Web Analytics Made Easy - Statcounter

دادگاهی شدن چند دانشجو برای مطالبات مردمی به صورت فوری و ضربتی در حالی اتفاق می‌افتد که فرآیند برخورد با متهمان و مفسدان به رغم فشار افکار عمومی و درخواست همگانی مردم با صبر و طمانینه پیش می‌رود. گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-زینب امیدی، بیست و پنجم مهر ماه سال جاری چهار دانشجوی شیرازی که همگی از اعضای جنبش عدالتخواه بودند دادگاهی شدند تا مجموعه اتفاقات ناخوشایند مهر ماه یا همان آغاز سال تحصیلی از مرگ و خودکشی و تجمع و تحصن گرفته تا استعفا و غیر و ذالک تکمیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جلسه به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۰۱ کیفری دو در مجتمع قضایی شهید قدوسی شیراز برگزار شد، آن هم بدون حضور همراهان و خبرنگاران؛ یعنی غیر علنی.

ماجرای دادگاه چه بود؟
آذر ماه سال گذشته بود که مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز طی نامه‌ای به رئیس دادگستری استان فارس، در پی خواست مقام معظم رهبری از دانشجویان، درخواست کرد که تور پایش دانشجویی در این ارگان برگزار گردد. پس از وصول و رسانه‌ای کردن این نامه، اما پاسخی به این در خواست داده نشد و دانشجویان نتوانستند به رسالت خود در خصوص مطالبه گری، پایش ادارات و به تبع آن روشنگری در خصوص ابهامات در سطح جامعه عمل کنند.
از طرفی چندی پیش بیانیه دیگری از سوی این مجمع دانشجویی منتشر شد که خطاب به قوه قضاییه خواستار شفاف سازی و اعلام واضح نتیجه پرونده‌هایی راجع به حقوق‌های نجومی، املاک شهرداری تهران، متهمین سال ۸۸ می‌شد. اما پس از انتشار این بیانیه و عدم دریافت پاسخ از قوه قضائیه واکنش دانشجویان جنبش عدالتخواه موجب می‌شود کار به دادگاهی شدن دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه‌های شیراز و سه تن دیگر برسد.

صف جنبش عدالتخواهی‌ها در دادگاه

پنحشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶
محاکمه هادی مسعودی (عضو اسبق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه کشور)، حسین شهبازی (دبیر اسبق جنبش عدالتخواه) و سلمان کدیور (دبیر اسبق جنبش عدالتخواه) به اتهام تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب

دوشنبه ۹ مرداد
محاکمه یاشار سلطانی (افشا کنندگان املاک نجومی) به اتهام تشویش اذهان عمومی که به مدت سه روز برگزار شد

پنجشنبه ۱۲ مرداد
محاکمه مصطفی پورخسروانی، دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز، به اتهام توهین به مقامات دولتی و نشر اکاذیب رایانه‌ای

چهارشنبه ۱۸ مرداد
محاکمه حسن خسروآبادی به همان اتهام‌های مذکور که به آن اشاره شد

دانشجویان دو خواسته مهم در برگزاری جلسات دادگاه چهار دانشجو داشتند:
۱ حضور یکی از مسئولان دادسرای انقلاب بین دانشجویان و مردم جهت پاسخ به سوالات پیرامون روند پیگیری پرونده املاک شهرداری تهران
۲ علنی برگزار شدن دادگاه طبق اصل ۱۶۵ قانون اساسی
دو خواسته‌ای که عملا در جلسات دادگاه اعتنایی به آن‌ها نشد و موج اعتراض دانشجویان را نیز به همراه داشت. در واقع دادگستری شیراز طی اقدامی کم سابقه، اقدام به احضار دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه‌های شیراز برای انتقادات اخیر این تشکل انقلابی از وضعیت نگران کننده قوه قضائیه می‌کند و پس از آن واکنش‌ها به تجمع مقابل قوه قضاییه و تحصن در نماز جمعه‌های شهر تهران و استان های دیگر نیز کشیده می‌شود.    حتی جمعی از فعالین عدالتخواه در سراسر کشور و از ۲۰ دانشگاه مختلف، نامه سرگشاده در مورد روند پیگیری پرونده املاک شهرداری تهران، فیش‌های نجومی و دیگر آمران به معروف و ناهیان از منکر به جناب آقای آملی لاریجانی، ریاست قوه قضاییه ارسال می‌کنند و ابعاد کار وسیع‌تر می‌شود.

پاسخی نشنیدیم بلکه احضاریه دادگاه به دستمان رسید
مصطفی پور خسروانی دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز در خصوص نامه نگاری‌ها و بیانیه‌های این مجمع که حالا کار آن‌ها را به داداگاه کشانده است می‌گوید: از مدت‌ها پیش به دلیل رصدی که در جامعه صورت دادیم، نگاهمان را متوجه قوه قضاییه کردیم چرا که یکی از فاکتور‌های کارآمدی نظام عدالت و به تبع آن نوع عمل، قوه قضاییه است.
وی ادامه داد: بسط عدالت اجتماعی یکی از کار ویژه‌های این قوه است و ما از روی دلسوزی، نقد منصفانه، برادرانه و فارغ از سیاسی کاری اقدام به پیشنهاد برگزاری تور پایش کردیم تا دانشجویان از نزدیک عملکرد این ارگان را ببینند و آن را بررسی و یا نقد کنند، اما به این درخواست ما علی رغم گذشت بیش از ده ماه هنوز پاسخی داده نشده است.
دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز تصریح کرد: پیرو اتفاقات اخیر نیز بیانیه‌ای خطاب به رئیس قوه قضایی در راستای نقد دلسوزانه منتشر کردیم که در آن خواستار شفاف سازی پرونده‌های قضایی و اعلام آن به مردم شدیم از این رو که مردم به کارآمدی قوه قضاییه باور داشته باشند و بدانند که این قوه در راستای حفظ منافع آنان دم بر میدارد.  متاسفانه در پاسخ به هر دو نامه نه تنها پاسخی نشنیدیم بلکه امروز احضاریه دادگاه را در خصوص توضیح برای نوشتن و انتشار این بیانیه‌ها دریافت کردیم.   
پورخسروانی افزود: متاسفانه در پاسخ به هر دو نامه ما گویی که جای سوال کننده و پاسخگو عوض شده باشد، نه تنها پاسخی نشنیدیم بلکه امروز احضاریه دادگاه را در خصوص توضیح برای نوشتن و انتشار این بیانیه‌ها دریافت کردیم.
 این اتفاقات در حالی رخ می دهد که مرداد ماه سال جای خبرنگار ما برای بررسی ابعاد بیشتر ماجرا خصوصا از بعد حقوقی، به سراغ قاضی علی القاصی رئیس کل دادگستری استان فارس می‌رود اما در کامل ناباوری پاسخی که از این شخص دریافت می‌شود اظهار بی اطلاعی از کل ماجراست!

بنده اطلاعی ندارم!

القاصی ضمن اعلام بی اطلاعی از هرگونه موضوع راجع به این مجمع گفت: بنده اطلاعی ندارم از این موضوعات و تاکنون چیزی از نامه و بیانیه اینها نشنیده‌ام.

وی ادامه داد: قوه قضاییه و دادگستری فارس در چهارچوب موازین قانونی کار خود را انجام می‌دهند و آنچه که برایشان اهمیت دارد، قانون است.

القاصی تصریح کرد: ما بر اساس فضاسازی و جوسازی‌ها عمل نمی‌کنیم و در کار خود مصمم و مستقل هستیم و مبنای ما در اجرای تصمیمات خود قانون است.


بررسی یک برخورد...
آنطور که از شواهد و قرائن پیداست مساله ای که دانشجویان دست روی آن گذاشته اند، مساله ای است که از حیث اهمیت دارای دربرگیری آحاد مردم جامعه است. اختلاس و زد و بندهایی که فساد را این روزها بیشتر از هر روز دیگری به رخ همه ما می‌کشد و عاملان بسیاری از آنها حتی بدون یک دادگاه قضایی، فرسنگ‌ها دورتر از خاک ایران و با پول بیت المال در حال گذران عمر هستند خیلی چیزها را برای مردم روشن کرد.   اختلاس و زد و بندهایی که فساد را این روزها بیشتر از هر روز دیگری به رخ همه ما می‌کشد و عاملان بسیاری از آنها حتی بدون یک دادگاه قضایی، فرسنگ‌ها دورتر از خاک ایران و با پول بیت المال در حال گذران عمر هستند خیلی چیزها را برای مردم روشن کرد.   در واقع طرح درخواست بررسی این مشکلات از سوی دانشجویان درست بوده چرا که این خواست همه مردم است و دانشجو صدای به حق جامعه؛ اما شاید نوع ادبیات بیانیه‌ها و پس از آن نحوه پیگیری مساله از جانب دانشجویان به گونه‌ای بوده که قوه قضائیه باید متذکر آن می‌شده؛ اما از طرف دیگر رفتار قوه قضائیه نیز در این شرایط دچار پارادوکس شده و برخورد قضایی با این شدت و حدت شاید لزوم چندانی نداشته و از راه‌های دیگر نیز برای پیگیری و بررسی وجود داشته است. 

چرا که این اتفاق و دادگاهی شدن چند دانشجو برای مطالبات مردمی به صورت فوری و ضربتی در حالی اتفاق می‌افتد که فرآیند برخورد با متهمان و مفسدان به رغم فشار افکار عمومی و درخواست همگانی مردم با صبر و طمانینه پیش می‌رود. اگر قرار به برخورد جدی و بدون فوت وقت باشد باید برای همه باشد که علی‌ایهاالحال مردم به صورت ملموس شاهد این امر نیستند.

با این وصف، متاسفانه در چهار سال گذشته برخورد‌های امنیتی و قضایی تنگ نظرانه از اصلی‌ترین عوامل سکون و انفعال جریان دانشجویی در دانشگاه‌ها گردیده است و ادامه پیداکردن این روند ضربه‌های جبران ناپذیری را به بدنه دانشگاهی کشور وارد خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۰۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

دبیرکل حزب مجمع ایثارگران نسبت به فعالیت جریان مرموزی هشدار داد که در سال‌های اخیر نه تنها درصدد حذف اندیشه‌های امام بوده، بلکه سعی داشته تصاویر متعلق به ایشان را نیز از ادارات و نهادهای دولتی حذف کند. 

به گزارش جماران، جواد امام به «صبح ما» گفت: به‌طور کلی، پروژه امام‌زدایی سالهاست که کلید خورده است و نشانه‌هایش را می‌توان در کنار گذاشتن مردم از اداره امور یا اختلال در انتخابات آزاد دانست. 

این فعال سیاسی تأکید کرد: جایگزین کردن تئوری آقای مصباح یزدی به جای اندیشه‌های بنیانگذار نظام، کار را برای بسیاری از صاحبان قدرت آسان کرده است، زیرا از نگاه آنها مردم، حق و نقشی در اداره کشور ندارند و این یعنی حرکت برخلاف آرمان جمهوریت.

وی در پاسخ به اینکه مسئولین از حذف تصاویر امام و جایگزینی آن با تصویر رئیس جمهور چه هدفی را دنبال می‌کنند، گفت: علت این نوع اقدامات را باید در رفتارهای زشتی جست و جو کرد که بوی قدرت‌طلبی و انحصار می‌دهند. شما ببینید اگر با درشت‌گویی‌های یک معمم درباره پیامبر عظیم الشأن اسلام که خاتم پیغمبران را گوشت تلخ خطاب کرد، برخورد می‌شد، یک عده نیز که تمام موقعیت امروزشان مدیون کار بزرگ امام است، به خود اجازه نمی‌دادند تصویر ایشان را حذف کنند.

دبیرکل مجمع ایثارگران در تحلیل تازه‌ترین اقدام، یعنی تغییر نام خیابان یادگار امام دماوند و جایگزین کردن نام مرحوم عسگراولادی به جای آن افزود: آنچه دارد به مردم مخابره می‌شود، این است که نیازی به نام و اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی نیست و گویا قرار است هر چیزی که منتسب به امام است، به مرور زمان کنار گذاشته شود. از تصاویر امام گرفته تا تابلوی خیابان‌ها به نام ایشان، به تدریج در حال حذف شدن هستند تا ماهیت افراد مستقر در قدرت، بیشتر از گذشته نمایان شود.

جواد امام در پایان، با اشاره به تفاوت‌های اندیشه‌ای امام با آنچه امروز وجود دارد، اظهار داشت: امام هیچ‌گاه، حکومت بر مردم را بدون مشارکت آنها جایز نمی‌دانست و همواره به کارگزاران نظام تشر می‌زد که مبادا در تصمیم‌گیری‌های خود، مردم را لحاظ نکنند. اسلام مدنظر ایشان هم، رحمانی بود، اما متأسفانه اسلامی که امروز از سوی مدعیان حذف نام امام ترویج می‌شود، شباهت زیادی به اسلام طالبانی دارد.

دیگر خبرها

  • دموکراسی بدون روتوش/ پلیس آمریکا زیر تیغ عدالت دانشجویی
  • اعتراض دانشجویان اروندی در دفاع از آزادی خواهان فلسطین
  • همیاران مهربان ترافیک به مثابه مشارکت مردم در جهش تولیدات فرهنگی هستند/روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • قوه قضاییه با برگزاری دادگاه‌های علنی کاملاً موافق است
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی به روسای دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از تجمعات ضداسرائیلی دانشجویان
  • نظامیان آمریکا از سرکوب دانشجویان حامی فلسطین دست بکشند
  • یکی از مسائل مهم کشور و مردم ما، مقوله عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام