Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@08:18:09 GMT

رتبه برتر استان اردبیل در 12 محصول کشاورزی

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۹۰۷۹۱

رتبه برتر استان اردبیل در 12 محصول کشاورزی

عدیل سروی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این محصولات شامل گندم ، جو ، سیب زمینی، چغندر قند و بذر چغندر، دانه های روغنی کلزا و ذرت بذری ،حبوبات و عسل
است.
وی اظهار کرد: امسال شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزی به رغم مشکلات ناشی از کم آبی و خشکسالی در برخی مناطق بودیم و امید است در سال زراعی جاری با بارش مناسب ، بکارگیری روش های نوین کشت و آبیاری و تغییر الگوی کشت میزان تولید محصولات کشاورزی استان نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بابیان اینکه در چهار سال گذشته 8 دهم میلیون تن به تولیدات کشاورزی استان اردبیل اضافه شد ،گفت: میزان تولیدات کشاورزی این استان در چهار سال از 3.7 میلیون تن به 4.5 میلیون تن رسیده است.
سروی بااشاره به میزان تولید گندم و سیب زمینی در استان افزود: میزان تولید گندم 620 هزار تن و تولید سیب زمینی با کسب رتبه دوم کشوری به 730 هزار تن رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می شود افزود: بخش کشاورزی محور توسعه استان به شمار می رود که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید شاهد رونق این بخش هستیم.
سروی از میزان تولید سالانه 87 هزار تن دانه های روغنی ، 26 هزار تن حبوبات، 30 هزار تن گوشت قرمز،42 هزار تن گوشت سفید و 265 هزار تن شیر در استان خبر داد و گفت: افزایش تولید این محصولات در اولویت قرار گرفته است .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بااشاره به برند سازی محصولات کشاورزی گفت: 10 محصول استراتژیک کشاورزی استان در نوبت برند سازی قرار دارند که بزودی اسامی آنها نظیر سیب زمینی و عسل اعلام می شود .
سروی اضافه کرد: در بحث صادرات محصولات کشاورزی به رغم برخی موانع و مشکلات بازارهای جهانی و بین‌المللی در سایه تلاش دولت تدبیر و امید وضعیت مطلوبی داریم بطوریکه باهمت و تلاش اتاق مشترک ایران و جمهوری آذربایجان و پیگیری‌های انجام‌شده صادرات بخش کشاورزی استان تقویت‌شده است.
وی ضرورت توجه به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و صادرات محصولات باارزش افزوده بالا را یادآور شد و گفت: یکی از بزرگترین مشکلات در مسیر توسعه صادرات محصولات کشاورزی توجه به کیفیت این محصولات است که به نظر می‌رسد در حال حاضر این کیفیت از متوسط جهانی پایین‌تر نیست.
سروی گفت: باید در کنار بسته‌بندی به راه‌اندازی شرکت‌های صادرات محور در حوزه کشاورزی توجهی جدی شود چرا که در سایه راه‌اندازی چنین شرکت‌هایی می‌توان محصولات متنوع کشاورزی را که از ماندگاری بالایی نیز برخوردار نیستند زمینه صادراتشان را فراهم کنیم.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
خبرنگار:یعقوب شاددل**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
7110/ 1257

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۹۰۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی

آهنگری گفت: گندم به عنوان یک محصول عمده از زراعت در شهرستان ارزوئیه است و در سال زراعی جاری بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت این محصول رفته و پیش بینی می‌شود، بیش از ۸۰ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد از کشت گندم در این شهرستان به گندم دوروم با کیفیت عالی برای کارخانجات ماکارونی کشور اختصاص دارد.

مدیر زراعت استان کرمان بیان داشت: برای افزایش عملکرد و نفوذ بذر رسمی به چرخه تولید در مزارع گندم در این شهرستان، ۱۸ هکتار مزارع بذری پرورشی، ۹۵ هکتار مزارع مادری و ۹۳۰ هکتار مزارع گواهی شده که ظرفیت تولید به ترتیب ۳۲ و ۳۸۰ و ۴ هزار ۷۰۰ تن را دارند، وجود دارد و محصول تولیدی به شهرستان‌های استان و حتی خارج از استان ارسال می‌شود.

 وی در ادامه گفت: شهرستان ارزوئیه با دارا بودن ۴۶ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی قابل کشت و قریب به ۵ هزار بهره بردار، اقلیم مناسب و خاک زراعی مطلوب، سالانه بیش از ۵۰۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و ۴۸۷ هزار تن محصولات زراعی، قطب مهم کشاورزی در شمال استان می‌باشد.

آهنگری گفت: بخش عمده تولیدات این شهرستان مربوط به محصولات زراعی است و در سال‌های اخیر در مجموع بیش از ۴۸۷ هزار تن انواع محصولات زراعی تولید شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر