Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از دو ماه‌ بلاتکلیفی بر سر انتخاب وزیر علوم حالا رئیس دانشگاه بوعلی‌سینای همدان به‌عنوان وزیر علوم دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است. هدی هاشمی

ایران آنلاین /این در حالی بود که قبل از انتخاب منصور غلامی نام گزینه‌های زیادی بر سر زبان افتاده بود و هر روز یک نام در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از اینکه نام دکتر منصور غلامی مطرح شود اسامی مختلفی از جمله فرجی دانا، نیلی احمد‌آبادی و علی خاکی‌صدیق مطرح شد، حتی در این میان نام یک وزیر زن هم به میان آمد، الهام امین‌زاده گزینه‌ای بود که نگاه بسیاری را برای نشستن بر صندلی وزارت علوم به خود جلب کرد اما او هم فقط یک نام بود که در آن روزها مطرح شد اما جدی نشد.

با این همه بررسی رئیس جمهوری در جامعه دانشگاهی به اینجا رسید که منصور غلامی، رئیس دانشگاه بوعلی به عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی شود. وقتی نام منصور غلامی بر سر زبان‌ها افتاد برخی شروع به موافقت کردند و گفتند که منصور غلامی با تجربه چند ساله مدیریت موفق در دانشگاه بوعلی سینای همدان می‌تواند در وزارتخانه هم به عنوان وزیری موفق عمل کند. برخی دیگر هم که بیشتر دانشجویان منتقد دکتر غلامی هستند در بیانیه‌های مختلف تأکید کردند که برخورد دکتر غلامی در سه سال گذشته با دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان مناسب نبوده، آنها گفتند که جریان دانشجویی در این دانشگاه سرخورده شده و مطالبه‌گری را بی‌فایده می‌دانند.
موافقان چه می‌گویند؟
نمایندگان منتخب ادوار کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه بوعلی سینا با انتشار بیانیه‌ای حمایت قاطع خود را از دکتر منصور غلامی رئیس دانشگاه بوعلی به عنوان گزینه تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کردند. در این بیانیه همچنین با انتقاد از برخی سیاه‌نمایی‌ها که ریشه در واقعیت‌ها ندارد، بر اطلاع‌رسانی در چارچوب‌های اخلاق و اصول مطبوعات تأکید شده است.همچنین برخی رؤسای دانشگاه‌های کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» اعلام کردند که از دکتر منصور غلامی برای رسیدن به پست وزارت علوم حمایت می‌کنند چرا که نبود وزیر موجب شده برنامه‌های وزارتخانه به کندی پیش رود. علاوه بر این وزیر علوم باید رأی اعتماد را از مجلس بگیرد تا هر چه زودتر بتواند با اختیارات قانونی در جهت توسعه علمی کشور اقدام و اهداف برنامه ششم توسعه را اجرایی کند. موضوعی که دکتر فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف با تأکید بر آن به خبرنگار «ایران» می‌گوید: دکتر غلامی فردی با تجربه هستند و مطمئنم که می‌تواند وزیر علومی مقتدر باشد و برنامه‌های منسجمی برای وزارت علوم طراحی کند،چرا که تجربه سه دوره مدیریتش در دانشگاه بوعلی سینای همدان هم این موضوع را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه رؤسای دانشگاه‌های برتر با دکتر غلامی دیداری داشتند و در آنجا خواسته‌های جامعه دانشگاهی مطرح شد، اعلام می‌کند: رؤسای دانشگاه ها در آن دیدار بر این نکته تأکید کردند که می‌خواهند دانشگاه از این حالت رخوت و انفعال خارج و استقلال دانشگاه ها بیشتر از قبل شود.همچنین در این جلسه مطرح شد که دانشگاه‌ها در امر اثربخشی اجتماعی بیش از گذشته اهتمام داشته باشند. فتوحی تأکید می‌کند:رؤسای دانشگاه ها جلسه بسیار خوبی با دکتر غلامی داشتند و ما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم معتقد است: به نظرم دکتر غلامی شرایط کامل را برای وزیر علومی دارند. ما باید اقتدار وزیر را در نظر بگیریم که دکتر غلامی با تمام وجود از استقلال دانشگاه دفاع می‌کند. دکتر غلامی در دانشگاه بوعلی سینا بسیار موفق عمل کرد. در زمان دولت اصلاحات پویایی سیاسی در دانشگاه وجود داشت و هم‌اکنون هم این دانشگاه جزو دانشگاهای خوب کشور است.دکتر غلامی از رؤسای دانشگاه‌های قدیمی کشور بوده و از مدیران بدنه آموزش عالی به شمار می‌رود و بر همین اساس با مشکلات این حوزه آشنا است.معتمدی می‌گوید: جامعه دانشگاهی وزیری می‌خواهد که از جنس دانشگاه باشد و در چارچوب قوانین دانشگاه حرکت کند، وزیری که مشکلات دانشگاه را بشناسد و با همفکری با بدنه دانشگاه بتواند مشکلات را برطرف کند.
محمدعلی سبحان الهی رئیس دانشگاه خوارزمی نیز به ایرنا می‌گوید:طبیعی است که رئیس جمهوری بیشتر از همه مصلحت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را می‌داند و به طور حتم فردی را برای تصدی کرسی این وزارتخانه انتخاب می‌کند که شایسته باشد. با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم به سبب همکاری، آشنا بوده و امیدوارم او بتواند به چالش‌های زیاد آموزش عالی فائق آید. وی تأکید می‌کند: متأسفانه آموزش عالی کشور طی سال‌های گذشته تضعیف شده و موازی کاری‌ها در این حوزه افزایش یافته که امیدوارم وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم بتواند در این زمینه اقدامات عاجل انجام دهد.
مخالفان چه می‌گویند؟
در سوی دیگر این مخالفان دکتر غلامی هستند که با مطرح شدن نامش در بیانیه‌های مختلف به این انتخاب واکنش نشان دادند. از دو روز پیش نام منصور غلامی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم بحث‌ داغ شبکه‌های اجتماعی هم بوده است. کاربران بسیاری با هشتگ «دانشگاه تنهاست» مخالفت خود را با این انتخاب اعلام کرده‌اند. آرش نظری مدیر مسئول نشریه امروز دانشگاه بوعلی سینای همدان درباره مخالفت دانشجویان با حضور دکتر غلامی در وزارت علوم می‌گوید:سه سال پیش وقتی نام منصور غلامی برای ریاست دانشگاه بوعلی همدان مطرح شد دانشجویان اصلاح‌طلب دانشگاه خوشحال شدند و از او در برابر حرف‌های نادرستی که علیه‌اش زده می‌شد دفاع و فضا را برای آمدن آقای غلامی باز کردند و بعد از سه سال همه آن دانشجویان از فعالیت‌هایی که آقای غلامی به عنوان رئیس دانشگاه داشته ناراضی هستند.
او تأکید می‌کند: کارنامه دو دوره مدیریت آقای غلامی در دانشگاه بوعلی در زمان اصلاحات بسیار روشن و شفاف بود برای همین ما فکر می‌کردیم در این سه سال هم همان فضا برای فعالیت دانشجویی هموار باشد، در صورتی که بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب گوشه‌نشین شدند و فضا برای نشریات دانشجویی بسته‌تر شد. نظری با تأکید بر اینکه نهادهای خارج از دانشگاه بر دانشگاه تسلط داشتند، اظهار می‌کند: ما توقع داشتیم که رئیس دانشگاه در برابر درخواست‌های خارج از دانشگاه مقتدرانه تصمیم‌گیری کند. تصمیم‌گیری خارج از دانشگاه برای دانشگاه ما بسیار زیاد بود.
محمد رهبری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نیز درباره وزیر پیشنهادی علوم بر این باور است: دانشجویان درباره این انتخاب انتقادات بسیاری داشتند. ما انتظار داریم وزیر علوم با بدنه دانشجویان ارتباط خوبی داشته باشد. ما توقع داشتیم افرادی چون فرجی دانا و توفیقی وزیر این وزارتخانه شوند تا بتوانند از حقوق دانشجویان و دانشگاهیان بخوبی دفاع کنند.
وی تأکید می‌کند: دانشجویان حداقل این انتظار را دارند که سایه نهادهای امنیتی در دانشگاه از بین برود و این اتفاق هم با وجود وزیری قدرتمند اتفاق می‌افتد.
صادق زیباکلام استادتمام دانشگاه تهران با انتقاد از اینکه این انتخاب مناسب جامعه دانشگاهی نیست، اعلام می‌کند: فکر می‌کنم رئیس جمهوری در انتخاب دکتر غلامی از جامعه دانشگاهی نظرخواهی نکرده‌اند، حداقل سخنگوی دولت توضیحی دهد که چه معیارهایی برای انتخاب وزیر علوم داشتند.
وی می‌گوید:رئیس جمهوری در این انتخاب باید به این موضوعات توجه کند که رؤسای دانشگاه،استادان دانشگاه، تشکل‌های دانشجویی چه فکری درباره دکتر غلامی دارند؟ متأسفانه در دوره مدیریت جدیدشان در دانشگاه علامه برای دانشگاهیان مشکلات بسیاری بوجود آوردند. این موضوع اصلاً برای کسی مهم نبوده است./ روزنامه ایران

 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۹۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌ دانشجویی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌ دانشجویی در یاسوج خبر داد و گفت: از این مبلغ تاکنون تنها ۳۵ میلیارد تومان تخصیص یافته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، سیدعلی احمدزاده در بازدید محمدعلی زلفی گل وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری از مجتمع کلاس‌های درسی دانشگاه مادر کهگیلویه و بویراحمد گفت: 100 میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌ دانشجویی اختصاص یافته که از این مبلغ تاکنون فقط 35 میلیارد تومان تخصیص یافته که در صورت تزریق اعتبار لازم پروژه‌های در دست اجرا سرعت می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه با حمایت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و با کمک اعتبارات استانی پروژه‌های دانشگاه یاسوج سرعت می‌گیرند، عنوان کرد: مجتمع درسی دانشگاه یاسوج با زیربنای پنج هزار و 800 متر مربع و پیشرفت 90 درصدی نیازمند 50 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل است.

نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: ضرورت دارد این مجمع کلاسی مهرماه به بهره‌برداری برسد و در اختیار دانشجویان قرار گیرد که از سازمان برنامه و بودجه تقاضا داریم اعتبار لازم را اختصاص دهد.

احمدزاده همچنین در مراسم کلنگ‌زنی دومین مجتمع خوابگاه متاهلی دانشگاه یاسوج گفت: این پروژه با 50 میلیارد تومان اعتبار اولیه اجرای آن آغاز شد و البته اعتبارات دانشگاه یاسوج به خوبی دیده نشده بود

وی با بیان اینکه با تدبیر وزیر علوم 50 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت خوابگاه متاهلی در حال احداث اختصاص یافت، یادآور شد: مجوز ساخت دومین خوابگاه متاهلی داده شده و 50 میلیارد تومان اعتبار هم برای دومین خوابگاه دانشگاه در نظر گرفته شد.

احمد زاده با اشاره به اینکه اعتبارات دانشگاه پیش از این 100 میلیار تومان بود که سر جمع به 200 میلیارد تومان افزایش یافت، ادامه داد: خوابگاه متاهلی در حال ساخت دانشگاه یاسوج  با زیربنای 2 هزار و 620 متر مربع و با 35 واحد در 4 طبقه در حال احداث است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در آیین کلنگ زنی دومین مجتمع خوابگاه متاهلی دانشگاه یاسوج گفت: امیدواریم این پروژه که از اعتبارات سفر دور دوم رئیس جمهور به استان است هر چه سریعتر به بهره‌برداری برسد و مامن امنی برای تحصیل دانشجویان متاهل باشد.

محمدعلی زلفی گل ضمن قدردانی از اقدامات پیشین سیدعلی احمدزاده در راه‌اندازی دانشگاه قم و دانشگاه حضرت معصومه(س) اظهار داشت: استاندار کهگیلویه وبویراحمد یک چهره دانشگاهی است که قطعا در تخصیص های اعتبارات سفر رئیس جمهور نگاه ویژه‌ای به دانشگاه یاسوج دارد.

زلفی گل با بیان اینکه هر چه نگاه به علم و دانش متفاوت‌تر باشد سرعت توسعه و رشد استان ارتقاء می یابد، گفت: خیر و برکت توسعه و رشد کمی و کیفی دانشگاه متوجه خود استان خواهد بود.

وزیر علوم در ادامه از خوابگاه متاهلی در حال ساخت دانشگاه یاسوج با زیربنای 2 هزار و 620 مربع و با 35 واحد در 4 طبقه از اعتبارات وزارت  ساخته می‌شود بازدید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل منصوب شد
  • تجمع حامیان و مخالفان قانون ماموران خارجی در تفلیس
  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب شد
  • اختصاص ردیف بودجه‌ای به ۳۰ دانشگاه برتر
  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم
  • اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌ دانشجویی