Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر ارتباطات با اشاره به مذاکراتش با طرف عراقی برای کاهش تعرفه مکالمات زائران اربعین گفت: ما منتظر اقدام طرف عراقی برای کاهش تعرفه و خدمات اینترنتی هستیم .

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در نشست خبری امروز خود در نمایشگاه مطبوعات با بیان اینکه صداوسیما نسبت به پیام رسان‌ها و اپلیکیشن‌های بومی رفتار عادلانه ای ندارد گفت: صداوسیما در برخی موارد حتی به تبلیغ اپلیکیشن‌ها و پیام رسان‌های خارجی می‌پردازد اما نام بردن از شرکت‌های داخلی این حوزه را تبلیغ می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آذری‌جهرمی با اشاره به طرح رجیستری تلفن‌همراه نیز توضیح داد: برنامه‌ریزی این طرح آغاز شده و در دوره مقدماتی پایش است. در این طرح تمام گوشی‌های فعال در کشور در سامانه ثبت‌نام می‌شوند، طبق آماری که چهارشنبه هفته گذشته به من داده شد، ۶۰‌درصد گوشی‌های شبکه در سامانه ثبت شده‌اند و ثبت‌نام‌ها تا پایان این هفته تمام می‌شود و وارد فاز عملیاتی خواهیم شد.

وزیر ارتباطات در ادامه این نشست در مورد نتیجه مذاکرات با کشور عراق برای ظرفیت دادن به آنتن‌دهی و اینترنت برای اربعین گفت: 3 حوزه ارتباطات در این خصوص نقش ایفا می‌کنند، یکی از این حوزه‌ها در درون حاکمیت ما است که به خاطر حجم زیادی از زائران که در این راه تردد می‌کنند، نقاط کور پیدا شده و خطوطی را با خط وای‌فای کشیده‌ایم، بخش دوم؛ ارتباطات میان ما و عراق است که باید ظرفیت‌سازی شود. امسال دو برابر سال گذشته این ظرفیت‌سازی صورت گرفته و در نهایت؛ بخش سوم به عنوان مهمترین بخش به حاکمیت عراق مربوط می‌شود چرا که وزارت ارتباطات این کشور باید تمام اقدامات را عملی کند، ما با وزارت ارتباطات عراق صحبت کرده‌ایم و به تفاهم‌هایی هم رسیده‌ایم، اما در نهایت میزان هزینه‌هایی که ما می‌توانیم در این خصوص داشته باشیم وابسته به اپراتورهای عراقی خواهد بود.

وی اضافه کرد: در این خصوص اپراتورهای خصوصی و شرکت ای‌تی‌سی عراق دخیل هستند. به هر حال رسیدن به این برنامه‌ها نیازمند هماهنگی است. سال گذشته هم تفاهم کردیم و نرخ‌ها را در ایران پایین آوردیم و امسال هم به جدیت در حال پیگیری این موضوع هستیم. سال گذشته اپراتورهای ایرانی هزینه‌هایی را به شرکت عراق دادند مانند وای‌فای‌هایی که در طول مسیر عراق گذاشته‌ایم، اما امسال اپراتورهای کشور عراق مانع نصب وای‌فای در طول مسیر نجف تا کربلا شدند.

جهرمی ادامه داد: ظرفیت‌ها در کربلا و نجف خوب است و مشکلی نیست، اما در مسیر نسبت به سال گذشته از سوی عراق تمهیدات ویژه‌ای نشده است و ما همچنان منتظر اقدام عراقی‌ها هم برای کاهش تعرفه و هم نصب وای‌فای‌ها هستیم.

آذری جهرمی تصریح کرد: به زائران توصیه می‌کنیم که از سیم‌کارت‌های عراقی که به زبان فارسی تبدیل شده، استفاده کنند مگر نیاز مهم به سیم‌کارت خودشان داشته باشند. چرا که هزینه برقراری ارتباط از طریق سیم‌کارت‌های عراقی به مراتب کمتر است. ما نیز به محض دریافت سینگال تعرفه‌ها را کاهش می‌دهیم.

وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در‌خصوص استفاده از پیشنهادات مردم و مشارکت جمعی آنها در فضای مجازی توضیح داد: ما مساله‌ای با عنوان خرد‌جمعی داریم که از بعد مفاهیمی مثل اتاق‌های فکر قابل استفاده است. استفاده از نظرات مردم به حضور و فعالیت ما در شبکه‌های اجتماعی برمی‌گردد که ارتباطات ما با مردم را امکان‌پذیر می‌کند. در این ارتباط ما انعکاسات رفتارهای خود را از طریق مردم دریافت می‌کنیم و از مفیدترین‌های آن استفاده می‌کنیم. به هر‌حال فضای مجازی را برای خودمان حفظ خواهیم کرد.

وی درخصوص سیاست وزرات ارتباطات در ادغام شدن شرکت‌های اینترنتی، گفت: وقتی بحث سامان‌دهی این شبکه‌ها بود گزارشات این بود که ظرفیت و توان پوشش برای این شبکه‌ها نهایتا ۶ شبکه است، اما این موضوع را در آن زمان به دلیل بالارفتن هزینه‌ها و ایجاد حباب اعلام نکردیم، اما در این مدت شاهد رشد چشمگیر این شرکت‌ها نبوده‌ایم و آمارشان مناسب نیست. این بازار نیاز به توسعه و سرمایه‌گذاری دارد که باید تامین شود، اما این سرمایه در 19 شرکت تقسیم شده و باعث ضعف و ضرر مالی شده است ، شرایط موجود در بازار نشان می دهد که باید ادغام شوند تا توان سرمایه‌گذاری بالا رود.

وی افزود: نقشی که بازار ثابت در ای‌سی‌تی دارد نقش ثابتی است، اما امروز ای‌تی‌سی ظرفیت بالاتری در بازار موبایل نسبت به بازار ثابت دارد که جای رشد 10 برابری هم دارد، ما این آمار را با شرکت‌ها مطرح کردیم و مشکل اصلی را بحث سرمایه‌گذاری دیدیم که جمع‌بندی این بود که شرکت‌ها با مکانیزم‌هایی که دارند به سمت ادغام بروند تا اپراتورها ظرفیت بالاتری داشته باشند که بتوانند همپای با مخاطرات حرکت کنند. تاکنون دو شرکت با هم به توافق رسیدند تا ادغام شوند و ما هم باید تلاش کنیم که انحصار به وجود نیاید و شرایط در نهایت به نفع مصرف‌کننده باشد و البته امتیاز ویژه‌ای هم از سوی شبکه‌‌ای اعلام نشده است.

جهرمی در مورد شکایت از کیفیت آنتن‌دهی در برخی از استان‌ها و ارتقای آن از سوی وزارت ارتباطات گفت: انتقاد در این زمینه وارد است ، در برخی شهرستان‌ها توسعه به دلیل تغییرات دچار اختلال شده است.

وزیر ارتباطات تصریح کرد:پیش از این با مکانیزمی که داشتیم شکایت‌هایی را که از طریق ۱۹۵ مطرح می شد به علاوه گزارشات سازمان بررسی ارتباطات، بررسی کرده و چاره‌اندیشی می‌کردیم، اما اعتبار این بررسی‌ها 3 تا 6 ماهه است که با تغییرات امروزه هفته‌ای شده؛ برنامه جدی ما استفاده ظرفیت مردم برای نظارت بر اپراتورها است.

وی افزود: یک سامانه‌ای را در این خصوص طراحی می‌کنیم که مصرف‌کننده از طریق پیامک و اپلیکیشن مشکلات خود را به صورت آنلاین اعلام کنند و بعد پاپلیک کنیم و که بدانیم چه حوزه‌هایی مشکل دارد و این باعث می‌شود اپراتورها از ضعف‌های خود باخبر شوند. این طرحی است که مهمترین ماموریت فلاح محسوب می‌شود.

شهر هوشمند

آذری‌جهرمی در‌خصوص راه‌اندازی رسانه‌های دولتی و همکاری آنها با پیام‌رسان‌های داخلی تاکید کرد: شهر هوشمند به عنوان یکی از برنامه‌هایی است که متولی آن وزرات راه و شهرسازی و شهرداری است و مسئول تهیه زیرساخت‌های لازم اعم از سنسورهای LOT و فیبر نوری و تکنولوژی بیگ‌دیتا به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار داده شده است.

وی ادامه داد: سند استراتژی شهر هوشمند از طرف وزارت ارتباطات حاضر شده و در حوزه‌های AI و بیگ‌دیتا متولوژی‌های لازم فعال شده است که با این زیرساخت‌ها آمادگی لازم را داریم که با شهرداری و وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم را انجام دهیم.

اهمیت کارآفرینی و کسب‌و‌کار جدید

وزیر ارتباطات در این خصوص نیز اظهار کرد: ابتدا باید نوع دیدگاهمان را نسبت به کارآفرینی جوانان تغییر دهیم، زیرا زیرساخت‌های فیزیکی شبکه ملی اطلاعات تکمیل شده و ما باید نسبت به خدمات‌دهی و اشتغال‌زایی و همچنین فرهنگ‌سازی آن تمرکز کنیم.

وی افزود: فعالان در حوزه کسب‌و‌کار نو همانند سربازان پیشگامان دولت بوده و حمایت از آنها حمایت از کسب‌و‌کار و اشتغال‌زایی است.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۱۷۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل

مدیریت تبلیغات پنهان اقلام لوکس و همچنین بازگشت به مدل خدمات پس از فروش رسمی می‌تواند در یک بازه مشخص زمانی منجر به کاهش ارزبری سنگین حوزه تلفن همراه شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در حال حاضر شاهد هستیم که تلفن همراه به دومین کالای ارزبر کشور تبدیل شده است. بخش عمده ارز وارداتی تلفن‌های همراه نیز با نرخ دولتی وارد کشور می‌شود چرا که دولت تلفن همراه را به عنوان یک کالای ضروری برای مصارف مردم در نظر گرفته است.

واردات 3.2 میلیارد دلاری گوشی تلفن همراه در سال گذشته

باید توجه داشت که در شرایط محدودیت‌های ارزی که وجود دارد، میزان ارزی که به واردات تلفن همراه تخصیص پیدا می‌کند از برخی ردیف‌های مختلف کالاهای اساسی بالاتر است. در اینکه واردات تلفن همراه یک امر ضروری است شکی نیست اما رقم کنونی واردات بسیار بالا است و همین موضوع سیاست‌گذار را ناچار می‌کند تا برای کنترل مصارف ارزی دست به اقدام بزند.

در این زمینه دو راهکار پیش روی دولت قرار دارد. اول جایگزینی واردات با تولید داخلی که در حال حاضر دور از ذهن به نظر می‌رسد. اما راهکار دوم که می‌تواند جنبه عملیاتی داشته باشد، جلوگیری از تقاضاهای مصرفی غیرواقعی است. موضوع جلوگیری از تقاضاهای غیرواقعی را می‌توان در دو بخش بررسی کرد. بخش اول که مهم‌ترین مسیری است که باید پیگیری شود، فراهم شدن خدمات پس از فروش رسمی است.

بخش دوم کنترل تقاضای مصرفی غیرواقعی برای تلفن همراه نیز کنترل و کاهش تبلیغات پنهان تلفن‌های همراه لوکس است.

کاهش ارزبری 15 درصدی واردات تلفن همراه با عملیاتی شدن خدمات پس از فروش رسمی

مهم‌ترین توصیه‌ای که می‌توان برای کاهش ارزبری تلقن‌های همراه داشت، تحقق خدمات پس از فروش رسمی است. نمونه این مسئله را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در گذشته شاهد بوده‌ایم. خدمات پس از فروش رسمی سبب کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده خواهد شد. در حقیقت خدمات پس از فروش بخشی از هزینه تمام شده تلفن همراه است و اگر چنین خدماتی در ایران وجود داشته باشد، مصرف‌کننده دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافی برای گارانتی و ... نخواهد داشت.

ضمن این که با وجود دفاتر خدمات رسمی می‌توان شاهد واردات تلفن‌های همراه با کیفیت بود چرا که شرکت اصلی دیگر مسئول مشکلات کالاهای وارد شده خواهد بود. به این ترتیب اگر تاجر یا واردکننده‌ای کالای بی‌کیفیت وارد کشور کند، به سرعت مشخص خواهد شد.

نکته دیگری که وجود دارد این است که با ارائه خدمات پس از فروش با کیفیت می‌توان انتظار داشت که عمر تلفن‌های همراهی که در اختیار کاربران قرار دارد افزایش پیدا کند. در حال حاضر عمر متوسط تلفن‌های همراه در ایران 2 سال است. 

واردات کالای با کیفیت در کنار ارائه خدمات پس از فروش رسمی و ارزان قیمت می‌تواند عمر مفید تلفن‌های همراه را به عنوان یک کالای مصرفی افزایش دهد. تخمینی وجود دارد که اگر این اقدامات بتواند تقاضای واردات تلفن‌های همراه را تا 15% کاهش دهد، میزان واردات که هم اکنون به بیش از 3 میلیارد دلار می‌رسد، به 2.5 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. به نظر می‌رسد که با تحقق این پیش‌فرش، عمر متوسط تلفن‌های همراه در ایران به 3 تا 5 سال برسد. این مسئله اثر مهمی در کاهش تقاضا خواهد داشت.

تبلیغات پنهان کالای لاکچری را مدیریت کنید

با جلوگیری از تبلیغات پنهان کالای لوکس وارداتی، تقاضای مصرفی و تعویض کاهش پیدا خواهد کرد. در حقیقت تبلیغات یک برند را به شکل غیر مستقیم زیاد می‌بینیم و می‌شنویم. معمولا هم افرادی که در فیلم‌ها و سریال‌ها نقش لاکچری دارند از همین تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند.

در نتیجه کنترل تبلیغات پنهان کمک خواهد کرد تا اولا تقاضای این دسته از کالاهای لوکس کاهش پیدا کند و دوما احساس نیاز کاربران به تعویض تلفن همراه خود پیش از پایان عمر آن را کم می‌کند. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت تا تقاضای واردات کالاهایی که حدود هزار دلار قیمت دارند و به همین دلیل ارزبری بالایی نیز دارند کاهش پیدا کند.

در صورت تحقق این هدف، شاهد اثرگذاری بالایی در کاهش واردات تلفن‌های همراه گران قیمت خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی
  • از برنامه برای رفع نقاط پرتصادف تا تمهیدات تسهیل تردد زائران اربعین حسینی
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی
  • تفاوت های آیفون 13 و 13 پرو در چیست ؟
  • لزوم بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها برای اعزام زائران اربعین از مرکزی
  • دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل