Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک تحلیلگر ارشد نفت و انرژی درباره حضور پررنگ روسیه در نفت ایران گفت: روسیه از نظر دانش فنی و تکنولوژی حوزه نفت به سطح بسیار خوبی دست یافته که سبب شده با کشورهای مختلف دنیا وارد فاز همکاری شود، در ایران نیز سابقه ای طولانی دارد، اما با توجه به بدقولی‌های

یک تحلیلگر ارشد نفت و انرژی درباره حضور پررنگ روسیه در نفت ایران گفت: روسیه از نظر دانش فنی و تکنولوژی حوزه نفت به سطح بسیار خوبی دست یافته که سبب شده با کشورهای مختلف دنیا وارد فاز همکاری شود، در ایران نیز سابقه ای طولانی دارد، اما با توجه به بدقولی‌های قبلی این کشور می‌بایست جوانب احتیاط در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالصمد رحمتی در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز» در خصوص حضور روس‌های در پروژه‌های نفتی ایران و توسعه ۱۰ میدان نفتی که چندی پیش از سوی صالح هندی مدیریت اکتشاف شرکت مالی نفت ایران مطرح شد، اظهار کرد: سر آغار ورود روس‌ها به پروژه‌های نفتی کشور به سال ۱۳۷۶ باز می‌گردد، زمانی که شرکت فرانسوی توتال با سهم ۴۰ درصدی وارد عملیات توسعه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی شد و در کنار آن شرکت‌های گازپروم روسیه و پتروناس مالزی هر یک با ۳۰ درصد سهم، فرآیند همکاری را آغاز نمودند؛ از این منظر شرکت گازپروم یک بازیگر با تجربه در بازار گاز کشور است.

او در ادامه افزود: پس از ورود شرکت گازپروم این بار نوبت شرکت لویک اویل بود. شرکت مذکور از سال ۱۳۸۳ در قالب کنسرسیوم با شرکت نروژی استات اویل فعالیت اکتشافی خود را در بلوک نفتی اناران که در مرز ایران و عراق قرار دارد را شروع نمود، اما در سال ۱۳۹۰ پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران این شرکت نیز فعالیت خود را در کشور متوقف نمود.

بدقولی روس‌ها در میدان آذر

این تحلیلگر ارشد نفت و انرژی ادامه داد: در سمت ایران بلوک نفتی با نام اناران و در سمت عراق با نام میدان بدرا شناخته می‌شود و بلوک مذکور خود از دو میدان نفتی آذر و چنگوله تشکیل شده است که عملیات اکتشافی آنها توسط لوک اویل به انجام رسیده است. در سال‌های پایانی دهه ۸۰ شمسی مذاکراتی به منظور توسعه میدان آذر با شرکت‌های پتروناس مالزی و گازپروم روسیه انجام گرفت. شرکت گازپروم با امضای قرارداد محرمانگی با شرکت ملی نفت ایران تمامی اسناد فنی و مهندسی میدان مذکور را بررسی و مطالعات جامعی بر روی آن انجام داد اما درست زمانی که قرار بود در سال ۱۳۹۰ قرارداد توسعه میدان را به امضاء برساند به یکباره از پای میز مذاکره بلند شد. این موضوع زمانی معنادار شد که بعداً با کشور عراق قرارداد توسعه بدرا را امضاء نمود.

تکاپوی خرس‌ها برای حضور در نفت ایران

او با اشاره به پیشنهاد دوباره روس‌ها برای توسعه میادین نفتی ایران اظهار کرد: در سال‌های اخیر به دنبال خنثی کردن اثر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا توسط دولت تدبیر و امید پای شرکت‌های روسی در حوزه نفت و گاز و سرمایه گذاری در میادین هیدروکربنی کشور باز شد. حضور روسیه در بازار نفت ایران بسیار پر رنگ شده به‌اندازه‌ای که روس‌ها برای انعقاد قراردادهای نفتی به تکاپو افتاده‌اند. روسیه از امکانات لازم برای افزایش همکاری‌های نفتی و گازی برخوردار بوده و تجربه لازم را نیز در این حوزه دارد. با توجه به سابقه همکاری شرکت‌های نفتی روسی با ایران و آشنایی قبلی همراه با هم مرز بودن دو کشور و همچنین سطح خوب روابط سیاسی می‌تواند زمینه‌های بیشتری را فراهم آورد.

تاکنون تفاهمنامه‌های انجام مطالعات توسعه دو میدان نفتی آبان و پایدار غرب با زابرژ نفت، میدان نفتی دهلران با تات ‌نفت، دو میدان نفتی آب ‌تیمور و منصوری با لوک‌ اویل، میادین نفتی چشمه خوش و چنگوله با شرکت گازپروم نفت امضا شده ضمن آنکه روس نفت روسیه با یک شرکت ایرانی برای توسعه فاز دوم میدان نفتی آزادگان هم به توافق رسیده است. در ادامه چند نمونه از پیشنهادهای ارائه شده توسعه میدان توسط شرکت‌های روسی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

از منظر فنی و بررسی پروپوزال‌های ارائه شده از جانب شرکت‌های روسی در خصوص توسعه میادین کشور به عنوان نمونه در  میدان منصوری دو شرکت پرتامینا اندونزی و لوک اویل روسیه پروپوزالهای خود را ارائه نموده‌اند که سناریوی تولید لوک اویل نصف پیشنهاد پرتامینا بوده است. همچنین در میدان آب تیمور شرکت‌های مرسک، پرتامینا و لوک اویل هر کدام با توجه به تکنولوژی‌ها و بررسی‌های فنی، اعداد مختلفی ارائه نمودند که پیشنهاد تولید مرسک ۴۵۰ هزار بشکه، پرتامینا ۳۰۰ هزار بشکه و لوک اویل ۱۵۰ هزار بشکه بوده است. در میدان چنگوله نیز سه شرکت گازپروم، شرکت نروژی DNO و شرکت PTTEP تایلندی پیشنهادهای خود را ارائه داده‌اند که در این میدان نیز پروپوزال گازپروم تقریباً نصف پیشنهاد شرکت DNO بوده است.

روس‌ها محتاطانه پیش می‌روند

با بررسی موارد فوق و سیر تاریخی حضور شرکت‌های روسی در میادین کشور به نظر می‌رسد با اینکه اطلاعات خوبی از میادین موجود در غرب کشور و همچنین فعالیت در بخش عراقی دارند اما پیشنهادات خود را بسیار محتاطانه و با حاشیه امنیت ارائه نموده‌اند، هر چند که در خصوص برخی پروپوزال‌های ارائه شده روسی نیز میان کارشناسان فنی این حوزه اختلاف نظرهایی وجود دارد به عنوان نمونه در خصوص میدان چنگوله برخی بر این باورند که با توجه به ریسک بالای آن پیشنهاد روس‌ها منطقی ارائه شده است. جالب است اکثر پیشنهادات مربوط به توسعه میدان که برای مطالعه به روس‌ها سپرده شده‌اند، در حوزه فعالیت شرکت نفت مناطق مرکزی قرار دارند.

 اخیراً تفاهم نامه‌ای بین شرکت لوک اویل روسیه و شرکت نفت خزر ایران به منظور انجام مطالعات اکتشافی روس‌ها در بخش ایرانی دریای خزر به امضا رسید و شرکت لوک اویل خواستار مشارکت بیشتر ایران و روسیه برای اجرای طرح‌های اکتشاف و توسعه نفت و گاز در دریای خزر شد. در این خصوص نیز موضوع محرمانگی اطلاعات نفت خزر بسیار ضروری بوده و می‌بایست تمهیداتی برای آن لحاظ گردد. ضمن اینکه بر کسی پوشیده نیست که اکثر نتایج مثبت عملکردی در حوزه دریای خزر از جانب شرکتی همچون BP  بوده که شرکت‌های روسی نیز در آن کنسرسیوم قرار داشته‌اند. در واقع روس‌ها از منظر تأمین مالی و احداث LNG عملکرد مناسب‌تری داشته‌اند.

با توجه به بدقولی روس‌ها جانب احتیاط را نگه داریم

روس‌ها که پیش از این پروژه‌های زیادی را در آمریکای لاتین و عراق داشته‌اند، اکنون بیشتر به سمت ایران سوق پیدا کرده‌اند. با توجه به این که شرکت‌های روسی در بخش بالادست صنعت نفت توانمندی‌های خوبی دارند، امکان بهره مندی ایران از این ظرفیت‌ها در عرصه‌های زیرساختی نفت کشور وجود دارد. ایران می‌تواند از توان و تجربه روسیه استفاده کند و حتی بیشتر از چین به این کشور شمالی که منابع غنی نفت و گاز را در اختیار دارد، میدان بدهد. روسیه در زمینه نفت و گاز با بسیاری از کشورهای آسیایی قابل‌قیاس نیست، این کشور یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز دنیا را در اختیار دارد و از نظر دانش فنی و تکنولوژی حوزه نفت به سطح بسیار خوبی دست یافته که سبب شده با کشورهای مختلف دنیا وارد فاز همکاری شود، اما جوانب احتیاط با توجه به بدقولی‌های قبلی می‌بایست در نظر گرفته شود.

 

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۱۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید در چهار استان نفت و گازخیز کشور اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) در آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری، با بیان اینکه امروز یکی از رویدادهای مهم اقتصادی صنعت نفت با مشارکت مردم را شاهد هستیم، گفت: برای تحقق برنامه‌های تولیدی باید سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم انجام دهیم که در دولت سیزدهم این کار زیربنایی در حال انجام است.

وی ادامه داد: پیش‌تر تنها شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانستند در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنند، اما با ابتکار وزیر نفت و هماهنگی لازم با دولت قرار شد پتروشیمی‌ها نیز در بالادست صنعت نفت حضور یابند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: پیش از این حضور سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صنعت نفت را تجربه کرده بودیم و نتیجه آن قراردادی ۱۳ میلیارد دلاری شد که در تاریخ صنعت نفت و کل کشور بینظیر و منحصر به فرد بوده؛ از آن حجم هم ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مربوط به توسعه میدان‌های مشترک بوده است.

خجسته‌مهر با اشاره به امضای قرارداد توسعه میدان مشترک آزادگان به ارزش ۱۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار و دیگر میدان‌ها در مجموع به ارزش ۱۳ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار با حضور بانک‌ها گفت: به‌تازگی با امضای قرارداد فشارافزایی، وزارت نفت نشان داد که می‌تواند کارهای بی‌نظیری در این صنعت انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور در چهار استان خوزستان، فارس، بوشهر و کهکیلویه و بویر احمد افزوده می‌شود.

معاون وزیر نفت گفت: امسال با همکاری بخش خصوصی و هلدینگ‌های پتروشیمی، جهش دوم در سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها را رقم می‌زنیم که این سرمایه‌گذاری مولد، راهبردی و معنادار است زیرا قراردادهایی جذاب، زودبازده و درآمدزا هستند.

خجسته‌مهر سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت را قراردادی برد - برد برای شرکت ملی نفت ایران و آن‌ها دانست و گفت: مردم به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها با این تفاهم‌نامه‌ها در طرح‌های بالادستی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی افزود: معنای سال جهش تولید با مشارکت مردم این است که بسیاری از مردم ایران جزو سهام‌داران خرد و کلان واحدهای پتروشیمی هستند و هرکدام از آنها که پولی دارند در پتروشیمی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه به‌طور میانگین یک میلیارد ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، درحالی‌که در ۲.۵ سال عمر دولت سیزدهم این رقم به سالانه ۶ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و درمجموع قراردادهایی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار امضا شده که بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی بوده است.

دیگر خبرها

  • اقدامات فرهنگی باید باعث امیدآفرینی در جامعه شود
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • گزارش جالب دویچه‌وله؛ روش های دور زدن تحریم ها ازسوی ایران و روسیه | چین در ظاهر هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ در عوض...
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله