Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-04@13:46:53 GMT

دیپلماسی فوتبالی ایران و قطر

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۹۸۸۷۳

دیپلماسی فوتبالی ایران و قطر

به گزارش جهان نيوز، روز پنجشنبه 23 آذرماه مهدی تاج و «حمد بن خلیفه آل ثانی» روسای فدراسیون های فوتبال ایران و قطر در دوحه تفاهم نامه ای را برای توسعه همکاری های همه جانبه و مشترک از جمله در زمینه اردوهای تیم های ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی زنان و مردان امضا کردند.

همکاری با فدراسیون فوتبال ایران، بخشی از برنامه های بلندمدت فدراسیون فوتبال قطر در راستای توسعه فوتبال در این کشور و افزایش روابط با همتایان آسیایی و جهانی خود، عنوان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس این تفاهم نامه تیم های ملی ایران در رده های مختلف سنی زنان و مردان می توانند از امکانات کمپ دوحه قطر به ویژه آکادمی اسپایر استفاده کنند.

در یکی دیگر از بندهای این تفاهم نامه آمده است تیم های ملی فوتبال ایران و قطر برای برگزاری دو دیدار دوستانه با تیم های مطرح که انتخاب آنها با ایران خواهد بود نیز به توافق رسیده اند.

این موضوع از آنجایی حائز اهمیت است که قطر در سال 2022 میزبان جام جهانی فوتبال است و هیچ تردیدی در کیفیت برتر ورزشگاه ها و زمین های تمرینی فوتبال این کشور ثروتمند حاشیه جنوبی خلیج فارس نیست. برگزاری اردوهای خارجی در زمین های تمرینی با کیفیت و همچنین برگزاری دیدارهای دوستانه با تیم های مطرح همواره یکی از خواسته های اصلی کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی ایران بوده و به نظر می رسد با امضای این تفاهم نامه بخشی از اهداف و ایده های مرد پرتغالی برای فوتبال ملی ایران محقق شده باشد.

امضای این تفاهم نامه همکاری بخشی از برنامه های بلندمدت فدراسیون فوتبال قطر در راستای توسعه فوتبال در این کشور و افزایش روابط با همتایان آسیایی و جهانی خود است.
این تفاهم نامه همچنین به توسعه روابط فدراسیون های دو کشور می پردازد و تمرکز آن بر موضوعاتی است که منافع دو طرف را در فرآیند توسعه فوتبال در ایران و قطر تامین می کند.

بر اساس اعلام فدراسیون فوتبال ایران، در آینده ای نزدیک یک گروه مشترک شکل خواهد گرفت تا چارچوب های قانونی اجرای این تفاهم نامه را با جزئیات مورد بررسی قرار دهد.

قطر با تکیه بر درآمدهای سرشار نفت و گاز خود دارای بالاترین درآمد سرانه در جهان است و این درآمد سرشار به آن کشور اجازه داده تا برترین مربیان فوتبال را به خدمت گرفته و لیگی حرفه ای را با بازیکنان صاحب نام اداره کند؛ لیگی که بازیکنانی از اروپا، آفریقا، آمریکای جنوبی و حتی ایران، ژاپن و چین در آن بازی می کنند.

اما یک نکته بسیار مهم و کلیدی دیگر نیز در تفاهم نامه همه جانبه فدراسیون های فوتبال ایران و قطر وجود دارد. براین اساس، این تفاهم نامه به دو کشور اجازه می دهد تا درباره موضوعات مرتبط با «منافع دو طرف» با یکدیگر مذاکره کرده و وارد همکاری شوند.

شاید اولین و مهم ترین موضوعی که این روزها به بحث داغ محافل ایران و قطر وارد شده، میزبانی از تیم های عربستانی و اماراتی باشد. عربستان سعودی در سال های گذشته و با ادعای «ناامنی» مانع از ورود تیم های ملی و باشگاهی اش به ایران شده است. این ادعا درحالی مطرح شده که اختلاف نظر تهران- ریاض موضوعی سیاسی است و ایران به اندازه ای امنیت دارد که حتی کشورهایی همچون ژاپن، استرالیا و افغانستان دیدارهای ملی و باشگاهی بین المللی خود با تیم هایی همچون عراق و سوریه را به میزبانی شهرهای مختلف این کشور برگزار کرده اند.

از سوی دیگر عربستان به واسطه اختلاف نظرهای سیاسی با قطر، به همراه شماری از هم پیمانانش مانند بحرین و امارات، تمامی روابط خود را با دوحه قطع کرده و حتی حریم هوایی خود را بر روی این کشور بسته است و همچنین به صراحت اعلام و تهدید کرده که تیم های ورزشی این کشور نیز در دوحه به میدان نخواهند رفت.

ایران و قطر امروز می توانند و باید برای مقابله با این رفتارهای غیرورزشی که ناشی از تحولات سیاسی داخلی در عربستان است با یکدیگر متحد و همگام باشند. ایران می تواند از نفوذ قطر در فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا در این رابطه استفاده کند زیرا بدون تردید قطر اگر دارای نفوذ در نهادهای بین المللی فوتبال نبود، امکان کسب میزبانی جام جهانی 2022 را نداشت.

از سوی دیگر منطق و روابط گسترده ایران با کشورهای آسیایی می تواند تسهیل کننده شرایط سیاسی فعلی باشد که عربستان بر AFC تحمیل کرده است. درحالی که در آخرین نشست کمیته اجرایی AFC بر برگزاری تمامی دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا به طور رفت و برگشت تاکید شد اما امروز می بینیم که عربستان مدعی است این موضوع را رعایت نخواهد کرد و با استفاده از نفوذ خود در AFC تلاش دارد تا بازی هایش با تیم های ایرانی و قطری در زمین بی طرف برگزار شود.

به طور حتم فدراسیون فوتبال ایران می تواند از ظرفیت قطر به عنوان کشوری با نفوذ در فیفا و AFC استفاده کرده وبا رایزنی ها و همچنین پیگیری راهکار حقوقی و قانونی در شکایت به فیفا حق میزبانی از تیم های عربستانی را محقق کند.

منبع:ایرنا

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۸۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری استان فارس در نمایشگاه ایران اکسپو منعقد شد

به گزارش خبرگزاری صداسیما، محمد ثابت اقلیدی گفت: گروه‌های مختلفی از کشور‌های هند، سنگال، اردن، عمان، امارات، ایتالیا، انگلستان، لبنان، عراق، آفریقای جنوبی و پاکستان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ از غرفه استان فارس بازدید کردند.   مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس افزود: مجموعاً ۱۶۰ هیات تجاری وارد غرفه استان فارس در این نمایشگاه شدند که ۱۱۰ گروه آن خارجی بود.   او بابیان اینکه با حضور این هیات‌های خارجی ۴۰ پیش تفاهم‌نامه منعقد شده است، تصریح کرد: عمده موضوعات این پیش تفاهم‌نامه‌ها مربوط به واردات و صادرات است.   ثابت اقلیدی خاطرنشان کرد: گروه‌های خارجی بازدیدکننده تمایل زیادی به خریداری محصولات غذایی و کشاورزی به‌ویژه گیاهان دارویی دارند.   مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس ادامه داد: عمده نگاه بازرگانان و تجار مربوط به صادرات و واردات است، اما با رایزنی انجام شده تعداد زیادی از این گروه‌ها به‌ویژه کشور‌های همسایه و حوزه خلیج‌فارس به سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت ترغیب شدند.   او بابیان اینکه بازخورد مثبتی از رایزنی با گروه‌های تجاری گرفتیم، گفت: تمایل آنها بیشتر به حوزه سلامت، زیارت و فرهنگی باز می‌گردد. پیش تفاهم‌نامه‌هایی با هیات‌های تجاری دراین‌باره امضا شده که با پیگیری مستمر منتج به انعقاد تفاهم‌نامه خواهد شد.   ثابت اقلیدی یادآور شد: ۱۳ مورد از پیش‌تفاهم‌نامه‌ها مربوط به حوزه گردشگری است.

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه همکاری والیبال ایران و عمان
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری فدراسیون‌های والیبال ایران و عمان
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری فدراسیون والیبال ایران و عمان
  • ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری استان فارس در نمایشگاه ایران اکسپو منعقد شد
  • روز پر اتفاق اتاق تبریز در نمایشگاه ایران اکسپو
  • تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی میان اتاق تبریز و فدراسیون اتاق‌های سوریه
  • تفاهم‌نامه همکاری کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و ۷ کشور خارجی
  • مبادله ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری فارس و هیئت‌های خارجی
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی
  • مبادله بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین استان فارس و هیات‌های خارجی