Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@20:21:17 GMT

گاز صادراتی چگونه قیمت‌گذاری شد؟

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۷۵۱۹۶

گاز صادراتی چگونه قیمت‌گذاری شد؟

در پی عقد نخستین قرارداد فروش گاز طبیعی جهت تولید فروش گاز مایع با یک شرکت نروژی اختلاف نظرهایی بر سر نوع قیمت گذاری این گاز صادراتی شکل گرفته است که قابل تامل است.
به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته (۳ آبان ۹۶) خبر انعقاد نخستین قرارداد فروش گاز طبیعی جهت تولید گاز مایع‌شده (LNG) صادراتی، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت IFLNG منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطابق اعلام پایگاه خبری وزارت نفت(شانا)، این قرارداد مبتنی بر ابلاغیه اخیر وزیر نفت در تاریخ ۵ مهرماه ۹۶ (اینجا) در خصوص نرخ گاز طبیعی برای فروش به واحدهای کوچک‌ مقیاس تولید گاز مایع‌شده و نیز واحدهای فشرده‌سازی گاز طبیعی با هدف صادرات، منعقد شده است. به نظر می رسد تعیین این فرمول قیمت گذاری چندان کارشناسی شده نباشد.
طبق ابلاغیه وزارت نفت مبنای قیمت گذاری فروش گاز طبیعی شیرین و خشک، شاخص قیمت گذاری ال ان جی ژاپن-کره (JKM) است. گفتنی است بر حسب اینکه این شاخص قیمتی، بالای ۱۲ دلار بر میلیون بی.تی.یو یا کمتر از آن باشد از دو فرمول مجزا پیروی می کند، اما در مجموع کف قیمت، باید معادل قیمت خوراک پتروشیمی ها و سوخت آن نیز معادل سوخت پتروشیمی ها باشد.
همچنین در هر دوی این فرمول‌ها یک ضریب F که هزینه حمل ال ان جی تا شرق آسیا به شمار می رود در ابلاغیه ۵ مهر ماه ۹۶ از کل قیمت فروش گاز کسر شده است. این درحالی است که هزینه متوسط حمل و نقل ال ان جی به شرق آسیا (ضریب F) حدود ۵ سنت بر متر مکعب یا حدودا ۱.۵ دلار بر میلیون بی.تی.یو است. همچنین مطابق اعلام نشریه پلاتس، قیمت ال.ان.جی ژاپن-کره در سال‌های اخیر بر مبنای قیمت نفت به صورت زیر تغییر کرده است:

بنابراین می توان قیمت فروش گاز طبیعی کشور مطابق با ابلاغیه ارائه شده را در نمودار زیر نشان داد:

با توجه به نمودارهای ارائه شده در قیمت‌های نفت حدود ۴۰-۶۰  دلار (قیمت‌های فعلی نفت)، قیمت ال ان جی شرق آسیا بین ۶-۸ دلار است. بنابراین قیمت فروش گاز طبیعی کشور بین ۱.۵-۲.۵ دلار (۵.۵-۹ سنت بر متر مکعب) می شود.
از سویی دیگر مطابق اظهار نظر زنگنه، وزیر نفت در تاریخ ۲۱ دی ماه ۹۴ (اینجا)، هزینه تمام شده تولید گاز طبیعی در کشور برابر ۱۴-۱۵ سنت است. بنابراین پیش بینی می شود در راستای کسب سود، نرخ گاز صادراتی بیش از دامنه ۱۵ تا ۱۶ سنتی هزینه تمام شده باشد. اما آنچنان که مشاهده می شود در عمده قیمت‌های ال ان جی شرق آسیا یعنی محدوده زیر ۱۳ دلار (متناظر با قیمت نفت ۷۰ دلاری) قیمت فروش گاز طبیعی کشور پایین تر از ۱۴ سنت است. این بدان معناست که در شرایطی که قیمت نفت زیر ۷۰ دلار باشد که عمده پیش بینی ها حاکی از ثابت بودن نفت در این محدود قیمتی تا ۵ سال اینده را دارد، فروش گاز مطابق ابلاغیه فعلی حتی هزینه تولید خود را نیز باز نمی گرداند! این در حالی است که حتی اگر هزینه تولید گاز را مطابق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس (اینجا) برابر ۸ سنت در نظر بگیریم باز هم در قیمت‌های نفت زیر ۵۰ دلار، قیمت فروش کمتر از هزینه تولید گاز خواهد بود.
نکته دیگر در مورد این فرمول قیمتی، مقایسه آن با نرخ خوراک پتروشیمی‌های گازی داخل کشور است. به این ترتیب که در قیمت‌های نفت زیر ۵۰ دلار، قیمت فروش گاز به واحدهای تولید ال ان جی برابر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها است. این در حالی است که نرخ خوراک پتروشیمی های داخلی با ایجاد ارزش افزوده، ارزآوری و ایجاد اشتغال داخلی برابر نرخ گاز صادراتی برای تولید ال.ان.جی است.
موضوع مهم دیگری که بیش از پیش، ارزان فروشی گاز در ابلاغیه جدید وزارت نفت را نشان می دهد، توجه به این نکته است که وزارت نفت در شهریور ۹۵ (اینجا) یعنی حدود یکسال پیش، برای نخستین بار فرمول قیمت فروش گاز به واحدهای کوچک مقیاس را ابلاغ و رسانه ای کرد. در نسخه اولیه نسبت به نسخه فعلی دو تفاوت عمده در فرمول قیمت گذاری گاز وجود دارد:
الف- عدم وجود مولفه F (هزینه حمل و نقل): در واقع در نسخه فعلی وزارت نفت هزینه حمل و نقل ال ان جی شرکت خریدار گاز طبیعی را به عهده گرفته است.
ب- حذف تبصره کف قیمتی: در نسخه ابلاغیه سال ۹۵ تبصره ای وجود دارد که عنوان می کند کف قیمت گاز تحویلی نباید از ۶درصد قیمت نفت برنت کمتر باشد. به عنوان مثال زمانی که قیمت نفت ۵۰ دلار است قیمت گاز تحویلی نباید از ۳ دلار کمتر شود. این بند که تا حدی به فروشنده گاز (وزارت نفت) در قیمت‌های پایین و متوسط نفت کمک می‌کرد در نسخه فعلی ابلاغیه حذف شده است و با کاهش قیمت نفت، قیمت گاز تحویلی نیز به شدت کاهش می یابد. به نظر می رسد چنین تغیرات عمده و ناگهانی در متن ابلاغیه عمدتا ناظر به قرارداد فعلی منعقد شده است. 
نکته دیگری که در ابلاغیه وزارت نفت به عنوان یکی از اهداف این ابلاغیه اشاره شده است حضور در بازار ال ان جی است. فارغ از اینکه حضور در بازار ال ان جی اولویت کشوربه شمار می رود یا خیر و چه تبعاتی برای کشور به دنبال دارد سوال از وزارت نفت آن است که چگونه با فروش گاز به یک شرکت، کشور وارد بازار ال ان جی می شود؟ در واقع با توجه به اینکه صاحب و مالک ال ان جی تولیدی، شرکت خریدار گاز است و وزارت نفت هیچ دخالتی در فروش ال ان جی تولیدی ندارد؛ با چه منطقی وزارت نفت علاقه مند به فروش گاز به این شکل برای گرفتن سهم بازار است؟
به گزارش خبرنگار مهر، طبق گفته متخصصان این حوزه با توجه به قیمت فعلی و آینده نفت، فروش گاز با فرمول های اعلامی در ابلاغیه جدید به هیچ وجه برای کشور سودآور نیست و حتی مطابق اظهار نظر وزیر نفت هزینه خود را نیز نمی تواند بازگرداند.
بنابراین می توان گفت فرمول ابلاغی جدید منافع ملی را تامین نکرده و تنها موجب خام فروشی (آنهم توسط یک شرکت تجاری و نه وزارت نفت) می شود. از طرف دیگر وزارت نفت هنوز بسیاری از نیازهای گاز داخل کشور از جمله تزریق گاز به میادین نفتی را تامین نکرده است.
همچنین پروژه های اولویت دار صادراتی نظیر خط لوله پاکستان و عمان همچنان ابتر است.بنابراین به نظر می رسد وزارت نفت باید اولویت خود را تامین گاز داخل، به سرانجام رساندن پروژه های فعلی صادراتی گاز کشور و توسعه صادرات گاز به روش خط لوله (که علاوه بر مزایای اقتصادی، آورده سیاسی-امنیتی زیادی برای کشور در پی دارد) قرار دهد و در انتها و در صورت وجود مازاد گاز، آن را طبق فرمول های منطقی و سازگار با منافع ملی در اختیار شرکت‌های تولیدی ال ان جی قرار دهد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۵۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا خرید عمده عطر و ادکلن وارداتی به صرفه تر است؟

امروزه آقایان و خانم های شیک پوش بدون استفاده از عطر خود از منزل بیرون نمی روند! به همین خاطر بازار خرید و فروش عطر و ادکلن پررونق تر از هر زمان دیگری است. خرید عمده عطرها یک روش کم هزینه برای خرید این محصولات به شمار می رود و قیمت خرید محصولات را به شدت کاهش می دهد. فروش عمده عطر و ادکلن اورجینال و اصل در سر تا سر کشور انجام می گیرد. این روش خرید برای فروشگاه های محلی عطر و ادکلن، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی و... مزایای بی شماری به همراه دارد. باید دید چرا در این روش خرید قیمت ها به صرفه تر خواهند بود؟

مقایسه قیمت عطر و ادکلن در روش خرید عمده و جزیی

به طور کلی مراکز فروش عمده عطر و ادکلن متعددی در کشور ما فعالیت دارند. برای انتخاب یک مرکز خرید معتبر باید به رنج قیمتی تعیین شده برای ارائه محصولات توجه داشته باشید. بی شک همه این مراکز اعتبار لازم برای خرید عمده را نخواهند داشت. در این زمینه مقایسه قیمت عطر و ادکلن در روش خرید عمده و جزیی نیز کمک کننده خواهد بود.

در خرید عمده عطر و ادکلن، رنج قیمتی محصولات کاهش می یابد. به این ترتیب قیمت تعیین شده برای هر عطر در خرید جزیی با خرید عمده متفاوت خواهد شد. در این فرایند درصدی از قیمت خرید جزیی محصولات کم می شود و محصولات با هزینه های مناسب در اختیار فروشگاه های عطر و ادکلن قرار می گیرند.

دلایل کاهش قیمت عطر در روش خرید عمده

خرید و فروش عمده عطر و ادکلن برای مراکز عرضه کننده مزایای بی شماری به همراه دارد. به همین خاطر در خرید عمده هزینه محصولات عمدتا کاهش می یابد. برخی از این دلایل را در زیر مشاهده می کنید:

در خرید عمده عطر و ادکلن، میزان خرید محصولات افزایش می یابد. هر چه تعداد محصولات خریداری شده بیشتر باشد، سود حاصل از فروش آن ها نیز بیشتر خواهد بود. به همین خاطر فروشندگان عمده بخشی از سود پرداختی را با مشتریان شریک می شوند. مراکز خرید و فروش عمده عطر و ادکلن به عنوان وارد کننده در این حوزه فعالیت دارند و این محصولات را بدون واسطه به دست مشتریان می رسانند. از این رو هزینه خرید عمده عطر در این مراکز خرید به صرفه تر خواهد بود. در مراکز وارد کننده عطر و ادکلن، هزینه خرید جزیی عطرها نیز به صرفه تر از سایر فروشگاه ها است.

خرید عمده عطر از فروشگاه ها، بر اعتبار آن ها در میان مشتریان می افزاید. به همین خاطر در این فرایند خرید بخشی از هزینه ها برای مشتریان عمده حذف خواهد شد. در روش خرید عمده، هزینه حمل بار در میان تعداد بالایی عطر و ادکلن تقسیم می شود که برای مشتریان صرفه اقتصادی بالایی به همراه دارد. برای خرید عطر اورجینال به عطر 19 مراجعه کنید

برای خرید عمده عطر و ادکلن باید حتما یک مرکز خرید معتبر پیدا کنید! در روش خرید عمده عطر، هزینه بالایی صرفه خرید این محصولات می شود و در صورت معتبر نبودن مرکز خرید انتخابی، سرمایه شما به هدر می رود. مجموعه عطر 19 با سابقه ای طولانی در زمینه عرضه عطرهای اصل و اورجینال از برندهای مطرح جهانی یک مرکز خرید معتبر برای فروش عمده عطر و ادکلن محسوب می شود. این مجموعه با 15 سال سابقه حرفه ای در این حوزه در میان پرطرفدارترین ها قرار می گیرد.

خدمات فروش عمده عطر و ادکلن در این مرکز خرید با حضور کارشناسان فروش باتجربه، حرفه ای تر می شود. شما می توانید راهنمایی های لازم را برای تهیه عطر مورد نظر خود از این کارشناسان دریافت کنید. در این مرکز خرید از کیفیت و اصل بودن عطرهای خریداری شده اطمینان خواهید داشت. دسترسی به طیف گسترده ای از روایح و برندهای متنوع عطر و ادکلن از مزایای خرید از عطر 19 محسوب می شود. شما می توانید از این فرصت فروش عمده عطر و ادکلن در عطر 19 با گارانتی ها و ضمانت های فروش مدت دار بهره مند شوید.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با شرایط فروش عمده عطر و ادکلن نکاتی را بررسی کردیم. خرید و فروش عمده اغلب برای تهیه محصولات فروشگاهی انجام می شود و نیاز به سرمایه بالا دارد. از این رو خرید عمده محصولات باید از فروشگاه های معتبر انجام شود. در این روش خرید تخفیفاتی بر قیمت اولیه محصولات لحاظ می شود تا فروشندگان سود بیشتری از فعالیت خود در این حوزه به دست آورند. در بخش هایی از این مطلب به اهمیت پیدا کردن یک مرکز فروش معتبر برای خریدی مطمئن تر اشاره کردیم. با استفاده از خدمات حرفه ای مرکز فروش عطر 19 خریدی مطمئن و امن در این حوزه انجام می گیرد. این مجموعه در سال های اخیر رضایت صد در صدی مشتریان خود را جلب کرده است و به یکی از مهمترین قطب های خرید و فروش عطر و ادکلن اورجینال تبدیل شده است.

دیگر خبرها

  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز
  • تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است
  • برای فروش سفره یکبار مصرف چه باید کرد
  • قیمت طلا و سکه امروز ۱۲ اردیبهشت؛ سکه ۷۰۰ هزار تومان ارزان شد
  • آغاز فروش فوق العاده و پیش فروش محصولات سایپا+ قیمت
  • آشنایی کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه با توانمندی‌های صادراتی دانش‌بنیان‌ها
  • آشنایی هیاتی از وزارت خارجه با توانمندی صادراتی دانش بنیان‌ها
  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
  • چرا خرید عمده عطر و ادکلن وارداتی به صرفه تر است؟
  • ابلاغیه اجرای تفسیریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی