Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@07:54:18 GMT

راه اعتدال را در دانشگاه ادامه می‌دهم

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۹۴۴۳

راه اعتدال را در دانشگاه ادامه می‌دهم

تهران- ایرنا- روزنامه ایران در گفت و گو با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، نوشت: فردا دکتر منصور غلامی وزیر پیشنهادی وزارت علوم برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی می‌رود تا از برنامه‌های پیشنهادی‌اش دفاع کند.

در ادامه می خوانیم: غلامی که دکترایش را در رشته علوم باغبانی از دانشگاه آدلاید استرالیا گرفته، در 8 ساله دولت اصلاحات ریاست دانشگاه بوعلی سینای همدان را برعهده داشته و به گفته ناظران و دانشجویان، از جمله رؤسای محبوب دانشگاه‌ها در آن دوران بوده و پس از 8 سال دوری از این دانشگاه در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، از سال 92 و همزمان با آغاز به کار دولت روحانی بار دیگر با اصرار و حکم فرجی دانا وزیر وقت علوم، مسئولیت ریاست دانشگاه بوعلی را برعهده گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او حالا گزینه مورد نظر رئیس جمهوری برای نشستن بر صندلی وزارت علوم است. خودش به خبرنگار «ایران» می‌گوید نام‌های زیادی را برای این وزارتخانه شنیدم و در نهایت هم نام من بر زبان‌ها افتاد با این حال اگر رأی اعتماد را بگیرم راه اعتدال را در دانشگاه ادامه می‌دهم. منصور غلامی دوشنبه هفته گذشته دیداری از روزنامه داشت که منجر به گفت‌و‌گوی کوتاه زیر شد.

** آقای غلامی! در ماه های اخیر نام‌های بسیاری برای وزارت علوم مطرح شد. از دکتر توفیقی گرفته تا دکتر خاکی صدیقی و حتی نام خانم امین‌زاده هم به میان آمد اما در نهایت هفته پیش رئیس جمهوری شما را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. بفرمایید چه شد که آقای روحانی شما را انتخاب کردند و در دیداری که با رئیس جمهوری داشتید مطالبه اصلی آقای روحانی از شما برای دانشگاه چه بود؟
بله دقیقاً اسامی مختلفی مطرح می‌شد و ما هم می‌شنیدیم اما مسئولیت انتخاب و پیشنهاد وزیر بر عهده رئیس جمهوری است. اما اینکه چه فرآیندی طی شد تا به نام من رسیدند من هم مثل شما و مردم نمی‌دانم و فقط شنیدم. اما این را می‌دانم که اسم آقای خاکی صدیق قطعی شده بود؛ گویا آقای دکتر به دلیل شخصی انصراف دادند و بعد از آن هم به من گفتند. از رئیس جمهوری تشکر می‌کنم که مرا انتخاب کردند. امیدوارم بتوانم در مسیری که دولت دارد به خوبی انجام وظیفه کنم. با این همه می‌دانم رئیس جمهوری در انتخاب وزیر علوم این دقت را داشتند که وزیر از جنس دانشگاه باشد و برنامه‌های دولت اعتدال را هم اجرایی کند.

** خواسته آقای روحانی از شما چه بود؟
در دیداری که با رئیس جمهوری داشتم بیشتر با هم آشنا شدیم. البته در آن دیدار رئیس جمهوری برنامه‌هایی داشتند که می‌خواستند در دانشگاه اجرایی شود که مسائل موجود در آموزش عالی و بحث کیفیت آموزشی در دانشگاه‌ها بود که انتظار هم می‌رود در شرایط فعلی بیشتر به آن توجه شود. البته حساسیت در قسمت‌های مختلف آموزش عالی بالاست. بحث فضای دانشگاهی و استادان دانشگاه هم مهم ترین بحث بود. البته آقای رئیس جمهوری به فعال و شاداب بودن فضای دانشجویی و احترام به همه گروه‌های فعال در دانشگاه، حفظ حق و حقوق دانشگاهیان تأکید داشتند اما چون وقت محدود بود بیشتر بحث آشنایی خودم با آقای روحانی بود. با این همه بخشی از برنامه‌های اجرایی‌ام را درباره وزارت علوم اعلام کردم.

** مهم ترین برنامه‌های اجرایی شما برای دانشگاهیان چیست؟
ما در وزارت علوم دو موضوع بسیار مهم داریم؛ یکی بحث آموزش و دیگری پژوهش. همچنین دانشجویان و استادان و کارکنان هم خواسته‌هایی دارند. بنابراین برنامه اصلی من برای این گروه ها است. ابتدا می‌خواهم کیفیت را در مراکز آموزشی افزایش دهم تا دانشگاه ها بهترین شرایط را داشته باشند. کیفی‌سازی باعث می‌شود که ما در بحث فارغ‌التحصیلانمان هم بتوانیم کارهای خوبی انجام بدهیم. نگرانی ای که بعضی فارغ‌التحصیلان در زمینه کار و اشتغال دارند با این کیفی‌سازی از بین می‌رود.موضوع دیگر بحث پژوهش است. بنده فکر می‌کنم در این بخش می‌شود کارهای خوبی انجام و روابط بین‌المللی را گسترش داد تا دانشگاهیان بتوانند از تجربه دیگر کشورها استفاده کنند و ما هم تجربه خودمان را در اختیار آنها قرار دهیم. همچنین باید پژوهش را در خدمت مشکلات جامعه قرار داد. ما باید کاری کنیم که صنعت، مشکلات پیچیده جامعه در زمینه اجتماعی و اقتصادی را از بین ببرد. علاوه بر این نگاه من به رؤسا و استادان دانشگاه ها است تا بتوانم بخشی از مشکلات آنها را حل کنم.

** شما از پژوهش و آموزش گفتید؛ درباره برنامه هایتان برای دانشجویان هم بفرمایید و اینکه آقای روحانی بارها به دانشگاه رفتند و گفتند ما سایه نهادهای امنیتی را از دانشگاه بر می‌داریم. دانشجو باید مصونیت نقدکردن داشته باشد و دستگاه‌ها هم باید در مقابل نقد منصفانه صبور باشند. آیا شما هم این چنین فکر می‌کنید؟
خب باید بگویم که بنده در شرایط فعلی راه دولت یازدهم را ادامه می‌دهم. می‌دانم که آقای روحانی نظرش درباره دانشجویان همین است و عوض هم نمی‌شود و در زمان دولت یازدهم فضای شادابی در دانشگاه ها داشتیم تا جایی که هم اکنون تشکل‌های دانشجویی در شرایط بهتری به سر می‌برند. حالا تشکل‌های بسیاری در دانشگاه با گرایش‌های سیاسی اعتدال و اصلاح‌طلب فعال هستند، در این باره کوتاهی نشده و بنده هم کوتاهی نخواهم کرد. ما درباره کارهای دانشجویی قانون و آیین نامه داریم. باید قانون رعایت شود و اگر دانشجویان به آیین نامه‌ها پایبند باشند فضا شاداب‌تر هم خواهد شد. ما در بحث فعالیت دانشجویی باید تمامی ظرفیت مختلف دانشجویان را در نظر بگیریم تا بتوانیم دانشگاهی پرجنب و جوش داشته باشیم. عقیده‌ام بر این است که اگر توانستم رأی اعتماد را بگیرم بحث کرسی‌های آزاد اندیشی و تریبون دانشجویی در دانشگاه ها را فعال کنم.

** آقای غلامی! شما سه دوره رئیس دانشگاه بوعلی همدان بودید. دو دوره در زمان دولت اصلاحات و یک دوره در زمان دولت اعتدال. همین موضوع موجب شده تا شما مخالفان و موافقانی داشته باشید. برخی از کارنامه شما در دو دوره اصلاحات دفاع می‌کنند و برخی دیگر هم می‌گویند آقای غلامی نتوانسته عملکرد مناسبی در دانشگاه بوعلی داشته باشد و فشارهای بسیاری بر دانشگاهیان وارد کرده است و فضا را برای فعالیت دانشجویی بسته بود، شما چه دفاعی از کارنامه خودتان دارید؟
ببینید فضای اعتدال با فضای اصلاحات بسیار فرق داشت. ما در آن دوره اصلاحات اتفاقاتی را که در دوره دولت های نهم و دهم بر دانشگاه گذشت نداشتیم. در دولت دهم فضای دانشگاهی بسته بود اما در دوره دولت یازدهم فضای دانشگاه باز شد و تشکل‌های دانشجویی و کانون‌های فرهنگی بیشتر شد و در دانشگاه بوعلی در دولت اعتدال دو تشکل با رویکرد اعتدال مجوز گرفتند. اینکه گله می‌کنند که ما فضا را بسته نگه داشتیم اصلاً این طور نیست. با این همه خودم سعی کردم فضای دانشجویی را در دانشگاه بوعلی باز بگذارم اما خب همیشه افراد منتقدان خودشان را دارند. من یک سؤال می‌پرسم و آن اینکه دانشجوی فارس، هرمزگان یا تبریز مرا از کجا می‌شناسد خیلی از نقدهایی که حالا دانشجویان می‌کنند اصلاً درست نیست و اصلاً آنها در آن زمان دانشجو نبودند که بدانند چه اتفاقی بر دانشگاه ها می‌گذشت. یک روایتی از دانشجویان قبلی مطرح شده و آنها هم همین روایت را در دست گرفتند. تأکیدمان در شرایط فعلی رویه اعتدال است. به نظرم این نگرانی نباید خیلی برای دانشجویان جدی باشد و این فرآیند در چارچوب مقررات می‌تواند ادامه پیدا کند.

** در دولت یازدهم دو سیاست متفاوت در وزارت علوم حاکم بود؛ یکی سیاستی که آقای فرجی دانا داشتند و تمام موضوعات را با دانشگاهیان و دانشجویان در میان می‌گذاشتند و دیگری سیاست سکوت آقای فرهادی. سیاست شما در وزارت علوم چه خواهد بود؟
سیاست من ارتباط با بدنه دانشگاه است و اصل هم برایم رؤسای دانشگاه‌ها هستند. رؤسای دانشگاه هم موظفند که موضوعات را با دانشجویان در میان بگذارند. اینکه انتظار داشته باشیم هر دفعه وزیر با دانشجویان قرار بگذارد و جلسه بگذارد این اصلاً درست نیست. اما این قول را می‌دهم که فضای دانشجویی را رصد کنم و این موضوع برایم بسیار جدی است.فکر هم می‌کنم این ویژگی را داشته باشم.

*منبع: روزنامه ایران؛ 1396،8،6
**گروه اطلاع رسانی**1699**2002**انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۹۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه تحصن‌ در ۴۰دانشگاه‌ آمریکا و کانادا برای حمایت از غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ان بی سی، نیوز، همزمان با ادامه اعتراضات در دانشگاه‌های مختلف آمریکا در حمایت از غزه، تحصن اعتراضی دانشجویان در محوطه دانشگاه جورج واشنگتن در پایتخت آمریکا ادامه دارد.

این در حالی است که پیشتر مسئولان دانشگاه زمان مشخصی را برای پایان دادن به چادرهای اعتراضی داده بودند و اکنون با وجود سپری شدن مهلت مقرر برای برداشتن چادرها، تجمع اعتراضی و تحصن‌ها ادامه دارد.

اعتراضات در دانشگاه کلمبیا نیویورک نیز ادامه دارد و مسئولان این دانشگاه اعلام کرده‌اند که اگر بحث با دانشجویان موفقیت آمیز نباشد، باید گزینه‌های دیگری را برای بازگرداندن آرامش در محوطه دانشگاه در نظر بگیریم.

براساس آمار ارائه شده توسط ان. بی. سی، دانشجویان حداقل ۴۰ دانشگاه و کالج آمریکایی و کانادایی برای همبستگی با غزه چادر تحصن برپا کرده‌اند و این تحصن‌ها با وجود هشدار و دخالت پلیس همچنان ادامه دارد.

پلیس آمریکا نیز پس از یورش به دانشگاه ایندیانا اعلام کرد: حداقل ۳۳ نفر در محوطه دانشگاه پس از خودداری معترضان از برداشتن سازه‌های چادری دستگیر شدند.

براساس گزارش‌های رسمی، در جریان اعتراضات دانشجویی حمایت از فلسطین، مقامات آمریکایی تا کنون حدود ۱۰۰ نفر از شرکت کنندگان در اعتراضات دانشجویی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و ده‌ها نفر را در دانشگاه تگزاس در آستین دستگیر کرده‌اند.

همچنین گزارش شده است که مقامات آمریکایی دست‌کم دو استاد دانشگاه اموری در جورجیا را به عنوان بخشی از افراد شرکت کننده در تظاهرات دانشگاهی علیه جنگ غزه بازداشت کردند.

بر اساس اخبار منتشر شده رئیس بخش فلسفه دانشگاه اموری در میان بازداشت شدگان است.

همزمان با ادامه اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، «کریس کار»، دادستان کل جورجیا در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) از سرکوب دانشجویان معترض توسط نیروهای پلیس حمایت کرده است.

دادستان کل جورجیا در بیانیه خود در مورد اعتراضات گفت: «ما با افتخار در کنار هر دانشگاهی که برای محافظت از سلامت و ایمنی دانشجویان جورجیا اقدامات لازم را انجام دهد، خواهیم ایستاد.»

اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از فلسطین و با هدف توقف جنگ در غزه با واکنش و سرکوب شدید نیروهای پلیس آمریکا روبرو شده است. در همین ارتباط نیز، سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای به سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از ملت فلسطین واکنش نشان داد.

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اقدامات نیروهای امنیتی آمریکایی اعلام کرد: این اعتراضات با واکنش سرکوبگرانه شامل بازداشت و اخراج دانشجویان مواجه شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در حالی که تأمین تسلیحات برای اسرائیل از سوی واشنگتن ادامه دارد، حق اعتراض از اهمیت بالایی برخوردار است.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد: از دانشگاه‌های آمریکایی می‌خواهیم که از حقوق دانشجویان در تظاهرات مسالمت‌آمیز و ایمن حمایت کنند.

گفتنی است با تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در نوار غزه و حمایت‌های بی جانبه ایالات متحده از این جنایت‌ها دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا به اعتراضات گسترده، اعتصاب و بست‌نشینی در داخل محوطه این دانشگاه‌ها دست زده‌اند.

این دانشجویان خواستار توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی و همچنین قطع ارتباط دانشگاه‌های آمریکا با رژیم صهیونیستی هستند.

با وجود اینکه این اعتراضات در داخل دانشگاه‌های آمریکا و به صورت مسالمت‌آمیز در حال برگزاری است پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا با ورود به این دانشگاه‌ها به سرکوب شدید و بازداشت دانشجویان آمریکایی اقدام کرده‌اند.

رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که در این موج از سرکوب‌ها ۹۳ دانشجوی معترض در دانشگاه کالیفورنیا و ۳۴ دانشجوی معترض در دانشگاه تگزاس از سوی پلیس آمریکا به شدیدترین شکل سرکوب و بازداشت شده‌اند.

کد خبر 6088838

دیگر خبرها

  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • جنبش دانشجویی ضدصهیونیستی به فرانسه رسید
  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • ادامه تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای حمایت از غزه
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد
  • ادامه تحصن‌ در ۴۰دانشگاه‌ آمریکا و کانادا برای حمایت از غزه
  • ۳۱ خرداد؛ آخرین فرصت ثبت درخواست نقل و انتقالات دانشجویان
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • رمزگشایی از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در جلسه حزب اعتدال و توسعه /پیش بینی می شود دولت نتانیاهو سقوط کند