Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@22:43:50 GMT

بازسازی شبکه فاضلاب 50 ساله اصفهان اولویت ملی است

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۸۳۴۲۵

بازسازی شبکه فاضلاب 50 ساله اصفهان اولویت ملی است

اصفهان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان با قدمتی بیش از 50 سال یک اولویت ملی و بسیار ضروری است.

به گزارش ایرنا، هاشم امینی روز یکشنبه در نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: 12 سال پیش طرح بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب شهر اصفهان از روش تامین مالی خارجی (فاینانس خارجی) با 200 میلیون یورو در نظر گرفته شد که به دلیل تحریم ها این طرح قرار شد با فاینانس مالی از چین با تکنولوژی روز دنیا انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: بخشی از این تامین مالی انجام و پروژه عملیاتی شده است و امیدواریم با تامین اعتبار مبلغ باقی مانده این پروژه به زودی تمام شود.
امینی گفت: قدمت وفرسودگی، انشعابات غیرمجاز، هزینه بر بودن بهره برداری و نگه داری تاسیسات، عدم تخلیه مناسب، خورده شدن لوله ها توسط گاز گوگرد دی اکسید (H2S)و ورود کنترل نشده آبهای سطحی به شبکه فاضلاب لزوم بهسازی و بازسازی شبکه فاضلاب این شهر را بیش از پیش نمایان می کند.
وی افزود: فرسوده بودن شبکه فاضلاب بی شک اتفاقات و حوادث ناگواری را رقم خواهد زد.
طول شبکه فاضلاب اصفهان بیش ازسه هزارو400 کیلومتر است و بیش از 50 درصد آن نیاز به ترمیم و بازسازی دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: اجرا و تکمیل سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ (گلاب 2) سال 87 باید انجام می شد اما درچندماه گذشته مجوزهایش گرفته شده و قرار است که به مرحله اجرا درآید.
وی افزود: سال هاست که 56 شهر و 300 روستا با جمعیتی بالغ بر چهار میلیون نفر از تصفیه خانه باباشیخ علی بهره می برند.
امینی اضافه کرد: شرایط آب و فاضلاب اصفهان مطلوب نیست، از مرحله تنش گذشته و به مرحله بحران رسیده است بنابراین باید با اولویت قراردادن آن راهکارهای ممکن و لازم را در پیش گیریم.
وی همچنین با مقایسه وضعیت آبی تیرماه سال 89 با تیرماه سالجاری، گفت: هم اینک بالغ بر چهار هزار و 400 لیتر منابع آبی اصفهان کاهش یافته و چاه های فلمن که در زمان های لازم برای کمک به آبرسانی شهر استفاده می شد الان میزان حجم آب آن از سه هزار و 232 لیتر آب به 237 لیتر رسیده و در معرض خشکی کامل است.
وی گفت: سرانه آب شرب اصفهان در حوزه مسکونی در سال 89، بالغ بر 180 لیتر برای هر نفر در شبانه روز بود اما اکنون به 151 لیتر تقلیل یافته این در حالی که در کشور این میانگین برای هر نفر 200 لیتر است.
امینی افزود: 85درصد مردم اصفهان کمتر از 20 مترمکعب در ماه مصرف آب دارد، این بدان معنی است که میزان مصرف آب هر اصفهانی زیر الگوی مصرف است.
وی گفت: در کشور بیش از 92 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود اما در اصفهان به لحاظ نسبت جمعیت به میزان آب در حوزه زاینده رود نسبت مصرف آب شرب بیشتر است.
بررسی آماری در باره میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود، کاهش 74 درصدی این حجم نسبت به میانگین بلندمدت را نشان می دهد.
خشکسالی های اخیر و افزایش برداشت از حوضه زاینده رود، بخش آب شرب اصفهان را با کمبود مواجه کرده است به گونه ای که متولیان امور آب در کشور برای رفع این مشکل طرح سامانه شماره 2 تامین آب شرب اصفهان را مدنظر قرار داده و عملیات اجرایی آن از سال 88 آغاز شده است.
این سامانه شامل تونل انتقال آب و تصفیه خانه موسوم به گلاب 2 به عنوان طرح توسعه آبرسانی به 14 شهرستان استان اصفهان به طول 27 کیلومتراست که وظیفه انتقال آب از دریاچه سد زاینده رود به تصفیه خانه را دارد.
خروجی این تونل در 45 کیلومتری غرب اصفهان در نزدیکی شهر تیران قرار دارد و ادامه مسیر انتقال آن به شهرهای این استان به وسیله خط لوله انجام می شود.
بازدید و بررسی گروه تحقیق ایرنا از مسیر زاینده رود بوِیژه از منطقه باغبهادران و بند انحرافی انتقال آب به تصفیه خانه اصفهان تا دریاچه سد زاینده رود در چادگان ، حاوی نکاتی است که اجرای طرح گلاب 2 را به عنوان طرحی مهم و آینده نگر ،پیشگیرانه و اقدامی مهم در مقابل عوامل تهدیدکننده سلامت مردم مورد تاکید قرار می دهد .
در واقع طرح آبرسانی گلاب 2 به عنوان پدافند غیرعامل، موجب کاهش آسیب پذیری ها و افزایش پایداری ها در برابر تهدیدات احتمالی آب شرب اصفهان ارزیابی می شود.
ت/ 7153 / 6022 خبرنگار: هُدا استکی - انتشار دهنده : عمادی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۳۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارنامه سه ساله به روایت اعضای شورای شهر اصفهان

در آستانه فرارسدن روز شوراها ٨ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان به بیان مهمترین اقدامات انجام شده در سه سال اخیر شورای ششم و برنامه ها یک‌سال طلایی باقی مانده از عمر این دوره شورا پرداختند.

کد خبر 747838

دیگر خبرها

  • پروژه فاضلاب مسکن ملی خلخال با عدم تامین اعتبار روبرو است
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • کارنامه سه ساله به روایت اعضای شورای شهر اصفهان
  • توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است
  • تکمیل ۳ پایانه مترو در اولویت سال ۱۴۰۳ | ۴ خط مترو تهران توسعه می یابد
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • اجرای طرح تعویض کنتورهای فرسوده در استان مرکزی
  • رزمایش جهادی بسیجیان مخابرات گلستان بمنظور بازسازی شبکه مخابراتی گنبد کاووس
  • شبکه‌سازی اولویت نهضت اجتماعی در کرمانشاه است
  • کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی اولویت حلقه صالحین باشد