Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:17:18 GMT

مراسم نکوداشت زاینده رود در اصفهان برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۹۶۴۲۷

مراسم نکوداشت زاینده رود در اصفهان برگزار شد

اصفهان - ایرنا - مراسم روز 18 مهرماه روز نکوداشت زاینده رود، با حضور دوستداران محیط زیست و زاینده رود ، سازمان های مردم نهاد و جمعی از مردم عصر سه شنبه در اصفهان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم که در سالن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان برگزار شد، احمد خاتون آبادی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و عضو کمیسیون آب اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به مشکلات ناشی از خشک شدن زاینده ‌رود در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و کشاورزی گفت: اهمیت این رود از سرچشمه تا تالاب گاوخونی به یک اندازه است و باید به مساله آب در پایین و بالا دست بصورت یکسان نگریسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تأکید بر اراده در سطح کشوری برای حل مشکل زاینده ‌رود، اظهارکرد: شورایی کشوری نیاز است تا با بررسی دقیق و علمی و بدون تعصبات شهری راه‌حل های در این زمینه ارائه دهد.
در ادامه این مراسم همچنین بیانیه صادره از سوی حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خوانده شد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: استان اصفهان تاریخ ساز و بزرگ، تحرکات غیرقانونی و تحریک عواطف منطقه ای مردم را دون شان خویش دانسته و به عهد و پیمان ریاست محترم جمهور مبنی بر ' احیای زاینده رود و دایمی بودن جریان آب رودخانه ' چشم امید دوخته اند، همان عهدی که در حضور هزاران مردم مشتاق و کشاورزان رنجور و مردم دردمند اصفهان منعقد شد.
در پایان این مراسم بیانیه ای مبنی بر ضرورت اجرای طرح 9 ماده ای احیای زاینده رود و مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی مدیریت حوزه آبریز این رود قرائت شد.
در این بیانیه از 18 مهر روز نکوداشت زاینده‌رود به عنوان فرصتی مغتنم برای همفکری و هم یاری و هم‌صدایی و احیای این رود نام برده شد.
همزمان با این مراسم رسمی، جمعی در ضلع جنوبی پل خواجو و در بستر خشک زاینده رود اجتماع کردند و با در دست داشتن دست نوشته و بنرهایی، توقف هرگونه بارگذاری جدید از سراب تا پایاب زاینده رود و جلوگیری از برداشت های غیرقانونی از این رودخانه را خواستار شدند.
همچنین اجرای کامل و فوری طرح نه ماده ای احیای زاینده رود نیز از جمله خواسته های این افراد بود.
به گزارش ایرنا، روز ۱۸ مهر ماه در سال ۱۳۸۲ از سوی تشکل‌ های زیست‌ محیطی به عنوان «روز نکوداشت زاینده رود» نامگذاری شده است .
زاینده‌رود یا زنده‌رود به معنی رود زندگی‌بخش، بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه های اخیر به علت خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رود خانه فصلی تبدیل شده و در محل پائین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
سد زاینده رود واقع در جنوب غربی اصفهان، منبع تغذیه این رود و تامین آب مورد نیاز شرب و کشاورزی اصفهان و مناطق اطراف است و جریان زاینده رود بستگی به میزات ذخیره این سد دارد.
حجم آب ذخیره شده در پشت این سد نیز هر ساله نسبت به میانگین بلند مدت کاهش چشمگیری پیدا می کند.
بررسی های آماری در حوضه آبریز زاینده رود و کاهش بارشها نسبت به سال گذشته باز هم زنگ خطر بحران آبی و خشکسالی را در منطقه مرکزی ایران و به ویژه استان اصفهان به صدا در آورده است.
طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود که در سال 93 با هدف هماهنگی و اعمال مدیریت واحد بر این حوضه آبریز در موضوع منابع، مصارف و حقابه ها به تصویب شورای آب کشور رسید به عنوان اقدامی مؤثر دربهبود این اوضاع مطرح است .
بندهای «طرح 9 ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود» به شرح زیر است:
بند نخست: وزارت نیرو مکلف است نسبت به تاسیس واحد مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود اقدام کند.
بند دوم: تشکیل شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود با حضوراستانداران اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد و معاونان وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت و نمایندگان اصناف کشاورزی؛ وزارت نیرو مکلف شده است تا درمدت سه ماه نسبت به تشکیل این شورا اقدام کند.
بند سوم: تعیین میزان حقابه ها، سهم آبه ها و صاحبان حق اشتراک و حقابه زیست محیطی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی توسط وزارت نیرو.
بند چهارم: ممنوعیت بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود تا پیش از تعیین تکلیف در این حوضه.
بند پنجم: ساماندهی برداشت آب در استان های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز.
بند ششم: فراهم کردن تسهیلات لازم برای تغییر شیوه های آبیاری توسط وزارت جهاد کشاورزی در منطقه .
بند هفتم: تأسیس صندوق تأمین خسارت خشکسالی در حوضه آبریز زاینده رود بر اساس این بند مصرف کنندگان بخش صنعت که در زمان خشکسالی بدون کاهش سهم خود آب دریافت می کنند باید خسارات کمبود آب سایر مصرف کنندگان حوضه را پرداخت کنند.
بند هشتم: انجام مطالعات تونل آبرسانی به اصفهان با عنوان طرح گلاب(انتقال آب) توسط وزارت نیرو.
بند نهم: وزارت نیرو باید در باره طرح انتقال آب بهشت آباد که تنها به منظور تأمین آب شرب طراحی شده است، بررسی دقیق انجام داده و ضمن ارزیابی زیست محیطی ، طرح را به اجرا در آورد.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان** انتشار: سلطانمرادی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۶۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود

پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی با هدف عرض ارادت شاعرانِ شعر کودک و نوجوان به ساحت مقدس امام رضا (ع) در همدان برگزار می‌شود.

این مراسم همراه با نکوداشت چهره برجسته شعر کودک و نوجوان رضوی استاد «جواد محقق» است، هم‎چنین در این مراسم کتاب «این لحظه‌ها را دوست دارم» اثر مریم زرنشان رونمایی می‌شود و مورد نقد و بررسی قرار می‏‎گیرد.

این جشنواره رضوی پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۵:۳۰ در مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی و به همت دبیرخانه پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • قدردانی از فراجا در گلستان شهدای اصفهان
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود
  • آئین نکوداشت آیت الله موسوی جزایری برگزار می شود
  • صنعتگران ذوب آهن اصفهان برای ایران قوی تلاش می کنند
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ