Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرگان – ایرنا – وجود 64 هزار زن سرپرست خانوار درگلستان که برای تامین معیشت خانواده و فرزندان خود تلاش دارند کمک به توانمندسازی آنان و سرمایه گذاری برای رفع مشکلات وسختی های پیش روی این قشر را دو چندان کرده است.

به گزارش ایرنا مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان در این پیوند سرمایه گذاری در حمایت از زنان سرپرست خانوار را از اولویت های برنامه های مقابله با آسیب های اجتماعی در استان بیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عبدالرضا چراغعلی با بیان اینکه طبق گزارش دستگاه های حمایتی افزون بر 64 هزار خانوار دارای سرپرست زن در استان شناسایی شده اند، افزود: این بانوان برای گذران زندگی نیازمند توانمندسازی و حرفه آموزی بوده و دستگاه ها باید سرمایه گذاری بیشتری در این حوزه انجام دهند.
طبق آماری که مدیرکل بهزیستی گلستان ارائه کرد تامین زندگی 12.2 درصد خانوارهای شهری استان برعهده زنان سرپرست خانوار و درمناطق روستایی زندگی 11.8 درصد خانواده ها بر دوش این بانوان است.
به گفته ابراهیم غفاری؛ سهم بانوان گلستانی از جمعیت زنان سرپرست خانوار کشور 2.1 درصد است.
زنان سرپرست خانوار بانوانی هستند که بدون حضور منظم یا حمایت یک مرد بزرگسال، سرپرستی خانواده را به عهده دارند.
کارشناسان حوزه علوم اجتماعی در گلستان، مهمترین عوامل افزایش زنان سرپرست خانوار دراستان را ناسازگارهای اجتماعی و مشکلات خانوادگی، حوادث رانندگی و بیماری ها بیان کرده و معتقدند که این مساله روند رو به رشدی را در سال های اخیر به خود گرفته است.
به گفته آنان؛ برای مقابله با پدیده رشد آمار زنان سرپرست خانوار، دستگاه های مرتبط لازم است اقدام های پیشگیرانه را پررنگ تر از گذشته داشته باشند.
آنان؛ تحقق حمایت های قانونی، آگاه سازی جامعه از مشکلات افزایش زنان سرپرست خانوار، حمایت بیشتر از دستگاه های خدمات رسان و توانمندسازی بانوان را از راهکارها برای مقابله و کاهش این پدیده بیان کردند.
معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: سرمایه گذاری در حوزه زنان سرپرست خانواردر استان بیش از گذشته ضروری است زیرا مراجعه به دستگاه های خدمات رسان مرتبط از جمله این نهاد از سوی این قشر در سال های اخیر افزایش یافته است.
علی جعفری افزود: دلایل باز تولید زنان سرپرست خانوار در این استان طبق مراجعه هایی که به ادارات زیر مجموعه می شود؛ طلاق، فوت سرپرست ناشی از بیماری های شایع و از جمله سرطان و سوانح رانندگی، زندانی شدن مرد و بدهکاری بانکی است.
وی با تاکید بر شناسایی عوامل باز تولید زنان سرپرست خانوار در استان جهت ارائه خدمات بهتر به این قشر، گفت: این نهاد در توسعه خدمت رسانی به زنان سرپرست خانوار طرح شناسایی ظرفیت آنها را اجرا کرده است.
معاون کمیته امداد گلستان اضافه کرد: امروز این نهاد طبق شناسایی ظرفیت هر یک از خانوارهای زیرپوشش زنان سرپرست خانوار، برنامه خود را برای توانمندسازی اجرا می کند.
به گفته وی؛ اکنون روی محورهای ارائه مشاوره با تقویت مددکاری، گسترش پوشش بیمه های اجتماعی وایجاد اشتغال طبق ظرفیت هر خانوار، سرمایه گذاری و فعالیت می شود.
جعفری؛ از فعالیت مددکاران زن برای مشاوره به زنان سرپرست خانوار زیر پوشش خبر داد و افزود: 35 مددکار برای ارائه مشاوره به زنان سرپرست خانوار تا گروه سنی 55 سال فعال هستند.
وی با بیان اینکه کمیته امداد گلستان دارای 106پست سازمانی مددکاری بوده و در 80 پست آن نیروی مددکار بکارگرفته شده اند، گفت: از مددکاران زن برای ارائه مشاوره به زنان سرپرست خانوار تا 55 سال سن استفاده می شود که حدود پنج هزار زن را شامل می شوند.
جعفری پوشش بیمه های اجتماعی برای زنان 35 تا 50 سال، زنان سرپرست خانوار ایجاد کننده شغل، بانوان قالی باف، پوشش بیمه درمانی زنان سرپرست خانوار در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت را از دیگر خدمات کمیته امداد استان برشمرد.
معاون کمیته امداد گلستان همچنین از فعال بودن واحد مشاوره حقوقی (معاضدت قضایی) برای زنان سرپرست خانوار جوان در ادارات شهرستان ها جهت آشنایی با حق و حقوق خود خبر داد.
وی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را از دیگر فعالیت های این نهاد در استان برشمرد و گفت: برای اینکه خانواده ها از دریافت کننده صرف خدمات خارج و به سمت افزایش درآمد و خودکفایی سوق داده شوند طرح شناسایی استعدادهای این جامعه اجرایی شده که در قالب آن خدمات توانمندسازی با آموزش فنی و حرفه ای و مشاوره شغلی رایگان ارائه می شود.
مدیرکل کمیته امداد گلستان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، یکی از دلایل افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در استان را درگذشت همسر براثر بیماری و حوادث رانندگی بیان کرد.
امان الله حسین پور، طلاق را دلیل مهم دیگر این مساله برشمرد و افزود: ضرورت دارد دستگاه های مرتبط در امر پیشگیری از ازدیاد این معضل اجتماعی در جامعه ورود پررنگ داشته و آگاهی شهروندان را افزایش دهند.
وی با تاکید بر تلاش در حوزه توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار و کاهش فقر مالی آنان، افزود: کمیته امداد استان 33 هزار و 147 زن سرپرست خانوار را با جمعیت 61 هزار نفری زیر چتر برنامه های حمایتی خود دارد.
به گفته حسین پور؛ اکنون کمیته امداد گلستان به جد پیگیر طرح های اشتغالزا برای زنان سرپرست خانوار زیر پوشش بوده تا خودکفا شوند.
وی اضافه کرد که همچنین اعطای وام، مشاوره حقوقی، تسهیلات مسکن، حمایت درمانی و تامین جهیزیه فرزندان از دیگر حمایت ها از زنان سرپرست و فرزندان آنها است.
حسین پور در عین حال رفع فقر مالی در جامعه زنان سرپرست خانوار را نیازمند همراهی و مشارکت مردم، خیرین و دستگاه های مختلف بیان کرد و افزود: فرهنگ سازی در حوزه کاهش حوادث رانندگی، پایین آمدن آمار طلاق، ایجاد اشتغال و مقابله با مواد مخدر و اعتیاد و گسترش پوشش بیمه ای از راهکارها در این بخش است.
ابراهیم غفاری مدیر کل بهزیستی گلستان گفت: اکنون 41 درصد زنان سرپرست خانوار در این استان تنها زندگی می کنند.
به گفته وی؛ افزون بر 26 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار استان زیرپوشش بهریستی هستند.
وی بیان داشت: طی پنج ساله 1385 تا 1390 شاهد رشد دو برابری بانوان سرپرست خانوار بوده ایم.
مدیر کل بهزیستی گلستان همچنین اظهار کرد که دلایل اداره خانواده ها از سوی زنان شامل 69 درصد به دلیل فوت همسر، 8 درصد از کار افتادگی همسر و یا سرپرست و 18 درصد طلاق و بقیه سایر موارد است.
وی؛ بیماری های مختلف بویژه سرطان ها و سوانح رانندگی بخصوص با موتورسیکلت را از دلایل اصلی فوت نان آوران خانواده ها و افزایش آمار زنان سرپرست خانوار بیان کرد.
غفاری؛ ناکافی بودن اعتبارات تخصیصی به دستگاه ها در حمایت از زنان سرپرست خانوار، فراهم نمودن زمینه اجرای قوانین، ضرورت افزایش فرهنگ مشاوره در حوزه زناشویی، کاهش تصادفات رانندگی با افزایش آگاهی جامعه، بهینه سازی زیرساخت ها و خودروها، نهادینه سازی آموزش مهارت زندگی، سرمایه گذاری در حوزه خوداشتغالی و تلاش برای کاهش بیماری های قلبی و عروقی در جامعه را از جمله راهکارها در راستای ممانعت از رشد زنان سرپرست خانوار در استان برشمرد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان نیز با اشاره به ضرورت توانمندسازی بانوان و خودکفایی آنان ،گفت: امسال 192 میلیارد ریال برای طرح مشاغل خانگی به گلستان اختصاص یافته که از طریق بانکها ارائه می شود.
به گفته وی؛ تاکنون برای اجرای 617 طرح مشاغل خانگی در استان 58 میلیارد ریال وام پرداخت شده که 70 درصد از سوی بانوان متقاضی جذب شده است.
وی؛ سقف وام در نظر گرفته شده در طرح مشاغل خانگی را 100 میلیون ریال اعلام کرد و همچنین خواستار حمایت از راه اندازی شرکت های پشتیبان در بازاریابی شد.
به گفته محمد رهبری معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان؛ اکنون در این استان از 345رشته مشاغل خانگی حدود 101 رشته قابلیت اجرایی دارد.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 افزون بر یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که نیمی از آنان را بانوان شامل می شوند.
به نظر می رسد افزایش مشاوره فردی و گروهی با هدف آموزش بانوان درجهت خود شناسی، پذیرش توانایی ها، قابلیت ها و محدودیت ها و بالا بردن اعتماد به نفس، ارائه آموزش مهارت های زندگی و فنی وحرفه ای و اشتغال در جهت خود کفایی و استقلال زنان سرپرست خانوار از راهکارهای موثر در این بخش باشد.
همچنین تامین مسکن متناسب با وضعیت خانواده، ارائه وام توانمندسازی، تغییر نگرش نسبت به زنان و توانمندی های آنان با همکاری رسانه های جمعی و برپایی بازارچه های خیریه به منظورعرضه محصولات و صنایع دستی تولیدی در راستای کاهش مشکلات زنان سرپرست خانوار و افزایش توان مالی آنان پیشنهاد می شود.
6204 /1648
گزارش: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۲۰۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه ایران اکسپو فرصتی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران در چهارمحال و بختیاری است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: برپایی نمایشگاه‌ ایران اکسپو فرصتی مناسب برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است، گرچه تعدادی از آنها آمادگی خود را در امر سرمایه‌گذاری در استان اعلام کرده‌اند.

غلامعلی حیدری امروز، ۱۰ اردیبهشت ماه با حضور در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ و بازدید از غرفه استان اظهار کرد: حضور در این گونه نمایشگاه‌ها فرصتی مناسب برای معرفی توانمندی‌های استان و محصولاتی که در قالب زنجیره ارزش قرار گرفته‌اند، است.

وی افزود: باید محصولات دیگر در زنجیره ارزش قرار گیرند تا از این طریق اشتغال ایجاد شود.

حیدری تاکید کرد: برپایی این نمایشگاه‌ها فرصتی مناسب برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است گرچه تعدادی از آن‌ها آمادگی خود را در امر سرمایه‌گذاری در استان اعلام کرده‌اند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه محور نمایشگاه زنجیره‌های ارزش است، بیان کرد: چهارمحال و بختیاری به صورت علمی روی بحث بادام و آبزیان کار کرده است که می‌توان این اقدام را گسترش داد تا در امر صادرات و ایجاد اشتغال موثر واقع شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان
  • ارائه توانمندی‌های گردشگری کردستان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • دست آفریده های زنان شهرتهران، در راه صادرات
  • نمایش موقعیت های سرمایه گذاری گیلان در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • منشور مشاوره خانواده تدوین و نهایی شد
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • نمایشگاه ایران اکسپو فرصتی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران در چهارمحال و بختیاری است
  • وحیدی: ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در فارس تعریف شده است
  • زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟ + فیلم
  • طرح‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار