Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شهردار تهران در اولين نشست خبري خود با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران در مورد مسائل مختلف شهري، شائبه ممنوع‌التصوير شدنش، حل معضلات بافت‌هاي فرسوده، تعيين تکليف مجلات گروه همشهري و احتمال تعطيلي آنها،مناقصه‌ها و مزايده‌هاي شهرداري ، پرونده املاک نجومي شهرداري و ... پاسخ داد.
به گزارش ايسنا، اولين نشست خبري محمدعلي نجفي شهردار تهران با حضور صدها خبرنگار داخلي و خارجي و همچنين دبيران شهري رسانه‌هاي مختلف آغاز شد و وي در اين نشست خبري با بيان اينکه امروز 50 روز از اولين فعاليت من به عنوان شهردار تهران مي‌گذرد، گفت: اميدوارم بتوانيم به طور فصلي اين نشست‌هاي فصلي را برگزار کنيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نجفي با بيان اينکه شهر ما در کنار همه زيبايي‌ها و ظرفيت‌هاي بي‌مانندش، در معرض تهديدهايي قرار دارد که ايجاب مي‌کند وضعيت زيست‌پذيري، پايداري، آسايش و آرامش رواني و اجتماعي آن را به طور مستقيم مورد ارزيابي قرار دهيم، گفت: سياست‌هاي شهري در چند دهه اخير از يک سو به افزايش داشته‌ها و امکانات شهري منجر شده و از سوي ديگر زيست‌پذيري پايداري آن را کاهش داده است.
شهردار تهران افزود: با آنچه که دستاوردهايي داشتيم ولي کيفيت محيط اجتماعي و محيط زيست شهري يا منبع تامين مالي مورد نياز شهر در وضعيت مطلوبي نيست و سياست‌هاي شهري طي دهه‌هاي متمادي عمدتا معطوف به اداره روزمره شهر بوده و به آينده شهر کمتر اعتنا شده است و در نتيجه در ارتقاي زيست‌پذيري و پايداري شهر موفقيت چنداني نداشته است.
نجفي افزود: امروز در وضعيتي قرار داريم که ادامه سياست‌هاي قبلي ممکن نيست.
دارايي‌ها و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره‌برداري قرار گرفته است
شهردار تهران افزود: دارايي‌ها و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره‌برداري قرار گرفته است و فضاهاي شهري فروخته شده‌اند و منابع آب شهر براي رشد آتي شهر کفايت ندارد و در کنار آن نابرابري فضايي و اجتماعي در حال گسترش است و شهر در برابر حوادث طبيعي آسيب‌پذير است، در حاليکه آسيب‌هاي اجتماعي نيز رو به گسترش است و تنش‌هاي حاصل از اين پديده‌ها در سطح فردي و روابط بين شهروندان به صورت روزمره خود را آشکار مي‌کنند.
نجفي با بيان اينکه سياست‌هاي شهري کنوني قادر به حل اين مشکل نيست، گفت: زمان بازنگري در اين سياست‌ها فرا رسيده است و شکل دادن به آينده شهر بدون ارزيابي سياست‌ها ميسر نيست و ما به ايده‌هايي براي شهر آينده نياز داريم و اين جز از طريق گفت‌وگوي عمومي و فراگير به دست نمي‌آيد.
وي با بيان اينکه ايده‌ درباره شهر نزد اين يا آن فرد يا گروه نيست، تصريح کرد: ايده در جريان گفت‌وگوي عمومي بين گروه‌هاي مختلف مردم، کارشناسان و مديران شکل مي‌گيرد.
شهردار تهران با بيان اينکه نقد و ارزيابي سياست‌هاي شهري را بايد از ارزيابي مديران شهري جدا کرد، گفت: مشکل ما در ارزيابي سياست‌هاي شهري اين است که به آن جنبه‌هاي شخصي داده مي‌شود و متاسفانه فضاي سياسي کشور هم اين گرايش را تشديد مي‌کند که نقد سياست‌هاي شهري را به نقد مديران گذشته تقليل دهد.
به علت هويتي شدن سياست نتوانستيم به مفهوم مصلحت شهر نزديک شويم
نجفي با بيان اينکه نقد مديريت شهري هويتي شده است و اين امکان نقد و تغيير سياست‌ها را دشوار ساخته است، ادامه داد: تصور اينکه اگر اين فرد يا آن فرد بيايد يا اين جناح يا آن جناح بيايد، شهر دچار مشکل مي‌شود يا تمام مشکلات حل مي‌شود واقع‌بينانه نيست.
وي با بيان اينکه ما به علت هويتي شدن سياست نتوانستيم به مفهوم مصلحت شهر نزديک شويم، گفت: مصلحت شهر مفهومي معادل منافع ملي در سطح کشور است و شهر محل زندگي همه ماست و همه ما جدا از گرايش‌هاي سياسي و اجتماعي‌مان به شهر زيست‌پذير و پايدار نيازمنديم.
برخي گروه‌هاي اجتماعي، توان تحمل تغييراتي که نيازمند هزينه است، ندارند
شهردار تهران با بيان اينکه مشکلاتي که با آن مواجه هستيم، مشکلاتي است که هم اکنون پيش روي ماست ولي راه‌هاي کوتاه مدت به آن پاسخ نمي‌دهد، افزود: شکاف بين مشکلات، عاجل، فوري و راه‌هاي ميان مدت يکي از مسائلي است که در سياست‌گذاري شهري با آن مواجهيم و تغيير سياست‌ها و روش‌ها نيازمند زمان است و مديران شهري جديد با توقعات و انتظاراتي مواجهند که در کوتاه مدت به آن پاسخ دهند و براي حل مشکلات و جلوگيري از سرخوردگي مردم تنها راه مشارکت گسترده مردم است.
نجفي با بيان اينکه در کنار آن، تغيير سياست‌ها پيامدهايي دارد که بار آن براي همه گروه‌ها و اقشار اجتماعي يکسان نيست، گفت: برخي گروه‌هاي اجتماعي، توان تحمل تغييراتي که نيازمند هزينه است را ندارند و برخي گروه‌ها هم از سياست‌هايي که در شهر در پيش گرفته شده بهره‌مندي بيشتري داشته‌اند.
وي افزود: بايد کساني که در رشد شهري در ده‌هاي اخير بهره‌مندي بيشتري داشته‌اند سهم بيشتري در اين تغيير را برعهده بگيرند.
کساني که برخوردارترند بايد در تأمين هزينه‌هاي شهري سهم بيشتري برعهده گيرند
شهردار تهران با بيان اينکه کساني که در ساختمان‌هاي بلندمرتبه‌شان بار ترافيکي در شهر ايجاد مي‌کنند و کساني که با اتومبيل‌هاي خود نوعي تجمل را براي زندگي شهري تحميل مي‌کنند، بايد در تأمين اين هزينه‌ها مشارکت بيشتري داشته باشند، گفت: نتايج نظرسنجي‌هاي اخير نشان مي‌دهد که اين باور در بخش مهمي از جمعيت شهري، عموميت يافته است که کساني که برخوردارترند بايد در تأمين هزينه‌هاي شهري سهم بيشتري برعهده گيرند.
به گزارش ايسنا، نجفي پس از ايراد سخنان کوتاه خود قرار است تا به سوالات 200 خبرنگار حاضر در جلسه پاسخ دهد.
واکنش نجفي به شائبه ممنوع‌التصوير شدنش
نجفي در ادامه نشست خبري خود در پاسخ به سوالات خبرنگاران درخصوص شائبه ممنوع‌التصوير شدنش در پاسخ به ايسنا تصريح کرد: در روز پنجشنبه نشستي با فرماندهان نيروهاي انتظامي داشته و حتي مصاحبه‌اي با شبکه‌هاي تلويزيوني انجام دادم اما اين مصاحبه پخش نشد و با وجود اين مساله شايعه ممنوع‌التصويري‌ام را شنيدم.
شهردار تهران با بيان اينکه روز گذشته مي‌خواستم از آقاي علي عسگري بپرسم که اگر ممنوع‌التصوير هستم فکري کنم، گفت: من هم درخصوص ممنوع‌التصويري‌ام شنيده‌ام اما دقيقا نميدانم اين اتفاق افتاده است يا خير؟
شهردار تهران در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران در خصوص راهکارهاي مديريت جديد شهري تهران براي حل معضل ترافيک، گفت: يکي از مشکلات شهر تهران بي ترديد معضل ترافيک است که در تمامي نظرسنجي‌ها نيز به عنوان اولين و يا دومين مشکل شهروندان تهراني مطرح مي شود و اين معضل را مي‌توان در چهار راهکار اصلي مورد بررسي قرار داد.
وي افزود: توسعه حمل و نقل عمومي به صورت شبکه‌اي بايد در شهر تهران انجام شود، چرا که در حال حاضر برخي از شهروندان که مي‌خواهند از شبکه حمل و نقل عمومي استفاده کنند به دليل عدم وجود شبکه‌اي در حمل و نقل عمومي اين شهر عملا نمي‌توانند از اين سيستم بهره‌مند شوند.
وي کاستن از سفرهاي کاري درون شهري را يکي ديگر از راهکارهاي کاهش ترافيک کلانشهر تهران خواند و افزود: هوشمندسازي سيستم‌ها بايد انجام شود که بخشي از آن در درون شهرداري تهران بايد محقق شود که شهروندان در رابطه با کارهايي که در درون شهرداري تهران دارند بتوانند بدون داشتن سفرهاي درون شهري و از طريق هوشمندسازي سيستم‌ها امورات خود را انجام دهند و بخش ديگر نيز بايد در مجموعه دولت و از طريق پيگيري دولت الکترونيک محقق شود که در سال‌هاي اخير اين کار انجام شده و برنامه‌اي نيز براي ادامه اين روند ارائه شده است تا سفرهاي کاري را در درون شهر کاهش دهيم.
وي ادامه داد: مسئله ديگر مقداري گرانتر کردن استفاده از خودروهاي شخصي در تهران و بسياري از کلانشهرها است. امروز بسياري از کلانشهرها شهروندانشان براي استفاده از بزرگراه‌ها بايد هزينه‌هايي را بپردازند، اما در تهران اين مورد پيش بيني نشده لذا بايد در اين خصوص چاره‌اي انديشيده شود. ما نيز در اين راستا طرحي داريم که اميدواريم شورا و مجلس از آن حمايت کنند تا افرادي که در ساعات پيک ترافيک از خودروي شخصي استفاده مي‌کنند هزينه‌اي را نسبت به آنچه که به شهر از آلودگي هوا و ... تحميل مي‌کنند پرداخت کنند.
وي تاکيد کرد: البته بايد نگاه علمي نيز به شهر تهران داشته باشيم، چه بسا که با برخي تغييرات و اصلاحات هندسي مي‌توان تا ميزان زيادي در ساعات پيک، ترافيک را کاهش داد. در اين مورد نيز با پليس راهور و دانشگاه‌ها براي بهره گيري از ظرفيت آنان در حال انجام برنامه ريزي هستيم.
شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوال مطرح شده درباره موضوع بافت فرسوده در کلانشهر تهران، گفت: يکي از بزرگترين مشکلات در شهر تهران و برخي ديگر از کلانشهرهاي کشور بافت فرسوده است. سياست‌هايي که در اين مورد توسط دولت و شهرداري ظرف سال‌هاي گذشته دنبال شده است. هيچ يک به طور کامل موفق نبوده‌اند لذا هنوز با مشکلاتي در اين حوزه مواجه هستيم. علاوه بر اينکه به لحاظ کميتي هم نتوانستيم اهداف پيش بيني شده را محقق کنيم.
طرح جديد شهرداري و وزارت راه براي حل معضل بافت‌هاي فرسوده پايتخت
وي افزود: طرح جديدي با کمک وزارت راه و شهرسازي در حال تهيه داريم و اميدواريم تا آخر همين هفته بتوانيم آن را تکميل کنيم. اين مورد توسط رئيس جمهور از شهردار تهران و وزير راه و شهرسازي درخواست شده، لذا اميدواريم اين طرح تکميل و به رياست جمهوري ارسال شود. اساس اين طرح استفاده از توانايي بخش خصوصي در نوسازي بافت فرسوده است.
وي ادامه داد: بخشي از اين کار را با ساماندهي بخش خصوصي انجام خواهيم داد که از محل ارزش افزوده براي بخش خصوصي و با ايجاد حالت غلتان براي اين بخش مي‌توانيم در اين حوزه گام‌هاي موثري برداريم که قطعا جزئيات اين طرح به محض ارائه به رئيس جمهور اعلام خواهد شد.
وي ادامه داد: البته بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که جنبه‌هاي اجتماعي و فرهنگي بافت فرسوده نيز بايد مد نظر قرار گيرد. بافت فرسوده همزمان يکي از دارايي‌هاي اجتماعي و معنوي شهر تهران نيز محسوب مي‌شود. لذا سياست ما اين نيست که هر جا که بافت فرسوده قرار دارد آن را بکوبيم و ساختمان‌هاي جديد احداث کنيم. قطعا مي‌توانيم بخشي از بافت فرسوده را احياء و از آن استفاده کنيم. براي مثال در مقابل ايده احداث نمايشگاه شهر آفتاب کيلومترها دورتر از شهر تهران مي‌توان نمايشگاه دائمي براي مثال در حوزه کتاب در بافت فرسوده احداث کرد که قطعا اين ايده مردمي‌تر و فرهنگي‌تر خواهد بود. بايد به ايده‌هاي فرهنگي به عنوان احياي اين بافت با توجه به اينکه بافت فرسوده سرمايه‌هاي معنوي تهران محسوب مي‌شوند توجه ويژه داشته باشيم.
تعيين تکليف مجلات گروه همشهري و احتمال تعطيلي آنها
شهردار تهران در پاسخ به سوال ديگري در خصوص تعيين تکليف مجلات گروه همشهري و يا احيانا تعطيلي برخي از آنها گفت: گروه مجلات همشهري به اذعان بخش زيادي از فعالان رسانه‌هاي مکتوب برخي از مجلاتش شرايط غيررقابتي را ايجاد کرده بودند و به بخش خصوصي فعال در اين حوزه نيز خسارت‌هاي بسياري را وارد کرده بودند.
وي افزود: بر اساس گزارش مديريت جديد گروه همشهري تعدادي از مجلات اين گروه زير 20 درصد مصرف مي‌شوند و در حقيقت 80 درصد آنها برگشت مي‌خورد و در مقابل يارانه بسياري براي آنها توسط شهرداري پرداخت مي‌شود. قطعا اگر از شهروندان تهراني پرسيده شود که عوارض آنها جمع آوري و براي مجلاتي که نمونه آنها در بخش خصوصي وجود دارد پرداخت شود، فکر نمي‌کنم موافق باشند.
وي تاکيد کرد: قطعا ما براي اينکه نگاه انساني به همکاران خود در اين مجموعه داشته باشيم تنها چهار عنوان از مجلات اين مجموعه که بالاي 80 درصد برگشتي داشته‌اند تعطيل خواهيم کرد. هر چند که من موافق تعطيلي تعداد بيشتري از مجلات بودم اما در حال حاضر مديريت جديد اين مجموعه با من موافق نيستند. بي ترديد موافق نيستيم که همکاران ما بيکار شوند اما قطعا راضي هم نيستيم که اين سوبسيد به اين مجلات داده شود.
شهردار تهران در بخش ديگري از اين نشست خبري در پاسخ به سوالي در خصوص انتصابات انجام گرفته در مجموعه شهرداري تهران و برخي اظهار نظرها در خصوص انتصاب افرادي که به عنوان احمدي نژادي و قاليبافي خطاب مي‌شوند، گفت: مي‌خواهم از برخي رسانه‌ها که از نظر سياسي هم شايد با ما اختلاف داشته باشند گله کنم. امروز همه کساني که با شهرداري تهران ارتباط داشتند اظهار مي‌کنند که دو اقدام اخير ما براي مبارزه با فساد و آن هم مبارزه ريشه‌اي با فساد در شهرداري تهران که ظرف روزهاي اخير انجام شده است مفيد بوده، در حاليکه برخي از اين رسانه‌ها هيچ اشاره‌اي به اين موضوعات نداشته‌اند.
وي افزود: من تا کنون شش معاون در شهرداري تهران تغيير داده‌ام که احتمالا امروز نيز يک معاون ديگر تغيير خواهد کرد به اين ترتيب هفت معاون در شهرداري تهران تغيير کرده است. چهار نفر از اين افراد به اصلاح طلبي معروف هستند و سه نفر ديگر معتدل متمايل به اصلاح طلبان هستند.
به گزارش ايسنا، محمدعلي نجفي در بخش ديگري از نشست خبري خود، در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه اين حجم استقبال خبرنگاران از نشست شهردار تهران شائبه رييس جمهور شدن شما و ادامه راه قاليباف را تداعي مي‌کند، گفت: بنده نيز از اين حجم استقبال رسانه‌ها تشکر مي‌کنم، اما اينکه اين استقبال، شما را به ياد دوران قاليباف مي‌اندازد؛ نمي‌دانم! اما بنده براي پاسخگو بودن در مقابل مردم اين نشست را ترتيب دادم.
هيچ مرجع نظارتي شرطي براي شهردار شدنم نگذاشته‌اند
وي در پاسخ به اين سوال که آيا به شما توصيه شده که با تکيه زدن به صندلي بهشت از بيان تخلفات گذشتگان پرهيز کنيد، گفت: اينکه براي قاليباف چنين شروطي گذاشته باشند اطلاعي ندارم، اما من به صراحت مي‌گويم که نه تنها از سوي شهرداري بلکه از سوي هيچ يک از مراجع نظارتي ديگر نيز هيچ شرطي براي شهردار شدن من تعيين نشده و وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، شورا و... هيچ شروطي نگذاشته‌اند و به صراحت مي‌گويم بنده نيز شرط هيچ مرجعي را قبول نمي‌کردم چراکه من داوطلب شهردار شدن نبودم و طبيعتا کسي که داوطلب نباشد، شروطي را هم قبول نمي‌کند.
شهردار تهران در پاسخ به اين سوال که چرا تخلفات دوران شهردار بودن احمدي‌نژاد در زمان حضور شما در شوراي شهر مسکوت ماند، گفت: از سال 86 که ما به همراه يک عده از دوستانمان وارد شورا شديم، مساله عملکرد مديريت دو ساله احمدي‌نژاد را مورد بررسي قرار داده‌ايم و در مواردي با تخلفات جدي برخورد کرديم و حتي به "هزينه‌هاي موسوم به فاقد" نيز رسيديم و به خاطر دارم لااقل 32 ميليارد تومان به ارزش آن روزها هزينه فاقد در مديريت احمدي‌نژاد کشف کرديم و گزارش حسابرسي را به چمران که رييس شوراي شهر تهران بود داديم اما تا پايان دوره شوراي سوم، چمران اجازه طرح موضوع در شورا را نداد و جريان سه نفره اصلاح‌طلبان در شوراي سوم نيز نتوانست با همه تلاش‌ها موضوع را در دستور کار شورا قرار دهد.
نجفي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه در عملکرد مالي قاليباف البته اشکالاتي وجود داشته و برخي نيز قابل توجيه است، گفت: بالاخره اداره 12 ساله شهري به مانند تهران خالي از اشکال نيست. اما برخي از عملکردهاي مالي قاليباف قابل دفاع نيست و خبر داريد که برخي دستگاه‌هاي امنيتي به برخي مسائل زوم مي‌کرده‌اند و ما هر چيزي که شائبه‌اي داشته باشد را در مديريت شهري پيگيري خواهيم کرد.
اگر بخشي از منابع و منافع شهر تهران به ناحق به کسي داده شده بايد برگردد
وي با بيان اينکه جلسه‌اي با مقامات امنيتي داشته‌ايم که البته محرمانه است و رسانه‌اي نمي‌شود، گفت: اگر بخشي از منابع و منافع شهر تهران به ناحق به کسي داده شده بايد برگردد و مسامحه و رودربايستي با کسي ندارم اما دقت کنيد که حرف‌هايي که تحت عنوان افشاگري زده مي‌شود بعضا درست نيست و تنها فضاي اخلاقي و اجتماعي شهر را مخدوش مي‌کند.
شهردار تهران اظهار کرد: متاسفانه فضاي فرهنگي و اجتماعي آلوده است؛ اما اهل افشاگري نيستم و با دقت و رعايت انصاف حقوق مردم و شهروندان را دنبال مي‌کنم و مماشات و مسامحه‌اي نيز ندارم.
نجفي در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر انتصاب افراد داراي شائبات در بدنه شهرداري گفت: بعضا در فضاي مجازي اخباري منتشر مي‌شود که فلان آدم به عنوان مدير از سوي من انتخاب شده و بعد همان رسانه‌ها انتقاداتي را به اين انتصابي که اصلا صورت نگرفته، منتشر مي‌کنند. در حالي که فردي که اسمش مطرح شده اصلا قصد نداشتيم انتخاب کنيم.
وي افزود: در برخي خبرها آمده که يکي از مديراني که در زمان قاليباف، سازمانش را تعطيل کرده تا کارمندان به استقبال قاليباف در ستاد انتخابات کشور بروند، قرار است شهردار شود اما اعلام مي‌کنم به هيچ عنوان اين فرد گزينه ما نبوده است.
شهردار تهران در پاسخ به سوالي مبني بر همکاري شهرداري تهران با قرارگاه‌هاي سپاه، گفت: همکاري ما با سپاه با قرارگاه ثارالله بوده و ما با همکاري با شرکت‌هاي اين قرارگاه راضي هستيم و همين الان نيز اين قرارگاه طلب‌هاي زيادي از ما دارد و پروژه‌ها را به خوبي پيش مي‌برد. پس همکاري با اين قرارگاه ادامه خواهد داشت اما در قالب رقابت سالم و شفاف.
مناقصه‌ها و مزايده‌ها، عمومي و شفاف واگذار مي‌شود
نجفي افزود: به جاي اينکه پروژه‌ها به طور انحصاري واگذار شوند، مايل هستيم پروژه‌ها در مناقصه‌ها و مزايده‌ها، عمومي و شفاف واگذار شود.
توصيه کردم اسناد املاک نجومي افشا نشود
وي در بخش ديگري از نشست خبري خود، با اشاره به نقشش در انتشار اسناد واگذاري املاک که به پرونده املاک نجومي شهرت يافته است، گفت: قاليباف در مناظره‌هاي معروف انتخاباتي، اسم من را به عنوان يکي از فاش کنندگان پرونده آورده اما در جلساتي که با وي داشتم توضيح دادم که نقشي ندارم و ايشان هم قانع شد.
شهردار تهران در تشريح اين پرونده افزود: ما جلساتي با اعضاي اصلاح‌طلب شورا در رابطه با انتخابات شورا و شهرداري در تابستان سال 95 داشتيم و در يکي از جلسات عضو شورايي که خودتان هم مي‌دانيد که کيست و پرونده را منتشر کرد، گزارشي در مورد املاک به من ارائه کرد و من نگاه کردم و ديدم نامه خطاب به مسوول دفتر قاليباف يعني شوشتري است و سازمان بازرسي از شهرداري درخصوص اين واگذاري‌ها سوال پرسيده است و حتي بنده به عضو شوراي شهر گفتم به نظر من چون گزارش نهايي سازمان بازرسي نيست و فقط سوال پرسيده‌اند، افشا نشود؛ البته يک نسخه به من دادند و تا آخر هم آن نسخه را به کسي نشان ندادم و تنها در اختيار دبيرخانه مبارزه با فساد رياست جمهوري قرار دادم. بنابراين در افشاي اين پرونده نه تنها نقشي نداشتم بلکه توصيه کردم افشا نشود.
نجفي با بيان اينکه همان عضو اصلاح‌طلب يک نسخه از پرونده املاک را به ياشار سلطاني داد و من در عمرم سلطاني را نديده‌ام، گفت: بنده موافق انتشار نبودم و بايد صبر مي‌شد تا پاسخ شهرداري نيز احصا شود و شش ماه بعد از آن اتفاق، من ياشار سلطاني را در يک جلسه‌اي ديدم.
نحوه واگذاري‌هاي املاک شهرداري را پس از بررسي اعلام مي‌کنم
وي در پاسخ به سرانجام پرونده املاک نجومي گفت: ظاهرا قاليباف مشاور خاصي براي پيگيري موضوع و به عنوان رابط دستگاه قضايي انتخاب کرده بود و من از شوشتري در مورد سرانجام بررسي املاک نجومي سوال پرسيدم و گفت: قاليباف مشاوري در اين زمينه به طور خاص انتخاب کرده و من از مشاور سوال پرسيدم که بررسي اين اموال به کجا رسيد اما گزارشي به من ارائه نکرد! و اين فرد تا 10 روز پيش به عنوان نماينده شهردار با قوه قضاييه ارتباط داشت؛ اما به تازگي نامه‌اي به دستگاه قضا نوشتم که اعلام شد ديگر نماينده قاليباف رابط ما با قوه قضاييه نيست. پس هنوز موضوع املاک براي من مبهم است و حتي معتقدم عده‌اي که اسم‌شان در ليست بوده، املاک نگرفته‌اند و بايد اعاده حيثيت شود و در عوض عده‌اي که اسمشان در نامه نبوده، ملک گرفته‌اند.
شهردار تهران افزود: کميته‌اي را درخصوص موضوع املاک تشکيل داده‌ايم تا ابعاد اين واگذاري‌ها مشخص شود اما بايد اعلام کنم که واگذاري املاک تنها از طريق سازمان املاک شهرداري نبوده و از طرق ديگر هم به اسم و هزينه شهرداري واگذار مي‌کردند که اگر فرصت شود پس از بررسي اعلام خواهم کرد.
نجفي با اشاره به موضوع اعتراضات مردمي محله پاسداران "درباره تغيير کاربري فضاي سبز ٤‌ هزار متري" گفت: بخشي از اين فروش‌هاي املاک مشکل دارد و بخشي ديگر محل مناقشه است و متاسفانه آمار دقيقي در اين خصوص وجود ندارد و تا به امروز ما پيگير ارائه آماري درخصوص فروش املاک بوده‌ايم که تعبير آينده فروشي از اين موضوع کاملا درست است.
وي ادامه داد: در موضوع خيابان پاسداران که اين روزها مردم به آن اعتراض دارند، بايد بگويم که اين زمين بوستان نبوده و پس از بررسي‌ها مشخص شد که شهرداري زمين و تراکم روي زمين را به پيمانکار واگذار کرده و حالا ما چه کاري مي‌توانيم انجام دهيم و مطمئن هستيم اگر شکايتي هم صورت گيرد، ديوان عدالت نيز طرف پيمانکار را مي‌گيرد.
اعلام وضعيت شهرفروشي‌ در پايتخت در گزارش 100 روزه شهردار
شهردار تهران با بيان اينکه در شرايطي قرار گرفته‌ايم که حتي برخي پيمانکاران مدعي هستند از سوي شهرداري کلاه سرشان رفته، گفت: شوراي شهر تهران ظرف 100 روز گزارشي از ما درخصوص وضعيت تهران خواسته که به تفصيل به اين موضوعات شهرفروشي اشاره خواهم کرد.
نجفي همچنين درخصوص هجمه رسانه‌ها و اعضاي شورا به وي گفت: ما مورد هجمه قرار نگرفته‌ايم و در شورا هم سوالاتي از من پرسيده مي‌شود و به نظر مي‌رسد نوع طرح در رسانه‌ها ايراداتي دارد.
مديران شهرداري به سه دسته مديران عالي، راهبردي و حرفه‌اي تقسيم مي‌شوند
وي با بيان اينکه من صحبت‌ها را هجمه تلقي نمي‌کنم، درخصوص انتخاب مديران در شهرداري تهران گفت: شهرداري مجموعه بزرگ از نيروي انساني دارد که بسياري از آنها ظرفيت مديريتي دارند و بارها به من گفته شده که مديران در شهرداري اميدي به ارتقاء ندارند و فکر مي‌کنند از بيرون مجموعه مديران مي‌آيند اما به نظرم بايد فرهنگ سازمان شهرداري به سمت پويايي ارتقاء يابد. لذا طرحي داريم که مديران به سه دسته مديران عالي، راهبردي و حرفه‌اي تقسيم شوند که براي انتخاب مديران حرفه‌اي فراخوان عمومي خواهيم داد تا در راستاي شايسته‌سالاري و ارتقاي فرهنگ سازماني از اين مديران استفاده شود و ظرف دو ماه آينده اين طرح عملياتي مي‌شود.
راه‌هاي تغيير تهران براي مناسب‌سازي را احصا مي‌کنيم
شهردار تهران همچنين در پاسخ به خبرنگار روشن‌دلي درخصوص سرانجام کميته مناسب‌سازي معابر براي معلولان و نابينايان و انتخاب مشاور معلول گفت: بارها گفته‌ام که تهران بدقواره است و بدقوارگي تهران ناشي از اين است که شهر براي همه عموم مردم طراحي نشده و يکي از اين موارد بي‌توجهي، بي‌توجهي به معلولان و نابينايان است که از اين موضوع شرمنده هستيم و بايد به تدريج شهر را براي همه اقشار آماده کنيم و برهمين اساس سه نفر از قشر معلولان براي مشاوره بنده معرفي شدند که تا يک هفته آتي يک نفر را انتخاب و راه‌هاي تغيير تهران براي مناسب‌سازي را احصا مي‌کنيم.
معاون جديد فني و عمراني شهرداري ظرف چند روز آينده معرفي مي‌شود
نجفي همچنين درخصوص پروژه‌هاي عمراني و اولويت‌هاي پايتخت با بيان اينکه معاون جديد فني و عمراني را ظرف چند روز آينده معرفي مي‌کنم، گفت: شهري مثل تهران را نمي‌توان بدون پروژه‌هاي عمراني پيش برد و بايد از طريق پروژه‌هاي عمراني ساختارها را فراهم کرد، اما بايد اعلام کنم که نگاه به پروژه‌هاي عمراني شهر بيشتر سيويل بوده، به عنوان مثال به پل گرانقيمت صدر نگاه مي‌کنيد، فارغ از عدم حس رضايت و اينکه چقدر اين پروژه هزينه داشته، جاي سوال است که چه تاثيري در بهبود جريان ترافيک دارد و بايد اعلام کنم که در دوره مديريت جديد، حجم پروژه‌هاي عمراني به مانند قبل نيست و پروژه‌هايي که در ارتقاي نقش اجراي زندگي و کيفيت مردم نقش دارند، انتخاب مي‌شوند و نگاه اولويت‌داري به پروژه‌ها داريم.
شهر آفتاب و شهروند هنوز براي شهرداري است
شهردار تهران در پاسخ به سوالي مبني بر نحوه استخدام‌ها در شهرداري تهران و روند واگذاري شهر آفتاب و شهروند به بانک شهر و نحوه پرداخت بدهي شهرداري تهران به اين بانک گفت: مجموعه شهر آفتاب و شهروند مقرر شده بود که در دوره مديريت قبلي شهري در راستاي اجراي پرداخت بدهي‌هاي شهرداري به بانک شهر واگذار شود که روي قيمت توافق نکرده بودند و نهايتا با ورود شورا در دوره قبل اين واگذاري انجام نشده بود. لذا طلب شهرداري به اين بانک به قوت خود باقي است و اين دو مجموعه همچنان براي شهرداري تهران هستند و طرح‌هاي جديدي براي اين دو مجموعه داريم.
نجفي افزود: اگر بخواهيم اين مجموعه را واگذار کنيم کل مجموعه را واگذار نخواهيم کرد و بخشي از سهام آنها را واگذار مي‌کنيم. چند پروژه بزرگ ديگر وجود دارد که پيشنهاد کرديم بانک‌ها از جمله بانک شهر براي مشارکت در آنها ورود پيدا کند.
آخرين گزارش از نيروي انساني شهرداري تهران منتشر مي‌شود
وي درخصوص تعداد نيروي انساني شاغل در مجموعه شهرداري تهران گفت: به زودي آخرين گزارش از نيروي انساني شهرداري تهران منتشر خواهد شد، ولي در حال حاضر 68 هزار و 400 نفر در شهرداري تهران مشغول به کار هستند. علت انتشار رقم‌هاي ديگري براي تعداد نيروي انساني در شهرداري تهران اين بوده است که برخي سازمان‌ها در محاسبات آمار اعلام نمي‌شدند، از جمله سازمان بهشت زهرا (س) که 360 نفر پرسنل دارد در آمارها محاسبه نمي‌شدند و يا استخدام‌هايي که در شرکت هاديان شهر انجام داده بودند نيز در آمار تعداد نيروي انساني شهرداري تهران محاسبه نمي‌شد.
شهردار تهران ادامه داد: عده‌اي از کارکنان شهرداري تهران به صورت قراردادي – پيماني و يا رسمي هستند و تعدادي نيرو که در بخش نگهداشت و پسماند کارگران پيمانکار شهرداري تهران هستند نيز حدود 50 هزار نفر هستند، اما اين 50 هزار نفر جزو پرسنل شهرداري تهران نمي‌شوند.
نجفي تاکيد کرد: اينکه شهرداري فربه شده است، شکي نيست و هيچ يک از کلانشهرهاي دنيا مانند شهرداري تهران اين همه پرسنل ندارند.
30 هزار ميليارد تومان بدهي شهرداري تهران
وي درخصوص بدهي‌هاي شهرداري تهران گفت: به تازگي تعاوني ناجا مدعي شده که 2400 ميليارد تومان طلب دارد اين در حالي است که اين رقم در بدهي‌هاي شهرداري تهران منظور نشده و به صورت معجزه‌وار کشف مي‌شود. در حال حاضر از حدود 30 هزار ميليارد تومان بدهي شهرداري تهران، 18 هزار ميليارد آن به بانک‌ها و 9000 ميليارد آن به پيمانکاران و مابقي ساير بدهي‌هاست.
تعدادي از هولوگرام‌ها رد شده است
شهردار تهران درخصوص راستي‌آزمايي در برخي از موضوعات شهرداري تهران گفت: موضوعي همچون هولوگرام‌ها بايد راستي‌آزمايي مي‌شد لذا ما اعلام کرديم هرکسي که از قبل هولوگرام دريافت کرده است بايد بيايد و هولوگرامش در اين کميته مورد بررسي قرار بگيرد. تاکنون 427 مراجعه وجود داشته که از اين ميان 200 مورد بررسي شده که تعدادي تاييد و يا تعدادي رد شده‌اند.
نجفي تاکيد کرد: در مهلت 100 روزه‌اي که توسط شورا به من داده شده است، کل وضعيت شهرداري پس از اين 100 روز اعلام خواهد شد که در آن هنگام رسانه‌ها مي‌توانند تناقضات را مورد بررسي قرار دهند.
تهران ظرفيت‌هاي زيادي براي سرمايه‌گذاري خارجي دارد
وي ادامه داد: 22 هزار و 500 ميليارد تومان بودجه لازم براي امسال براي تکميل پروژه‌ها نياز است ولي اين رقم نبايد جزو بدهي‌هاي شهرداري تهران در نظر گرفته شود.
شهردار تهران در مورد سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در شهرداري گفت: شهرداري ظرف سال‌هاي گذشته از فاينانس در برخي موارد استفاده کرده است اما يکي از ضعف‌هاي سازمان مشارکت‌هاي شهرداري تهران همين عدم استفاده از سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي است. بي‌ترديد شهر تهران ظرفيت‌هاي زيادي براي سرمايه‌گذاري خارجي دارد که حتما مي‌تواند براي سرمايه‌گذار خارجي نيز منفعت داشته باشد و همچنين ارزش افزوده نيز به همراه دارد. براي مثال استفاده از زباله شهر تهران در توليد برق مي‌تواند براي سرمايه‌گذار خارجي بسيار مناسب باشد.
نجفي درخصوص همکاري شهرداري تهران در مورد آسيب‌هاي اجتماعي به ويژه جمع‌آوري معتادان متجاهر گفت: يکي از مواردي که نه تنها شهرداري تهران بلکه کل کشور در آن خيلي موفق نبوده‌اند، موضوع مقابله با معتادان متجاهر و در مرحله بعد کنترل اعتياد بوده است. شهرداري تهران مراکزي را براي اين افراد و درمانشان در نظر گرفته و در مرحله بعد آموزش آنها را انجام داد، اما عدد نگران کننده‌اي وجود دارد که تنها 7 درصد از اين افراد به اعتياد بازنمي‌گردند. گفته مي‌شود اين عدد نرم جهاني است ولي من آن را قبول ندارم.
وي ادامه داد: کميته مشترکي با حضور بهزيستي و وزارت کار تشکيل داديم که يکي از موضوعاتي که مورد بررسي قرار گرفته است، بحث معتادان متجاهر است. اما در حال حاضر برنامه مشخصي در اين خصوص نداريم، البته ظرف ماه‌هاي آخر مديريت شهري گذشته برخي از مراکز به بخش خصوصي واگذار شده که اين واگذاري در برخي موارد موفق و در برخي موارد ناموفق بوده و بيشتر به جنبه مالي آن توجه شده است، لذا بايد ارزيابي مشخصي انجام دهيم و سيستم را براي اين موضوع "ريست" کنيم.
بيش از 70 درصد بودجه شهرداري تهران از محل درآمدهاي ناپايدار تامين مي‌شود
شهردار تهران درخصوص گزارش مالي 6 ماهه شهرداري تهران نيز گفت: در حال حاضر بيش از 70 درصد بودجه شهرداري تهران از محل درآمدهاي ناپايدار تامين مي‌شود لذا بايد در اين باره فکري کنيم و درآمدهاي پايداري تعيين کنيم. معتقدم فردي که آپارتمان 2.5 ميلياردي در شهر تهران دارد و ماهي يک ميليون تومان شارژ پرداخت مي‌کند، عادلانه نيست که در سال تنها 123 هزار تومان عوارض پرداخت کند. يا فردي که ماشين 800 ميليوني سوار مي‌شود يک ريال هم عوارض پرداخت نکند. البته درآمدهاي پايدار زمان مي‌برد تا به تصويب و اجرا برسد. همچنين اين نوع درآمدها موجب نارضايتي و ناراحتي عده‌اي از شهروندان خواهد شد.
تراکم‌فروشي نخواهيم داشت
نجفي در پاسخ به سوالي در مورد تراکم‌فروشي در شهرداري تهران تاکيد کرد: اگر کسي مدعي است ظرف اين 50 روز حتي يک مورد تراکم‌فروشي و شهرفروشي وجود داشته است به ما اعلام کند تا ما آن را پيگيري و متخلفان را به صورت عمومي معرفي کنيم. بي‌ترديد تراکم‌فروشي مدنظر ما نيست و اين کار را انجام نخواهيم داد.
ضوابط بلندمرتبه‌سازي را يک بار براي هميشه تا آخر امسال تصويب مي‌کنيم
وي ادامه داد: زيرنظر معاونت شهرسازي شهرداري تهران و با هماهنگي وزارت راه و شهرسازي کميته‌اي براي تجديدنظر طرح تفصيلي تشکيل خواهيم داد و همچنين ضوابط بلندمرتبه‌سازي را نيز يک بار براي هميشه تا آخر امسال تصويب خواهيم کرد.
تخلف مديرکل منابع انساني شهرداري براي رسمي کردن 6000 پرسنل شهرداري در سال جاري
شهردار تهران درخصوص تخلفات صورت گرفته و نحوه مقابله با آنها در شهرداري تهران گفت: اگر با تخلف غيرقابل گذشت مواجه شوم، هيچ درنگي در تغيير اين افراد نخواهم داشت. همچنين موارد متعددي در معاونت مالي و اداري و منابع انساني وجود داشته که دستور داده‌ام از سوي دستگاه قضايي مورد پيگيري قرار بگيرد. به طور مثال گزارشي داشتيم که از اول فروردين امسال تا زماني که مسووليت شهرداري به من واگذار شد، حدود 6000 نفر از پرسنل شهرداري رسمي شده‌اند. اين به نظر من يک تخلف است، لذا گفتم که پرونده مديرکل منابع انساني تشکيل شود و با توجه به اينکه وي بازنشسته است بايد اين تخلف در هيات تخلفات مستقر در رياست جمهوري مورد پيگيري قرار بگيرد.
نجفي درخاتمه نخستين نشست خبري خود که بيش از 2 ساعت به طول انجاميد درباره تاثيرات برجام و بهره آن در مجموعه شهرداري تهران گفت: برجام به کل کشور کمک کرده است و يک حلقه‌اي را ايجاد مي‌کند که ما بتوانيم با طرف خارجي راحت‌تر مذاکره کنيم و آنها را متقاعد کنيم که در شهر تهران سرمايه‌گذاري به نفع آنها خواهد بود.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۷۷۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، منصور یوسفی، در نشست هماهنگی کنگره ملی شهدای غریب آزاده که در ارومیه برگزار شد، گفت: زوایای پنهان هشت سال دفاع مقدس و لحظه به لحظه آن باید برای نسل جدید اعم از نوجوانان و جوانان کشورمان به صورت واضح و روشن بیان شود و روایتگری دفاع مقدس جدی‌تر دنبال شود.

وی ادامه داد: نسل جدید ایران اسلامی لازم است بدانند در پشت پرده جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس چه اتفاق‌هایی افتاده است و ایادی استکبار جهانی چه ظلم‌های بزرگی را در حق ملت بزرگ ایران اسلامی کرده‌اند.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه شهدای آذربایجان غربی اضافه کرد: هشت سال دفاع مقدس باعث شد روحیه و تفکر جهادی بیش از گذشته به فرهنگ بی‌بدیل ایران اسلامی وارد شود و مکتب جهادی سرشار از درس و نکته شکل پیدا کند.

وی گفت: هدف اصلی از برگزاری این کنگره  شناسایی و معرفی شهدایی است که در اسارت با مظلومیت به شهادت رسیده‌اند؛ شهدا در معنویت، عرفان و معرفت به اوج رسیده بودند بنابراین لازم است آنها را خوب بشناسیم و به دیگران نیز معرفی کنیم.

دیگر خبرها

  • هرنوع قرارداد رهن و اجاره با اتباع خارجی غیرمجاز ممنوع است
  • تردد موتورسیکلت از تونل‌های شهری ممنوع است
  • (عکس) قیمت نجومی اجاره‌بها برای بالاشهر نشینی در تهران
  • حذف مراجعه به دفترخانه‌ها برای شروع اخذ «سند کاداستری» / صدور ۶۹۷ سند تک برگ املاک در یک سال
  • حذف مراجعه به دفترخانه‌ها برای شروع فرآیند اخذ«سند کاداستری»/صدور ۶۹۷ سند تک برگ املاک دریک سال
  • تردد موتورسیکلت از تونل‌های شهری ممنوع است/ ترافیک صبحگاهی تهران چگونه بود؟
  • حذف مراجعه به دفترخانه‌ها جهت شروع فرآیند اخذ سند کاداستری
  • مطالبات دولتی شهرداری قم پرداخت نشد
  • حذف حق‌الزحمه‌های نجومی مشاوران املاک با سامانه خودنویس
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود