Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@05:11:44 GMT

هموار شدن مسیر یادگار اشکانی برای جهانی شدن

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۸۶۳۳

هموار شدن مسیر یادگار اشکانی برای جهانی شدن

به گزارش خبرنگار ایرنا، محوطه چهار هکتاری که در مرکز شهر کنگاور وجود دارد، یکی از بکرترین و دست نخورده ترین محوطه های باستانی و تاریخی کشور است.
محوطه تاریخی موسوم به معبد آناهیتا به نام خرابه های کنگبار اشکانی به شماره 31 به ثبت ملی رسیده است.
از سال گذشته دولتمردان تدبیر و امید بر آن شدند تا با زدودن غبار بی توجهی چندین ساله که این محوطه تاریخی را به تلی از خاک تبدیل کرده بود جانی دوباره به این یادگار جاوید ایران کهن بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بعد از اقدام های قابل توجهی که از سال گذشته در این محوطه تاریخی صورت گرفت، روز گذشته اعضای شورای راهبردی معبد آناهیتا که از افراد طراز اول سازمان میراث فرهنگی کل کشور هستند از این محوطه تاریخی بازدید کرده و در جریان فعالیت های این پایگاه قرار گرفتند.

**معبد آناهیتا یکی از شاخص ترین محوطه های باستانی ایران است
مدیرکل امور پایگاههای جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در حاشیه این بازدید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، معبد آناهیتا را یکی از آثار شاخص منطقه و کشور دانست که قبل و بعد از انقلاب و همچنین در دهه های 60 و 70 فعالیت های منسجم، پیوسته و چشمگیری داشته است.
فرهاد عزیزی زلانی، در ادامه با ابراز تاسف از تعطیلی پایگاه معبد آناهیتا در دهه 80 اظهار داشت: به علت برخی مشکلات، فعالیت ها و برنامه های این پایگاه تعطیل شد و معبد آناهیتا در آن دوران حال و روز خوشی را سپری نکرد.
وی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی با حمایت دولت تدبیر و امید پایگاه پژوهشی معبد آناهیتا را در سال گذشته دوباره راه اندازی کرد، افزود: این پایگاه در مرحله نخست تاکنون اقدام های خوبی در جهت ساماندهی انجام داده است که انتظار می رود، اقدامات حفاظتی و مرمتی چشمگیرتر و با توان و انرژی مضاعف تری دنبال شود.
وی تاکید کرد: داشتن برنامه جامع حفاظتی از ضروریاتی است که باید به آن توجه کرد و سازمان مرکزی میراث فرهنگی نیز حمایت های ملی خود را آغاز کرده و این حمایت ها ادامه خواهد داشت.
عزیزی یاداور شد: از دستگاههای مرتبط به ویژه اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه انتظار داریم حمایت های خود را از این محوطه تاریخی که در فهرست موقت یونسکو برای ثبت جهانی است دریغ نکنند.

** معبد آناهیتا در قدم نخست مسیر جهانی شدن قرار دارد
مدیر پایگاههای باستانی بیستون و طاق بستان با اشاره به شرایط جهانی شدن یک اثر به شروط مختلف، اظهار امیدواری کرد، معبد آناهیتا و طاق بستان نیز با فعالیت ها و اقداماتی که در حال انجام است در مسیر جهانی شدن قرار بگیرند.
حسین راعی با بیان اینکه برای ثبت یک اثر، 2 جنبه اصلی مورد تاکید مرکز ثبت میراث جهانی و ارزیاب های این موضوع است، تصریح کرد: تهیه پرونده های ثبتی که شامل فعالیت های پژوهشی، جمع آوری اطلاعات و اسناد می باشد، اصل اول مورد تاکید مقامات ذیصلاح است.
وی به اصل دوم شرایط ثبت یک اثر در یونسکو اشاره کرد و افزود: اقدام های میدانی در جهت ساماندهی اولیه و حذف الحاقات و اضافات و انجام اقدام هایی که برای توسعه شهر صورت گرفته و مانع جهانی شدن یک اثرمی شود باید حذف یا متوقف شود.
این مقام مسئول که از اعضای شورای راهبردی معبد آناهیتا است، ادامه داد: در معبد آناهیتا که طی یک سال گذشته کار ساماندهی آن آغاز شده، اقدام های قابل توجه ای انجام گرفته و البته در ابتدای راه هستیم؛ ایجاد مسیر دسترسی، مبلمان محیطی، احداث سالن معرفی اثر و اقدامات پژوهشی که در حال انجام است نوید روزهای خوبی را می دهد.
وی در ادامه به موانع اصلی که مانع از جهانی شدن طاق بستان شده اند، اشاره کرد و افزود: منوریل که ارتباط مستقیم با ترافیک و توسعه شهری دارد یکی از موانع ثبت جهانی طاق بستان است که باید جایگاه آن با اثر ملی به نام طاق بستان بررسی و مورد توجه کارشناسان میراث فرهنگی قرار گیرد و به جمع بندی مطلوبی برسند.
راعی ساخت و سازهای شکارگاه که باعث شده این محوطه تاریخی خدشه دار شود را از دیگر مواردی دانست که تاثیر نامطلوبی در روند ثبت جهانی طاق بستان داشته است.
وی گفت: در طاق بستان در مرحله نخست که حدود سه هکتار از عرصه است اقدام های رضایت بخشی انجام شده و در راستای آزادسازی حریم این اثر ملی، بخشی از مغازه ها تملک شده که کاربری مناسب اثر در آن گنجانده خواهد شد.
راعی با اشاره به اینکه بیستون به عنوان هشتمین اثر در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: کرمانشاه در حوزه میراث فرهنگی نسبت به دیگر استان های کشور بهتر عمل کرده است.
محوطه‌ی تاریخی معبد آناهیتا طی سالهای متمادی در تنگناهایی همچون ساخت و سازهای موجود در عرصه، عدم مطالعات و پژوهش های جامع، اعلام نظر قطعی در مورد کاربری این محوطه تاریخی و ساماندهی عرصه و حریم درجه یک محصور شده بود که آن را از جهانی شدن دور نگه می داشت تا اینکه برداشتن این موانع در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته و با تمام چالش ها و مسائل پیش رو، در حال رسیدن به وضعیت نسبتاً مطلوبی است.
8066/7447 خبرنگار: مجید رحمتی ** انتشار دهنده: علی مولوی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۸۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد: همزمان با روز معلم، بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی برای معلم‌ها و استادان دانشگاه رایگان خواهد بود. 

براساس این اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلم‌ها، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در ۶ ماه نخست سال از ۹ تا ۱۸ است.

علاقه‌مندان به بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث فرهنگی یا محوطه‌های تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آنها در فضای مجازی، می‌توانند از ساعت دقیق فعالیت‌شان اطلاع یابند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود