Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان برخی از جناح‌های خاص سیاسی خود را عامل پیروزی روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری می‌دانند و همین مسئله سبب شد این احزاب و حامیان آن‌ها پست‌های مهم و حیاتی دولت را به عنوان حق خود از رئیس جمهور مطالبه کنند؛ وزارت علوم از جمله مهمترین وزارتخانه‌هایی است که این روزها مورد توجه این جریانات سیاسی قرار گرفته و گزینه‌های مورد نظر خود را به عنوان فرد اصلح برای تصدی این وزارتخانه معرفی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت علوم که بدون تردید یکی از مهمترین وزارت‌خانه‌های دولت به شمار می‌آید سهم بسیار بزرگی در پیشرفت آینده کشور و جهت دهی سیاسی به جوانان را دارد و همین مساله براهمیت آن افزوده است.

در ابتدا اعلام شد علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان گزینه نهایی دولت به مجلس  معرفی می‌شود موضوعی که از سوی خاکی صدیق نیز تایید شده بود؛ با وجود این اعلام قبلی به یک‌باره به نقل از برخی از حامیان دولت، خاکی صدیق تحت فشار برخی احزاب از حضور در هیئت وزرا استعفا داد و رئیس جمهور گزینه‌های مورد نظر خود برای کابینه دوازدهم را بدون وزیر علوم به مجلس معرفی کرد.

موضوع انتخاب وزیر علوم تاحدی پیچیده شد که حسن روحانی نتواند برای وزارت‌خانه‌ای که در دولت یازدهم 4 وزیر و سرپرست را به خود دیده بود، شخص مناسبی را به مجلس معرفی کند و با انتصاب سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی سابق وزارت علوم به سمت سرپرست، زمان بیشتری را برای به نتیجه رسیدن رایزنی با احزاب و گروه‌های حامی خود اختصاص دهد.

در چند ماه اخیر اسامی بسیاری به عنوان گزینه‌های مورد تایید برخی فراکسیون‌های مجلس در بین دانشگاهیان مطرح شد، علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، محمدعلی سبحان اللهی رئیس دانشگاه خوارزمی، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس جمهور در دولت یازدهم، رضا فرجی دانا یکی از وزرای دولت یازدهم، جعفر توفیقی سرپرست سابق وزارت علوم، سیدضیا هاشمی سرپرست فعلی وزارت علوم و محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس به عنوان گزینه‌های اصلی تصدی وزارت علوم در محافل مختلف سیاسی معرفی شدند و تجمع‌های زیادی هم از سوی دانشجویان در حمایت و یا رد این افراد در دانشگاه‌ها برگزار شد.

در این مدت حامیان گزینه‌های معرفی شده که احتمال حضور آنها در وزارت علوم وجود داشت هم در فضای مجازی هم بیکار نبودند و به شکلی مواضع خود را در خصوص آنها اعلام کردند.

برخی در حمایت از سیدضیاء هاشمی سرپرست فعلی وزیر علوم نوشتند:

برخی دیگر وزیرعلوم معیار را فردی مانند فرجی دانا می‌دانستند و توئیت کردند:

از سوی دیگر عده‌ای با اشاره به تکذیب ادعای فرجی دانا در خصوص بورسیه‌های وزارت علوم که توسط مراجع قضایی و مجلس اعلام شد توئیت کردند:

 

با وجود همه اینها برخی از حامیان روحانی لبه تیغ انتقادات را به سمت وی بازگرداندند و نوشتند:

 در ادامه همین کش و قوس‌ها بود که از مدتی پیش به یک باره اعلام شد منصور غلامی رئیس دانشگاه بوعلی همدان قرار است به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم به مجلس اعلام خواهد شد؛ دانشجویانی حامی روحانی که با شعار به عقب برنمی‌گردیم خود را ناجی روحانی می‌دانستند به یک باره شخصی را به عنوان وزیر احتمالی علوم مشاهده می‌کردند که تناقض زیادی با سبک فکری آنان دارد، این دانشجویان هشتگ دانشگاه تنهاست را به اعتراض خود نسبت به انتخاب غلامی اختصاص دادند و توئیت کردند:

مخالفت با منصور غلامی در سطح فضای مجازی به دانشجویان ختم نشد و الیاس حضرتی فعال رسانه‌ای اصلاح طلب و نماینده مجلس نیز در توئیتر اعتراض خود را نسبت به معرفی منصور غلامی جهت تصدی پست وزیر علوم ابراز کرد.

گلرومفرد دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور هم ضمن انتقاد از فضای مدیریتی وزارت علوم در زمان وزارت محمد فرهادی با بیان اینکه تشکل‌های اصلاح طلب در دانشگاه‌ها مامور شدند تا در دانشگاه‌ها تجمع‌های اعتراض‌آمیز راه بیاندازند و نمایندگان اصلاح‌طلب نیز موظف شدند تا امتیازاتی را به نفع اصلاح‌طلبان کسب کنند نوشت:

در ادامه توئیت‌های اعتراضی تبدیل به تجمع دانشجویان در مخالفت با انتخاب غلامی شد و برهمین اساس بود که دیروز برخی از دانشجویان در دانشگاه امیرکبیر تجمع کردند.

 

این اعتراضات امروز روز هم ادامه دانشگاه علم و صنعت و همچنین دانشکده هنر دانشگاه تهران ادامه پیدا کرد.

دانشکده هنر دانشگاه تهران

 

 دانشگاه علم و صنعت

 

 علی خضریان فعال سابق دانشجویی طی یادداشتی در خصوص این تجمعات نوشت:

«نام منصور غلامی، رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان بیش از دیگر گزینه‌هایی که شناخته شده هستند در روزهای پایانی مهرماه به صورت جدی جهت تصدی وزارت علوم دوازدهم مطرح شد. فردی که به اذعان حامیان دانشجویی روحانی در دانشگاه‌ها دورترین گزینه‌ای بود که می‌توانستند در خیال خود به آن فکر کنند و باور کنند دولتی که به اذعان آنها با رأی اصلاح طلبان بر سر کار آمده و مهم‌ترین بدنه فعالش نیز در دانشگاه شکل گرفته است، اقدام به معرفی گزینه‌ای نماید که در چهارسال گذشته‌اش در مدیریت دانشگاه بوعلی سینا همدان نشان داده که مجموعاً بیش از باج‌دهی به جریان حامی روحانی در این دانشگاه و تلاش برای راه‌اندازی تشکل‌های دولت ساخته، اقدام در چارچوب قانون را فصل‌الخطاب تصمیمات خود قرار داده است که این نوع تصمیم‌گیری وی نیز به مذاق این طیف خوش نیامده است و حالا نمی‌توانند نسبت به ارتقای وی در کسوت وزیر علوم دولت دوازدهم سکوت اختیار کنند.

آنچه در دانشگاه‌ها بیش از پیش مایه امیدواری بدنه دانشجویی حامی روحانی بود، انتصاب وزیری همسوتر از فرهادی، وزیر علوم دولت یازدهم با بدنه‌ای که در دولت یازدهم به زعم آنها نتوانسته بود انتظاراتش را برآورده کند، بود. اما در این میان انگار بدنه دانشجویی اصلاح طلب حامی روحانی در دانشگاه‌ها با توجه به فضاسازی صورت گرفته علیه گزینه پیشنهادی وزارت علوم نتوانسته خود را با فرمول فدا شدن ایدئولوژی به پای استراتژی همراه کند و سرخوردگی ناشی از عدم اعتنای رئیس جمهور به این جریان را باور نماید.

واقعیتی که منجر به اعتراض عملی بدنه دانشجویی اصلاح طلبان به عنوان حامیان روحانی و همچنین فراکسیون امید شد و با گذشت فقط 5 ماه از جشن‌های پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، شاهد طلاق عاطفی این بدنه از حسن روحانی باشیم. اتفاقی که در آینده شاید منجر به تصمیم سران اصلاح طلب برای اعلام جدایی رسمی از دولت دوازدهم و طیف کارگزارانی آن گردد.»

 

اکنون به نظر می‌رسد فشارهای سیاسی برخی از جریانات سیاسی در انتخاب وزرا و عمل نکردن رئیس جمهور به برخی وعده‌‌هایی که به آنان داده بود سبب ایجاد اختلافی بین آنها و روحانی شده است و حال با انتخاب منصور غلامی از سوی رئیس جمهور که در سوابق مدیریتی وی عدم اجازه فعالیت به تشکل‌های غیرقانونی به چشم می‌خورد، شکافی جدی بین حامیان روحانی و این جناح‌های سیاسی به وجود آورده است.

 انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۲۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشریات دانشجویی روایتگر صادق جنبش‌های دانشگاه‌های غربی از وضعیت غزه باشند

رشید جعفرپور، قائم مقام معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر که صبح امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت) در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، به نکاتی در مورد نشریات دانشجویی اشاره کرد و گفت: نشریات دانشجویی انعکاس دهنده دستاورد‌های دانشگاه‌ها و پیشرفت‌های آموزش عالی کشور هستند که برای عامه مردم جذاب است.

جعفرپور افزود: نشریات دانشجویی می‌توانند و باید تقویت کننده فضای گفتگو و تبادل نظر در دانشگاه باشند، زیرا ما باید در دانشگاه منطق گفتگو را داشته باشیم. نشریات دانشجویی می‌توانند هم فضای گفتگو و عقلانیت را تقویت و هم فضای قطبی را در دانشگاه تعدیل کنند.

وی تاکید کرد: نشریات دانشجویی می‌توانند بازگو کننده مشکلات دانشجویی باشند. همچنین سواد رسانه‌ای را در دانشجویان بهبود بخشند به خصوص که اکنون در فضای رسانه‌ای ضعف داریم.

جعفرپور در ادامه به انتظارات از نشریات دانشجویی پرداخت و گفت: باید در نقد منصفانه رفتار کنیم، نقد باید مبتنی بر اخلاقیات باشد و به این شکل هم به ارتقای وضعیت کشور و هم رفع مشکلات بخش خاص کمک کنند.

وی تاکید کرد: علاوه بر طرح مسائل کشور باید راه حل‌های احتمالی مسئله و مسائل را هم بیان کرد و این وظیفه نشریات دانشجویی است. همچنین باید روحیه امید را زنده نگه داشت و اگر خروجی هر کاری باعث افزایش امید نباشد، فایده ندارد. این موضوع در بیانات مقام معظم رهبری هم بار‌ها تاکید شده است.

*** انتشار ۳ هزار و ۷۰۰ نشریه دانشجویی در دانشگاه‌های وزارت علوم

قائم مقام معاونت فرهنگی وزارت علوم در ادامه به انتظارات مقام معظم رهبری از دانشگاه اشاره کرد و گفت: ایشان تولید علم، تولید عالم و جهت دهی به علم و عالم را وظیفه دانشگاه دانستند. البته تولید علم روند خوبی طی شده است ولی در بهش‌های دیگر باید کار کنیم، نشریات دانشجویی باید در جهت دهی به علم و عالم کمک کنند.

وی یادآور شد: نشریات دانشجویی باید روایتگر صادق جنبش‌های دانشجویی دانشگاه‌های غربی از وضعیت غزه باشند و این حرکت را بازگو و تقویت کنند.

جعفرپور گفت: فضای بالندگی و تقویت نشریات دانشجویی را در دستور کار داریم و از این نشریات حمایت می‌کنیم. امروز ۳ هزار و ۷۰۰ نشریه دانشجویی در دانشگاه‌های متعلق به وزارت علوم و تعداد زیادی هم در وزارت بهداشت داریم، البته نشریات برخط در فضای مجازی هنوز به اندازه کافی قاعده‌مند نیستند و باید این مشکل را رفع کرد.

وی تصریح کرد: سامانه نشریات که در معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم راه اندازی شد به انتخابات مدیران مسئول بسیار کمک کرده است و باید با نظارت این روند را تقویت کرد.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به قم سفر کرد
  • همکاری دانشگاه‌ها و پلیس آمریکا در شناسایی حامیان فلسطین
  • ادغام ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ
  • ۲۴۰ رشته محل دانشگاه آزاد در واحدهای بزرگ ادغام شد
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
  • نشریات دانشجویی روایتگر صادق جنبش‌های دانشگاه‌های غربی از وضعیت غزه باشند
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند