Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@21:08:42 GMT

خلاقیتی که به ثمر نشست/ قرآن واضح بخوانید

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۴۳۲۱۴

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بهمن ماه سال گذشته بود که برای تهیه گزارش به مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی رفتیم تا با دو نفر از ایده‌پردازان جوان کشورمان که تحت حمایت این مرکز در حال کار بر روی ایده‌های قرآنی خود بودند مصاحبه کنیم.

در آن مصاحبه وحید عزیزی‌نژاد یکی از هفت عضو گروه «افق رویداد» از اینکه گروهی دانش بنیان متشکل از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. هستند و در حوره نرم افزارها و استارتاپ ها فعالیت می‌کنند، و از اینکه با بررسی شرایط و سرویس‌های قرآن خوانی موجود به این نتیجه رسیده‌اند که کار با کیفیت و محصول خوب در کشور وجود ندارد و به زودی هم تولید نخواهد شد، از تلاش برای جذب سرمایه و تبدیل ایده قرآنی‌شان به محصول ارزشمند قرآنی سخن گفت و از آینده‌ای که امید داشت به آن برسند سخن به میان آورد.

و اینکه آن آینده رسیده است و ایده قرآنی چند جوان تحصیل کرده اما بدون سرمایه تبدیل به محصولی ارزشمند شده و آماده است در اختیار مردم کشورمان قرار گیرد.

قرآن واضح آماده توزیع اینترنتی است

به همین دلیل با وحید عزیزی نژاد این ایده پرداز موفق کشورمان مصاحبه ای ترتیب دادیم. وی در این مصاحبه به معرفی «قرآن واضح» و ویژگی‌های منحصر به فرد این قرآن پرداخت و با اعلام این مطلب که این قرآن در قطع وزیری در 604 صفحه و با ترجمه حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان به چاپ رسیده است و از طریق اینترنت توزیع می‌شود، گفت: نمی‌توان ادعا کرد قرآن آنگونه که باید در زندگی شخصی ما جاری و آن‌گونه که شایسته است در امور عمومی جامعه و مردم وارد شده است. بهره‌مندی شخصی و اجتماعی از قرآن مراتب و مراحلی دارد و هر شخص و جامعه به تناسب ظرفیت خود از آن برخوردار می‌شود؛ اما هر چه که باشد از خواندن شروع می‌شود که قرآن به معنی خواندنی است. برای ترویج بیش از پیش و فراگیری مطالعه‌ قرآن و همگانی‌سازی استفاده از علوم قرآنی باید از ابزارهای جدید و بسترهای کارآمد و به‌روز بهره برد. مهم‌ترین ابزار انتقال پیام همچنان خط است. قرآن در ابتدای امر باید به ساده‌ترین راه ممکن قابل خواندن باشد.

عزیزی‌نژاد ادامه داد: از آغاز نزول قرآن، تغییر و تحولات زیادی بر خط قرآنی حادث گشته و در دوره‌های مختلف به تناسب رشد تمدن و جوامع و تغییر ذائقه‌های هنری و زیبایی‌شناختی مردم، به روز رسانی‌های بزرگی دریافت کرده است که علاوه بر شکوفایی هنر اسلامی حول خط قرآن و زیباسازی، به سمت سادگی و خوانایی نیز پیشرفت داشته است. از طرفی نمی‌توان عنوان کرد که در دهه‌های اخیر با در نظر گرفتن سرعت تحولات و تغییر نیازها، به تناسب قرون پیشین این امر تکرار شده باشد. نتیجه این است که در حال حاضر امر آموزش قرآن برای کودکان و نوجوانان دچار دشواری‌هایی شده و برای سنین بالاتر نیز با متوقف شدن آموزش و به تدریج در طول زمان، روان‌خوانی قرآن تحلیل رفته و افراد از قرآن دورتر می‌شوند. این مسئله در سال‌های اخیر دغدغه‌ مسئولان و متصدیان آموزش و پروش، متولیان فرهنگ کشور و همچنین مراجع تقلید، علما و سایر اندیشمندان و اساتید قرآن بوده و در راستای حل مساله تلاش‌هایی صورت گرفته است.

این ایده پرداز و کارآفرین کشورمان در خصوص فعالیت گروهی خود نیز گفت: گروه افق رویداد متشکل از نیروهای جوان، خلاق، در کنار فعالیت‌های تخصصی خود (شناخت نیاز‌ها و کاستی‌های جامعه‌ ایرانی و استفاده از فناوری و راه‌کارهای پیشرو جهانی، راه حل‌هایی با بالا‌ترین کیفیت و بهترین تجربه کاربری با استفاده از سرویس های اینترنتی و اپلیکیشن‌های موبایل) علاقه‌مند در زمینه آموزش، فرهنگ و اجتماع و دارای اهدافی در راستای تعالی فرهنگ و سبک زندگی ناب اسلامی در سطح کشور و جهان است که مسئله فوق را بررسی، ریشه‌های مشکل را شناسایی و در جهت حل آن‌ها گام برداشته‌اند. حاصل کار در پروژه‌ای موسوم به «قرآن واضح» اجرا شد. در این پروژه اصولی نگارش اصلاح شده و ایجاد یک خط نوین قرآنی «خط واضح» ایجاد شد و در اختیار مردم عزیز ایران و مسلمانان سراسر جهان قرار گرفت.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا قلم واضح؟ عنوان کرد: در حال حاضر آن قسمت از موانع روان‌خوانی قرآن که مربوط به خط آن است ناشی از دو عامل عمده و مهم است. عامل اول رسم الخط است؛ در نیم قرن اخیر به دلایل متعددی رسم الخط قرآنی ایرانی به حاشیه رفته و قرآن با رسم الخط عثمانی و سبک عربی به طور گسترده‌ای جایگزین آن شده است. قرآن با خط عثمان طه که به دلیل سایر مزایای خوب خود از جمله ختم هر صفحه به آیه، جزء بندی‌های دقیق بیست صفحه‌ای، یکپارچگی و یکنواختی و... در کشور گسترش یافته، بیشتر برای کشورهای عربی و عثمانی قابل استفاده است و با هنر سبک و سلیقه‌ ایرانی و سواد فارسی سازگاری چندان زیادی ندارد.

طراحی خط قرآنی با 5 ویژگی

عامل دوم این است که با پیشرفت تکنولوژی‌های خط، چاپ، نرم افزار و سخت افزارها و لوازم الکترونیکی مربوط به حوزه چاپ و نشر در جهان غرب، علم تایپوگرافی و طراحی قلم نیز به تناسب صنعت آن پیشرفت کرده و تکامل یافته که در نتیجه سازگاری و همگونی بسیار قابل توجهی برای خط لاتین و انگلیسی رقم خورده است. اما در خاورمیانه تکامل خط‌ها و فونت‌ها به صورت بومی اتفاق نیفتاده و عمده‌ فونت‌های رایج امروزی حاصل و دستاورد شرکت‌های تکنولوژی غربی بوده که برای پشتیبانی و خدمات محصولات خود در خاورمیانه به زبان عربی و فارسی توسعه داده شده‌اند و سایر کارهای انجام شده نیز بر پایه‌ همین خروجی‌ها بوده است که خود عاملی بوده تا نگارش قرآن در نرم‌افزارها و استفاده از انعطاف و ظرفیت بالای آنها در امر چاپ قرآن به نحو احسن امکان پذیر نباشد.

به همین منظور تیم طراحی قلم از متخصصین طراز اول کشوری و از اولین نسل و فارغ التحصلان رشته‌ طراحی قلم در ایران، اقدام به تحقیق، طراحی و پیاده‌سازی خطی قرآنی با پنج مشخصه‌ کلیدی زیر کرده اند:

1. خوانایی و وضوح

2. زیبایی و سادگی

3. برپایه خط های فارسی و هنر ایرانی

4. قرآنی و رسمی

5. متناسب با فضای دیجیتال و پیکسلی

در قلم واضح هدف سادگی، انتقال سریع و فهم درست آیات، و از همه مهمتر آموزش به نسل‌های جوان است. در این مسیر تلاش بر این بوده تا قلمی طراحی شود که علاوه بر اینکه به سهولت خوانده می‌شود با روحیه‌ مخاطب ایرانی سازگار بوده و از نظر فرمی معما و پیچیدگی نداشته باشد. نقطه گذاری‌ها و اعراب‌ها به گونه‌ای طراحی و تنظیم شده تا سرعت خوانش و فهم سریع کلمات افزایش یابد  همین‌طور در کنار اهمیت دادن به خواسته و سلیقه‌ قشر مسن و سنتی جامعه، توامان روحیه‌ی نسل های جوان تر را لحاظ کرده تا متون قرآنی به سهولت و سادگی در معرض دید همگان قرار گیرد. کتاب مبارکی که در پیش رو دارید با این قلم نگارش شده است.

نظر علما و مراجع در خصوص خط قرآن

عزیزی نژاد در خصوص نظر مراجع در خصوص این خطر گفت: رهبری معظم و معزز انقلاب در تاریخ اسفند ۷۲ در خصوص خط ارزشمند استاد مرحوم میرزا احمد نیریزی فرموده‌اند: «نسخه مورد نظر من احمد نیریزی است، آن را می‌پسندم، اما باید تصحیح‌هایی در آن صورت گیرد، الان در دنیا خیلی جاها یک رسم‌الخط و ترتیب نگارشی معمول شده است، لکن چه اشکالی دارد که یک رسم الخط مخصوص قرآن چاپ ایران باشد؛ الان ببینید قرآن چاپ هند و پاکستان به شیوه خاصی است، جا هم افتاده است، چه لزومی دارد که با رسم الخط عثمان طه حتماً باشد؟ اما ما آن رسم الخط را نوعاً معتبر نمی‌دانیم. آیت‌الله جوادی آملی نیز عنوان کرده‌اند: علاوه بر وجود یک رسم الخط بین المللی، هر کشور بتواند قرآنی با خط متناسب با فرهنگ کشور خود داشته باشد و قرآن را با آن خط بیاموزد و قرائت کند و البته آن قرآن با رسم الخط بین المللی در جای خود محفوظ است. هر ملتی با خطی که با فرهنگ خود سازگاری بیشتری دارد بهتر می‌تواند با قرآن ارتباط برقرار کند در حالی که معنا و واژگان همان واژگان است و تغییری در معنا ایجاد نمی شود بلکه تنها نحوه نگارش تغییر کرده است.

وی با اشاره به نظر آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی مبنی بر اینکه قرآن عثمان طه که با سرمایه‌های فراوان عربستان سعودی چاپ و منتشر شده و در ایام حج تبلیغ این قرآن‌ها می‌شود، اشکالات فراوانی دارد. مقدار زیادی از این اشکالات از رسم‌الخط است. این رسم‌الخط در زمان پیامبر اکرم (ص) قطعاً نبوده و بعداً وارد شده است، که حتی باعث گمراهی و اشتباه خوانندگان می‌شود، افزود: آیت‌الله شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی نیز معتقدند: امروز قرآن موجود در اکثر خانه‌های شیعیان با رسم الخط عثمان طه است، باید قرآنی زیبا با رسم الخطی زیبا و در تعداد زیادی چاپ شود سپس با ارائه آن در دنیا، مکتب تشیع، جمهوری اسلامی و ایران را معرفی کنیم. قرآن، قرآن است و برای ما قابل احترام،عدم وجود قرآنی با رسم الخط بومی و حاجت پیدا کردن به غیر، اسباب شرمندگی است..همچنین آیت الله حسین نوری همدانی هم در اظهار نظری با ابراز نگرانی از گسترش روز افزون رسم الخط عثمان طه در جوامع مسلمین اظهار داشت: رسم الخط عثمان طه دارای اغلاط املایی و رسم الخطی است. آیت الله جعفر سبحانی نیز تصحیح رسم‌الخط عثمان طه را ضروری دانست و گفتند: باید با استفاده از ظرفیت خطاطان و نویسندگان مستعد کشور، ضمن حفظ اصالت‌های رسم‌الخط قرآنی، اشکالات موجود در خط عثمان طه رفع شود. وی با اشاره به مشکلات روخوانی قرآن با خط عثمان طه خواستار تجدید نظر در چاپ قرآن عثمان طه شد و گفت که مردم در خواندن این رسم الخط دچار مشکلات فراوان می شوند و با توجه به این مشکلات نباید قرآن کریم با این خط چاپ شود.

نظر خطاطان مطرح کشور در خصوص خط قرآن واضح

این ایده پرداز قرآنی کشورمان در پاسخ به این سؤال که نظر خطاطان مطرح کشورمان در خصوص قرآن واضح چیست؟ گفت: مسعود نجابتی خوشنویس و طراح گرافیک کشورمان در خصوص خطر واضح عنوان کرده است: «چنانچه بخواهیم دلیل دلنشینی برخی از اقلام و به خصوص قلم واضح را جست و جو کنیم به ارتباط ارگانیک آن با آثار خوشنویسی و تبحر و اشراف طراح در نگارش خط می رسیم و مهم این است که طراح حروف در این هم ترازی با جهان معاصر می کوشد آن همه زیبایی و قواعد را در پیوندی دشوار با دنیای سرعت و کثرت، سازگار کند و به یقیین تمام خلاقیت و کوشش او در تغییر اشکال حروف، به ضرورت ارتباط معنا می شود و اهدافی غیر از زیبایی ناب در این رویکرد مطرح است»، مسعود سپهرطراح گرافیک و طراح قلم نیز مطرح کرده است که: در مورد فونت «واضح» باید با خرسندی به این مسئله اذعان کنم که طراحان این فونت با توجه به اینکه در کتابت قرآن ناگزیر از اعراب‌گذاری هستیم لذا با کوتاه کردن قامت الف‌ها به کار رفته در واژگان و همچنین کشیدگی کمتر حروف «ر» و «ی» این امکان را فراهم کرده‌اند که فضای بیشتری برای اعراب‌گذاری فراهم شود ضمن آنکه تصور می‌شود «واضح» در چارچوبی مربع شکل و منضبط اجرا شده و به جرئت می‌توان یکی از بهترین فونت‌ها در زمینه نگارش قرآن تا به این لحظه است که البته اگر قرار است به شکل کتابت قرآن در صفحات چاپی پیاده شود و به شکل یک مصحف و مجلد عرضه شود همچنان باید ظرافت‌ها و زینت‌هایی که از مؤلفه‌های اصلی خوشنویسی در آن رعایت شود که این امر قابل اجرا و سهل و ممتنع صورت خواهد گرفت».

به گزارش ایکنا؛ پس از حمایت های صورت گرفته از سوی مرکز رشد فناوری ها و هنر قرانی این ایده خلاقانه جوانان مستعد کشورمان به بار نشست و در حال حاضر مصحف شریف قرآن کریم با خط واضح منتشر شد. این کتاب به رسم عثمان طه در 604 صفحه و در ابعاد وزیری چاپ شده است. ترجمه آن به شکل زیر خطوط و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاریان است که جزو روان ترین ترجمه‌های موجود است. برای تهیه این کتاب می‌توانید به آدرس اینترنتی ersal.vazeh.info  مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید. این کتاب شریف از طریق پست برای شما ارسال خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر با این قرآن می توانید اینجا را کلیک کنید

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۳۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد

استادیار دانشگاه سوره معتقد است که در دل قرآن فضای گفت و گوی بسیاری درباره هنر وجود دارد و در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه 7 اردیبهشت 1402، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار  و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.

نقش اقتصاد و سرمایه‌گذاری در ترویج هنرهای قرآنی

مقایسه عملکرد بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی

سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد می‌تواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.

او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب می‌شود.

 در دل قرآن فضای  گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد

در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار  و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه  در دل قرآن فضای  گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.

کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است

 مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان می‌دهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخش‌هایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخه‌های مختلف بوده و هستند.

او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشته‌های مختلف هنری روایت کنند. 

در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشست‌هایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.

نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است

محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقه‌هایی که می‌تواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشه‌ای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیت‌های ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند. 

کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دهه‌ها طول می‌کشد. بسیار خوشحالم که می‌بینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کرده‌اند که نتیجه آن می‌تواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.

او در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف می‌توان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزه‌های داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب می‌شود، علاوه بر ، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر می‌کنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایده‌ای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت می‌کند.

این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.

نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی "روایت باران " به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی _اسلامی "ترانه باران" برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالری‌های 1 و 2 فرهنگسرای نیاوران از ساعت 10 الی 19 و در روزهای تعطیل از ساعت 14 الی 19 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد