Web Analytics Made Easy - Statcounter

رحیم‌پور ازغدی استاد دانشگاه در نشست بازخوانی اسناد لانه جاسوسی دانشگاه شریف، درباره چرایی تسخیر سفارت آمریکا در ماه‌های ابتدایی انقلاب اسلامی ایران بحث و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رحیم‌پور ازغدی در نشست بازخوانی اسناد لانه جاسوسی و اینکه سفارت آمریکا چرا باید تسخیر می‌شد، گفت: در اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی آمده است که آمریکا می‌گفت اگر ما کل مستعمرات و کشورهای وابسته‌مان را از دست می‌دادیم بهتر بود تا اینکه ایران را از دست بدهیم، ایران به خاطر موقعیت استراتژیک، نفت و همسایگانش به عنوان کشوری استراتژیک برای آمریکا مطرح بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: حتی این سوال از آمریکا شد که بین ایران و اسرائیل کدامیک را انتخاب می‌کند، مقامات ارشد آمریکایی پاسخ دادند ایران را چرا که با ایران می‌توان اسرائیل را به دست آورد ولی اگر ایران از دست برود اسرائیل نیز به خطر می‌افتد.

این استاد دانشگاه افزود: قبل از انقلاب 70 تا 100 هزار مستشار و جاسوس آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی در ایران بودند و تمام مدیران کشور باید به آنها گزارش می‌دادند. آنها هیچ وقت باور نمی‌کردند که در ایران انقلاب شود و آن همه مردم از این انقلاب حمایت کنند، در بسیاری از انقلاب‌های دنیا جمعیت کشورها خیلی بیشتر از ایران بود ولی در هیچ کدام از آنها میلیون‌ها نفر به خیابان‌ها نرفتند و مانند ایرانی‌ها حضور مردمی نداشتند.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه به خشونت تعدادی از انقلاب‌های کشورهای بزرگ اشاره کرد و گفت:‌ مثلا در انقلاب فرانسه 8 هزار نفر را سر بریدند، در انقلاب کمونیستی روسیه چند میلیون نفر را کشتند، ایران در این راستا اصلا قابل مقایسه با این انقلاب‌ها نیست.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس اسناد لانه جاسوسی پروژه‌ای در واشنگتن با هدف تربیت جاسوس‌های بعدی در رده‌های مسئولان، روحانیون، روزنامه‌نگاران و ... طراحی شد تا انقلاب ایران را از پای درآورند، آمریکایی‌ها می‌گفتند انقلاب ایران ما را متعجب کرده است، امروز ایران و فردا در فلسطین انقلاب می‌شود. از همان زمان خطوط فکری ایران در لانه جاسوسی تفسیر شد یک خط انحرافی نزدیک به امام خمینی و خط دیگر خط میانه به رهبری مهندس بازرگان بود، متاسفانه تعدادی از وزرای دولت موقت جاسوس سیا بودند که از جمله آنها می‌توان به امیر انتظام سخنگوی دولت اشاره کرد. پس از آنها بنی‌صدر هم ارتباطاتی با آمریکا داشت، جاسوسان تا نزدیکی بیت امام پیش رفتند و وقتی امام متوجه این موضوع شد تعدادی از روحانیون از جمله شریعتمداری، سید صادق روحانی و قمی در مشهد را حصر خانگی کرد. امام فرموده بود که این‌ها حق افاضه سیاسی ندارند ولی با آنها برخورد نشود و فقط حصر خانگی باشند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در دانشگاه‌ها هم چندین استاد مرتبط با ساواک و سیا بودند برخی از کارمندان دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی نیز جاسوس بودند.

او در ادامه گفت: ما از همان زمان از سوی آمریکا تحریم شدیم و صحبت‌هایی که این اواخر می‌شود و می‌گویند که تحریم‌ها هسته‌ای است این گونه نیست این تحریم‌ها از همان ابتدای انقلاب وضع شد، اکنون که می‌بینند انقلاب ما گسترده شده است به همین دلیل با ما مقابله می‌کنند، برخی دو سال پیش جشن گرفتند و شیرینی پخش کردند ولی اکنون می‌بینیم که آن خوشحالی‌ها ثمری نداشت دولتی که از 37 سال پیش با ایران به مقابله پرداخته و حتی در مجلس خبرگان اول جاسوس داشت اکنون دست از آن مقابله برنداشته است. آنها از ابتدا می‌خواسند ایران را به 7 کشور تقسیم کنند همچنان هم این نقشه را جلو می‌برند.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: سند 26 جولای 1979 نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها گزارشی را درباره تظاهرات مردم تهیه کرده‌اند آنها در این اسناد گفته‌اند که امیدمان به تندروها نیست بلکه به میانه‌روها دل بسته‌ایم همچنین آمریکایی‌ها از اینکه جلوی واردات محصولات‌شان به ایران گرفته شده بود بسیار شاکی بودند آن چنان که در مذاکرات اخیر هسته‌ای برای ایران شرط گذاشتند به این شرط با ایران مذاکره می‌کنیم که ایران با کارخانجات تعطیل ما قرارداد ببندند تا از ورشکستگی نجات پیدا کنند و سرپا شوند، مشکل امروز مسئولان ما این است که قبول نمی‌کنند که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند ما پیشرفت کنیم.

او ادامه داد: یکی از چیزهایی که در اسناد لانه جاسوسی به دست ما رسیده است این است که باید از شکاف قومی، مذهبی و دعوای ایران و اسلام سواستفاده شود. آمریکا از همان زمان می‌خواست با تعطیل شدن تولید و کارخانجات و کاهش صادرات نفت کار انقلاب را به اتمام برساند، در این اسناد اشاره شده که باید کاری کنیم که بیکاری و افزایش قیمت‌ها که از زمان شاه شروع شده است ادامه یابد همچنین نظارت بر دانشگاه‌ها یکی دیگر از اهداف آمریکایی‌ها بود آنها به این اعتقاد دارند که تحصیل کردگان ایرانی یا باید نوکران آنها شوند یا در اختیار کمپانی‌های آنها باشند.

رحیم‌پور ازغدی گفت: آمریکایی‌ها می‌خواستند به سمت جنگ داخلی پیش بروند و آذربایجان، کردستان، خوزستان، بلوچستان را از ایران جدا کنند. آنها حتی یک و نیم سال قبل از جنگ ایران و عراق درباره جنگ ایران و عراق در اسناد خود مطالبی دارند.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواستند از طریق گروه میانه که موافق رابطه با آمریکا بودند راه نفوذ به ایران را پیدا کنند آنها نقشه کشیده بودند که به بازرگانان بعد از انقلاب کمک شود تا دوباره به ایران برگردند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ما در جریان انقلاب اسلامی چند صد خیانتکار و جنایتکار را با دادگاهی اعدام کردیم این میزان برخورد با جنایتکاران با هیچ انقلابی قابل مقایسه نیست، امام ساواک را رها کرد و آنها را بخشید ولی گفت که باید مسئولان ارشد و جنایتکاران بزرگ محاکمه شوند، آمریکایی‌ها این برخورد را مورد انتقاد قرار داده بودند و می‌گفتند که شما خلاف حقوق بشر عمل می‌کنید در صورتی که بسیاری از این عناصری که اعدام شدند خودشان اعتراف کرده بودند که جاسوس هستند، هویدا که یک بهایی هم‌جنس‌ باز بود جزء جاسوسان رده بالا به شمار می‌رفت که بعدا اعدام شد.

او ادامه داد: آمریکایی‌ها طرح جامعی برای فلج کردن اقتصاد ما داشتند و می‌گفتند که ذخیره ارزی ایران از 10 میلیارد دلار نباید بیشتر شود.

او همچنین دلیل تحریم‌های جدید را ساخت بمب اتمی در خفا، تسلط بر روی شش کشور منطقه و ساخت موشک‌هایی که توان دفاع از ما را دارند، دانست و گفت:‌ آمریکایی‌ها همواره برجام را نقض می‌کنند متاسفانه مسئولان ما می‌گویند برجام نقض نشده است

رحیم‌پور ازغدی همچنین پیشینه تاریخی تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اوایل انقلاب دانست و گفت: آمریکایی‌ها در اسناد لانه جاسوسی آورده بودند که سپاه محافظ داخلی انقلاب اسلامی ایران است و چیزی به غیر از هدفش برایش مهم نیست و فقط هم به امام خمینی گوش می‌دهند، آمریکایی‌ها در آن زمان پیش‌بینی کرده بودند که سپاه 30 هزار نیرو دارد و به بدنه مردمی وصل است البته آنها تاکید داشتند که نمی‌توان تعداد نیروهای سپاه را پیش‌بینی کرد چرا که امکان دارد به یک باره چند برابر شوند، همچنین در اسناد آمریکایی‌ها آمده که سپاه زیر نظر هیچ نهادی نیست و فقط پای صحبت‌های امام خمینی می‌نشیند و بر اساس آن تصمیم‌گیری می‌کند، در میان نیروهای سپاه از 16 سال تا 60 ساله حضور دارند.

او همچنین با اشاره به جنگ ایران و عراق گفت: در 8 سال جنگ تحمیلی فقط سوریه به عنوان یک کشور عربی به ما کمک کرد و هیچ گاه به فلسطین خیانت نکرد و با اسرائیل صلح نکرد، نیروهای ما از طریق سوریه به لبنان می‌رفتند و در آنجا آموزش می‌دیدند.

این استاد دانشگاه همچنین در بخش دیگری از سخنانش به محدودیت‌های آمریکا برای صدور ویزای ایرانیان مهاجر به آمریکا اشاره کرد و گفت: از همان ابتدای انقلاب برنامه‌ریزی کرده بودند که ویزا به کسانی بدهند که برای‌شان اطلاعات دست اول از حکومت ایران ببرد. همچنین تاکید داشتند که روزی بیشتر از 5 ویزا مورد بررسی قرار نگیرد تا سپاه پاسداران در این باره شک نکند و بخواهد بررسی کند.

رحیم‌پور ازغدی همچنین به عنوان آقازاده که این روزها در کشور مرسوم شده است اشاره کرد و گفت:‌ ما سه مدل آقازاده داریم آقازاده‌های دزد و رانت‌خوار، آقازاده‌های عقده‌ای و آقازاده‌هایی که از امکانات سواستفاده نمی‌کنند و به بهترین شکل عمل می‌کنند.

او همچنین در پایان درباره هدف دیگر آمریکا در نزدیکی به ایران بر اساس اسناد لانه جاسوسی گفت: هدف اول آمریکا این بود که دولتی در ایران قدرت بیابد که میانه است وافراطیون به همراه امام خمینی به حاشیه بروند آمریکایی‌ها معتقد بودند که یک کار موفق در ایران کافی است تا مردم فکر کنند آمریکا خوب است، آمریکایی‌ها پیش‌بینی کرده بودند که تا پایان سال 59 به دلیل رشد قیمت‌ها و اعتراضات مردمی در این زمینه انقلاب ایران شکست می‌خورد خوشبختانه با وجود همه این طرح‌ریزی‌ها هیچ‌گاه نتوانستند به هدف خود برسند.

رحیم‌پور ازغدی در پاسخ به دانشجویی درباره آتش زدن پرچم آمریکا و اینکه باید حساب کار دولت آمریکا را از ملت آمریکا جدا کرد، گفت:‌ الان در خود آمریکا هم پرچم آمریکا را آتش می‌زنند، امروز همه می‌گویند که پرچم آمریکا سنبل ملت آمریکا نیست بلکه نماد حاکمیت آمریکا است؛ از این‌رو آتش‌ زدن پرچم آمریکا مقابله با ملت آمریکا نیست.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۰۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه سازمان بسیج اساتید خراسان رضوی در حمایت از غزه

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، در این بیانیه آمده است: به دنبال جنایت‌های فجیع رژیم اشغالگر قدس و صهیونیزم جهانی در نسل کشی مردم مظلوم و مقتدر غزه، موجی از محکومیت این عمل شنیع، سراسر جهان به ویژه دانشگاه‌های آمریکا و اروپا را فرا گرفته و اساتید و دانشجویان حقیقت طلب و آزادیخواه در اکثر دانشگاه‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا و ایتالیا به پا خواسته و خواستار پایان دادن به این جنایات در حق مردم بیگناه فلسطین و غزه شده و از دولت‌های خود خواسته اند که از حمایت رژیم کودک کش اسرائیل دست بردارند.   اساتید بسیجی خراسان رضوی آورده اند: در حوادث اخیر در غزه و فلسطین، ارزش‌های دروغین غرب مانند دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر، احترام به زن، حرمت اماکن آموزشی و بهداشتی و بیمارستان‌ها و استاندارد‌های دوگانه آنان زیر سوال رفت و معلوم شد که اینها شعاری بیش نبوده است و آزادیخواهان جهان به ویژه اساتید و دانشجویان آمریکا و اروپا و سایر کشور‌ها متوجه شدند که ابرقدرت‌ها از این مفاهیم استفاده ابزاری میک رده اند و دولتمردان آنها در عمل اعتقادی به این ارزش‌ها نداشتند.   در این بیانیه آمده است: لیبرال دموکراسی و صهیونیزم جهانی همچون سوسیال دموکراسی در مسیر افول و نابودی قرار گرفته و علایم این افول و نابودی در جای جای آمریکا و اروپا و منطقه کاملاً مشهود است.   اساتید بسیجی خراسان رضوی در این بیانیه تصریح کرده اند: ما اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های مشهد ضمن حمایت کامل از قیام و فریاد‌های ضد ظلم اساتید و دانشجویان دانشگا‌های آمریکا و اروپا، از آنان می‌خواهیم تا با بازخوانی پیام‌های امام خامنه‌ای به عموم جوانان اروپا و آمریکای شمالی که در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ خطاب به آنان صادر کرده، بیش از پیش با اسلام و قرآن و آموزه‌های انسانی و اخلاقی پیامبر اسلام آشنا شده و تا نابودی غده سرطانی اسرائیل و کفر و استکبار جهان از پا نشینند.

دیگر خبرها

  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • حضور و اراده مردم در سرنوشت کشور بزرگترین پدیده انقلاب اسلامی
  • همکاری‌ های ایران و کوبا در حوزه حمل‌ ونقل توسعه می‌یابد
  • عملیات وعده صادق ابهت آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها را شکست
  • ریشه حمایت دانشجویان آمریکایی از غزه
  • بیانیه سازمان بسیج اساتید خراسان رضوی در حمایت از غزه
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد
  • خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می‌یابد
  • وزیر صمت: خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می یابد