Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، این قطعنامه که خواستار اجرای تعهدات کشورهای هسته ای درباره خلع سلاح هسته ای در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) است، با رأی مثبت 112 کشور تصویب شد.

عنوان این قطعنامه پیگیری اجرای تعهدات پذیرفته شده در کنفرانس‌های بازنگری دولت‌های عضو ان پی تی در سال‌های 1995، 2000 و 2010 میلادی است که پیش نویس آن توسط هیئت ایران به کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی سازمان ملل ارائه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قطعنامه با وجود مخالفت آمریکا، رژیم صهیونیستی، کشورهای عضو اتحادیه اروپایی و چند هم‌پیمان عمدتاً غربی آمریکا، با آرای مثبت اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تصویب شد. همچنین، 44 کشور به این قطعنامه رأی منفی و 15 کشور نیز به آن رأی ممتنع دادند.
این قطعنامه از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای می‌خواهد به اقدامات لازم جهت اجرای تعهداتشان مبنی بر انهدام کامل زرادخانه تسلیحات اتمی خود بر اساس اصول شفافیت، برگشت‌ناپذیری و نظارت بین‌المللی سرعت بخشند.

بر اساس پیمان منع گسترش سلاح های هسته‌ای، کلیه دولت‌های دارای سلاح هسته‌ای متعهد شده‌اند تمام تسلیحات اتمی خود را منهدم کنند. بعلاوه، آنها از نظر حقوقی موظف‌اند نه تنها از هرگونه اقدام برای ساخت سلاح هسته‌ای خودداری کنند، بلکه باید از انتقال اینگونه سلاح‌ها به دیگر کشورها، استقرار آنها در خارج از خاک خویش و همکاری با دیگر دولتها برای ساخت سلاح اتمی نیز بپرهیزند.

دولتهای هسته‌ای پس از دهه‌ها عدم پای‌بندی به این تعهدات حقوقی مصرح خود، در قالب اسناد نهائی کنفرانس‌های بازنگری پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در سالهای 1995، 2000 و 2010 میلادی مجدداً متعهد شده‌اند گام‌های عملی مؤثری را برای امحای سلاح‌های هسته‌ای بردارند.

در اعتراض به عدم پایبندی کشورهای هسته ای به این تعهدات و در واکنش به اظهارات نماینده آمریکا که اعلام کرده بود خلع سلاح هسته ای به صبر بیشتری احتیاج دارد، نماینده دائم ایران در سخنرانی خود در نشست امسال کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی اعلام داشت که پس از هفتاد سال درخواست مستمر جهانیان برای امحای کامل سلاح های هسته‌ای، آمریکا که خود مسابقه تسلیحات هسته ای جدید را نیز شروع کرده است، اعلام می کند خلع هسته ای به زمان و صبر بیشتری نیاز دارد!

در بخشی از قطعنامه پیشنهادی ایران که در نشست بعدازظهر جمعه کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی تصویب شد، بر اجرای قطعنامه کنفرانس بازنگری ان پی تی در سال 1995 در خصوص ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح های هسته‌ای نیز تأکید شده است. قطعنامه سال 1995 در مورد خاورمیانه خواستار پیوستن رژیم اسرائیل به ان پی تی و قرار دادن تأسیسات هسته‌ای خویش تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است. آمریکا، فرانسه، انگلیس، رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی، از جمله به دلیل وجود این بخش به قطعنامه پیشنهادی ایران رأی منفی دادند.
در قطعنامه پیشنهادی ایران همچنین بر ضرورت ارائه تضمین‌های امنیتی به کشورهای غیرهسته‌ای مبنی بر عدم به کارگیری و یا تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه آنها تأکید شده است.

اگرچه بعد از جنگ سرد تعداد سلاح های هسته ای در دنیا به میزان زیادی کاهش یافته و بر اساس آخرین تخمین ها به 15 هزار کلاهک رسیده است، ولی با توجه به اینکه قدرت انفجاری سلاح های هسته ای جدید هزاران بار بیشتر از سلاح های هسته ای قدیمی است، بنابراین خطر سلاح های هسته ای موجود برای زندگی بشر و کره زمین اگر از سلاح های هسته ای قدیمی بیشتر نباشد، کمتر نیست.

این در حالی است که بر اساس گزارشات مراکز رسمی آمریکا، میزان بودجه اختصاص داده شده در زمان اوباما برای مدرن‌سازی سلاح‌های اتمی آمریکا و تولید نسل جدید سلاح‌های هسته‌ای بسیار بیشتر از زمان بوش بوده و جدیداً نیز ترامپ اعلام کرده است زرادخانه هسته ای این کشور را مستمراً توسعه خواهد داد تا تضمین نماید که آمریکا از نظر تعداد سلاح های هسته ای و قدرت انفجاری آنها در صدر کشورهای هسته ای قرار دارد.

بعلاوه، گزارشات جدید مراکز مطالعاتی ذیربط در جهان حاکی است که همه کشورهای دارنده سلاح های هسته ای به صورت جدی در حال نوسازی زرادخانه سلاح های اتمی خود می‌باشند.

نماینده دائم ایران در نشست امسال کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی سازمان ملل، با اشاره به روند مسابقه جدید تسلیحات هسته ای و روند نوسازی این سلاح ها، از آنها به عنوان روندهای هشدار دهنده یاد کرده و خواستار خاتمه دادن به اینگونه اقدامات شد.

اکثر کشورهای جهان، وجود سلاح های هسته‌ای را اصلی ترین تهدید صلح و امنیت جهان می‌دانند و معتقدند تنها راه رهایی از این خطر امحای کلیه این سلاح‌ها و ایجاد جهان عاری از سلاح هسته‌ای است. در این راستا، جنبش عدم تعهد با برخورداری از 120 دولت عضو، امحای تمام سلاح‌های اتمی را اولین اولویت خود در زمینه خلع سلاح می‌داند.

در همین راستا در سال 1392، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از کشورهای عدم تعهد پیشنهاد تدوین کنوانسیون جامع خلع سلاح را به سازمان ملل ارائه داد که متعاقباً به تصویب مجمع عمومی رسید.

در راستای تلاشهای جهانی برای عاری سازی کره زمین از این سلاح ها، معاهده ممنوعیت سلاح های هسته ای با رأی مثبت 122 کشور، از جمله ایران، در تابستان امسال در نیویورک تصویب شد.

ایران معتقد است امنیت جهانی با وجود سلاح هسته‌ای یا سایر سلاح‌های کشتار جمعی تقویت نمی‌شود و بنابراین ایجاد جهانی امن مستلزم انهدام کامل این سلاح‌ها و در صدر آنها تسلیحات هسته‌ای است.

در راستای این سیاست، ایران پیشنهاد ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه را ارائه داده و چند سال پیش نیز دو کنفرانس بین‌المللی در زمینه خلع سلاح را با حضور وزرای خارجه و کارشناسان عالی‌رتبه بیش از60 کشور و سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی طی پیامی به اولین کنفرانس خلع سلاح که در فروردین 1389 در تهران برگزار شد، فرمودند: «به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته‌ای، دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی می‌شوند. ملت ایران که خود قربانی کاربرد سلاح شیمیایی است، بیش از دیگر ملت‌ها خطر تولید و انباشت این گونه سلاح‌ها را حس می‌کند و آماده است همه‌ی امکانات خود را در مسیر مقابله با آن قرار دهد. ما کاربرد این سلاح‌ها را حرام، و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ی همگان می‌دانیم.» لازم به ذکر است که متن این پیام به عنوان سند سازمان ملل متحد به ثبت رسیده است.

قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در خصوص پیگیری اجرای تعهدات دولتهای هسته‌ای برای خلع سلاح که به تصویب کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی مجمع عمومی سازمان ملل رسید، از این دیدگاه قابل ارزیابی است.

قرار است این قطعنامه حدود یک ماه دیگر به صحن مجمع عمومی سازمان ملل ارائه و در آنجا به صورت نهایی به تصویب برسد.

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۵۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازرگان: بمب اتم برای نزدن است/ کریمی: قدرت الزاماً تابعی از سلاح نیست +فیلم

یک درصد وجود تهدید بمب اتم باعث می‌شود دولت‌ها به سمت کنترل رقابت بروند. البته نه به سوی صلح، چون صلح نداریم بلکه رقابت مدیریت می‌شود. اتفاقا آن موقع می‌شود به سمت توسعه رفت. تله ورود به جنگ یک دروغ است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو- سعید جلیلی: مسئله صنعت هسته‌ای در ۳۰ سال اخیر، پربحث‌ترین موضوع مورد توجه در محافل داخل کشور و از مهمترین نقاط مورد تمرکز در عرصه بین‌الملل درباره ایران بوده است.

خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و تشدید تنش‌ها باعث شد روند هسته‌ای کشور به ریل سابق خود بازگردد، پس از حوادث اخیر(از ترورهای پی در پی تا حمله به کنسولگری ایران در دمشق و عملیات وعده صادق) اما این امکان سخن گفتن از این بازگشت بسیار تسهیل شد چراکه رخدادهای جنایتکارانه در حق مردم غزه توسط اسرائیل در نبرد نیروهای مقاومت پس از طوفان الاقصی، پرده دیگری از حقایق میدانی را پیش چشم جهانیان گشود.

 

حال در شرایطی که همچنان تحریم‌ها پابرجاست و تهدید روزافزون جنگ و ترور پیش روی ملت‌های منطقه قرار گرفته است و دنیا روی جدید سکه تحولات را با ظهور قطب‌های جدید مشاهده می‌کند، وقت آن رسیده تا در فضای علمی و منطقی دانشگاه بستری برای گفتگو و تصمیم‌سازی پیرامون مسئله هسته‌ای شکل بگیرد.

 

به همین منظور در مناظره «بازدارندگی هسته‌ای» در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با عنوان «چه می‌شد اگر بمب اتم داشتیم؟» دو تن از صاحب نظران این عرصه حاضر شده و ضمن پاسخ به سوالات دانشجویان و دانشگاهیان، به مباحثه پرداختند. این برنامه به همت انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر و با حضور ابوالفضل بازرگان، پژوهشگر امنیت بین‌الملل و ساسان کریمی، پژوهشگر سیاست خارجه برگزار شد.

 

کریمی در ابتدا با بیان اینکه کریمی قدرت الزاما تابعی از سلاح نیست و سلاح نیز منحصر به هسته‌ای نیست گفت: چه چیزی ما را از حمله به اسرائیل باز نداشت و چه چیزی اسرائیل را از حمله به ایران باز داشت؟ صرف داشتن بمب اتم توان اسرائیل  را بالا نبرد. همه اینها المان‌های قدرت هستند اما مجموع وزنی آنها مهم است.

 

وی ادامه داد: سخنان برخی از مقامات کنونی و سابق درباره قدرت هسته‌ای که محض رجزخوانی گفته میشود ممکن است بمب اتم بسازیم جالب نیست و برای کشور هزینه زاست. اینها مواضع قدرت آفرینی نیست و مواضعی است که کشور ما را در محیط بین المللی تحت فشار بیشتر قرار میدهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کریمی گفت: هزینه هسته‌ای، هزینه قدرت آفرینی و هزینه استقلال است، مثل هزینه‌ای که آمریکایی‌ها برای رفتن به ماه کردند و هزینه‌ای نبود که استفاده‌ای برای آمریکایی‌ها داشته باشند و یک نمایش قدرت بود. ما هزینه استقلال و تصمیم گیری خود را پرداخت کردیم نه اینکه حتما یک پروژه مخفی پشت پرونده هسته‌ای باشد.

 

بازدارندگی هسته‌ای عامل جلوگیری از جنگ جهانی سوم است

بازرگان گفت: فرانسه، انگلستان و آلمان که رقیبان اصلی اروپایی با سابقه درگیری هستند، با منطق هزینه فایده متفاوت پس از جنگ جهانی دوم کنار هم جمع می‌شوند. سلاح هسته‌ای آنچنان هزینه جنگ را بالا میبرد که شما به خودت اجازه انجام جنگ را نمی‌دهی همانطور که اگر جنگ‌های سهمگین هزینه‌اش بالا برود دولت‌ها از جنگیدن صرف نظر میکنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


پژوهشگر امنیت بین‌الملل افزود: بسیاری از کارشناسان اسرائیل دائما می‌گفتند فکر کنید اگر کلاهک موشک‌های ایران که بر سر ما فرود می‌آمد، هسته‌ای چه کار میکردیم؟ پس وقتی هزینه متفاتوت میشود نوع نگاه شما و جنگیدن با آن رقیب هم متفاوت میشود.

 

وی گفت:۳۰ سال است که داریم می‌شنویم گزینه‌های نظامی روی میز است و زیر دریایی‌های هسته‌ای آمریکا در خلیج فارس است. یک درصد تهدید بقا و حیاتی نسبت به وجود کشور تو را مجبور به حداکثرسازی امنیت می‌کند. ما در منطقه‌ای هستیم که الگوی زقابت ما با آمریکا و اسرائیل تعریف می‌شود که علنی و خصمانه است.

 

رسیدن به سلاح اتمی حدیث آرزومندی است!

کریمی با اشاره به اینکه هیچ کشوری در زمان هشدار بین‌المللی نتوانسته به سلاح اتمی برسد و در زمان غفلت این کار را کردند، توضیح داد: چه اتفاقی افتاده که فاصله اعراب از ما نسبت به فاصله از اسرائیل از اعراب بیشتر شده؟ این از پروژه امنیتی سازی ما شکل می‌گیرد. چون بحث گریز هسته‌ای قدیمی شده، می‌خواهند بگویند ایران در آستانه تغییر فتوای هسته‌ای و تصمیم برای ساخت لاح اتمی است.

 

کریمی افزود: رسیدن به سلاح اتمی در شرایط فعلی حدیث آرزومندی است! آن چیزی که اعراب را از تنازع با اسرائیل منع می‌کند، شراکت بی حد و حساب اعراب با بلوک غرب است.

 

یک فرصت طلایی برای رسیدن به هدف است
بازرگان در پاسخ گفت: اینکه حرکت به سمت سلاح اتمی تهدیدات را زیاد می‌کند، درست است اما الان فرصت طلایی است چون دست رقیبان اصلی ما در اوکراین، غزه و تایوان بند است و توان بازدارندگی غیرهسته‌ای ما هزینه جنگ را برای آنها بالا می‌برد. تا کی می‌خواهیم ژنرال‌های ما ترور شود و به سفارت ما حمله شود؟ این قصه تمام نمی‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بازرگان با بیان اینکه بعد از ۴۰ سال تنش باید به یک ثبات استراتژیک با آمریکا برسیم، گفت: من موافق شدید مذاکره هستم، اما مذاکره برابر. نه در شرایطی که طرف مقابل بگوید یا جنگ یا مذاکره. این یعنی تو بازدارندکی نداری و یکی از ابزار‌های رقیب ترساندن از جنگ است.

وی افزود: سخنگوی فارسی زبان دولت اسرائیل درباره سکوت خود گفت نباید کاری کنیم که باعث تهدید تغییر فتوای هسته‌ای شود. بازدارندگی یعنی تهدید به مجازات و توانایی ضربه دوم به مراتب قوی تری که رقیب را از ضربه اول منصرف کند. بازدارنگی یک مفهوم کاملا نظامی است.

 

دروغ تله جنگ

بازرگان در پاسخ به این گزاره از سوی کریمی که حمایت و حضور مردم در صحنه سیاسی عامل قدرت و بازدارندگی است گفت: اجماع ملی و انتخابات بر قدرت اثر می‌گذارد، اما قابل تکیه نیست. اول انقلاب ۹۸ درصد مردم پای جمهوری ایستادند، اما چرا عراق توانست به ما حمله کند؟ بازدارندگی یعنی دشمن نتواند به تو حمله کند. عراق زمانی که ارتش داشت منحل می‌شد به ما حمله کرد وگرنه کل مردم ایران پشت جمهوری اسلامی بودند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


وی با اشاره به اینکه پس از سالیان طولانی ما به اسرائیل حمله مستقیم کردیم گفت: تله ورود به جنگ یک دروغ است. بازرگان به کنایه گفت: آن دکمه که آمریکا با فشار دادنش تمام تسلیحات ما را از کار می‌اندازد کجاست؟

وی ادامه داد: یک درصد تهدید بمب اتم باعث میشود دولت‌ها به سمت کنترل رقابت بروند و نه صلح، چون صلح نداریم. اتفاقا آن موقع میشود به سمت توسعه رفت، همانطور که هند، پاکستان و چین این مسیر را رفت. بالاخره یک روزی از ترس دائمی جنگ با آمریکا باید خارج شویم.

 

دیگر خبرها

  • تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • ممانعت روسیه از تصویب قطعنامه آمریکایی استقرار سلاح در فضا
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • بازرگان: بمب اتم برای نزدن است/ کریمی: قدرت الزاماً تابعی از سلاح نیست +فیلم
  • دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟