Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران گفت : مسایل تأمین اجتماعی از مهم‌ترین چالش‌های فضای کسب‌وکار کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمود تولایی در نشست تخصصی نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور که در آن هیئت‌های تشخیص مطالبات تأمین اجتماعی حضور داشتند، افزود : اگر در کار این هیئت‌ها دقت نشود، هم سازمان متضرر می‌شود و هم حق کارفرمایان از بین می‌رود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: سازمان تأمین اجتماعی یک‌ نهاد مردمی و اموال آن متعلق به کارگران و کارفرمایان است و دولت سه درصد سهم خود را خیلی دیر می‌دهد یا اینکه نمی‌دهد.
تولایی به وعده وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی به فعالان بخش خصوصی اشاره کرد و گفت : آقای ربیعی سال گذشته قول داد که موضوع انتخاب نماینده وزیر کار که پیش از این به سازمان تأمین اجتماعی تفویض شده بود، پس گرفته شود و از این پس تعیین نماینده وزیر کار به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تفویض شود، اما این موضوع اجرایی نشده است.
تولایی همچنین با گله مندی از وضع سامانه‌های الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی گفت: سامانه‌های الکترونیک ابزاری برای تسهیل و روان‌تر کردن امور است اما در سازمان تأمین اجتماعی ابزاری برای تعویق امور شده‌ است.
دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت : از ابتدا ترکیب سازمان تامین اجتماعی مشکل داشت و به‌عنوان یک سازمان دولتی و شبه‌دولتی عمل می‌کرد.
علیرضا اشرف افزود: در کشورهای دیگر درآمدهای صندوق‌های تأمین اجتماعی و مانند این صندوق، سرمایه‌گذاری و نه ذخیره می‌شود و با این پول کار تجاری و درآمد ایجاد می‌کنند اما در ایران سازمان تأمین اجتماعی در مدیریت منابع خود ضعیف بوده است.
اشرف افزود : از سال‌های 80 دولت نتوانست یک سری از بدهی‌ های خود را پرداخت کند و این موضوع مشکلاتی را به وجود آورد و به این منظور هیئت‌های حل اختلاف تأمین اجتماعی تشکیل شدند.
به گفته اشرف اگر این موضوع را جا بیندازیم که سازمان تأمین اجتماعی مکلف به پرداخت حقوق است و دولت فقط باید بر این سازمان نظارت داشته باشد، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
وی افزود : سازمان تأمین اجتماعی به دلیل عملکرد بد دولت‌ها و ضعف مالی از شکننده‌ترین سازمان‌ها بوده در حالی‌که مدیریت منابع مالی در این سازمان خیلی مهم است.
اشرف در ادامه خطاب به نمایندگان اتاق‌ها در هیئت‌های تشخیص گفت: نمایندگان اتاق‌ها باید به قوانین و مقررات و همه ضوابط و آیین‌نامه‌ها و به فرایندهای تولید هم آشنایی داشته باشند؛ همچنین نمایندگان در جلسه‌های هیئت، ضمن اعلام نظر خود، آن‌ها را مستندسازی کنند.
نمایندگان اتاق‌ها در هیئت‌های تشخیص باید با قدرت حضور یابند و با اعلام نظر خود تأثیرگذاری هیئت را بالا ببرند.
معاون فنی و بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم در این نشست گفت: اتاق ایران به‌عنوان یک نظام حرفه‌ای، ذی‌نفعانی به عنوان اعضای اتاق‌ دارد و مطالعات نشان داده است اعضای اتاق با چالش‌های اساسی در حوزه‌های گمرک، تأمین مالی و تأمین اجتماعی مواجه هستند.
مظفر علیخانی افزود: وقتی به قوانین ناظر بر فعالیت‌های اقتصادی کشور نگاه می‌کنیم می‌بینیم مراجع شبه قضایی در حوزه نظام مالیاتی و گمرک و تأمین اجتماعی و روابط کار هم پیش‌بینی‌شده است که نشان می‌دهد این حوزه پیچیدگی‌های زیادی دارد.
معاون فنی و بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: بعضی از هیئت‌های تشخیص مطالبات موفق هستند اما بعضی از این هیئت‌ها موفقیت‌های چندانی نداشته‌اند و برگزاری چنین نشست‌هایی برای ایجاد وحدت رویه در کار هیئت‌ها و انتقال تجربه و دانش ضروری است.
علیخانی همچنین از تدوین مجموعه‌ ای از قوانین و دستورالعمل‌های این حوزه خبر داد و گفت: قوانین و دستورالعمل‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد که تسلط بر همه اینها نیازمند وقت و دقت نظر زیاد است و اتاق در نظر دارد مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌های مهم این بخش را تدوین کند.
معاون فنی و بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: این هیئت‌ جایگاه رفیعی هم در اجرای قانون و هم صیانت از منافع سازمان و اعضای اتاق دارد و نباید با برخوردهای سلیقه‌ای در هیئت‌ها منافع کارفرمایان را به خطر انداخت.
کیوان کاشفی، عضو هیئت رئیسه اتاق ایران در این نشست گفت: در سه سال اخیر یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فضای کسب‌وکار قوانین تأمین اجتماعی بوده است؛ چنانچه در نظرسنجی پایش فضای کسب‌وکار در زمستان پارسال و در بهار امسال مشکلات مرتبط با تأمین اجتماعی و مالیات از بزرگ‌ترین چالش‌های فعالان اقتصادی بوده است.
کیوان کاشفی افزود: عمده مشکلات فعالان اقتصادی با تأمین اجتماعی هم به این دلیل است که این سازمان در جایگاه خود نیست و با اینکه این سازمان متعلق به کارگر و کارفرماست اما این گروه هیچ نقشی در این سازمان ندارند.
به گفته کاشفی سازمان‌هایی مانند تأمین اجتماعی تا زمانی که جوان هستند درآمد خوبی دارند چراکه حجم ورودی‌های آن‌ها نسبت به خرج‌ها بهتر است و اگر آینده‌نگر باشند می‌توانند با مدیریت منابع از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کنند اما اگر آینده‌نگر نباشند در بازپرداخت تعهدات خود دچار مشکل می‌شوند و دغدغه‌های مالی پیدا می‌کنند مانند وضعی که سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر دارد.
کاشفی با تأکید بر تعامل خوب بخش خصوصی با تأمین اجتماعی گفت : دوره چالش‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم و برغم اینکه در چند سال گذشته بین دو طرف بی‌اعتمادی بوده است اما در حال حاضر باب تفاهم و ایجاد ارتباط با بخش خصوصی گذاشته‌شده است.

به گفته کاشفی در خیلی استان‌ها که روحیه همکاری و تعامل بوده فعالان اقتصادی کم‌ترین مشکل را داشته‌اند و مشکلات حل‌شده است و با روحیه همکاری و تعامل می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.
مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان و سازمان‌ها در سازمان تأمین اجتماعی هم در این نشست گفت: سازمان تأمین اجتماعی باید پاسخگو باشد و انعطاف لازم را با شبکه‌های اجتماعی خود داشته باشد؛ اما این باور در گذشته وجود نداشت گرچه هنوز هم با وضع مطلوب فاصله‌داریم و در جاهایی هنوز نواقصی وجود دارد و باید اصلاح شود.
رضا معینی افزود: سازمان تأمین اجتماعی درصدد است با ظرفیت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و حمایت اتاق ایران مشکلات را حل کند و پاسخگوی ذی‌نفعان خود باشد.
وی گفت : اگر شما به عنوان فعالان اقتصادی در رأس سازمان تأمین اجتماعی و شورای عالی تأمین اجتماعی یا هیئت امنای سازمان باشید خیلی از مشکلات این سازمان حل می‌شوند.
مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان و سازمان‌ها در سازمان تأمین اجتماعی همچنین بر لزوم مطالبه گری فعالان اقتصادی تأکید کرد و گفت : کارفرمایان و فعالان اقتصادی باید حساسیت داشته باشند و مسائل و مشکلات خود را پیگیری کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۰۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با اعلام سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، تعدادی از فعالان و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی ایران در کشورهای گرجستان، ایتالیا، عراق، قطر و ارمنستان و اتاق بازرگانی تهران برای ایجاد اتاق مشترک بازرگانی فناوری بین‌المللی در کشور در سازمان حضور یافتند.

معاون وزیر علوم و رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ضمن اشاره به اهمیت جایگاه اتاق‌های مشترک بازرگانی اقتصادی بیان کرد: اتاق‌ها در عرصه تولید، خدمات، خصوصا صادرات همچنین جهت کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور نقشی اثرگذار دارند.

حسن زمانیان گفت: علاوه بر شرکت‌های مستقر در این پارک، قطب فناوری پارک نیز در شهر آفتاب تاسیس شده است. در راستای علمی و تخصصی کردن محصولات شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی و با تفاهم و همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت و با امضای دو معاونت در وزارتخانه علوم و صنعت گواهی‌نامه‌های رتبه بندی تحقیق و توسعه صادر می شود. معتقد هستیم نهادها و شرکت‌های اقتصادی در صورت نبود بخش تحقیق و توسعه از عرضه و تقاضای بازارهای جهانی عقب می مانند و وجود این بخش در شرکت‌ها کاملا ضروری است.

معاون وزیر علوم گفت: یکی دیگر از گواهینامه‌ها که تعیین کننده درصد داخلی یا خارجی بودن محصولات شرکت‌ها را تعیین می‌کند، گواهی عمق ساخت داخل است که توسط سازمان پژوهش های علمی وصنعتی ایران صادر می شود و در صورتی که درصد امتیاز گواهی بالا باشد آن محصول از معافیت گمرکی برخوردار شده و چنانچه بتواند نیاز آن محصول را در کشور فراهم کند از واردات آن جلوگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: رتبه کشور ما در جهان از نظر علمی پانزده است ولی در نوآوری و دانش فنی رتبه ۶۳ را داریم. فاصله به این دلیل است که نمی توانیم به خوبی از پژوهش و تحقیقات خود دانش فنی تولید کنیم و در نهایت این دانش فنی را نیز به تجاری سازی نرسانده ایم که به تولید محصولات تجاری و بازار محور منجر شود. بنابراین باید به دنبال تولید محصولاتی باشیم که پیچیدگی اقتصادی مثبت داشته باشند.

زمانیان افزود: تحقیقاتی مهم است که تبدیل به دانش فنی و پس از آن منجر به تولید محصولی شود که در سطح بین‌المللی رقابت‌پذیر باشد. همچنین محصولات تولید شده باید به خوبی در بازار ارائه و در معرض دید قرار گیرد که این بازاریابی و تجارت را اتاق‌های بازرگانی می توانند در سطحی وسیع انجام دهند و در تجاری سازی و فروش محصولات نقش کلیدی داشته باشند.

دیگر خبرها

  • حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم
  • ارتباط سازمان تامین اجتماعی با اصناف دوسویه بوده است
  • پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها شفاف‌سازی شود
  • پرداختی بیمه ها به داروخانه ها شفاف سازی شود
  • سرپرست بیمارستان خلیج فارس منصوب شد
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۴۰۳ کی اعمال می‌شود؟
  • بیکاری در کشور تک رقمی شد
  • سمینار تخصصی «هوش مصنوعی مولد در روابط عمومی» در اتاق تبریز برگزار شد
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد