Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که کارخانه شمش منیزیم فردوس، یکی از عظیم ترین صنایع کشور است و با اهداف بلند بی نیاز کردن کشور از واردات این محصول راه اندازی شد؛ اما متاسفانه اکنون به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی در تعطیلی به سر می برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان؛ عملیات ساخت شرکت شمش فلز رویال فردوس از سال 1389 در زمینی به وسعت 70 هزار مترمربع و با زیربنای 8 هزار مترمربع در شهرستان فردوس آغاز شد و در اولین سفر دولت یازدهم به خراسان جنوبی؛ در سوم دی ماه سال 1393 بود که این کارخانه توسط نعمت زاده؛ وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت افتتاح و به بهره برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شرکت شمش فلز رویال به عنوان نخستین تولیدکننده شمش منیزیم در ایران و خاورمیانه با هدف بی‌نیاز کردن کشور از واردات منیزیم راه اندازی شد و ظرفیت تولید سالانه شش هزار تن شمش را دارد و با بهره‌برداری کامل از خط تولید برای ۱۷۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

 

اما این واحد تولیدی، که به عنوان کارخانه راهبردی و تأثیرگذار کشور از آن یاد می شود؛ اکنون بیش از چهار ماه و اندی است که چراغ تولید آن خاموش شده است.

 

طی این مدت بارها کارگران این کارخانه به دلیل حقوق معوق خود اقدام به تجمع کرده اند اما هنوز هم نتیجه نگرفته و به حقوق خود نرسیده اند.

 

یکی از کارگران کارخانه شمش منیزیم در گفتگو با خبرنگار خاورستان؛ اظهارکرد: با توجه به شرایط کارخانه و همچنین تعدیل نیروها در دوره های مختلف، تعداد کارگران این کارخانه در زمان های مختلف؛ متفاوت بوده است و در مواردی حدود 110 کارگر در کارخانه مشغول بوده اند.

وی افزود: اکنون تعداد اکارگرانی که از کارخانه طلبکارند حدود 65 نفر هستند که از ابتدای آبان ماه سال گذشته حقوق دریافت نکرده اند، برخی از کارگران هم حدود 11 ماه حقوق معوق دارند و بر اساس اعلام اداره کار و مسئولان، بدهی کارخانه به کارگران حدود 700-800 میلیون تومان است.

وی با اشاره به تاخیر 3-4 ماهه در پرداخت حقوق کارگران طی دوره های قبل تر بیان کرد: اما کارگران با این شرایط ساخته اند و هیچ گاه دست از کار نکشیدند، تا اینکه در نیمه های خردادماه سال جاری، مواد اولیه کارخانه تمام شد و کارفرما به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی مجبور به خاموشی تولید شد.

 

 

این کارگر با بیان اینکه مطالبات کرگران کارخانه که بومی هم بودند؛ روی هم تلمبار شده بود و با کوچکترین اعتراض کارگران اولین گزینه آنها اخراج بود گفت:  اما به جای آن کارفرما اقدام به جذب نیروهای غیر بومی  از شهرستان ها و استان های اطراف و حتی گلستان، تبریز و ارومیه کرد  که این نیروها به دلیل سختی کار و میزان حقوق پس از مدتی کار را رها می کردند؛ در حالی که برای آنها حقوق بیشتر، اسکان و غذا هم در نظر گرفته شده بود، ولی کارگران بومی که با مطالبات چندماهه و بدون اعتراض این کار را به نحو احسن انجام می دادند؛ اخراج شدند.

وی اذعان کرد: این سیاست های غلط سبب شد تا کار به جایی برسد که اعلام شود پولی برای خرید مواد اولیه وجود ندارد و تولید کارخانه تعطیل شد؛ این در حالی بود که حتی محصول کارخانه قبل از تولید؛ رزرو و پیش فروش می شد.

این کارگر با اشاره به اینکه در خردادماه کارگران برای پرداخت حقوق های معوق خود در مقابل اداره کار تجمع و قصد شکایت داشتند، افزود: اما نماینده کارخانه قول پرداخت یک جای حقوق را برای هفته آینده داد که هنوز هم این وعده محقق نشده است.

وی با بیان اینکه تماس های مکرری با مسئولان کارخانه گرفته ایم، اما از زمان همان وعده نماینده کارخانه هیچ جواب مستقیمی به کارگران داده نشده است گفت: تاکنون کارگران دو تجمع در مقابل فرمانداری و یک تجمع هم در 24 تیرماه؛ همزمان با سفر معاون اقتصادی استاندار به فردوس، در مقابل کارخانه داشته اند، معاون اقتصادی استاندار و همچنین استاندار خراسان جنوبی نیز در سفرش به شهرستان فردوس، قول پیگیری معوقات کارگران را دادند، اما هنوز هیچ خبری از پرداخت نیست.

وی بیان کرد: بی نتیجه ماندن پیگیری ها سبب شده که خود مسئولان هم به کارگران اعلام کردند که موضوع را از طریق قانونی پیگیری کنید، و به همین دلیل کارگران در این خصوص شکایت کردند.

 

 

فرامرز کافی مدیرعامل کارخانه شمش منیزیم فردوس هم در گفتگو با خبرنگار خاورستان؛ اظهارکرد: تا پیگیری های ما به انجام نرسد تصمیم به مصاحبه ندارم و مصاحبه نمی کنم، باید حتما برنامه ها اجرایی شود سپس نشست خبری برگزار خواهیم کرد.

وی بیان کرد: کارخانه شمش تعطیل نیست، بلکه فقط تولید آن تعطیل است.

مدیرعامل کارخانه شمش منیزیم فردوس با اشاره به اینکه کارخانه در حال انجام تعمیرات است و به همین دلیل تولید آن تعطیل است افزود: وعده ای برای راه اندازی نمی دهیم و انشاءالله تعمیرات انجام می شود.

کافی در خصوص معوقات کارگران هم گفت: برای پرداخت حقوق کارگران هم اموال معرفی شده و حق و حقوق آنها توسط دادگستری پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه کارگران منتظر بازگشایی کارخانه هستند، راه اندازی چه زمانی خواهد بود؟ بیان کرد: کارگری که علیه ما شکایت کند را دوباره در کارخانه بکارگیری نخواهیم کرد و در این خصوص از داخل استان یا هر شهر دیگری کارگر جذب خواهیم کرد.

مدیرعامل کارخانه شمش منیزیم فردوس اظهارکرد: تمام حساب و کتاب ها به ریال درست است و حق هیچ کارگری ضایع نخواهد شد.

کافی تصریح کرد: وضعیت ما فرای وضعیت صنعت کشور نیست و اگر در صنعت کشور همه خوب اند ما هم خوبیم و اگر بد هستند ما هم بدیم.

همچنین مدیرعامل کارخانه شمش منیزیم فردوس 25 تیرماه سال جاری و در جریان بازدید معاون اقتصادی استانداری از این کارخانه، میزان بدهی این کارخانه  به شرکت‌های خدمات‌رسان آب، برق و گاز را 700 میلیون تومان،  بدهی به بانک‌های عامل را 8 میلیارد و 200 میلیون تومان و بدهی به کارگران را 800 میلیون‌تومان اعلام کرد.

کافی با بیان اینکه چرا وقتی نرخ سود تسهیلات بانکی 18 درصد است بخش تولید باید 9 درصد اضافه‌تر یعنی نرخ 27 درصد پرداخت کند که این ظلم به بخش تولید است، خواستار تامین سرمایه در گردش این کارخانه و نیز تمدید تسهیلات کارخانه با نرخ 18 درصد شد.

 

 

سید امید حسینی مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خاورستان؛ اظهارکرد: مجموعه استانداری بر راه اندازی مجدد این کارخانه و برگشت مجدد آن به چرخه تولید تاکید دارند.

وی افزود: بهترین راهکار برای برون رفت این کارخانه از مشکلات این است که کارخانه وارد بازاری مثل بورس شود تا بتواند بدهی ها و همچنین سرمایه در گردش خود را از این بازار مطمئن تامین کند.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: برای ورود به بازار بورس هم مدیرعامل کارخانه در حال پیگیری است، که در این خصوص باید یک سری حسابرسی ها انجام شود و اگر این حسابرسی ها مورد تایید سازمان فرابورس قرار بگیرد؛ این کارخانه وارد این بازار خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه برای رفع مشکلات این کارخانه تاکنون 2-3 جلسه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برگزار شده است ادامه داد: این جلسات منجر به گرفتن مهلت شش ماهه برای کارخانه از دستگاه های خدمات رسان و همچنین بانک هایی که به آن بدهکار است شده و تاکید شده که این دستگاه ها و بانک ها طی این مدت به این کارخانه کاری نداشته باشند تا بتواند مشکلات کارخانه را با فراغ بال بیشتری حل و برای ورود به بورس تلاش کند که از این مهلت؛ حدود 3-4 ماه دیگر باقی مانده است.

وی در خصوص معوقات کارگران هم گفت: تعدادی از کارگران به اداره کار شکایت کرده اند که برای آنها رأی صادر شده و مدیرعامل کارخانه هم در قبال بدهی؛ زمینی را ارائه داده تا از این طریق حقوق کارکنان پرداخت شود.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی اظهارکرد: درخصوص تامین سرمایه درگردش این کارخانه هم باید  مدیران شرکت وثیقه های مطمئنی را به بانک ارائه کنند که در این صورت مبلغ تعیین شده پرداخت خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه برای این کارخانه  سرمایه گذاری عظیمی انجام شده و  محصولی هم که تولید می شود محصول خاص و دارای بازار فروش است اظهارکرد: به همین دلیل نباید این سرمایه ها همینطور خاک بخورد و امیدواریم این کارخانه با تدابیر درست مدیران مثل جذب شریک یا سرمایه گذار و همچنین ورود به بازار بورس؛ دوباره تولید خود را آغاز کند.

 

 

بر اساس این گزارش؛ در حالی که کارخانه شمش منیزیم فردوس، یکی از عظیم ترین صنایع کشور است و با اهداف بلند بی نیاز کردن کشور از واردات این محصول راه اندازی شد؛ اما متاسفانه اکنون به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی در تعطیلی به سر می برد. متاسفانه سیاست ها و تدابیر نادرست مدیران و یا هم شرایط نامناسب دولت برای تولیدکنندگان و سودهای بالای بانکی؛ حال روز این کارخانه و کارگرانش را به بدبختی کشانده است، در حالی که ایجاد صنعت شمش منیزیم در استان، می توانست زمینه ای برای پایه ریزی صنایع وابسته به منیزیم در استان و همچنین رونق اقتصادی و ایجاد زمینه های اشتغال در استان باشد.

با توجه به محصول خاص این کارخانه؛ قطعا زمینه صادرات جهانی محصول وجود دارد که این مهم نیازمند تدابیر و سیاست های درست دولت برای راه اندازی مجدد این کارخانه است و قطعا این کارخانه هم می تواند ظرفیت بزرگتری از کویر تایر یا صنایع کاشی برای خراسان جنوبی باشد.

امید است در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، چرخ این کارخانه دوباره به چرخیدن درآید و مسئولان استان بخصوص استاندار؛  که به عنوان فردی اقتصادی شناخته می شود؛ بتوانند گره کور مشکلات این کارخانه را که سبب تعطیلی تولید و بیکاری کارگران شده است را حل کنند؛ چرا که نه تنها کارگران این کارخانه چندین ماه حقوق معوق دارند؛ بلکه چندین ماه هست که در بیکاری به سر می برند و از یک سال قبل هیچ درآمدی نداشته اند.

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۵۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل بازدید کرد

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز سه شنبه همزمان با روز کارگر با حضور در کارخانه ایران خودرو دیزل ضمن بازدید از بخش‌هایی از کارخانه از جمله سالن خط تولید، با تعدادی از کارگران نیز گفت‌وگویی صمیمانه و چهره به چهره داشت و وضعیت شغلی و معیشتی آنها را جویا شد.

این کارخانه در مساحتی بالغ بر ۷۶۰ هزار متر مربع با ۵ هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل سالانه ۲۲ هزار دستگاه محصولات باری کشنده شامل کامیون، کشنده و کامیونت و ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه محصولات مسافری شامل ون، اتوبوس و مینی بوس تولید می‌کند.

کارخانه ایران خودرو دیزل با اهتمام ویژه دولت مردمی به امر تولید، در سال گذشته رشد تولید بیش از ۶۰۰ درصدی را محقق کرده و برای افزایش آن تا سال ۱۴۰۴ نیز هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228990 برچسب‌ها سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • «دماوند انرژی» چراغ تولید ۳ طرح پتروشیمی را روشن کرد
  • خط سوم تولید کمپوست در تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • لازم است دغدغه مسکن برای کارگران رفع شود/ هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای کارگران عزیز کشور است
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای تلاش‌ها و تولیدات کارگران عزیز کشور است
  • رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل بازدید کرد
  • جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • باید به کارگران به عنوان سنگرداران جنگ اقتصادی توجه شود