Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر پیشنهادی علوم گفت: اینجانب صرفاً برای حفظ وضع موجود نیامده ام. آمده ام که در این بخش مهم کشور با همکاری مدیرانی متعهد، توانا، اندیشمند و شایسته، تحول ایجاد کنم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا. به نقل از مهر، منصور غلامی صبح امروز در جلسه رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان معلمی کوچک از خانواده بزرگ دانشگاهی وظیفه می دانم از حسن نظر و توجه رئیس جمهور برای معرفی اینجانب برای تصدی وزارت علوم تشکر کنم و از نمایندگان که در بررسی صلاحیت اینجانب را مورد لطف قرار داده اند سپاسگذارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود: اگر امروز با نظر شما توفیق خدمت به نهاد علم را بیابیم در معرض آزمون دشواری قرار می گیریم که تنها عنایت خداوند و حمایت دانشگاهیان و پشتیبانی همه ارکان و قوای کشور و دولت و ملت عبور از آن را آسان کند.

وزیر پشنهادی علوم تاکید کرد: با آگاهی از سنگینی این بار مسئولیت وظیفه خود دانسته ام که اعتبار و تجربه و داشته های خود را در این مقطع حساس تاریخی در خدمت دولت و جامه دانشگاهی قرار دهم. غلامی افزود: خود را متعهد به قانون و اتخاذ به رویکردها و مسائل پیش رو می دانم. وی ادامه داد: من خدمت خود را از پایین‌ترین سطح آغاز کردم، ۱۲ سال مدیریت دانشگاه بزرگ کشور را داشتم و از آنجا نامزد تصدی پست وزارت علوم شدم. وی ادامه داد: از دل دانشگاهی برآمدم که نخستین تجربه ایرانی نظام جدید آموزش عالی را داشت؛ آموزشی که بر مبنای نیازمحوری در نظام اسلامی است.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم افزود: طرح تأسیس دانشگاه‌ مورد توافق کشورهای در حال توسعه جهان اسلام با عنوان «D۸» در همدان شکل گرفته است. رویکرد اصلی من دانشگاه‌محوری بر مبنای عمل است و این تأکید با استقلال دانشگاه‌ها محقق می‌شود.

امنیت لازمه حیات علمی دانشگاه است

غلامی تأکید کرد: من فرزند انقلابم و بر پیشبرد آرمان انقلاب با «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» می‌کوشم و همچنین بر مبنای چارچوب قانون و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب فعالیت می‌کنم و علاوه بر مسئولیت علمی و دانشگاهی، نسبت به نیازها و تحولات جامعه حساس و مسئولیت‌پذیر هستم. دانشگاه محل تضارب آراء و مکان امن رشد توسعه علمی است. احساس امنیت استاد و دانشجو، کارکنان و رعایت حقوق شهروندی، همه در گروی ایجاد یک محیط بانشاط در دانشگاه‌ها است و این لازمه حیات علمی دانشگاه است.

برآمده از جریان اصلاحات هستم

وی افزود: با وجود آنکه من برآمده از جریان اصلاحات هستم، اما معتقدم اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌توانند در یک میز دور هم نشسته و برای سربلندی ایران فعالیت کنند و تلاش کنند گوش شنوای همه حرف‌ها و نقدها باشند و چشم بر حقیقت نبندم. من جلسات زیادی را با فراکسیون‌ها، نمایندگان و استادان داشتم و نگرانی‌ها و نقدهای آنها را از طریق رسانه‌ها و تشکل‌ها دنبال کردم. با آنها احساس همدلی می‌کنم، گرچه در بسیاری موارد خود را مصداق آن نمی‌دانم. اصلاح‌طلب و اصولگرا، دانشجو و استاد، نماینده و مدیر، حق دارند حساس و منتقد باشند. باید قدردان این حساسیت و صراحت آنان بود.

برای حفظ وضع موجود نیامده ام

غلامی تأکید کرد: اینجانب صرفاً برای حفظ وضع موجود نیامده ام. آمده ام که در این بخش مهم کشور با همکاری مدیرانی متعهد، توانا، اندیشمند و شایسته، تحول ایجاد کنم؛ کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقا دهم. توان دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی را در خدمت حلّ مشکلات جامعه به کار گیرم و از ظرفیت موجودآموزش عالی در کمک به دولت برای رفع مسایل و چالشهای ملّی و به ویژه اشتغال و اقتصاد و اجرای طرحهای اقتصاد مقاومتی استفاده کنم. وی افزود: بر ایجاد فضای ضابطه مند و امن سازی محیط دانشگاه برای رونق بخشیدن به فعالیتهای قانونمند فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اعضای هیأت علمی و دانشجویان و اجتناب از برخوردهای انضباطی با رویکرد سیاسی و امنیتی تأکید می کنم. هیچ تشکل دانشجویی، به شرط رعایت قانون، نباید با محدودیت فعالیت در دانشگاهها روبه رو باشد.

وزیر پیشنهادی علوم گفت: اصولگرا و اصلاح طلب، استاد و دانشجو در همه جا حق دارند حساس و منتقد باشند و باید قدردان این حساسیت آنها بود. غلامی اظهار داشت: راه پیش روی ما گفتگو است و گفتگو درمانگر هر سوتفاهمی است و دیدگاه ها را به یکدیگر نزدیک می کند.

آمده ام باری از مسئولیت های آموزش عالی بردارم

وی افزود: آمده ام تا باری را از مسئولیت های آموزش عالی بردارم، دکتر هاشمی سرپرست فعلی وزارت علوم به خوبی طی چند ماه گذشته این وزارتخانه را اداره کرده است و نمایندگان مجلس با رای اعتماد خود زمینه خروج این وزارتخانه از بلاتکلیفی را فراهم می کنند. وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: در این مسئولیت همه دست به دست هم دهیم تا این وزاتخانه بتواند محور توسعه و علم کشور باشد. وی عنوان کرد: باید از ظرفیت آموزش عالی در حل مشکلات جامعه و در راستای کمک به دولت و رفع چالش های ملی بویژه در حوزه اقتصاد و اشتغال بهره گیریم همچنین باید از توان این وزارتخانه برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز استفاده کنیم. 

وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: برنامه مفصلی را تدوین کرده و تقدیم نمایندگان مجلس کرده ام که این ماهیتی عملیاتی و در بنیاد اجرایی سازی استوار است. غلامی ادامه داد: برای تدوین این برنامه علاوه بر اخذ نظرات برخی از روسای دانشگاه های کشور در هفته گذشته با روسای ۱۳ دانشگاه برتر کشور نیز جلسه ای داشته ام و از تجارب و نظرات آنها نیز بهره گرفته ام.وی گفت: تمامی برنامه های اعلامی من مستخرج از مصوبات مجلس بوده و برای اجرای آنها راهکارهای علمی و کارگروه های تخصصی و ساماندهی ایجاد خواهد شد.

وزیر پیشنهادی علوم افزود: ارتقای کیفی آموزش با تاکید بر افزایش مهارت دانش آموختگان، حذف رشته های ناکارآمد و ایجاد رشته های میان رشته ای متناسب با نیاز جامعه، استفاده از توان دانشگاه ها برای کمک به دستگاه های مسئول و رفع بحران های پیش رو مانند اشتغال و اقتصاد، ماموریت گرا کردن دانشگاه ها و پژوهشگاه ها به ویژه مراکز تازه تاسیس و سوق دادن تجربی دانشگاه ها به سمت دانشگاه های جامعه محور، کارآفرین و خلاق از برنامه های من است.

اهتمام ویژه به علوم انسانی دارم

غلامی تاکید کرد: در برنامه اعلامی خود اهتمام ویژه به حوزه علوم انسانی دارم تا بر این اساس این علم به عنوان زیر ساخت تفکر و اندیشه مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: نهادینه کردن کرسی های آزاد اندیشی، انتقال دانش فنی و توسعه شرکت های دانش بنیان متناسب با اقتضائات کشور، منطقه و جهان، توسعه همکاری های بین المللی، استفاده از تخصص ایرانیان مقیم کشور و جذب دانشجویان خارجی از دیگر برنامه های من به شمار می رود. وزیر پیشنهادی علوم گفت: تداوم و تقویت توسعه بنیادهای خیریه برای توسعه علم و فناوری در کشور، توسعه مشارکت بخش غیردولتی با رعایت قانونمندی و استانداردها از دیگر برنامه های من به شمار می رود.

غلامی توسعه تشکل های دانشجویی، فرهنگی، سیاسی و صنفی را یکی دیگر از برنامه ها خود اعلام کرد و گفت: تلاش می کنم که از توان تشکل های دانشجویی، فرهنگی، سیاسی و صنفی در فعالیت دانشگاه ها استفاده کنم. وی خاطرنشان کرد: طی سالهای گذشته دانشجویان دختر کشور رشد قابل توجهی داشتند که این امر فرصت مهمی برای تحول و توسعه کشور بوده، بنابراین باید نقش زنان از اهمیت بالایی برخوردار باشد. وزیر پیشنهادی علوم افزود: برنامه دارم تا فضای ضابطه مند و ایمن را در محیط دانشگاه برای فعالیت های قانونمند اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دانشجویان و اساتید فراهم و از برخوردهای سیاسی پرهیز کنم.

وزیر پیشنهادی علوم گفت: دغدغه ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه آموزش عالی و علم و فناوری دارای جامعیت و شناخت لازم است و به طور حتم راهگشا خواهد بود. غلامی خاطرنشان کرد: حضور چند روزه من در مجلس و گفتگو با نمایندگان این بستر را فراهم کرده است تا در آینده و برنامه ها از نظرات این افراد استفاده کنم. وی گفت: از نمایندگان مخالف نیز تشکر می کنم و بسیاری از نکاتی که اعلام کردند در متن برنامه ها قرار دارد و در آینده نیز نکات مورد نظر آنها در برنامه ها لحاظ خواهد شد.

وزیر پیشنهادی علوم افزود: از نمایندگان موافق نیز تشکر می کنم و اگر توفیق رای اعتماد از مجلس را داشته باشم در تمامی برنامه ها با تشکیل کارگروه های تخصصی و اجرایی از توان و نظرات نمایندگان استفاده خواهم کرد. غلامی تاکید کرد: امیدوارم رای اعتماد پشتوانه ای برای دولت، وضعیت علمی و آموزشی کشور باشد.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۴۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علوم نظری و عملی در حوزه شهرسازی باید به‌روزرسانی شوند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد هادی رستمیان صبح پنج شنبه در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار داشت: در نظریه‌ها و تئوری‌هایی که شهر سازان ارائه می‌کنند شهر مثل یک موجود زنده است، موجود یک نظم و انسجام دارد، رشد کمی و کیفی پیدا می‌کند و به منابع انرژی نیاز دارد.

وی بیان داشت: شهر ما در یک ساختار نظام مند می‌تواند رشد و تعالی پیدا کند و در این راستا به آب و برق و گاز برای ادامه حیات نیاز دارد و دائماً در تعالی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بوشهر بازآفرینی با نگاه به هویت گذشته بدون حذف هویت گذشته و ایجاد هویت و تمدن جدید را بسیار مهم و حساس عنوان کرد و گفت: توجه به بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهر و سکونتگاه‌های غیر رسمی و یا الحاقاتی به شهر، یک نگرش بسیار هوشمندانه را می‌طلبد.

رستمیان با تاکید بر اینکه علوم نظری و عملی در حوزه شهرسازی باید بروز رسانی شوند ابراز داشت: شوراها در شهرداری‌ها در کار خود استمرار داشته و مساله محور حرکت کنند و شرایط اقلیمی و بومی هر منطقه تطابق پذیری داشته باشند.

وی بیان داشت: نقش مردم نباید نادیده گرفته شود و از آن غافل شد، به ویژه ساکنان آن بافت چون با گوشت و پوست خود فضا را احساس کردند می‌توانند به عنوان تسهیل گر به مسئولان در این امر کمک کنند.

کد خبر 6088362

دیگر خبرها

  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • «هفت» نیامده رفت!
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود
  • مواظب این موجود خطرناک باشید
  • فعالیت ۱۰ هزار نفر در طرح‌های صنعتی ایلام
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به یاسوج سفر می کند
  • علوم نظری و عملی در حوزه شهرسازی باید به‌روزرسانی شوند