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه مشارکتی میخک
  • استقبال و حمایت از سرمایه‌گذاران در لرستان