Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن بیگی با بیان اینکه بررسی موضوع انگشت نگاری ایتالیا از نمایندگان برای سفر به این کشور به وزارتخارجه محول شده است،‌ گفت: وزارتخارجه هنوز گزارشی در این حوزه به کمیسیون ارائه نکرده است.

سرویس سیاست مشرق - چندی پیش ابوالفضل حسن بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از لغو سفر خود و یکی دیگر از اعضای این کمیسیون به ایتالیا به دلیل درخواست مسئولان این کشور برای ثبت اثر انگشت این نمایندگان خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت که این موضوع از نظر عرف دیپلماتیک که نمایندگان دارای مصونیت هستند خلاف بوده و قرار شده که وزارت خارجه در این زمینه رایزنی‌های لازم را با طرف ایتالیایی انجام دهد.

خبرنگار سیاسی مشرق در تماسی با نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی درباره چند و چون این ماجرا و پیگیری‌ها و نتیجه حاصله مصاحبه‌ای داشته که در ادامه می‌خوانید:‌

حسن بیگی با بیان اینکه از سوی وزارتخارجه شاهد اقدامی در این راستا نبوده‌ایم، گفت: وزارت خارجه قرارده بوده که گزارشی در این زمینه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه دهد که هنوز گزارشی در این زمینه به دست ما نرسیده است.

وی درباره علت سفر این دو نماینده به کشور ایتالیا اظهار داشت:‌ یکی از وظایف کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نظارت بر عملکرد وزارت خارجه است. یکی از مباحثی که در حال حاضر نمایندگان به شدت پیگیر آن هستند کاربرد سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در جهت تقویت بنیه اقتصادی کشور و پیگیری مسائل اقتصاد مقاومتی است. از طرف مجلس به کمیسیون امنیت ملی ماموریتی در کنار وظایف ذاتی خود داده شده که ما از سفارتخانه‌ها بازدید داشته باشیم و با نوع کارشان آشنا شویم و وظایف محوله‌ای که بر روی دوش آنها قرار داده شده را بررسی کنیم.

این نماینده مجلس افزود: نظارت ما بر عملکرد سفارتخانه‌ها مخصوصا معطوف به فعالیت آنان بعد از برجام است که بررسی کنیم که شرایط اروپا و ارتباط آنان با سفارتخانه‌های ایران در پسابرجام به چه صورت است. به همین دلیل به دو نفر از اعضای کمیسیون یعنی آقای کمالی و بنده ماموریت داده شد که بررسی‌های لازم را با سفر به ایتالیا از سفارتخانه ایران در این کشور انجام دهیم.

حسن بیگی با بیان اینکه به دلیل انگشت نگاری از نمایندگان توسط کشور ایتالیا این سفر لغو شد، بیان کرد: کشور ایتالیا اعلام کرد که نمایندگان برای سفر به این کشور باید انگشت نگاری شوند که این موضوع در کمیسیون مطرح شد و بنده اعلام کردم اگر قرار بر انگشت نگاری باشد بنده به این سفر نمی‌روم زیرا این موضوع توهین به جمهوری اسلامی است و جایگاه مجلس زیر سئوال می‌رود. این نوع برخورد ایتالیا غیرقانونی است.

نماینده دامغان افزود: با بررسی که در این زمینه در کمیسیون امنیت ملی صورت گرفت، مقرر شد وزارت خارجه این موضوع را پیگیری کند. آقایان عراقچی و بهرام قاسمی ، معاون وزیر و سخنگوی وزارتخارجه در کمیسیون حضور پیدا کردند و قرار شد که این موضوع را پیگیری و رفع کنند و همان انگشت نگاری که نیروی انتظامی انجام می‌دهد برای مسئولان کشور ایتالیا قابل قبول باشد.

حسن بیگی با بیان اینکه طی دو جلسه با حضور مسئولان وزارتخارجه این موضوع بررسی شد، گفت: مقرر شده که آقایان بروند این موضوع را بررسی کنند اما هنوز گزارش خود را در این زمینه به کمیسیون نیاورند.

وی با اشاره به اینکه موضوع انگشت نگاری از نمایندگان برای ورود به کشوری‌های دیگر کم سابقه بوده است، اظهار داشت:‌ من با تعدادی از نمایندگان که در این حوزه صحبت کردم غیر از یکی دو مورد که به کشورهای اروپایی سفر کرده بودند انگشت نگاری صورت نگرفته و چنین موضوعی وجود نداشته است. برخی از نمایندگان نیز بر این موضع تاکید داشتند که اگر قرار بر انگشت‌نگاری باشد این کار را انجام نخواهند داد و سفر را لغو خواهند کرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو هفته از وقتی که وزارتخارجه بایستی این مسئله را بررسی و به کمیسیون ارائه می کرده گذشته است گفت:‌ این موضوع هنوز در سطح کمیسیون امنیت ملی مجلس در حال بررسی است و اگر مسئله برطرف نشود مقرر است که این موضوع به ریاست مجلس اطلاع داده شود. البته با مباحث جدیدی که وزارتخارجه مانند اراجیفی که اخیرا ترامپ گفته است پیدا می‌کند، معمولا طبیعی است که این مباحث کمی عقب بیفتد. 

ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۱۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان مجلس نسبت به تغییرات ایجاد شده در طرح مالیات بر سوداگری گفت:‌ شورای نگهبان به برخی مواد طرح مالیات بر سوداگری از جمله ماده ۸ این طرح ایرادات و ابهاماتی را وارد کرده است.

تسنیم در گزارشی نوشت: وی افزود: با توجه به اینکه ماده ۸ از مواد زیرساختی طرح مالیات بر سوداگری به شمار می‌رود که پایه‌های اطلاعاتی برای اجرای این طرح را فراهم می‌کند، بنابراین ماده ۸ یکی از مواد مفصل طرح است که رفع ابهام از برخی دیگر از مواد طرح نیز منوط به اصلاح همین ماده شده است.

طغیانی با رد ادعای برخی نمایندگان مجلس که معتقدند کمیسیون اقتصادی برای جلب نظر شورای نگهبان اقدام به قانون‌گذاری جدید کرده، گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده و ما در کمیسیون صرفاً ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح را رفع کردیم. به طور مثال یکی از ابهاماتی که شورای نگهبان به طرح وارد کرده این است که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی چه تعداد از تراکنش‌ها در حساب‌های غیرتجاری را مورد بررسی قرار می‌دهند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در اصلاحیه‌ای که جهت مرتفع کردن نظر شورای نگهبان در کمیسیون صورت گرفت، تصریح شد که تنها ۵ دهم درصد از تراکنش‌های مرتبط با حساب‌های غیرتجاری افراد که بالاترین اعداد را داشته باشند مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین اینطور نیست که این قانون تمام مردم را شامل شود.

وی خاطرنشان کرد: البته یک شائبه درباره این بخش از طرح وجود داشت که این نیم دهم درصد آیا ناظر به اشخاصی است که بالاترین تراکنش‌ها را داشتند یا اینکه ناظر به کل جمعیت کشور است که ما توضیح دادیم ملاک ما در بررسی‌ها، کل جمعیت کشور است. به عبارت دقیق‌تر اگر جمعیت کشور را ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، تنها حساب غیرتجاری ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر از اشخاصی که بالاترین تراکنش‌ها را در این دسته از حساب‌های بانکی خود داشته باشند، مورد بررسی قرار می‌گیرد و سایر مردم از بررسی‌ها معاف هستند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900150

دیگر خبرها

  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟
  • این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
  • گزارش متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بررسی می‌شود
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری
  • بررسی عملکرد دستگاه‌های حاکمیتی در ارائه اطلاعات مورد نیاز پایگاه داده اعتباری
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟
  • بررسی عملکرد دستگاه‌های حاکمیتی در ارائه اطلاعات مورد نیاز پایگاه داده اعتباری در کمیسیون اصل۹۰
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • بازدید نمایندگان مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی وزارت دفاع