Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@04:48:46 GMT

جای خالی خلاقیت در کتاب های کمک آموزشی قرآنی

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۹۳۳۶۱

جای خالی خلاقیت در کتاب های کمک آموزشی قرآنی

خبرگزاری شبستان:سرگروه داوران قرآن جشنواره کتاب رشد گفت:جای تولیدات خلاقانه محتوا در کتب کمک آموزشی قرآنی خالی است.

 به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از  جشنواره ساندهی کتب آموزشی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، سرگروه داوران قرآن جشنواره کتاب رشد با اشاره به اینکه کتاب‌های زیادی در حوزه قرآنی منتشر می‌شود، اما تعداد کمی از آنها به جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی ـ تربیتی رشد ارسال می‌شود، گفت: سال گذشته در جریان جشنواره قرآن 140 عنوان کتاب فقط  در حوزه مفاهیم  قرآن به دست ما رسید، اما امسال کل کتاب‌های قرآن به 18 عنوان کتاب کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص دلیل چنین کاهش چشمگیری در تعداد کتاب‌های ارسالی به جشنواره رشد گفت:‌ شاید نوع اطلاع‌رسانی یا جاذبه‌های جوایز جشنواره در این مورد مؤثر باشد. شاید هم حمایت‌ها متناسب با انتظارات ناشران نیست. اگر در نشریات رشد و کتاب‌های درسی معرفی آثار برگزیده با دامنه مناسب انجام گیرد، قطعاً باعث تشویق هر چه بیشتر ناشران برای ارسال آثارشان به جشنواره می‌شود.

سرگروه داوران بخش قرآن جشنواره کتاب رشد در ادامه با تأکید بر اینکه تنوع کار در تولید محتوای قرآنی کتاب‌های کمک آموزشی در حد مورد انتظار نیست، افزود: به ویژه در حوزه قصه‌های قرآنی، مَثَل‌ها و الگوهای قرآنی، کار خلاقانه درجه یک بسیار کم تولید می‌شود. به این ترتیب معتقدم مسئولان و برگزارکنندگان جشنواره کتاب رشد شرایطی را فراهم کنند تا از افرادی مانند حجت‌الاسلام والمسلمین قرآئتی که سال‌هاست در حوزه قصه‌گویی قرآنی فعالیت دارند، دعوت شود تا درباره شاخص‌های کیفیت مناسب در این حوزه‌ها صحبت کنند و ناشران با دیدگاه‌های این افراد آشنا شوند. حتی به طور مثال می‌توان از قصه‌نویسان خوب دعوت کرد تا با امثال حجت‌الاسلام والمسلمین قرآئتی ارتباط پیدا کنند و به زبان کودکان در قالب کتاب‌های کمک آموزشی برای آنان قصه‌های قرآنی را بیان کنند.

وی گفت: پژوهش‌های قرآنی در سطوح بالا بسیار زیاد انجام می‌شود، اما متأسفانه برای مخاطب دانش‌آموزان کمتر کار پژوهشی انجام می‌گیرد و البته ارتباط مؤثری هم بین محققان و نویسندگان برای نوشتن آثار پژوهشی به زبان لطیف‌تر برای دانش‌آموزان وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، سرگروه داوران بخش قرآن جشنواره کتاب رشد با اشاره به اینکه مشاهدات ما نشان می‌دهد که توجه دانش‌آموزان به درس قرآن کم است، اظهار داشت: کم بودن اطلاعات قرآنی معلمان در این مسئلهنقش دارد. متأسفانه در موضوع قرآن روخوانی، روانخوانی و مقداری هم صوت و لحن مورد توجه قرار می‌گیرد و مفاهیم قرآنی جایگاه مناسبی در کتاب‌های آموزشی ندارند. در حالی که ظرفیت عظیمی در این بخش وجود دارد. به همین دلیل به اعتقاد من اگر گردهمایی از متفکران و قرآن‌پژوهان در کنار جشنواره کتاب رشد برگزار شود، غیر از معرفی برترین‌ها در این حوزه می‌توانیم نتایج این گردهمایی را در اختیار کارگردانان، تهیه‌کنندگان و بازیگران فیلم‌ها و ناشران کتاب‌های کمک آموزشی قرار دهیم تا شاهد تولید خلاقانه‌تری در حوزه فعالیت‌های قرآنی باشیم.

پایان پیام/260

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۳۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد

"اعظم السادات برغمدی" با بیان این که دبیرخانه طرح ملی تلاوت قرآن کریم در مشهد دایر است گفت: همه دختران ۱۴ تا ۲۴ سال می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از آموزش‌های ویژه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: کار ثبت نام از دختران تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام به تارنمای طرح ملی قرآن حفظ نور https://beitnarjes.ir/Article/Single/۴۸ مراجعه کنند.

مدیرطرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت: تربیت نسل جوان، تربیت نسل قرآنی مهدوی، کمک به خواسته رهبری در خصوص تربیت حافظ قرآنی و انتقال فرهنگ قرآنی به خانواده ها از جمله اهداف این طرح است.

برغمدی افزود: این طرح فرصت بی‌نظیری پیش‌ روی دختران علاقه مند به قرآن در استانها قرار می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • جای خالی خلاقیت در صنعت بازی سازی/ از نظر کمی رشد مطلوبی نداشیم
  • "الف تا" رویدادی برای ارائه خلاقیت‌های آموزشی معلمان در سطح بین‌المللی
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد