Web Analytics Made Easy - Statcounter

در یک نگاه کلی، فروشندگان راه واقعی مبارزه با قاچاق را تشدید نظارت ها، تقویت بازار داخلی تلفن همراه و وضع مشوق هایی برای عمده فروش هایی که تلفن همراه قاچاق خریداری می کنند، می دانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، چهار روز قبل بود که حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی طرح رجیستری گوشی تلفن همراه از آغاز مرحله نخست اجرای این طرح با پایش کل شبکه های موبایل خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار است از امروز(دوم آبان ماه) تشخیص اصالت چند مدل گوشی در دستور کار قرار بگیرد. پس از امروز گوشی هایی که از مدل های اعلام شده باشند در صورت ورود غیرقانونی به کشور، فعال نخواهند شد.

دهقانی نیا البته تأکید کرده که این طرح به صورت آرام و با همکاری واردکنندگان اجرا خواهد شد. در توضیح نحوه اجرای این طرح گفته اند که:«پس از اجرای طرح رجیستری در صورت فعال‌سازی موبایلی که کد IMEI آن در لیست سبز نباشد، پیغامی مبنی بر قرار گرفتن در لیست خاکستری برای کاربر فرستاده خواهد شد. این پیغام بدین معنی است که موبایل مذکور از طریق شرکت‌های دارای مجوز وارد کشور نشده است. کاربر فرصتی یک ماهه برای پرداخت عوارض گمرک خواهد داشت و در غیر این صورت، موبایل مورد نظر پس از یک‌ماه دیگر قادر به استفاده از خدمات اپراتورها نخواهد بود و بلااستفاده خواهد شد تا عوارض آن پرداخت شود.»

اما به محض این که خبر تصمیم برای اجرای این طرح رسانه ای شد، بازار موبایل نیز دچار تحولاتی شد. البته این تحولات با برخی از تحولات منطقه ای و اقتصادی دیگر همراه بود و بنابراین تشخیص این که تحولات بازار موبایل مربوط به اجرای طرح رجیستری باشد را دشوار کرد.

ما برای شنیدن نظرات فروشندگان تلفن همراه درباره اجرای این طرح با برخی از آن ها به گفتگو نشستیم.

نظر برخی از فروشندگان تلفن همراه درباره اجرای طرح رجیستری مثبت بود اما اکثر آن ها دلِ خوشی از اجرای این طرح نداشتند. یکی از فروشندگان تلفن همراه می گفت:«با اجرای این طرح تلفن همراه از مسیر قانونی به دست مشتری خواهد رسید.» او معتقد بود قیمت ها قدری بالاتر رفته است اما این افزایش قیمت طبیعی است و حقیقت این است که برای مصرف کننده هم این افزایش قیمت چندان اهمیتی ندارد!

فروشنده دیگری می گفت:«حدود شش سال است که می خواهند این طرح را اجرا کنند. هرسال این بحث مطرح می شود و به واسطه مطرح شدن آن، قیمت تلفن همراه افزایش پیدا می کند. دردسر اجرای این طرح متوجه فروشنده و مصرف کننده است و به نظر من هیچ تأثیری در کاهش قاچاق نخواهد داشت. می گویند می خواهند با اجرای این طرح جلوی قاچاق را بگیرند، در حالی که افراد خاصی تلفن های همراه را به صورت انبوه قاچاق می کنند، اگر می خواهند جلوی قاچاق تلفن همراه را بگیرند باید جلوی یقه سفیدها را بگیرند.»

این سخنی است که فروشنده دیگری هم آن را تأیید می کند. او می گوید:«قاچاق کالا که کار خرده فروش ها نیست. از طرفی از حدود 20 روز قبل قیمت تلفن همراه افزایش پیدا کرده است. هنوز این اجرا نشده، قیمت ها بالا رفت! چند شب قبل اخبار به مردم توصیه می کرد که تلفن همراه نخرند! اگر هدف مهار قاچاق است چرا قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی را مهار نمی کنند؟»

برخی دیگر از فروشندگان هم نسبت به استانداردهای دوگانه در قبال مسأله قاچاق انتقاد داشتند. یکی از فروشندگان می گفت:«لوازم خانگی قاچاق هم در ایران به وفور وجود دارد اما به دلیل این که موبایل دمِ دست ترین کالای موجود است به اجرای طرح هایی از این دست روی می آورند. نتیجه آن هم تا این لحظه 15 درصد افزایش قیمت تلفن همراه است.»

البته علت افزایش قیمت تلفن همراه از نظر برخی دیگر از فروشندگان، افزایش قیمت دلار در آستانه اربعین حسینی است.

از نگاه برخی از فروشندگان، مصرف کنندگان و خرده فروشان در جریان اجرای این طرح متضرر می شوند. برخی می گفتند:«ما فروشندگان تلفن همراه را به هر قیمتی که بخریم با حفظ سودمان می فروشیم. اما در این میان بیشترین فشارها بر خریداران وارد می شود. مسأله دیگر آن که وقتی گارانتی ها اسمی هستند و خدماتی به مردم ارائه نمی شود، چرا مردم باید پول بیشتری پرداخت کنند؟ اگر تلفن همراه مردم دچار اشکال شود، مردم به فروشندگان مراجعه می کنند و در شرایطی که ضمانت ها اسمی است، فروشندگان تحت فشار قرار می گیرند.»

راه حل اصلی برای رفع معضل قاچاق تلفن همراه از نگاه برخی از فروشندگان، تولید تلفن های همراه مطلوب داخلی و ارتقاء خدمات در داخل کشور است. یکی از فروشندگان می گفت:«ما قبلا گوشی ایرانی را برای فروش در اختیار مشتری ها قرار می دادیم اما از هر 100 گوشی تلفن همراه داخلی، 80 مورد دچار اشکال بود! اگر یک گوشی با کیفیت مطلوب تولید می کردیم مردم به جای گوشی های خارجی از محصول داخلی استفاده می کردند.»

نکته قابل تأملی که یکی از فروشندگان مطرح کرد این بود که با تحولات کردستان، قیمت تلفن همراه افزایش پیدا کرد و این امر دلیلی آشکار بر وضعیت نامطلوب قاچاق در کشور است. او می گوید 90 درصد از گوشی هایی که در دست مردم میبینید قاچاق هستند! حتی گاردهای تلفن همراه هم قاچاق هستند! از طرفی این که مسئولان می گویند هزینه های طرح رجیستری نباید فشاری به مردم وارد کند، باعث نگرانی فروشندگان شده است؛ چراکه عمده فروشان از تبعات منفی اجرای طرح مصون هستند و اگر قرار باشد مصرف کنندگان نیز از این تبعات مصون باشند، این امر به معنای فشار بر خرده فروشان است.

در حال حاضر فروشندگان هم از تهیه تلفن همراه خودداری می کنند تا تکلیف بازار روشن شود و در این شرایط فروش آن ها به شدت کاهش پیدا کرده است.

کوتاه سخن؛ در یک نگاه کلی، فروشندگان راه واقعی مبارزه با قاچاق را تشدید نظارت ها، تقویت بازار داخلی تلفن همراه و وضع مشوق هایی برای عمده فروش هایی که تلفن همراه قاچاق خریداری می کنند، می دانند. با این وجود باید منتظر ماند تا تدابیر دولت در ارتباط با کنترل پیامدهای منفی این طرح و تقویت تبعات مثبت آن روشن شود. اهداف طرح رجیستری، مقبول و مهم هستند اما نیکوست اگر دولت به نظرات و نقدهای فعالان بازار هم توجه کند و با بهره برداری از انتقادات آنان، راه های سریع تری را برای رسیدن به اهداف کلان خود دنبال کند.

انتهای پیام/ح

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۶۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقلال خوزستان و ملوان، هردو ناراضی از تساوی

در چارچوب هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر فوتبال جام خلیج فارس، تیم‌های استقلال خوزستان و ملوان بندرانزلی از ساعت ۱۸:۱۵ در ورزشگاه غدیر اهواز به مصاف هم رفتند که این بازی با تساوی یک بر یک همراه شد.

در حالی کوپال ناظمی با کمک‌های بهمن عبداللهی و صادق رستمی قضاوت این مسابقه را بر عهده داشتند که استقلال خوزستان پس از کسب یک برد و یک تساوی در ۲ هفته اخیر برای فرار از منطقه سقوط تلاش می‌کند. در آن سوی میدان هم ملوان پس از دو شکست متوالی در دو هفته اخیر برای قرار گرفتن در رده چهارم و ماندن در کورس کسب سهمیه، در پی بازگشت به جاده برد بود.

ملوان که برای جبران نتایج هفته‌های اخیر در این بازی دورخیز کرده بود، در دقیقه ۳۸ توسط رضا جعفری به گل رسید و در اهواز یک بر صفر از استقلال خوزستان پیش افتاد. نیمه اول با همین تک گل به سود شاگردان مهدی تارتار به پایان رسید. با شروع نیمه دوم، استقلال خوزستان که برای جبران جلو کشیده بود، سرانجام در دقیقه ۶۰ توانست با ضربه عثمان اندونگ، بازی را به تساوی بکشاند.

در ادامه تا پایان نیمه دوم با وجود تلاش دو تیم، توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد تا در نهایت جدال استقلال خوزستان و ملوان با تساوی یک بر یک به پایان برسد.

استقلال خوزستان با کسب دومین مساوی متوالی، ۲۱ امتیازی شد و در رده پانزدهم و ماقبل آخر جدول باقی ماند تا همچنان خطر سقوط، بیخ گوش این تیم باشد. ملوان هم ۴۵ امتیازی شد و از رده پنجم تکان نخورد.

ترکیب اولیه استقلال خوزستان: حسن پورحمیدی، عثمان اندونگ، احمدرضا جلالی، آسو رستم، احمد مطلق‌زاده، حسن شوشتری، علیرضا کاظمی، ابوالفضل کوهی، دوستونبک تورسانو، بهروز بارانی و ساویو روبرتو

سرمربی: سیروس پورموسوی

ترکیب اولیه ملوان: حبیب فرعباسی، حامد نورمحمدی، میلاد باقری، آرمان اکوان، ابوذر صفرزاده، مجید عیدی، پویا پورعلی، محمد بردبار، مهران احمدی، رضا جعفری و محمد عمری

سرمربی: مهدی تارتار

دیگر خبرها

  • آزمایش یخ زدن دو گوشی تلفن همراه + فیلم
  • 3 کارخانه تولید سیم مفتول بزرگ ایران (به همراه راهنمای استعلام قیمت)
  • دستگیری زوج جیب بر در منطقه ثامن مشهد
  • قیمت سکه امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه سرگردان و متزلزل شدند
  • امکان تماس تصویری بدون اینترنت (ViLTE) فراهم شد (جزئیات)
  • تماس تصویری روی سیم‌کارت تلفن همراه چگونه برقرار می‌شود؟
  • جزئیاتی جدید از برقراری تماس تصویری روی سیم‌کارت
  • استقلال خوزستان و ملوان، هردو ناراضی از تساوی