Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@01:47:32 GMT

آمریکا نمی تواند نفوذ ایران در عراق را کم رنگ کند

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۲۰۲۳۹

آمریکا نمی تواند نفوذ ایران در عراق را کم رنگ کند

تهران-ایرنا-اندیشکده نشنال اینترست در گزارشی با اشاره به جنگ فاجعه بار هشت ساله ایران و عراق، آن را تجربه ای برای دو همسایه تاریخی می داند و تاکید می کند بهانه های واشنگتن برای جلوگیری از نفوذ ایران نمی تواند نقش مهم ایران در نابودی داعش در عراق را کمرنگ جلوه دهد.

به گزارش ایرنا، در این یادداشت که به قلم 'پل پیلار' کارمند پیشین سیا و از اعضای 'اندیشکده بروکینگز' و مرکز مطالعات دانشگاه 'جرج تاون' نگاشته شده، آمده است: در عراق و سوریه، نابودی قریب الوقوع داعش، این سوال را مطرح می کند که آیا هدف ایالات متحده برای حضور نظامی در عراق واقعا به دلیل مقابله با داعش است یا دلایل دیگری هم برای حضور نیروهای آمریکایی در این کشور برای مدت نامشخص، وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نویسنده در ادامه تاکید می کند: تاکنون تنها دلیل بیان شده از سوی کسانی که معتقد به حضور نظامی نیروهای آمریکایی در عراق بوده اند، جلوگیری از نفوذ ایران بیان شده است. این منطق، توسط دولت ترامپ و اطرافیان با فرض به زیر سلطه گرفتن خاورمیانه توسط ایران بسیار جدی گرفته شده است. این فرضیه های برد- باخت بدون پشتوانه دولت جدید آمریکا، سیاست های در پیش گرفته در قبال ایران را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است. اما باید به کسانی که به این گمان و فرضیه ها دامن می زنند دو واقعیت مهم را یادآور شوم:
- نخست این که بزرگترین عامل شدت یافتن نفوذ ایران در عراق، خود ایالات متحده پس از حمله و اشغال عراق در مارس 2003 است. تاثیر این جنگ بر عراق و هزینه هایی که این حمله بر ایالات متحده تحمیل کرد، همه نفوذ ایران را پس از سرنگونی صدام حسین بسیار بیشتر کرده است. حال اگر نفوذ ایران مهمترین نگرانی دولت ترامپ در مورد خاورمیانه باشد، به طور قطع حضور نظامی آمریکا در عراق برای مقابله با این نفوذ راه حل هوشمندانه ای نخواهد بود.
-دومین واقعیت کلیدی این است که به دلایل نزدیکی جغرافیایی و تاریخ پرفراز و نشیب عراق و ایران، نزدیکی این دو کشور نقش فراوانی در افزایش امنیت دو کشور خواهد داشت. هرچند در این میان نمی توان نقش دیگر کشورهای خارجی در مورد خلاء قدرت ایجاد شده در منطقه خلیج فارس و ایجاد رقابت برای رسیدن به اهداف شان را نادیده گرفت.
جنگ بسیار پر هزینه ایران و عراق که توسط عراق آغاز شد و بین سال های 1980 تا 1988 ادامه داشت، بخش مهمی از تاریخ خونین دو کشور را تشکیل می دهد. آمار دقیقی در مورد تلفات جنگ ایران و عراق در دست ما نیست، اما تعداد مرگ و میر، بیش از صدها هزار نفر برای هر کشور بیان شده است. با توجه به این برآورد احتمالی، در طول نیم قرن گذشته، این جنگ یکی از مرگبار ترین درگیری ها در خاورمیانه بوده است.
با توجه به این درگیری های گذشته، رهبران عراق و ایران روابط خود با یکدیگر را در حد صلح آمیز حفظ کرده اند. اگر چه دو همسایه هنوز هم منافع متفاوتی دارند، اما در بیشتر بخش های امنیتی مناقشات بین دوکشور را حل و فصل کرده اند.
این کمک می کند که دو کشور همراه با منافع متفاوت خود، برخی از منافع موازی مهم را هم داشته باشند. یکی از مهمترین آنها در حال حاضر، نابودی داعش و ممانعت از جدایی طلبی کردها است. این منافع همچنین با اهداف ایالات متحده در مورد مبارزه با داعش و حفظ تمامیت ارضی عراق هماهنگ است، هرچند این امر اغلب به نظر می رسد در ایالات متحده در راستای مخالفت با ایران و مقابله با آن نادیده انگاشته شود.
بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده، به دلایل متعددی از صلح و ثبات در خاورمیانه حمایت می کنند؛ از جمله اینکه چگونه نبود صلح و ثبات، نوعی افراط گرایی را ترویج می دهد که خود می تواند پیامدهای فرامنطقه ای فراوانی داشته باشد. این بدان معناست که داشتن روابط صمیمانه ایران و عراق که در گذشته بسیار فاجعه بار بود، در راستای منافع ملی بسیاری کشورهای دیگر نیز می باشد.
این صلح و ثبات در داخل عراق به نفع ایران نیز می باشد، همانطور که برای منافع کشورهای دیگر هم اهمیت دارد هرچند بسیاری از کشورهای منطقه ای و غربی به گونه ای مضحک بر این باورند، که ایران خود باعث بی ثباتی منطقه ای است. بی ثباتی مداوم در کشوری که ایران با آن بیش از 900 مایل مرز مشترک دارد، به نفع ایران نیست. بدیهی است که این موضوع به سختی توسط کسانی که به طور معمول از واژه 'گسترش بی ثباتی' در خاورمیانه توسط ایران استفاده می کنند، قابل قبول است.
در این میان رهبران ایران نیز به اندازه کافی هوشیار هستند و در مورد امور عراق به میزان کافی آگاه هستند تا بدانند که چگونه بی ثباتی می تواند باعث قدرت گرفتن فرقه گرایی و به کنترل گرفتن امور توسط آنها شود. با این حال حس نزدیکی ایرانیان با شیعیان و آگاهی آنها از این امر که سیاست های سنی هراسانه، بی ثباتی را در مرزهای ایران افزایش می دهد، مانع از هرگونه فرقه گرایی در ایران می شود. آنها همچنین از حساسیت های ملی گرایان عراقی (و عرب) آگاهی دارند. آنها حتی می توانند این حساسیت ها را در 'مقتدی الصدر' رهبر معنوی شیعیان عراق ببینند که اخیرا سفرهایی دوستانه به عربستان سعودی و امارات متحده عربی که یکی از رقبای اصلی منطقه ایران هستند، داشته است.
در میانه این واقعیت ها، ایالات متحده به دلیل سیاست های خصمانه خود با ایران 'رکس تیلرسون' وزیر امور خارجه خود را به عراق فرستاده بود تا با نخست وزیر عراق، در مورد اینکه چگونه شبه نظامیان تحت حمایت ایران، باید به خانه برگردند صحبت کند. شگفت آور نیست که چنین موعظه ای، باعث خشم 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق شده و او در این مورد تاکید کرده بود که این شبه نظامیان بخشی از عراق بشمار می آیند. عبادی، همچنین در پاسخ به سخنان مداخله جویانه وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفته است: 'هیچ کشوری حق دخالت در امور عراق یا تصمیم گیری در مورد آنچه عراقی ها باید انجام دهند، را ندارد.'
نخست وزیر عراق در ادامه به 'رکس تیلرسون' گفت: ما دوست داریم با هر دوی شما (به معنی ایالات متحده و ایران) همکاری کنیم. اما لطفا مشکلات خود را به عراق نیاورید. شما می توانید هر جای دیگری آن را ساماندهی کنید'.
عراقی ها نه تنها به این فکر می کنند که شبه نظامیان حمایت شده از سوی ایران، نقش بسیار زیادی در نابودی داعش داشتند بلکه اخیرا می توانند نقش سازنده ایران را در حل و فصل اختلاف با کردها در سرتاسر کرکوک و میدان های نفتی مشاهده کنند، به طوری که به حفظ تمامیت ارضی عراق و با حداقل خونریزی انجام می پذیرد. دولت العبادی نیز می تواند به درستی شاهدی بر این مدعا باشد. اما از آنجا که هر بازیکن خارجی می توانست در این تحولات نقش مثبتی داشته باشد، این نقش تنها برعهده ایران بود. به نظر می رسد در این میان نقش ایالات متحده با ایران قابل مقایسه نباشد.
دو دلیل اساسی که در بالا توضیح داده شد، خیره سری آمریکا را در شناخت ناکافی و عدم درک واقعیت های ژئوپلتیکی منطقه بیان می کند؛ که یکی از این موارد تقلید از ایران و تضعیف آن در همه جا بدون توجه به دیگر جنبه های امنیتی در خاورمیانه است. دیگری دشواری مزمنی است که آمریکایی ها در درک مشکلات امنیتی و پاسخ به آن داشته اند. در دوران جنگ سرد 'فنلاندیزه کردن' یک اصطلاح سخیف مطرح شده از سوی ایالات متحده بود که هدف را کشورهایی قرار داده بود که معتقد بودند محدودیت های خاصی را دنبال می کنند تا بتوانند به عنوان همسایه اتحاد جماهیر شوروی در صلح زندگی کنند. امروز دلیلی برای ناتوانی در درک کامل اینکه چراعراقی ها ترجیح می دهند در صلح و ثبات با همسایگان خود زندگی کنند، وجود ندارد.
درک چنین ادعایی برای آمریکایی ها آسان تر خواهد بود اگر آنها نیز با همسایگان شمالی خود جنگی همچون ایران و عراق داشتند و یا شاید فهم آن آسانتر شود اگر در نظر بگیریم ایرانیان شروع به سخنرانی برای همسایگان کانادایی و مکزیکی آمریکا در راستای چگونگی مقابله با نفوذ ایالات متحده انجام دهند.
**'اندیشکده نشنال اینترست' در طول تقریبا سه دهه فعالیت از آغاز کار خود را با تمرکز بر سیاست خارجی شروع کرد. این اندیشکده در سال 1985 توسط 'ایروینگ کریستول' و 'اوون هریس' تأسیس شد. این اندیشکده با متفکران و دولتمردانی همچون 'دیسرائیل'، 'بیسمارک' و 'هنری کیسینجر' ارتباط دارد. گرچه سیاست های بین المللی در چند دهه گذشته بطور قابل توجهی تغییر کرده است، اما اساسنامه این اندیشکده همچنان بدون تغییر باقی مانده و تمرکز خود را بر روی سیاست خارجی در راستای منافع ملی آمریکا قرار داده است.
اروپام***7276
مترجم: مرضیه جلال الدینی**ناشر: فریبا مدنی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۲۰۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت صنایع نظامی آمریکا به هزینه اوکراین

یک مقام وزارت دفاع آمریکا اعتراف کرد که ایالات متحده با تخصیص بودجه اضافی برای کمک نظامی به اوکراین، در واقع می‌تواند پایگاه صنایع دفاعی خود را با این هزینه تقویت کند و این واقعیتی است که قبلاً وزارت خارجه روسیه به آن اشاره کرده بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، بیل لاپلانت، معاون وزیر دفاع آمریکا در زمینه خرید و تامین فنی و لجستیکی در نشستی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن، اعلام کرد که تخصیص بودجه برای ارائه کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین به ایالات متحده اجازه می‌دهد تا پایگاه صنعتی دفاعی خود، از جمله در عرصه افزایش تولید مهمات را به طور قابل توجهی گسترش دهد.

لاپلانت سرعت فشرده بازسازی پایگاه صنایع نظامی ایالات متحده با کمک بودجه اختصاص داده شده برای کمک به اوکراین را مورد توجه قرار داده و افزود: «اکنون کارخانه‌های تولید مهمات در سراسر کشور، به عنوان مثال در تگزاس، بودجه لازم را دارند تا فعالیت خود را گسترش دهند و این در سایه بودجه مضاعفی است که ما توانستیم از کنگره برای اوکراین بدست آوریم.»

به گفته معاون وزیر دفاع آمریکا هم اکنون از 30 هزار تا 40 هزار مهمات 155 میلی متری در ماه تولید می‌کند. او همچنین یادآور شد که لایحه امضا شده توسط جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برای تخصیص بودجه اضافی برای کمک به کی‌یف، تولیدکنندگان سلاح آمریکایی را قادر می سازد تا به نرخ تولید حدود 100 هزار مهمات در ماه برسند.

شب گذشته جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی گفت که پول اختصاص داده شده توسط کنگره به مبلغ 61 میلیارد دلار برای حمایت از کی‌یف تا پایان سال کافی خواهد بود. 

روز سه شنبه مجلس سنای آمریکا لایحه های مربوط به ارائه کمک به اوکراین و اسرائیل که ماه‌ها موضوع بحث‌های داخلی در ایالات متحده بود، را تصویب کرد. 79 نفر به این پروژه رای داده و 18 نفر مخالف بودند. این اسناد بلافاصله توسط جو بایدن امضا شد. 

پیش از این ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در خصوص تخصیص کمک‌های جدید برای اوکراین گفته بود، از دید حزب دموکرات، بدین ترتیب ارتش اوکراین حداقل می‌تواند تا انتخاب ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، بدون تخریب  وجهه جو بایدن مقاومت کند. به گفته او،  جمهوریخواهان نیز منافع خود را در مشارکت بیشتر در درگیری اوکراین دارند. در واقع آنها به نفع صنایع نظامی بزرگ آمریکا لابی می‌کنند، که سهم بزرگی از بودجه اختصاص یافته برای اوکراین به جیب آنها سرازیر خواهد شد.

هشدار مسکو درباره شکست تحقیرآمیز آمریکا در اوکراینتحولات اوکراین| کاخ سفید: روند اوضاع به نفع کی‌یف نیستتحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • هاله غریط استعفا داد + جزئیات
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • عزم تیک‌تاک برای مقابله با فشار دولت آمریکا
  • تقویت صنایع نظامی آمریکا به هزینه اوکراین
  • جنگ داخلی؛ فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!
  • ویدیو/ گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا در حمایت از فلسطین
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • «تتر» جایگزین دلار می شود؟
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد