Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@21:03:17 GMT

بودجه عمرانی وزارت بهداشت 48 درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۷۸۰۷۹

بودجه عمرانی وزارت بهداشت 48 درصد کاهش یافت

بودجه وزارت بهداشت در لایحه بودجه سال 97 با هشت درصد رشد به 22 هزار و 500 میلیارد تومان رسید،سقف درآمد اختصاصی بیمارستان ها نیز حدود 27 هزار میلیارد تومان تعیین شده که گفته می شود در عمل حداکثر 16 هزار میلیارد تومان آن محقق می شود.

ایران آنلاین /مدیر کل بودجه وزارت بهداشت  درباره بودجه سال آینده وزارت بهداشت افزود: بودجه کل دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی و بودجه ستادی وزارت بهداشت در سال 97 در لایحه بودجه سال 97 حدود 22 هزار و 500 میلیارد تومان تعیین شده که نسبت به بودجه امسال حدود هشت درصد رشد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسعود ابولحلاج گفت: بخش عمده این بودجه صرف پرداخت حقوق و هزینه های جاری وزارت بهداشت می شود و اجرای برنامه های توسعه ای در لایحه بودجه سال 97 برای وزارت بهداشت در نظر گرفته نشده است.
مدیر کل بودجه وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت برنامه های زیادی برای بیمارستان سازی و توسعه مراکز خدماتی دارد اما بودجه عمرانی وزارت بهداشت در سال 97 نسبت به امسال با حدود 48درصد کاهش به حدود 600 میلیارد تومان رسیده است که برای ایجاد طرح های بیمارستانی و مراکز بهداشتی-درمانی جدید کافی نیست.
ابوالحلاج اضافه کرد: انتظار داشتیم در لایحه بودجه حداقل بودجه هزار میلیارد تومانی پزشک خانواده به دو هزار میلیارد تومان معادل ردیف بودجه سال های گذشته برسد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و برای اجرای برنامه پزشک خانواده با حدود هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار مواجه هستیم.
وی گفت: مشکل دیگر تامین اعتبار لازم برای پرداخت حقوق نیروهای جدید است، امسال حدود 11هزار نفر نیروی جدید و سال گذشته نیز حدود 16 هزار نفر نیروی جدید در وزارت بهداشت استخدام شدند که برای پرداخت حقوق آنها حداقل باید هزار میلیارد تومان به ردیف بودجه وزارت بهداشت برای پرداخت حقوق این نیروها اضافه شود.
مدیر کل بودجه وزارت بهداشت افزود: در لایحه بودجه سال 97 هیچ ردیف بودجه جدیدی از جمله از درآمد حاصل از افزایش مالیات و عوارض بر سیگار یا سایر کالاهای آسیب رسان دیده نشده است و مالیات و عوارض این کالاها نیز افزایش نیافته است.
ابوالحلاج در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره بودجه طرح تحول سلامت توزیع داد: ردیف 4800 میلیارد تومانی هدفمندی یارانه ها برای اجرای این طرح در سال 97 به 3700 میلیارد تومان کاهش یافته است، ضمن اینکه در سال 96(سال جاری) نیز با وجود تصویب همین رقم( 3700 میلیارد تومانی) هنوز حتی یک ریال از آن به وزارت بهداشت پرداخت نشده است.
وی گفت: ردیف دیگری که برای اجرای طرح تحول سلامت در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد، سهم وزارت بهداشت از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده است؛ رقم آن 4500 تومان است که بدون رشد، همین رقم در بودجه سال آینده وزارت بهداشت تکرار شده است بنابراین بودجه های طرح تحول سلامت نه تنها اضافه نشده بلکه به شدت کاهش یافته است.
مدیر کل بودجه وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره ردیف درآمد 27 هزار میلیارد تومانی درآمد اختصاصی وزارت بهداشت گفت: این رقم فقط یک مجوز برای وزارت بهداشت است و در عمل هرگز چنین درآمدی در بیمارستانها و مراکز بهداشتی-درمانی وزارت بهداشت به دست نمی آید.
وی گفت: درآمد اختصاصی وزارت بهداشت از محل فروش خدمات و پرداختی بیمه ها محقق می شود،کل بودجه سازمان بیمه سلامت در سال 97 حدود 10هزار و 700 میلیارد تومان است که 70درصد آن به وزارت بهداشت پرداخت می شود، یعنی حداکثر درآمد وزارت بهداشت از این سازمان در سال آینده حدود 7 هزار میلیارد تومان است و از سازمان تامین اجتماعی نیر کل درآمدی که می توانیم داشته باشیم حدود 6 هزار میلیارد تومان است یعنی درآمد اختصاصی وزارت بهداشت از 14هزار میلیارد تومان بیشتر نخواهد بود.
ابوالحلاج درباره درآمد حاصل از فروش اوراق قرضه در وزارت بهداشت گفت: به جز اوراق قرضه ای که قرار است به جای طلب برخی طلبکاران پرداخت شود و رقم آن زیاد نیست خزانه دولت قرار است طی روزهای آینده حدود دو هزار میلیارد تومان اوراق قرضه را در بورس بفروشد و اعتبار آن را برای جبران بدهی های وزارت بهداشت، پرداخت کند.
وی افزود: هم اکنون روزانه حدود 200 میلیارد تومان از این اوراق در بورس فروخته می شود و در روزهای آینده با فروش همه این اوراق رقمی در حدود دو هزار میلیارد تومان برای جبران مطالبات وزارت بهداشت در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد که برای پرداخت مطالبات بیمارستانها به شرکت های دارویی، تجهیزات پزشکی یا مطالبات معوقه پرسنل هزینه می شود.
به گفته مسئولان وزارت بهداشت، این وزارتخانه از حدود یکسال پیش، بیش از 12 هزار میلیارد تومان از دو سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان تامین اجتماعی مطالبه معوقه وصول نشده دارد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۸۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده جهش ۱۵۰ درصدی یارانه نان چیست؟

 به گزارش تابناک، تسنیم نوشت:  اعتبار در نظر گرفته شده برای یارانه نان در سال 1402 حدود56 هزار میلیارد تومان بوده است در حالیکه دولت از بودجه سال گذشته حدود 159هزار میلیارد تومان برای یارانه نان پرداخت کرده است.

این رقم نشان میدهد تا چه اندازه پیش بینی اعتبار در قانون بودجه سال گذشته خطا داشته و منجر به کسری تبصره هدفمندی شده است.

یارانه نان در لایحه سال جاری در حدود 143هزار میلیارد پیش بینی شده که نسبت به قانون سال گذشته 150درصد رشد داشته است.

علاوه بر آن اعتبار یارانه دارو در لایحه بودجه حدود 75هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به اعتبار 69 هزار میلیارد تومانی مصوب سال گذشته حدود 9درصد رشد را تجربه کرده است.

مرکز پژوهشهای مجلس در این خصوص تاکید دارد، چالش اصلی اعتبارات یارانه دارو از تبصره هدفمندی، تخصیص اعتبارات است که به نظر می رسد به دلیل کسری در منابع تبصره، یارانه دارو عملکرد مناسبی نداشته است.

دیگر خبرها

  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • اختصاص بودجه ۱۵۱ هزار میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی تهران
  • رانندگی بعد از قلیان اکسیژن ممنوع!/ بیش از ۱۵ سال روی قلیان اکسیژن مطالعه شده است
  • خوب و بد قلیان‌ اکسیژن
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان به حوزه رسانه در سال جاری
  • تراز منابع و مصارف مشمول بودجه استان زنجان مثبت شد
  • زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در خوشاب
  • پشت پرده جهش ۱۵۰ درصدی یارانه نان چیست؟
  • جزییات بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات