Web Analytics Made Easy - Statcounter

حتما باید اتفاقی بیافتد تا از ساخت و ساز های غیر مجاز جلوگیری گردد و با اعضای متخلف سازمان نظام مهندسی برخورد شود ؟ یا مسئولین اقتدار اجرای قانون را ندارند ؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از لامرود شهر امروز ما برآیند نیروهایی است که عده ای قانون مند و عده ای فراقانونی آن را تحت تاثیر قرار می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان مدیریت شهری در راستای اداره بهینه و پایدار شهر بر‌اساس برنامه‌های توسعه با چالش‌های متعددی روبه روست.

یکی از چالش‌های عمده، رعایت اصول و قوانین ساخت و ساز است که شهرستان لامرد هم از بروز این تخلفات در پروژه های بزرگ و گوچک مستثنا نیست.

پروژه های عمرانی وساخت وسازهایی که امنیت اجتماعی مردم را به خطر انداخته و در طولانی مدت هزینه های گزافی را روی دست مردم میگذارد، اما این شهرستان که زیربنای نوپایی دارد و همچنین آبستن رخدادهای صنعتی بزرگ است باید با جدیت بیشتری از سوی دستگاه ای دی ربط از جمله شهرداری و سازمان نظام  مهندسی در ساخت و ساز های خود و رعایت مقررات ملی در جهت حفظ امنیت مردم، کاهش هزینه ها و مبلمان شهری اقدام نمایند.  


وزارت مسکن و شهرسازی ، قوانینی تحت عنوان مقررات ملی ساختمان تدوین نموده است که در جهت تامین ایمنی، بهداشت، بهره‌دهی مناسب، آسایش، صرفه اقتصادی، حفاظت محیط زیست، صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ سرمایه های ملی است و در سراسر کشور لازم الاجراست.  


تنها توجه به تامین ایمنی در ساختمان سازی خاطرات تلخی همچون زلزله رودبار و منجیل در سال 1369 و یا زلزله بم در سال 1382 را برایمان زنده می کند. اتفاقاتی که اگر قواعد تدوین شده ی امروزی در ساختمانهای آن مناطق رعایت می شد شاهد حجم کمتری از تلفات بودیم. 


با وجود رخ دادن این اتفاقات تلخ اما همچنان شاهد اجرای ساختمان هایی هستیم که بدون رعایت قوانین و مقررات ساخته می شوند چرا که همیشه افراد تخطی گر در جامعه وجود داشته و دست به احداث های بدون مجوز یا خلاف مجوز از مرجع صدور پروانه های ساختمانی ، می زنند، اما وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت کشور برای جلوگیری از چنین اقداماتی تدابیری را همچون بندهای 2-3-3 ،  2-4-3 و  2-5-2 از مقررات ملی ساختمان در نظر گرفته اند. 


شهرداری که مرجع صدور پروانه ساختمانی در شهر بوده و سازمان نظام مهندسی هر یک از حیث کنترل قوانین و مقررات دارای کمیسیون هایی هستند . سازمان نظام مهندسی بر اساس ماده های زیر مجموعه فصل چهارم قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بر نحوه فعالیت اعضای سازمان نظارت داشته و در صورت مشاهده تخلف بواسطه شورای انتظامی که در ماده های 83 الی 94 همین قانون شرح آن ارائه شده است با اعضای متخلف سازمان برخورد می کند.

شهرداری در قالب کمیسیونی به نام " کمیسیون ماده 100 که به موجب آن مالکان اراضی و املاک محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان سازی از شهرداری پروانه اخذ نمایند. شهرداری می تواند از عملیات ساختمانی بناهای بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله ماموران خود اعم از آنکه در زمین محصور یا غیر محصور واقع باشد جلوگیری نماید" که مهمترین آراء صادره در صلاحیت این کمیسیون ، عبارتند از : قلع و تخریب بنای مستحدثه ، اعاده وضع موجود و رفع خلاف ، تعطیل و جریمه نقدی . 


شواهد نشان می دهد که عدم انطباق سیستم سازه ی اجرا شده با سیستم تعین شده در پروانه ساختمانی مهمترین مشکل واحد های متخلف است. به عبارت دیگر اجرای عملیات ساختمانی توسط مالک بدون توجه به نقشه های ارائه شده از سوی مهندس محاسب ذی صلاح است که متاسفانه مهندس ناظر پروژه تخلف صورت گرفته را به شهرداری گزارش نکرده است. نهایتا شهرداری جهت رسیدگی به پروژه هایی که به مدت چندین سال نه اقدام به دریافت پایان کار کرده اند و نه گزارش آنها دارای خلاف است اقدامی صورت نمی دهد و کمسیون ماده 100 جهت رسیدگی به این تخلفات تشکیل نمی شود. 


تخلفات مشاهده شده شامل ساختمان تجاری به مالکیت آقای خ. واقع در بخش شمالی میدان دکترحیاتی ، ساختمان تجاری دیگری به مالکیت همین شخص در خیابان 15 خرداد ، ساختمان تجاری به مالکیت آقای م. در بلوار شاهد و ساختمان تجاری به مالکیت آقای ص. در بلوار شاهد هستند که از همین نظر دارای خلاف بوده و اظهار نظر دقیق نیازمند بررسی های کارشناسی است که به علت محدودیت در دسترسی به مستندات سازمان نظام مهندسی و شهرداری ، اقدام نسبت به آن برای نگارنده یادداشت مقدور نبوده است . 


تنها یکی از مسائل و مشکلاتی که عدم رعایت قانون در این بین ایجاد می کند ، نا امن بودن ساختمان ها چه در حین اجرا و چه در حین بهره برداری است . طبق گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی در سال 1395 تعداد 1645 نفر طی حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده اند


به گزارش درگاه الکترونیکی شهرداری لامرد آخرین بار کمیسیون ماده 100 شهرداری و هرگونه کمیسیونی که جهت رسیدگی به تخلفات ساختمانی تشکیل شده باشد ، مورخ  ٢٩ فروردین ١٣٩٦  ،


 جلسه قبل از آن مورخ ١٣ دیماه ١٣٩٥  بوده و خبر برگزاری جلسه ی قبل تر حتی در این سایت درج نشده است.  
 با همه این تفاسیر باید از مسئولین پرسید حتما باید اتفاقی بیافتد تا از ساخت و ساز های غیر مجاز جلوگیری گردد و با اعضای متخلف سازمان نظام مهندسی برخورد شود ؟ یا مسئولین اقتدار اجرای قانون را ندارند ؟ 


باید دید با توجه به تغییرات در سطح مدیریت شهرستان، روی کار آمدن شورای شهر پنجم و انتخاب یک گزینه در تصدی شهرداری لامرد که پیش از این خود سابقه طولانی در سطح عضویت و مدیریت سازمان نظام مهندسی شهرستان های لامرد و مهر دارد چه تصمیم و اقداماتی درخصوص جلوگیری از این تخلفات صورت خواهد گرفت. از این پس هم انتظار می رود مسئولان مرتبط در این حوزه جهت جلوگیری از بروز هرگونه حادثه و به خطر افتادن امنیت مردم درجامعه تدابیری را اتخاذ نمایند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۰۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ کرایه تاکسی در مهاباد افزایش یافت

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری مهاباد گفت: کرایه تاکسی‌های گردشی، خطی و ون به طور میانگین با افزایش ۵٠ درصدی به هفت هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی به نقل از روابط عمومی شهرداری مهاباد، سید نصیرمحمودی در جلسه ستاد تنظیم بازار مهاباد اظهار کرد: کرایه تاکسی‌های گردشی، خطی و ون به طور میانگین با افزایش ۵٠ درصدی به هفت هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزود: نرخ تاکسی‌های تلفنی مسیرهای داخل شهر نیز از ١٢ هزار و ۵٠٠ تومان به ١٨ هزار تومان افزایش یافت.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری مهاباد گفت: در خصوص مسیرهای تاکسی تلفنی استثناهایی هم وجود دارد که بنا بر مصوبات حمل و نقل عمومی از مجتمع روناس دو و آپارتمان‌های صنعت و معدن به سمت خانقاه، کوی دانش، کوی بهداری، شهرک صبا، پشت تپ و سیدآباد و بر عکس کرایه‌ها به ٢٣ هزار تومان افزایش یافته است.

محمودی بیان کرد: همچنین از مسیر خانقاه، کوی دانش، کوی بهداری، شهرک صبا به مقصدهای پشت تپ، فجر، سیدآباد و برعکس و سایر مسیرها برابر بند الف (یعنی مسیرهای داخل شهری) همچنین از شهرک فجر، سیدآباد به مقصد پشت تپ و برعکس نیز کرایه تاکسی با نرخ ٢٣ هزار تومان مصوب شده است.

وی اظهار کرد: کرایه تاکسی مرکز ١٣٣ نیز به ٢٣ هزار تومان رسیده است و همچنین کرایه تاکسی به کلیه تالارهای سطح شهر ٣٠ هزار تومان خواهد بود.

محمودی در خصوص نرخ کرایه اتوبوس و مینی باس‌های داخل محدوده شهری نیز یادآور شد: کرایه این وسایل نیز به هزار تومان افزایش یافته و اتوبوس‌های خانقاه و یوسفکند پنج تومان و اتوبوس دریاس و اگریقاش هم هشت هزار تومان شده است.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری اضافه کرد: مرکز آنلاین ١٨٣٠ به به ازای هر دقیقه توقف ٩٠٠ تومان کرایه دریافت خواهد کرد، اما رانندگان این مرکز باید توجه داشته باشند تنها در صورت ارائه خدمات به صورت سیستمی مجاز به دریافت کرایه فوق هستند.

کد خبر 749465

دیگر خبرها

  • افزایش مشارکت مردم در ساخت مسکن با تکیه بر عرضه زمین و پرداخت تسهیلات به آن‌ها
  • بیش از ۴ هزار کارگر قمی در انتظار بیمه
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • ساخت پارکینگ‌های محلی منطقه‌ای و ارتقاء ایمنی شهروندان در دستور کار شهرداری منطقه۱۶ باشد
  • هوش مصنوعی به کمک ثبت تخلفات رانندگی می‌آید/ اعمال قانون با دوربین‌های نظارت تصویری
  • اروپا از تخلفات فیس‌بوک و اینستاگرام تحقیق می‌کند
  • نرخ کرایه تاکسی در مهاباد افزایش یافت
  • ساخت ۹۵۰۰ واحد مسکونی در ۳ منطقه پایتخت
  • شهرداری سنندج برابر قانون با تخلفات ساختمانی برخورد کند
  • ساختمان نیمه کاره‌ای که محل تجمع سگ‌های ولگرد شد