Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری­­ صدا و سیما؛ عباس جعفری دولت آبادی در همایش تخصصی انعکاس موازین حقوق بشر در قوانین کیفری ایران افزود: یکی از موضوعات مهم در کشورمان، پیگیری پرونده‌های قضایی است که ضرورت دارد وزارت خارجه در خارج از کشور از این پیگیری‌ها حمایت کند.
وی گفت: اقدامات مهمی در خصوص پرونده‌های مختلف از جمله پیگیری اموال بابک زنجانی در خارج کشور با تلاش قوه قضاییه انجام شده است، اما با وجود این پیگیری ها، باز هم اموال وی خارج از ایران شناسایی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دادستان تهران افزود: وزارت امور خارجه نقش دیدبانی در خارج کشور را دارد و می‌تواند برخی پرونده‌های قضائی را که در خارج کشور مطرح است به قوه قضائیه انعکاس دهد و نکته مهم‌تر حمایت وزارت خارجه از اقدامات دستگاه قضایی است.

جعفری دولت آبادی تصریح کرد: برخی پرونده‌های قضایی کشور با تدابیر قضایی پیگیری می‌شود و انتظار می‌رود وزارت خارجه از احکام صادره برای این پرونده‌ها در خارج از کشور حمایت کند.

وی­ افزود: یکی از مسائل مهم درباره پرونده‌های در دست رسیدگی قوه قضائیه این است که­ برخی کشور‌ها درباره این پرونده‌ها موضع گیری می‌کنند، چنانکه اخیرا هم در باره پرونده‌ای شاهد این موضع گیری‌ها بودیم.

جعفری­ دولت آبادی تاکید کرد: این پرونده‌ها در دستگاه قضایی زیاد است و اگر از حمایت دیپلماتیک برخوردار نشود ممکن است دستگاه قضایی مورد هجمه وارد شود.

دادستان تهران با اشاره به اینکه پارسال پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه برای پیگیری پرونده‌های قضائی در حوزه بین المللی را دادیم، افزود: تحقق این پیشنهاد می‌تواند به دادستانی و وزارت خارجه کمک کند تا پرونده‌های در دست رسیدگی دادستان تهران به خوبی پیگیری شود.

جعفری دولت آبادی با بیان اینکه نظام سلطه همواره دروغ پردازی‌هایی را علیه ایران مبنی بر نقض حقوق متهمان و شکات مطرح می‌کند، تاکید کرد:­ در کشورمان قوانین پیشرفته‌ای داریم و با وجود اینکه ایران ده‌ها قانون مترقی تصویب کرده، ادعا‌های آن‌ها درباره نقض قوانین در کشورمان بیش از حد است.

وی ادامه داد: در قانون اساسی ایران که مبنای نظام حقوقی ماست تساوی در برابر قانون، حق دادخواهی، اصل برائت، حق برخورداری از حمایت قانون، حق داشتن وکیل، شغل و مسکن به خوبی تبیین شده است.

دادستان تهران تصریح کرد: در قانون آئین دادرسی سال ۹۲ ده‌ها مورد قوانین مترقی مثل اصل بی طرفی، ­ حق تفهیم اتهام، لزوم رعایت حقوق شهروندی، نظارت دادستان بر ضابطین قضایی، حق برخورداری از وکیل، نظارت فوری دادستان بر افراد بازداشت شده، اصل بی طرفی مقام تحقیق، ممنوعیت اشاعه تحقیقات در جرائم منافی عفت، حق برخورداری از وکیل در حین تحقیق، قابلیت اعتراض به قرارها، درجه بندی دادگاه‌ها و اصل علنی بودن محاکمه‌ها تبیین شده است.

وی­ افزود: در قانون مجازات اسلامی هم اصل قانونی بودن مجازات­ جایگزین حبس، توبه، عفو، اعمال ماده ۱۰ و لغو مجازات اعدام برای اطفالی که عقل کافی ندارند در نظر گرفته شده است.

جعفری­ دولت آبادی­ ادامه داد: دادستانی تهران برای عملیاتی کردن این اهداف ساختار‌هایی دارد و بر این اساس دادسرا‌های مختلفی را از جمله دادسرای فرهنگ و رسانه برای رسیدگی تخصصی جرائم اهالی هنر و رسانه، دادسرای امور بین الملل با مرجعیت رسیدگی به جرائم علیه اتباع خارجی، اعلام جرم علیه آمریکا، ​پیگیری جرائم بین المللی، اجرای نیابت‌های خارجی و استرداد مجرمان را رسیدگی می‌کند.

وی گفت: تا کنون سه پرونده مهم منافقین، داعش و تلگرام­ در این دادسرا پیگیری شده است، همچنین معاضدت‌های قضایی با کشور‌های دیگر، انتقال محکومان ایرانی به کشور و انتقال محکومان خارجی به کشور متبوعشان از کار‌هایی است که در دادگاه امور بین الملل انجام می‌شود.

دادستان تهران افزود: معاونت زنان و کودکان در دادستانی تهران فعال شده است و از حقوق زندانیان زن و اطفال را پیگیری می‌کند همچنین معاونت ضابطین قضایی معاونت دیگری است که برای نظارت کلانتری‌ها و بازداشتگاه‌ها در دادستانی تهران فعالیت دارند.

جعفری­ دولت آبادی گفت: معاونت اجرای احکام، تشکیل شعب ویژه زندانیان، کمیته پرونده سلب حیات که همه پرونده‌های اعدامی را بررسی و به اجرای ا. حکام ارسال می‌کند نیز در حال فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از کار‌های ما نظارت بر زندان هاست و در همه زندان‌های استان تهران هم سرپرست و دادیار مقیم زندان مشغول به فعالیت هستتند.

جفعری دولت آبادی افزود: پیشنهاد­ می‌کنیم ستاد حقوق بشر­ NGO (سازمان‌های مردم نهاد) را برای قضات بازنشسته تشکیل بدهد تا بتوانند در بخش حقوق بشر تاثیر گذار باشند.

دادستان تهران گفت: در حد توان به ادعا‌های حقوق بشری پاسخ داده ایم، اما در این جلسه تلاش می‌کنیم با حضور وزیر خارجه برنامه ریزی کنیم که به مواضع غیرمنصفانه و مغرضانه گزارشگران ویژه که خلاف واقع و برخی هم دروغ است به خوبی پاسخ بدهیم.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۳۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه

وزیر دفاع ایران در دیدار دبیرکل وزارت دفاع هند با توجه به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در خصوص تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس شانگهای در آستانه قزاقستان با دبیر کل وزارت دفاع هند دیدار و گفتگو کرد.

امیر آشتیانی در دیدار با دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی در خصوص موضوعات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی میان دو کشور تاکید کرد.

وزیر دفاع ایران با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی اظهار داشت: ظرفیتهای متعدد همکاری تهران و دهلی نو می‌تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه قاره هند به کار گرفته شود.

وزیر دفاع ایران با توجه به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در خصوص تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد.

امیر آشتیانی با اشاره به اهمیت همکاری‌های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را جهت توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی میان دو کشور با طرف هندی در حوزه های مختلف اعلام کرد.

دبیر کل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر ضرورت برقراری امنیت و وآرامش منطقه تاکید کرد.

وی با اشاره به حوزه تمدنی مشترک دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و زیر ساختی به ویژه مشارکت دهلی نو در پروژه بندر چابهار تاکید کرد.

دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی دو کشور بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه های دریایی، شرکت در رزمایش دریایی،  تحقیقات دفاعی، آموزشی و  تبادل دانشجو تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک برای پیگیری موافقتنامه‌های دوجانبه بین ایران و اوگاندا
  • حضور ۲ هزار تاجر در نمایشگاه اکسپوی تهران/آزاداندیشان جهان، بیش از این تداوم جنایات در غزه را تحمل نمی‌کنند
  • ارزیابی ایمنی بیش از هزار بوستان در تهران
  • صدور ۹۱۰ رای برای تعیین تکلیف اموال متروکه در گمرکات خوزستان
  • کیفرخواست پرونده گروه (ش) با بیش از هزار شاکی در دادسرای تهران صادر شد
  • پرونده کثیرالشاکی موسوم گروه "ش" به دادگاه ارسال شد
  • تفرقه در وزارت خارجه آمریکا/ اختلاف بر سر حمایت تسلیحاتی از اسرائیل است
  • ضرورت شفافیت عملکرد قضات
  • توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 
  • تاکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه