Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@22:25:25 GMT

تولید 79 درصد زعفران کشور در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۴۶۵۸۰

تولید 79 درصد زعفران کشور در خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- مدیر کل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: این استان با 82 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران و 256 تن محصول معادل 79 درصد تولید طلای سرخ کشور را در اختیار دارد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رسولیان افزود: این محصول راهبردی با توجه به شرایط خشک و کم آبی و وضعیت گرمایشی در استان دارای جایگاه ویژه ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: هر هکتار زعفران در این استان 210 نفر روز اشتغالزایی دارد و می تواند اشتغال دائم ایجاد کند.
وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، افزایش عملکرد زعفران به 6 تا هفت کیلو گرم در هکتار و میزان تولید آن 450 تن درسال پیش بینی شده است، گفت: هم اکنون این عملکرد حدود چهار کیلو گرم در هکتار است.
رسولیان افزود: پارسال براساس آمار گمرک جمهوری سلامی ایران حدود 203 تن زعفران به ارزش 286 میلیون دلار صادر شد.
وی اظهار کرد: با این میزان تولید ظرفیت اشتغال خوبی در حوزه بسته بندی و صنایع وابسته این محصول وجود دارد و هم اکنون 121 واحد دارای پروانه بهره برداری فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت اسمی 400 تن در استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی از نظر تولید و صنایع فرآوری و بسته بندی رتبه اول کشور را داراست، گفت: تعداد پروانه های بهره برداری بسته بندی زعفران در این استان 114 فقره با ظرفیت 235 تن در سال می باشد.
رسولیان افزود: در سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و سامانه بهین یاب مبلغ 18 میلیارد و 700 میلیون ریال به 9 واحد تولیدی در قالب سرمایه در گردش پرداخت شده و امسال نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 29 میلیارد ریال پروژه به بانک معرفی شده که در مرحله بررسی و عقد قرارداد با بانک می باشد.
وی تصویب برنامه ساماندهی زعفران ایران (برنامه جامع) در هیات دولت، توسعه هدفمند سطح زیرکشت این محصول به منظور توازن عرضه و تقاضا، جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران به سایر کشورها و برنامه ریزی برای جذب تسهیلات به منظور حمایت از مخترعان و تولیدکنندگان ادوات مکانیزه زعفران را از جمله اقدامات حمایتی دولت در این حوزه برشمرد.
وی اظهار کرد: پیشنهاد ردیف اعتباری برای برنامه ملی زعفران در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، راه اندازی بورس زعفران، تهیه و تدوین طرح استقرار سیستم HACCP زعفران از مرحله تولید تا فرآوری از دیگر اقدامات در این زمینه به شمار می رود.
رسولیان ادامه داد: ثبت برند ملی زعفران ایران، احداث واحدهای مدرن فرآوری و صنایع تبدیلی، نوسازی و بازسازی واحدهای موجود، ایجاد پایانه گل و پیاز زعفران، اجباری کردن استانداردهای داخلی این محصول، تاسیس صندوق حمایت از توسعه ملی – تخصصی زعفران از جمله طرح هایی است که برای حفظ و توسعه این محصول ضروری است.
فصل برداشت زعفران در خراسان رضوی که از اواخر مهر ماه آغاز شده است تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.
هم اکنون پنج مرکز خرید حمایتی زعفران در پنج شهرستان استان توسط اتحادیه تعاون روستایی دایر شده که زیر نظر کمیته هماهنگی خرید زعفران در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند.
خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
1906 / 6053

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۶۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم خراسان رضوی سال گذشته ۱۳۶ میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

مهدی شفیعی زاده مدیر دفتر نظارت فروش و وصول مطالبات شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: میزان مصرف برق مشترکان در سال ۱۴۰۱ به میزان هشت میلیارد و ۹۷ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۷۱۶ کیلووات ساعت بوده که در سال ۱۴۰۲ به هشت میلیارد و ۲۳۴ میلیون کیلووات ساعت رسید.

او افزود: این موارد شامل بخش‌های خانگی، عمومی، کشاورزی و صنعتی و سایر مصارف می‌شود که بخش کشاورزی با سه میلیارد و ۶۲۷ میلیون کیلووات ساعت معادل ۴۴ درصد از کل، بیشترین مصرف برق را به خود اختصاص داده است.

مدیر دفتر نظارت فروش و وصول مطالبات شرکت توزیع نیروی برق خراسات رضوی ادامه داد: پارسال ۱۳ هزار و ۸۲۲ میلیارد و ۸۳۶ میلیون ریال ارزش انرژی مصرف شده توسط مشترکان برق خراسان رضوی بوده است.

شفیعی زاده شمار مشترکان شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ را یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۴۰۵ مشترک دانست و بیان کرد: از این تعداد ۸۳.۳۳ درصد مشترکان خانگی، ۲.۸۹ درصد مشترکان عمومی، ۱.۴۶ درصد مشترکان کشاورزی، ۵۹ صدم درصد مشترکان صنعتی و ۱۰.۹۳ درصد مشترکان سایر مصارف هستند.

او به افزایش مشترکان برق خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ اشاره و تصریح کرد: تعداد مشترکان در سال ۱۴۰۱ به میزان یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۵۲۴ مشترک بود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
  • مردم خراسان رضوی سال گذشته ۱۳۶ میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی