Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان- ایرنا- رییس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: این دانشگاه از ابتدای فعالیت خود تاکنون 2 هزار و 300 قرارداد اجرای طرح های تحقیقاتی صنعتی داشته که در سال های اخیر رویکرد آنها به سمت طرح های کلان و ملی بوده است.

به گزارش ایرنا، سیدمحمود مدرس هاشمی روز سه شنبه به مناسبت چهلمین سال تاسیس دانشگاه صنعتی اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: یکی از مهمترین طرح های تحقیقاتی این دانشگاه با واحدهای صنعتی، قرارداد همکاری با شرکت پالایشگاه فراورده های نفتی اصفهان به ارزش 65 میلیارد تومان با عنوان طرح 'هیدروکرانیگ' است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


'هیدروکراکینگ' (Hydrocracking) یک فرایند شیمیایی کاتالیستی است که در فرایند پالایش نفت خام از این روش برای تبدیل نفت خام به مواد با ارزش تر مانند بنزین، سوخت جت، نفت سفید و سوخت دیزل استفاده می‌شود.
وی همچنین از انعقاد قرارداد طرح بزرگی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استانداری اصفهان خبر داد و گفت: این طرح در باره پایدار سازی جریان آب در رودخانه زاینده رود و فناوری های مرتبط با آن است.
مدرس هاشمی با اشاره به انعقاد طرح های تحقیقاتی دیگر این دانشگاه از جمله با شهرداری اصفهان در باره محیط زیست تصریح کرد: قراردادهای طرح های تحقیقاتی این دانشگاه با واحدهای صنعتی در سال های گذشته هدفمند شده و به همین دلیل تعداد آنها کمی کاهش یافته است.
وی برخی از طرح های جدید اجرا شده در دانشگاه صنعتی اصفهان را طرح موسوم به 'شاد' (شادابی و ارتقای انگیزه دانشجویان) و 'تِم دانش'
(توانمندسازی مهارتی دانشجویان) عنوان و تصریح کرد: حمایت مالی از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه در چهار سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است.
مدرس هاشمی یکی از مشکلات دانشگاه های کشور را وجود برخی از تجهیزات قدیمی خواند و گفت: در چهار سال گذشته 20 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات نو در این دانشگاه هزینه شده که شامل 9 میلیارد تومان تجهیزات آموزشی، سه میلیارد تومان تجهیزات فناوری های برتر و هشت میلیارد تومان خرید از نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل کشور است.
وی با اشاره به انتشار یکهزار و 430 مقاله علمی در نشریه های معتبر بین المللی(ISI) در سال 2016 توسط استادان و دانشجویان این دانشگاه افزود: سرانه تولید مقاله توسط هر استاد در این دانشگاه نزدیک به 3 است که تنها 2 یا 3 دانشگاه کشور، این سرانه را دارند.
مدرس هاشمی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان پس از دانشگاه تهران، رتبه دوم کشور را در زمینه مقاله های یک درصد برتر دنیا دارد، افزود: شاخص ارجاع به مقاله های این دانشگاه(index) در دنیا 91 است که بهترین وضعیت را در کشور دارد.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه نخستین اجلاس روسای 13 دانشگاه برتر کشور نیز در سال 93 در این دانشگاه برگزار شد، خاطرنشان کرد: این اجلاس در سال های بعد از آن نیز برگزار شد و نتایج موثری بویژه در زمینه های بودجه دانشگاهی و مالیات طرح های پژوهشی داشت.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان همچنین با اشاره به فعالیت حدود 25 واحد فناور در مرکز نوآوری این دانشگاه گفت: 40 شرکت دانش بنیان این دانشگاه نیز در مرکز رشد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر است.

*** 4 برابر شدن مهمانان دانشمند خارجی***
مدرس هاشمی همچنین با اشاره به سفر و بازدید 356 دانشمند و استاد خارجی از این دانشگاه در چهار سال اخیر تصریح کرد: این تعداد نسبت به دوره چهار ساله قبل از آن چهار برابر شده است.
وی با اشاره به پذیرش 118 دانشجوی خارجی در دانشگاه صنعتی اصفهان در چهار سال اخیر افزود: پذیرش دانشجوی خارجی در چهار سال ماقبل از آن(سال 88 تا پایان 91) 63 نفر بوده است.
مدرس هاشمی همچنین با اشاره به مذاکره های این دانشگاه با دانشگاه های کردستان عراق گفت: مقرر بود شعبه ای از این دانشگاه در دانشگاه پلی تکنیک سلیمانیه تاسیس شود که با شرایط سیاسی پیش آمده در آن منطقه ، این کار متوقف مانده است.
وی ادامه داد: دانشگاه صنعتی اصفهان در چهار سال گذشته ارتباط خیلی خوبی با دانشگاه های برتر دنیا از جمله سوییسی، آلمانی و ایتالیایی برقرار کرده است.
وی با اشاره به رتبه های برتر دانشگاه صنعتی اصفهان در رده بندی های معتبر بین المللی خاطرنشان کرد: دانشگاه ما بر اساس رتبه بندی تایمز در بین 800 دانشگاه برتر دنیا و یکصد دانشگاه جوان برتر دنیا قرار دارد.
وی اضافه کرد: این دانشگاه بر اساس آخرین رتبه بندی ها، رتبه نخست رشته مهندسی مواد و مهندسی شیمی را در بین دانشگاه های کشور دارد.
وی با بیان اینکه تحریم های گذشته بر برخی فعالیت های بین المللی دانشگاه صنعتی اصفهان تاثیرگذار بوده است، تصریح کرد: پس از اجرا شدن سند برجام شاهد گشایش های خوبی در این زمینه بودیم و امیدواریم برجام آسیب نبیند و ارتباطات بیشتر شود.

*** تخصیص نیافتن کامل بودجه ها، مهمترین مشکل مقطعی دانشگاه***
مدرس هاشمی همچنین مهمترین مشکل مقطعی این دانشگاه را تخصیص نیافتن کامل بودجه ها عنوان و اظهار کرد: اگر بودجه ها بطور کامل تخصیص نیابد کارهای جاری دانشگاه دچار مشکل می شود.
وی بودجه هزینه ای این دانشگاه در سالجاری را 133 میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: تاکنون 58.5 درصد از این بودجه پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه 70 درصد این بودجه ها مربوط به پرداخت حقوق کارکنان و استادان است، افزود: بدین ترتیب بودجه های پژوهشی و رفاهی ما به میزان کمتر از نصف تخصیص یافته است.
وی همچنین مبلغ توافق این دانشگاه با شهرداری خمینی شهر در قبال مالکیت مقداری از اراضی اطراف دانشگاه را 33 میلیارد تومان اعلام کرد.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان همچنین با بیان اینکه ما آماری از دانشجویان خود که پس از دانش آموختگی به خارج از کشور رفته اند، نداریم، گفت: تعداد زیادی از دانشجویان ما به خارج می روند که با توجه به وضعیت علمی مطلوب دانشگاه و پذیرش مناسب آنان در دانشگاه های خارجی، این امر طبیعی بنظر می آید.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان همچنین با اشاره به افزایش دانشجویان کارشناسی و ثابت نگه داشتن پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سال های اخیر در این دانشگاه گفت: افزایش پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سال های گذشته مشکلاتی را بوجود آورده بود از جمله اینکه تعدادی از آنها از دانشگاه های ضعیف می آمدند.
وی با بیان اینکه امسال افزایش ظرفیت پذیرش کارشناسی بین 100 تا 150 دانشجو بوده است، افزود: این افزایش بتدریج بوده است نه جهشی.

*** دعوت از روحانی برای حضور در دانشگاه صنعتی اصفهان***
مدرس هاشمی از دعوت تعدادی از دانشجویان این دانشگاه از رییس جمهوری برای حضور در این دانشگاه به مناسبت 16 آذر روز دانشجو، گفت: ما نیز از این موضوع استقبال می کنیم.
وی افزود: قرار است برنامه اصلی سالگرد چهلمین سال تاسیس دانشگاه صنعتی اصفهان در آذر برگزار شود که در صورت سفر رییس جمهوری، این فرصت بسیار خوبی برای حضور وی در این مراسم است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست گفت: در سال های اخیر برخی از کشورهای غربی مقاله های دانشگاه ما را به بهانه تحریم ها چاپ نمی‌کردند که این به معنای غلبه سیاست بر علم است که این امر باید تصحیح شود.
سیدمهدی ابطحی با اشاره به برخی از طرح های تحقیقاتی این دانشگاه، خواهان حساس شدن خیران نسبت به دانشگاه ها شد و افزود: بودجه های ما با ظرفیت های موجود هیچ تناسبی ندارد و خیران باید به حمایت از نوآوری در دانشگاه ها بپردازند.
وی بزرگترین اسراف را در هدر رفتن اندیشه ها دانست و طرح جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای برگرداندن نخبگان به کشور در قالب دوره های پسا دکترا را مطلوب خواند.
سیدمهران نحوی معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به افزایش برنامه های فرهنگی دانشگاه در چهار سال اخیر گفت: در سال 92 حدود 557 برنامه فرهنگی در دانشگاه اجرا شد که در سال 95 به حدود یکهزار و 378 برنامه رسید.
سیدنظرالله کلانتری معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با اشاره به کاهش 40 درصدی پرونده های انضباطی در این دانشگاه در سال 95 نسبت به 92 گفت: تعداد دانشجویان دارای وضعیت بحرانی نیز در این مدت حدود 50 درصد کاهش یافته است.
قاسم مصلحی معاون آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با تاکید بر اینکه آموزش خوب، یکی از برندهای این دانشگاه است، گفت: ما دانش آموختگان توانمند و موفق بسیاری در کشور و دنیا داریم و برای افزایش مهارت های آنها در زندگی، امور فنی و کارآفرینی طرح تِم دانش برای دانشجویان در حال اجراست.
دانشگاه صنعتی اصفهان با 40 سال سابقه فعالیت، دارای حدود 10 هزار دانشجو و 500 عضو هیات علمی است که حدود نیمی از دانشجویان آن در مقطع تحصیلات تکمیلی(سه هزار و 800 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و یکهزار و 300 دانشجو در مقطع دکترا) هستند.
این دانشگاه دارای 14 دانشکده و هشت پژوهشکده در زمینه های مختلف علوم پایه و فنی و مهندسی و حدود 50 هزار دانش آموخته است.
دانشگاه صنعتی اصفهان بر اساس رتبه بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رده دانشگاه های برتر و سطح یک کشور قرار دارد.
ت/3011 /6027 خبرنگار: آسیه معینی* انتشار: شکراللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۲۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۴۰ درصدی رمپ خروجی پل امام خمینی (ره)

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان از ادامه عملیات احداث رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: قرارداد این پروژه که شامل اجرا و حفاری شمع و فونداسیون سرشمع، ستون و عرشه است، تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

امیرعباس رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مشخصات کلی پروژه احداث رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) اظهار کرد: قرارداد این پروژه با عنوان پروژه عملیات احداث رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) به سمت خیابان شریف واقع در محدوده مناطق ۸ و ۱۱ شهرداری اصفهان بسته شده است.

وی افزود: از تأثیرات شاخص این پروژه می‌توان به کاهش ترافیک روی پل امام خمینی (ره) و سهولت دسترسی به خیابان‌های شریف و درخشان اشاره کرد.

کد خبر 748630

دیگر خبرها

  • موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد
  • برگزاری ره‌آورد فناورانه حمل‌ونقل شهری در دانشگاه صنعتی اصفهان
  • اجرای طرح تدریس با جهت‌گیری الهی برای هدایت دانشجویان
  • پیشرفت ۴۰ درصدی رمپ خروجی پل امام خمینی (ره)
  • حمایت دانشجویان دانشگاه‌های استان از جنبش دانشگاهیان اروپا و آمریکا
  • اخراج بازیکن عراقی از باشگاه صنعتی ایران
  • کشف ۷۰۰ میلیارد تجهیزات سرمایشی قاچاق در اصفهان
  • بیانیه دانشگاه امیرکبیر در محکومیت سرکوب خشونت‌بار پلیس آمریکا با دانشگاهیان حامی فلسطین
  • جیب پرپول سرخابی‌ها و صنعتی‌ها در نقل و انتقالات / جزئیات شرایط تخفیف قرارداد واگذاری سرخابی‌ها
  • رقابت ۲۳۰۰ داوطلب آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد شهرکرد