Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل امتداد نیوز، روزنامه «پراودا»، چاپ مسکو نوشته است: منابع خبری آگاه به روند اوضاع روز سه شنبه فاش کردند که بندر سوچی (در جنوب روسیه) قرار است پذیرای شرکت کنندگان در کنگره ملل سوریه باشد. به گفته این مقام آگاه، در این کنگره بین 1000 الی 1300 نفر بعنوان نمایندگان دولت و نیروهای طرفدار دمشق و همچنین گروه‌های مخالف سوری مختلف حضور خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست همچنین نمایندگان گروه‌های قومی، نژادی مختلف ساکن در خاک سوریه، از جمله کردها و ترکمن‌ها و اقلیت‌های مذهبی دعوت شده‌اند.

لازم به ذکر است که نظریه برگزاری چنین نشست سراسری بین سوری‌ها از سوی “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه در اجلاس اخیر مباحثات بین المللی باشگاه «والدای» مطرح شد. به عقیده پوتین، برگزاری چنین کنگره ای می تواند گام مهمی برای حل و فصل سیاسی مشکلات در سوریه، از جمله تهیه قانون اساسی جدید این کشور باشد.

در این رابطه باید یادآور شد که پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه نیز در اوایل سال جاری از سوی متخصصان روسی تهیه و طرفین مناقشه در سوریه ارائه شد. این سند می بایست پایه و اساسی برای آغاز مباحثات گسترده برای تدوین قانون اساسی سوریه شود، ولی تاکنون مذاکره جدی و موفقی پیرامون آن صورت نگرفته است. ضمن اینکه مقامات رسمی دمشق هم هیچ واکنشی به «نمونه» روسی متن قانون اساسی سوریه نشان نداده‌اند و این به معنای آن است که ظاهرا همه اقدامات برای آغاز روند اصلاحات قانون اساسی، تا زمانی که درگیری‌های نظامی در سوریه، به اتمام نرسیده، آغاز نخواهد شد.

توجه مسکو بر حل و فصل سیاسی بحران سوریه متمرکز می‌شود

البته این اواخر مقامات کرملین بارها به دمشق و جامعه جهانی نشان داده اند که سیاست روسیه در خصوص سوریه، تغییراتی نموده است. رئیس جمهوری روسیه و همچنین “سرگئی شایگو” وزیر دفاع اعلام کرده‌اند که خاک سوریه تقریبا از دست تروریست‌های داعشی آزاد شده، وظایف نیروی هوایی روسیه نیز انجام شده و جنگ با تروریسم در سوریه در حال اتمام است. این واقعیت بطور منطقی این موضوع را به دنبال دارد که حل و فصل سیاسی مناقشه داخلی در سوریه، مرحله بعدی اقدامات خواهد بود و “بشار اسدرئیس جمهوری سوریه نیز حال که گروههای تروریستی دیگر نابود شده‌اند، بهانه‌ای برای عدم آغاز این روند و به تعویق انداختن روند اصلاحات ضروری در این کشور ندارد و اکنون زمان آن رسیده تا صلح و آشتی در سوریه برقرار شود که لازمه آن نیز انجام گفت‌وگو بین نیروهای سیاسی سوری است.

به بیان دیگر، مقامات مسکو با این دیدگاه بشار اسد مخالفت کرده اند که پیش از این گفته بود: «تروریستها فقط داعش و دیگر گروههای تروریستی نیستند، بلکه همه کسانی هستند که با رژیم سوریه در حال مبارزه‌اند»، که منظور وی گروه‌های مخالف مسلح سوری بود که از سوی عربستان سعودی و قطر، حمایت می شدند.

واقعیت این است که طی چند ماه اخیر روابط روسیه با مصر، عربستان سعودی و قطر، به سمت بهبودی روابط تغییر کرده است. هیچ بعید نیست که در جریان مذاکرات اخیر پادشاه عربستان سعودی در مسکو، طرفین در مورد شرکت کامل همه گروه‌های مخالف مسلح سوری در روند حل و فصل سیاسی بحران در سوریه، به توافق رسیده باشند. ممکن است ریاض تضمین کرده باشد که دوستان سوری آنها دست از مبارزه مسلحانه بردارند و مسکو نیز متقاعد کردن دمشق برای مذاکره با این گروه‌ها را به وی قول داده باشد.

موافقت بشار اسد با آغاز حل سیاسی بحران و انجام اصلاحات

و اکنون قضیه به اینجا رسیده است که در جریان هفتمین دور از مذاکرات آستانه پیرامون اوضاع سوریه، “الکساندر لاورنتییف” نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه روز سه شنبه اعلام کرد که “بشار اسد” از آغاز روند حل و فصل سیاسی مناقشه داخلی در سوریه حمایت کرده و آماده است تا مسئله مهم اصلاحات قانون اساسی در این کشور را مورد بررسی قرار دهد.

لاورنتییف دیروز در کنفرانس مطبوعاتی در آستانه گفت: «رئیس جمهوری سوریه در تاریخ 26 اکتبر اظهارات بسیار مهمی داشته و آمادگی خود برای آغاز روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و تدوین قانون اساسی جدید این کشور را اعلام کرده است.»

این مسئله چنین امیدواری را بوجود آورده که مقامات دمشق دیگر دست از ادامه رویارویی با گروههای مخالف که پیش از این، آنها را غیرقابل سازش می نامیدند، دست برداشته است. و اکنون در شرایطی که جنگ با گروههای تروریستی در حال پایان است، طرفهای سوری دیگر قصد ندارد یکدیگر را هدف گلوله قرار دهند و حاضر به مذاکره و حل و فصل اختلافات بین خود از طریق مذاکره و شنیدن نظرات یکدیگر هستند.

مسکو نمی‌خواهد اوضاع سیاسی سوریه از سوی غرب هدایت شود

ضمن اینکه مقامات مسکو به خوبی می دانند که روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و تهیه قانون اساسی جدیدی برای این کشور را نباید به حال خود رها کرده و آن را بدست کشورهای غربی بسپارند. برای اینکه هر دو موضوع می تواند در صورت عدم هدایت صحیح، دوباره به خشونت و آغاز مناقشات خونین منجر شوند. 

دقیقا به همین دلیل هم روسیه قصد ندارد خود را از روند حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه کنار بکشد. در عین حال احتمال گسترش شکل مذاکرات آستانه و افزایش تعداد ناظرین در آن، شامل اضافه شدن چین و برخی همسایگان سوریه نیز وجود دارد تا تضمین جدی برای حمایت از تلاشهای روسیه در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای شود.

 ضمن اینکه به موازات آن هم، روسیه قصد دارد کار به روی تدوین قانون اساسی سوریه را آغاز کرده و برای این منظور کنگره ملل سوریه را برگزار کند که همانطور که گفته شد، محل برگزاری آن بندر سوچی روسی تعیین شده است که این انتخاب، امکان آن را فراهم می کند تا این نشست از نفوذ خارجی، بخصوص از سوی غرب، در امان بماند.

سرنوشت بشار اسد، همچنان می‌تواند بهانه‌ای برای دسیسه شود

از سوی دیگر طرفین مناقشه در سوریه نیز امکان آن را پیدا خواهند نمود تا در سوچی، با همه شرکت کنندگان تماس و همکاری داشته باشند. بعید نیست که متن قانون اساسی جدید سوریه تا پایان سال جاری مورد توافق شرکت کنندگان در کنگره ملل سوریه قرار بگیرد و بعد از آن بتوان انتخابات ریاست جمهوری جدید در این کشور برگزار نمود.

هرچند در این بین، ممکن است دسیسه های در رابطه با سرنوشت بشار اسد، خانواده و نیروهای سیاسی طرفدار وی بوجود اید. یکی از مسائل حساسی که قطعا مطرح خواهد شد این است که آیا بر اساس قانون اساسی جدید سوریه، بشار اسد اجازه خواهد داشت بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و آیا سرنوشت وی بهانه دیگری برای یک جنگ داخلی جدید خواهد شد؟ 

فعلا پاسخی برای این سئوالات وجود ندارد و فقط باید امیدوارد بود که جو حاکم بر نشستهایی که قرار است بزودی در سوچی روسیه برگزار شوند، سازنده بوده و طرف‌های سوری با آرامش به گفت‌وگو بپردازند و این مباحثات به نتیجه مثبتی هم بیانجامند.

انتهای پیام/

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۸۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، «یوری پوپوف» معاون مرکز هماهنگی روسیه در سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات هوایی ارتش روسیه ۲ پایگاه تروریست‌هایی را که منطقه التنف در مرز سوریه با عراق و اردن را ترک کرده و در منطقه صعب العبور حومه شرقی استان حمص و منطقه العمور در این استان پنهان شده بودند، هدف قرار داد.

به گفته وی، در منطقه التنف روزانه ۹ مورد نقض حریم هوایی توسط جنگنده‌های «اف -۱۵»، تایفون، تاندربولت و هواپیما‌های اطلاعاتی از نوع «ام سی ۱۲ دبلیو» که همگی متعلق به ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا موسوم به «ائتلاف ضد داعش» هستند، ثبت شده است.

نظامیان آمریکایی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش از سال ۲۰۱۴ میلادی برخی نواحی در مناطق جزیره و التنف سوریه را اشغال و در آنجا پایگاه‌های نظامی ایجاد کردند، اما واقعیت‌های میدانی و اطلاعاتی بعداً تأیید کرد که این نظامیان از پایگاه‌ها به عنوان مرکزی برای حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه استفاده می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • انتخابات در حزب بعث؛ گام نخست سوریه برای ورود به دوره پساجنگ
  • روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد
  • نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد
  • تشکیل سازمان «سپند» به تایید شورای نگهبان رسید
  • جدیدترین موضع گیری حماس درباره مذاکرات آتش بس غزه
  • پیشرفت‌ چشمگیر در روند مذاکرات مربوط به آتش بس در غزه