Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل > خاورمیانه - رضا سیمبر کارشناس مسائل منطقه ای در گفت و گو با خبرآنلاین روندهای پیش روی اربیل و بغداد را پس از چند هفته از گذشت همه پرسی استقلال مورد بررسی قرار داده است

محمد اکبری: همه پرسی استقلال اقلیم کردستان آنچنان که در ابتدا نشان می داد برای رهبران اقلیم ساده و مطابق میل پیش نرفت. آنها شاید همه چیز را همه پرسی می دیدند و روندهای بعد از آن را به حساب نمی آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما طبق آنچه پس از روزهای همه پرسی می بینیم، روزهای بحرانی و متشنجی برای اقلیم و منطقه پیش رو بوده است. مناطق مناقشه برانگیز چون کرکوک و باز پس گیری آن توسط دولت مرکزی عراق باعث شد فضای جدیدی برای اربیل- بغداد پیش آید. آیا درگیری و تنش در این مناطق می تواند به تنش و ناآرامی بینجامد؟ چه روندهایی در روزهای آینده برای اقلیم شاهد خواهیم بود

در این باره با رضا سیمبر کارشناس مسائل منطقه ای گفت و گو کرده ایم که از نظر می‌گذرانید:

هر بحرانی در ابتدا دارای بعد غافلگیری است که باعث می شود بازیگران از تصمیم دقیق در موضوع ناتوان بمانند. به نظر می رسد روزهای ابتدایی بحران اقلیم کردستان گذشته است. پس از چند هفته از گذشت همه پرسی چگونه می توان به آن نگاه کرد؟

بحث جدایی اقلیم کردستان عراق از عراق پیامدهای منفی ای که برای خود عراق و مردم عراق دارد بیشترین متغیر تاثیرگذار در این مسئله است و همچنین در سطح منطقه ای عوارض بسیار مختلفی را خواهد داشت. اول اینکه این استقلال خواهی و جدایی طلبی می تواند قابل سرایت و تسری به سایر کشورهای منطقه باشد. از جهت متغیرهایی که عمق بیشتری در قضیه دارند، باید بیشتر موضوع را دارای اهمیت ببینیم. محیط قضیه جایی است که بازیگران خارجی، فرامنطقه ای و بویژه آمریکایی ها و از این طرف هم دولت اسرائیل خواهان واگرایی و تفرقه این منطقه هستند و این پازل برای اینها با جدایی اقلیم کردستان شروع خواهد شد.

حق تعیین سرنوشت و خودگردانی دو امر متفاوت هستند. دو امرخودگردانی با حق تعیین سرنوشت متفاوت اند و حقوق بین الملل حق تعیین سرنوشت را پذیرفته و نه جدایی را. دولت فعلی عراق یک دولت یکپارچه است و اگر قسمتی از آن اعلام جدایی کند برخلاف موازین حقوق بین الملل است. همان بحثی که الان به طور موازی در بحث کاتالونیای اسپانیا هم مطرح است. متغیر سومی که باید در نظر گرفت، تاکید بر این است که به هر حال خود دولت عراق با توجه به این رخدادها باید به دنبال تقویت دولت با حکمروایی خوب باشد و تلاش کند که جمعیت خودش را به شکل خودی و غیرخودی محسوب نکند، بلکه به دنبال تامین حقوق شهروندی و تساوی حقوق ملت ها، قومیت ها و گروه ها را باشد. البته دولت عراق قدم های خوبی را در این زمینه برداشته ولی باید آسیب شناسی بیشتری داشته باشد و این مکانیزم وپروسه را تقویت کند.

پس از موضوع بازپس گیری کرکوک از سوی دولت به نظر می رسد که اقلیم و بارزانی در شوک فرو رفته اند. به نظرتان حرکت بعدی آنها چه خواهد بود؟

اکنون در این کشاکش با توجه به سوال مطرح شده به نظر می رسد که اقای بارزانی منتظر عکس العمل ها هستند تا بعد بتوانند تصمیم گیری کنند. طرح و موضوعی را مطرح کرده اند ولی اینکه چقدر بتوانند این موضوع را جا بیندازند به مسئله زمان احتیاج دارد. ولی قطعا هرگونه تصمیم گیری عجولانه که توسط اقلیم کردستان انجام شود هم پیامدهای سنگینی را برای خود منطقه خواهد داشت و هم برای مردم عراق و هم برای کردهای کردستان. هرگونه تصمیم گیری باید با متانت، تدبیر و تمشیت انجام شود و دولت بغداد هم حق خودش می داند که روی منابع نفتی خودش که درواقع جزو پارامترهای اقتصادی و قدرتی و ملی اش است، مانور دهد و انها را مال خود بداند و تصاحب کند که این اتفاق در این روزها رخ می دهد.

مسیر مذاکره برای بغداد- اربیل می تواند هموار شود؟ کشورهای دیگر می توانند کمکی در این باره دهند؟
بهترین راه، راه مذاکره است و میانجیگری دولت ایران و دیپلماسی در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد که بتوانیم از طریق سازش و میانجی گری کاری کنیم که بحران به پیچیدگی های بیش از این منتهی نشود. در حال حاضر یک علائم قبل از بحران را در تحولات عراق می بینیم که هرچه زودتر باید جلوی آن گرفته شود که به خون و خونریزی و بحران برخورد نظامی منتهی نشود. این به نفع ما، به نفع عراق و به نفع ملت های منطقه و خود کردهای کردستان عراق و منطقه اربیل خواهد بود. راه حل نظامی کارساز نیست و طرفهای مقابل باید این را مدنظر داشته باشند. همانطور که گفتم در محیط منطقه هم عواملی هستند که می خواهند به نفع منافع ملی خودشان از این قضیه سوءاستفاده کرده و عمل کنند. نقش میانجیگرایانه ایران با توجه به سابقه خوبی که جمهوری اسلامی در عراق بعد از صدام داشته می تواند موثر باشد.

به نظرتان باتوجه به اینکه هم آقای ظریف  در تشییع جنازه آقای طالبانی شرکت کرد و هم خبر سفر سردار سلیمانی به عراق و اقلیم را داشتیم، آیا ایران به این رویکرد رسیده که جدا از ترکیه و دیگران نقش آفرینی کند؟

ایران به هر حال می تواند نقش کلیدی در این جریان داشته باشد. کشورهای منطقه نیز باید از دیپلماسی ما و سیاست خارجی ما برای رفع بحران استقبال کنند و اگر ترکها هم در این زمینه مساعی و مشارکت داشته باشند به هرحال اشکالی ندارد و مذاکرات می تواند با حضور ترکها هم به نقطه ثباتی برسد. این تصمیم و توصیه ای است که در زمینه دیپلماسی می توان به کار برد. چون ما با ترکها در این زمینه منافع مشترکی در زمینه امنیتی و دفاعی داریم ولی مسلما اعتقاد دارم که جمهوری اسلامی ایران با پیشینه ای که دارد و نقش بی طرفانه ای که در معادلات منطقه ای داشته و همچنین اینکه برگ برنده در بسیاری از جبهه ها با جمهوری اسلامی است و ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای مطرح است، قطعا میانجیگری ما بسیار موثرتر خواهد بود.

این را از یاد نبریم که به هر حال ما هم مراودات زیادی را هم با دولت بغداد و هم با اربیل داریم و بسیاری از مراودات تجاری و صادراتی و اقتصادی مان با این منطقه است پس یک نیم نگاهی هم باید به منافع اقتصادی داشته باشیم، اما ترکها در این زمینه با چالش های متفاوتی مواجه هستند و نقش میانجیگری آنها به اندازه ما موثر نیست. بخصوص نقش دوگانه ای که ترکها در زمینه سوریه داشتند و بحثهایی که درمورد ترکها و بحرانهای سوریه در قبال داعش وجود داشته بسیاری از مسائل وجود دارد که حل نشده باقی مانده و پرونده شان باز است. اما در مورد جمهوری اسلامی ایران احساس می کنم که این پرونده هم برای کردها و هم برای دولت بغداد شفاف تر است و بنابراین موضع میانجیگرایانه و سازش طلبانه ما بین دو طرف موثرتر خواهد بود.

52312

کلید واژه‌ها : کردستان عراق - عراق -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۰۸۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، چهارمین کنفرانس بین‌المللی آب بغداد روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه با حضور وزرای آب و آبیاری کشورهای عراق، سوریه، مصر، تونس و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی در پایتخت کشور عراق آغاز به کار کرد.

محمد جوان‌بخت معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز که یکی از میهمانان این کنفرانس بود، متن سخنرانی وزیر نیرو در کنفرانس بین‌المللی آب بغداد را در آیین افتتاحیه قرائت کرد.

متن سخنرانی وزیر نیرو به این شرح است:

خداوند را شاکرم که همانند سال گذشته به نمایندگی از کشور جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین‌المللی آب بغداد که با تدبیر مسئولین بلندپایه جمهوری عراق و با هدف به اشتراک‌گذاری دانش، تکنولوژی و علوم روز دنیا برگزار می‌شود، شرکت می‌کنم.

در ابتدا از دولت عراق و وزیر محترم منابع آب عراق و کلیه دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد بین‌المللی تشکر و قدردانی می‌کنم.

در ابتدا وظیفه خود می‌دانم به وقایع منطقه و خصوصاً جنایت انجام شده در حق مردم غزه اشاره کنم. مردم غزه در ۷ ماه گذشته تحت فشار شدیدترین جنایات ممکن از جمله کشتار کودکان، زنان، قطع آب و محاصره از سوی رژیمی بودند که نشان داده به هیچ تعهد اخلاقی و بین‌المللی پایبند نیست.
البته حوادث اخیر مشخص کرد ماهیت این رژیم بدون حمایت آمریکا و کشورهای غربی مفهوم ندارد و تمامی دولت‌های حامی رژیم صهیونیستی حامی جنایت و کشتار هستند. ما با صدای رسا در کنار تمامی آزادی‌خواهان جهان توقف جنایت در غزه و بازگشت این سرزمین را به صاحبان اصلی آن فریاد می‌زنیم.

عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان؛

هیئت بین‌الدول تغییر اقلیم (IPCC) در ششمین گزارش ارزیابی خود اعلام کرده است که میانگین دمای جهانی در دوره ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ نسبت به آغاز انقلاب صنعتی به میزان ۱.۰۹ درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

در این میان کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران که بر روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار دارند، تغییرات به مراتب شدیدتری را تجربه می‌کنند. به گونه‌ای که متوسط سالانه نزولات جوی در کشور ما طی دهه گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است؛ به‌عنوان مثال اثرات این تغییرات در بررسی‌ها نشان می‌دهد که آبدهی رودخانه کرخه در جنوب غرب ایران در دوره ۲۰ ساله گذشته در ۴۵ درصد مواقع در یکی از طبقات بالای خشکسالی قرار داشته است.

بی‌شک مدیریت این شرایط بدون برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های صحیح و عاجل امکان‌پذیر نیست. در این ارتباط می‌توان به برنامه‌های سازگاری با تغییر اقلیم و خشکسالی، تحویل حجمی آب برای مصرف‌کنندگان کشاورزی، اصلاح سیستم‌های آبیاری، بازچرخانی و استفاده مجدد از آب اشاره کرد.

در بخش آب شرب خوشبختانه توانسته‌ایم حتی با یک استاندارد سختگیرانه، ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و ۸۶ درصد جمعیت روستایی خود را تحت پوشش شبکه یا سیستم‌های تأمین آب شرب بهداشتی قرار دهیم.

در حال حاضر با تشکیل شورای جهاد آبرسانی انتظار داریم تا سال ۲۰۳۰ درصد پوشش جمعیت روستایی را نیز همانند شهرها به ۱۰۰ درصد برسانیم.

برنامه‌ها و اقدامات در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب موجبات ارتقای توانمندی در این زمینه را فراهم آورده است. به عنوان مثال در سیلاب‌های اخیر مناطق جنوبی کشور که در مقایسه با مقادیر تاریخی بی‌سابقه بوده، موفق شدیم با کمترین خسارت این رخداد را پشت سر بگذاریم.

در این خصوص طی سه ماه اخیر نیز یک کارگاه آموزشی با موضوع مدیریت جامع سیلاب (IFM) توسط مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری با همکاری یونسکو برگزار شد که تجربیات همه کشورها از جمله عراق، عمان، سوریه و تعدادی دیگر از کشورهای عضو شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در این رویداد ارائه شد.

حضار محترم و اعضای شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری حاضر در جلسه در جریان برگزاری سیزدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری یونسکو در تهران در ۲۳ فوریه ۲۰۲۳؛ مایلم ضمن تشکر از حضور عالیجناب عون ذیاب در اجلاس مذکور، به آگاهی شما برسانم که هشت پروژه مهم در راستای دهه بین‌المللی آب در دستور کار برنامه ۶ ساله این مرکز تا سال ۲۰۲۹ قرار گرفت که می‌تواند در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و حل و فصل مسائل و چالش‌های آبی نیز مؤثر باشد.

فرصت را مغتنم می‌شمارم و در اینجا از وزرای محترم و عضو شورای حکام که در اینجا حضور دارند برای شرکت در چهاردهمین اجلاس شورای حکام مرکز که مقرر است در پاییز ۲۰۲۴ در تهران برگزار شود، دعوت به عمل می‌آورم.

در انتهای صحبتم با توجه به تمرکز کنفرانس بر همکاری دو جانبه و مشارکت کشورها، لازم می‌دانم توجه شما را به پیشینه غنی و تاریخی معاهدات و مکانیزم همکاری‌های آبی بین کشورهای منطقه جلب کنم.

شایان ذکر است که کشور ما هم با کشورهای همسایه خود دارای معاهدات و تفاهمنامه‌های متعددی است که برخی از آنها نزدیک به ۸ دهه قدمت دارد؛ که از آن جمله می‌توان به قراردادها و موافقت‌نامه‌ها با کشور جمهوری عراق در مرزهای غربی اشاره کرد.

مجدداً از دولت جمهوری عراق که زمینه‌ساز برگزاری این رویداد مهم بوده است کمال تشکر را دارم. امیدوارم خداوند متعال همواره باران رحمت الهی را بر مردمان جهان و به‌خصوص منطقه خاورمیانه ارزانی کند.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

کد خبر 6093253 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • حمله کارشناس صهیونیستی به دولت قطر/ قطر دشمن اسرائیل است
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • نکات کلیدی برای خرید و فروش ملک در ستارخان
  • دیپلماسی مهارت یکی از راهبردهای کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • سال گذشته گرم‌ترین سال در جهان ثبت شد