Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در غرفه امتداد نیوز در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها گفت: فضای تجسمی امروز کشورمان پویاست اما فضای اقتصادی در داخل کشور کمی دچار رکود است و برای همین باید به بازارهای جهانی بها بدهیم.

وی افزود: یکی از بهترین کارهایی که می توانست هنر ایران را در دنیا معرفی کند، نمایش آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در آلمان و ایتالیا بود که باعث می شد روند معرفی هنر ایران در خارج از کشور ۲۰ سال جلوتر برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدیر هنری درباره تاثیر نوسانات اقتصادی کشور بر جریان هنر توضیح داد:‌ وقتی دلار و یورو داخل کشور گران می شود طبیعی است خیلی ها به سمت خرید ارز می روند و دیگر در فضای ناپایدار اقتصادی خیلی از سرمایه گذاران در عرصه تجسمی سرمایه گذاری نکنند.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با اشاره به اینکه هنرهای تجسمی فضایی انتزاعی و زبانی جهانی دارند، توضیح داد: ما نباید تنها به بازارهای داخلی اکتفا کنیم و این کار مثل این می‌ماند که بخواهیم صنایع دستی کشورمان را در داخل حبس کنیم.

ملانوروزی اضافه کرد: اینکه در داخل کشور فرهنگسازی خرید آثار تجسمی داشته باشیم بسیار پسندیده است اما نباید از بازارهای جهانی غافل شویم. صدها سال طول کشیده است تا دنیا، فرش ایرانی را شناخته است و ما نیز باید برای شناساندن هنر ایران به دنیا زمان بگذاریم. در این میان با کارهای جهشی مانند نمایش آثار ایرانی در کنار آثار خارجی گنجینه در موزه های دنیا می توانیم این پروسه را کوتاه کنیم.  

در دولت قبل ماحصل کار به هیات دولت رفت و تایید شد اما گفتند بماند برای بعد از انتخابات. بعد از انتخابات وزیر ارشاد تغییر کرد و ما به آقای صالحی نیز نامه زده ایموی در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به خارج از کشور با وزیر جدید ارشاد مطرح شده است یا نه، اظهار کرد: به هر صورت من این قرارداد را شخصا به عهده داشتم و تا وقتی در ارشاد حضور دارم آن را پیگیری می کنم. هر وزیری که آمده ما نامه زده ایم و موضوع را مطرح کرده ایم. در دولت قبل ماحصل کار به هیات دولت رفت و تایید شد اما گفتند بماند برای بعد از انتخابات. بعد از انتخابات وزیر ارشاد تغییر کرد و ما به آقای صالحی نیز نامه زده ایم تا این موضوع را بررسی کنند. خوشبختانه هیاهوهای زیادی که در این زمینه صورت گرفت باعث شد تا همه اسناد و قراردادها دیده شود و از طرفی بدقولی ما باعث شده تا جمعیت بیشتری خواهان دیدن این آثار باشد.  

مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد درباره بودجه عمرانی تخصیص یافته برای مرمت موزه هنرهای معاصر تهران گفت: ما از روزی که به اداره هنرهای تجسمی آمدیم دنبال بودجه برای موزه بودیم ولی در حد همین بودجه ای که داریم از دوره های قبل رسیدگی بیشتری به موزه شده و حتی فضای سبز موزه را اصلاح کرده ایم. هر بار برای برپایی یک نمایشگاه دیوارهای موزه را رنگ کردیم و سیستم برق و آب اصلاح شد. همچنین سیستم صدا و تصویر سینماتک نیز عوض شد. با اینهمه برای کار بنیادین در حوزه گرمایشی و سرمایشی موزه و توسعه فضای گنجینه نیاز به بودجه داشتیم که با پیگیری های آقای زارع سرپرست موزه، در سال جدید این موضوع در حال تحقق پیدا کردن است. همچنین قرار است مجسمه های فضای باز موزه نیز مرمت شوند.

به گفته وی، توجه رسانه ها در این مدت به موزه باعث حساسیت مسئولان نیز شده است.

ملانوروزی در بخش دیگری از سخنانش درباره سفر اخیرش به جنوب ایتالیا و ماحصل این سفر گفت: ما به دنبال این هستیم که هر نهادی را تشویق کنیم تا در حوزه تجسمی نیز کار کند. ماهی نیست که با موسسه یا سازمانی قراردادی را نبندیم تا در حوزه تجسمی جشنواره ای برپا کنند و ما به آنها این قول را می دهیم که در حوزه داوری کنارشان باشیم. در خارج از کشور نیز هر نهادی که بتواند فضایی ایجاد کند که آثار تجسمی دیده شود، کنارشان هستیم. در این مورد خاص منطقه آزاد اروند و استان خوزستان برنامه ای چند جانبه تدارک دیده بودند که نمایش عکس هایی از جاسم غضبان پور از حوزه تمدنی شوش در آن گنجانده شده بود که من نیز همراه این گروه سفری به ایتالیا داشتم.  

وی در پایان درباره برپایی نمایشگاه آثار تونی کرگ در موزه هنرهای معاصر تهران، اظهار کرد: این نمایشگاه یکی از بهترین نمایشگاه های موزه است و فکر می کنم بتواند در فضای دانشگاهی ما تاثیر مطلوبی به جا بگذارد. این هنرمند در اروپا بسیار مطرح است و با متریال های مختلف کار می کند و از نظر حجم نیز کارهای بزرگی می سازد. این نمایشگاه پس از تهران به اصفهان و کرمان نیز می رود و فرصت خوبی برای عرصه مجسمه سازی ماست که فارغ از بحث ذهنیت هنرمند، از نظر تکنیک و قالب ریزی و… این آثار را بررسی کنند.

true برچسب ها : بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجید ملانوروزی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۵۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم

محمدمهدی اسماعیلی روز شنبه -هشتم اردیبهشت- در حاشیه نشست با مدیران و دبیران جشنواره بیست و یکم امام رضا (ع) در جمع خبرنگاران بدون ذکر نام کارگردان فیلم سینمایی «اقبال لاهوری» شاعر ملی و مشهور پاکستانی اظهار داشت: کارگردان در حال آماده‌سازی فیلم‌نامه است، تا قرارداد بسته نشود، اسمش را نمی‌آورم. بنیاد سینمایی فارابی در حال منعقد کردن قرارداد آن است و تا آخر سال و یا اوایل سال آینده اثر ساخته می‌شود، می‌خواهیم یک فیلم با کیفیت و خوب بسازیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر پیگیری ویژه برنامه‌های زبان فارسی ادامه داد: ما ۶ خانه فرهنگ در پاکستان از جمله لاهور، کراچی و کویته و دیگر شهرها داریم که باید تقویت شود. در این سفر، آقای رئیس جمهوری عنایت ویژه‌ای روی بحث گسترش فرهنگی در پاکستان داشتند و ان‌شالله این کار را به سرانجام می‌رسانیم.

وی گفت: در سریلانکا هم با استقبال بسیار بالای هنرمندان و اهالی فرهنگ آنجا روبه‌رو بودیم. چهار تفاهم‌نامه همکاری از پنج تفاهم دو کشور در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌های رسانه‌ای، سینما، فرهنگی به معنای خاص خود و همچنین در زمینه تعاملات میان هنرمندان و برگزاری اجلاس‌های مشترک بود.

اسماعیلی اظهار داشت: در حال تجربه فضای ویژه‌ای در حوزه بین‌الملل هستیم، شاید برای اولین بار است که همزمان با حرکت در حوزه حل مسائل فرهنگی در داخل کشور، این دیپلماسی فرهنگی را به صورت برجسته پیش می‌بریم.

سفر به دو کشور همسایه در روزهای آینده

اسماعیلی گفت: در روزهای آینده نیز دو سفر به کشورهای منطقه خواهیم داشت، مقصد احتمالا جمهوری آذربایجان و یکی دیگر از کشورهای آسیای مرکزی است که برنامه‌های آن را هماهنگ می‌کنند.

دیگر خبرها

  • ماجرای داغ حمایت هنرمندانه از غزه در ونیز/غرفه ایران رسما فعال شد
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان هنر‌های زیبای دختران میبد