Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست «بررسی عملکرد جنبش دانشجویی در چهار دهه انقلاب اسلامی» در غرفه خبرگزاری آنا برگزار شد و چهار نفر از فعالین دانشجویی به نقد و بررسی عملکرد دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی پرداختند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،نشست «بررسی عملکرد جنبش دانشجویی در چهار دهه انقلاب اسلامی» همزمان با نمایشگاه مطبوعات در غرفه خبرگزاری آنا برگزار و با استقبال مخاطبین نمایشگاه همراه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسماعیل کوهی مقدم دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت)، حسین اخگرپور دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان، محمدرضا گلرومفرد دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و محمدجواد معتمدی‌نژاد دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در این نشست شرکت کردند.

کوهی مقدم:
تشکل‌های دانشجویی قسمتی از پازل انقلاب اسلامی هستند

دبیر انجمن‌های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) در این نشست با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی انقلابی، یکبار مصرف نیستند گفت: «افق تشکل‌ها بلند مدت است و در این افق تشکل‌های دانشجویی، قسمتی از پازل انقلاب اسلامی هستند و مواضع‌شان باید به نفع انقلاب اسلامی باشد، نه اینکه صرف حضور و اعلام نظر در یک انتخابات یا رویداد سیاسی باشد.»

اسماعیل کوهی‌مقدم با بیان اینکه فضای نخبگان و اهمیت آن قابل درک است، اظهار کرد: «همیشه شروع تحولات مهم، از دانشگاه بوده است.اگر چه آرمان‌گرایی و تفکر نقاد از فضای دانشجویی جدایی‌ناپذیر است اما مشکل جریان دانشجویی مشغول بودن به مسائل سیاسی بی‌فایده و کم اهمیت است. دانشجویان وتشکل‌های دانشجویی باید دانشگاه را ازین فضای سیاست‌زده دور کنند.»

برخی فقط زمان انتخابات یاد دانشجو می‌افتند!

کوهی‌مقدم با اشاره به سواستفاده از دانشجویان وتشکل‌های دانشجویی از سوی احزاب گفت: «احزاب سیاسی به تشکل‌ها وجمعیت‌های دانشجویی به چشم پیاده نظام نگاه می‌کنند و فقط زمان انتخابات از دانشجو یاد و تشکل‌های دانشجویی را تبدیل به ستاد انتخاباتی می‌کنند.»

دبیر دفتر تحکیم وحدت گفت: «نمونه‌ای که از فضای تعامل دانشجویان با مسئولین نظام در فضای کشور وجود دارد و قابل تسری به دیگر مسئولین هم هست، حضور آقای روحانی در دانشگاه است. رییس جمهور در سال یک بار در فضای پر تنش به دانشگاه می‌آید و مراسم تشریفاتی برگزار می‌کند، در این فضا نه می‌توان گفتگوی منطقی داشت و پاسخی از ایشان شنید.»

اخگرپور:
اختلاف و انحراف؛ دو ویژگی فعالیت دهه اول جنبش دانشجویی پس از انقلاب

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این نشست گفت: دو ویژگی دوره اول فعالیت دانشجویان، اختلاف و انحراف در جریان جنبش دانشجویی بود، این اختلاف از ابتدای دهه 60 آغاز شد و در پی آن انحراف شکل گرفت.

او ادامه داد: «دانشجویان در پیروزی انقلاب از اهمیت زیادی برخوردار بودند و نمی‌توانیم نقش دانشگاه‌ها را در آن برهه انکار کنیم، البته در دانشگاه‌ها گروهک‌های مختلف نظیر فرقان فعالیت‌ داشتند تا بتوانند مخاطبان خود را جذب کنند که با وجود دانشجویان مسلمان، نتوانستند موفقیت‌های چشمگیری به‌ دست آورند.»

حسین اخگرپور دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره آزادی بیان و فضای فعلی دانشگاه‌ها اظهار کرد: «باید بین کار سیاسی و سیاسی کاری تفکیک قائل شد. آقای روحانی با شعار آزادی بیان آمد اما در عمل چه کرد؟ رییس جمهور ابتدا شعار می‌داد نباید در دانشگاه سیاسی‌کاری شود، نباید جلوی آزادی بیان گرفته شود، اما ظاهرا هرکس حرف دل آقای روحانی را بزند آزاد است و مخالفان حق حرف زدن ندارند.»

نام معاونت فرهنگی وزارت علوم را به معاونت سیاسی تغییر دهند!

اخگرپور با انتقاد از معاونت فرهنگی وزارت علوم در چهار سال اخیر ادامه داد: «من پیشنهاد دادم نام معاونت فرهنگی را به معاونت سیاسی تغییر دهند چرا که معاون فرهنگی وزارت علوم در سال‌های اخیر به جای انجام امور فرهنگی در دانشگاه‌ها و پیگیری مسائل حوزه فرهنگی، درگیر کارهای سیاسی بوده است. »

تیم پشت پرده وزارت علوم تیم را اداره می‌کرد نه وزیر

او همچنین به دوران تصدی دکتر فرهادی در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: «آقای فرهادی که به عنوان گزینه وزارت علوم معرفی شدند با چفیه به مجلس شورای اسلامی رفتند و گفتند فرد انقلابی هستند اما در عمل تیم پشت پرده شکل گرفت و این افراد اداره کننده وزارت علوم بودند.»

اخگرپور با بیان اینکه حیات و ممات جریان اصلاحات به دانشگاه پبوند دارد گفت: « چرا اصلاح‌طلبان ابتدا با غلامی مخالفت و دانشجویان را برای تجمع علیه او تحریک می‌کردند، اما در پشت پرده، رایزنی می‌کردند؟ حیات اصلاحات در گرو دانشگاه است و اگر دانشگاه را از دست بدهند، آینده سیاسی این جریان رو به افول خواهد بود. این جریان برای حفظ خود در دانشگاه‌ها هر کاری می‌کند تا دانشگاه را به عنوان سنگری برای خود حفظ کند.»

گلرومفرد:
تبدیل شدن به پیاده نظام احزاب را فروکاست جنبش دانشجویی می‌دانیم

دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در این نشست تاکید کرد: ورود مصداقی به فضای انتخاباتی و تبدیل شدن به پیاده نظام احزاب را فروکاست جنبش دانشجویی می‌دانیم. در همین راستای سوق دادن تشکل‌های دانشجویی به حمایت از سیاست‌های اشتباه دولت را تقبیح می کنیم.

محمدرضا گلرومفرد در نشست «بررسی عملکرد جنبش دانشجویی» در غرفه خبرگزاری آنا گفت:‌ «عملکرد جنبش دانشجویی همیشه در یک نوسان بوده است، زمانی توانست اتفاقات 13 آبان و فتح لانه جاسوسی را رقم بزند که در فضای بین‌المللی و داخلی تاثیرگذار باشد. درآن زمان متاثر از اقدام دانشجویان، در فضای بین‌المللی چالشی در بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا ایجاد می‌کند و در فضای داخلی استعفای دولت موقت را شکل داد.»

«در ابتدای دهه 70، زمانی که مخالفت و نقد هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت را مخالفت با رهبری عنوان می‌کردند، جنبش دانشجویی وارد فضای توجیهگرایی شد و از فضای آرمان‌گرایی دور می‌شود. در نیمه دوم دهه 70، دفتر تحکیم وحدت به عنوان فعالترین بخش جنبش دانشجویی، از فضای افراط به تفریط کشیده شد و شعارهای سیاسی ساختارشکن از سوی دانشجویان مطرح می‌شود. در این دوره دانشجویان حاضر در آن ماجرا به پیاده‌نظام جریان اصلاحات تبدیل می‌شوند تا حدی که معاون سیاسی وزارت کشور وقت فتنه 18 تیر 87 را مدیریت می‌کند.»

سیاست وزارت علوم در چهار سال گذشته، همان سیاست دوران اصلاحات بود

در ادامه گلرومفرد درباره عملکرد وزارت علوم دولت یازدهم گفت: «سیاست وزارت علوم در چهار سال گذشته، همان سیاست دوران اصلاحات بود و وزارت علوم به دنبال پیاده نظام در دانشگاه‌ها بود، به همین دلیل برای تاسیس تشکل‌های دانشجویی یکبار مصرف که فقط زمان انتخابات از آن استفاده شد، از هیچ تلاشی دریغ نکردند.»

معتمدی‌نژاد:
جنبش دانشجویی بدون آرمان‌خواهی هویتی ندارد

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در این نشست گفت: «جنبش دانشجویی وقتی آرمان‌خواهی خود را از دست بدهد دیگر هویت ندارد، این جنبش وقتی محافظه‌کار و گرفتار مصلحت‌اندیشی شد، دیگر کارکردی ندارد.»

معتمدی نژاد نیز درباره تنگناهایی که برای تشکل‌های دانشجویی ایجاد شده است ادامه داد: «اگر دانشجویان بخاطر ملاحظات حرف خود را نزند، ثمره‌ای ندارد، و البته اگر قرار است به مطالبات اصالت دهیم باید بسترش هم وجود داشته باشد، نه اینکه چهار دانشجوی عضو جنبش عدالتخواه به دلیل نقد یکی از شخصیت‌های کشور دادگاهی شوند.»

هر حرفی، اقدام علیه امنیت ملی محسوب می‌شود!

او با اشاره به اینکه برخی به جنبش‌های دانشجویی به عنوان سکوی پرتاب نگاه می‌کنند گفت: «این نگاه موجب آفت و محافظه کاری در جنبش دانشجویی است. باید بستر نقد و‌ آزادی بیان به وجود بیاید و مسئولین خود را در معرض نقد قرار دهند.»

معتمدی‌نژاد درباره نبود آزادی بیان برای دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی گفت: «در فضای کنونی کشور هر حرفی زده می‌شود اقدام علیه امنیت ملی محسوب می‌شود، اقدام علیه امنیت ملی، اقداماتی است که برخی مسئولین دولت و کشور انجام می‌دهد تا صحبت‌هایی که دانشجویان مطرح می‌کنند.»

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۳۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر مردم غزه از جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در جهان

مردم غزه با نگارش پیام‌هایی بر روی چادرهایی که در آنها زندگی می‌کنند، از جنبش‌های دانشجویی سراسر جهان برای حمایت از فلسطین قدردانی کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، چادرهای آوارگان در رفح حاوی پیام‌های حمایت و تشکر از دانشجویان دانشگاه های سراسر جهان به ویژه دانشگاه های آمریکایی است که خواستار پایان دادن به نسل کشی جاری در غزه برای دویست و چهارمین روز متوالی هستند.

موج اعتراضات حمایت از فلسطین در محوطه‌های دانشگاه‌های آمریکا بعد از سرایت به اکثر دانشگاه‌های این کشور در حال گسترش به دانشگاه‌های سایر کشورهای دنیاست.

اعتراضات از دانشگاه کلمبیا در نیویورک از 9 روز پیش (17 آوریل) آغاز شد و دانشجویان معترض خواستار قطع رابطه این دانشگاه با نهادهای رژیم صهیونیستی که در جنگ غزه نقش دارند شدند.

معترضان در دانشگاه‌های دیگر نیز خواسته‌های مشابهی دارند. اردوگاه‌های دانشگاهی که در سراسر آمریکا ایجاد شده‌اند، دانشجویانی را از پیشینه‌های مختلف ـ از جمله فلسطینی‌ها، عرب‌ها، یهودیان و مسلمانان ـ گرد هم آورده‌اند تا بمباران غزه توسط اسرائیل را محکوم کنند.

تا کنون در جریان جنبش دانشجویی در ایالات متحده، بیش از 600 نفر از جمله دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها بازداشت شدند.

خیزش دانشگاه‌های آمریکا؛ حرف حساب دانشجویان چیست؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • حمایت ها از جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی ادامه دارد
  • چرا صدای جنبش‌های دانشجویی عربی در حمایت از فلسطین بلند نمی‌شود؟
  • جنبش دانشجویی در آمریکا مورد حمایت دانشجویان شهرکرد قرار گرفت
  • دانشجویان گیلانی از جنبش دانشجویی آمریکا و اروپا حمایت کردند
  • وزیر علوم: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند/ هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی نبوده است
  • تقدیر مردم غزه از جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در جهان
  • جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند