Web Analytics Made Easy - Statcounter

پول‌نیوز - مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، از برنامه ریزی این شرکت برای ساخت دو شهر جدید سیراف و تیس، در سواحل خلیج فارس و مکران خبر داد.

حبیب الله طاهرخانی در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در جزیره کیش گفت: سیاست ساخت شهرهای جدید در ایران که سه دهه از عمر آن می گذرد، در ابتدا سیاست تامین مسکن در حاشیه کلانشهرها بود که در حال حاضر، جمعیت شهرهای جدید به ۸۰۰ هزار نفر می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه باید بتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی در سرمایه گذاری در شهرهای جدید بهره مند شویم، افزود: با توجه به کمبود بودجه عمرانی و اجرایی، نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی هستیم، به همین دلیل در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه و فرصت های سرمایه گذاری شرکت کردیم تا شرکت های تامین سرمایه و فعال در بورس و حوزه بانکی بتوانند با استفاده از روش های جدید سرمایه گذاری به جذب منابع بخش خصوصی بپردازند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به سیاست سنتی این شرکت در گذشته که فروش زمین و درآمد از محل این فعالیت بود، اظهار داشت: این اقدام به تکه تکه شدن رشد شهرهای جدید منجر شده بود به همین دلیل نگاه ما در سالهای اخیر به شهرهای جدید و سرمایه گذاری در این حوزه استفاده از ظرفیت شهرهای جدید به عنوان محرک توسعه ملی است.

وی از دیگر اقدامات شرکت عمران شهرهای جدید در سالهای اخیر را سیاست ایجاد چنین شهرهایی با رویکرد آمایش سرزمینی که عمدتا به سمت پهنه جنوبی و نوار ساحلی جنوب کشور به خصوص سواحل مکران کشیده می شود دانست و خاطرنشان کرد:تمرکز ما بر شهرهایی است که به خصوص ظرفیت اشتغال برای سکونت پایدار در این مناطق را دارند و این پتانسیل هم بسیار بالا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین با استفاده از آب دریا می توانیم به تامین آب شرب جمعیت ساکن در پهنه جنوبی بپردازیم. البته در این میان سیاست دولت نیز توسعه سواحل مکران با هدف تراکم زدایی از شهر تهران و دیگر کلانشهرها برای رشد کیفیت زندگی در پایتخت است.

طاهرخانی با بیان اینکه امروز در این نمایشگاه پروژه ای به من معرفی شد که هدف از آن سرمایه گذاری در شهر جدید پرند برای ایجاد نمایشگاه دائمی فناوری و مصالح ساختمانی بود، ادامه داد: یکی از رویکردهای اصلی ما در شهرهای موجود و همچنین شهرهای نوین، موضوع بهره وری در مصرف آب است؛ اصلی ترین مشکل در این حوزه اتلاف منابع آب بوده و به همین دلیل قرار است شهرهای جدید به عنوان شهرهای پایلوت در زمینه صرفه جویی در مصرف آب با استفاده از فناوری های نوین انتخاب شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره امکان ساخت شهرهای دیگر به عنوان شهرهای جدید گفت: در حال حاضر شهرهای زیادی را در مرحله مکان یابی در دست بررسی داریم. برخی از آنها مکان یابی شده و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده است، برخی دیگر نیز همه مراحل را طی کرده و در حال طراحی طرح های تفصیلی و جامع هستند.

وی ادامه داد: شهر جدید سیراف در پارس جنوبی یکی از این موارد است، چراکه در زمانی که منطقه پارس جنوبی به عنوان قطب انرژی کشور در حال توسعه بود، نتوانستیم بحث اسکان پایدار را در این منطقه ایجاد کنیم و عمدتا شاهد توسعه روستاهای پارس جنوبی برای کارکنان و یا انتقال پروازی مهندسان به این منطقه بودیم. در حالی که در مناطق جنوب خلیج فارس و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس شاهد ساخت شهرهای بزرگی به عنوان شهرهای بندری بودیم.

طاهرخانی یکی دیگر از شهرهای جدید را که به عنوان محل توسعه سواحل مکران در دست ساخت است، شهر تیس عنوان کرد و گفت: این شهر در نزدیکی چابهار ساخته خواهد شد و از آنجایی که بندر چابهار قرار است با مشارکت هندی ها به یکی از بنادر مهم کشور و منطقه تبدیل شود، تلاش خواهیم کرد تا امکان اسکان پایدار را همزمان با توسعه صنعتی و تجاری چابهار فراهم کنیم. به عنوان نمونه امروز اولین محموله گندم اهدایی هند به افغانستان وارد بندر چابهار شد که نشان می دهد این بندر ظرفیت بالایی برای رشد و توسعه را در خود جای دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریحک رد: در حال حاضر دو سرمایه گذار اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری در شهر جدید تیس کرده اند ضمن اینکه پیش بینی شرکت عمران شهرهای جدید سکونت ۱۵۰ هزار نفر در شهر جدید سیراف و ۱۷۵ هزار نفر در شهر جدید تیس است. هفت شهر جدید دیگر نیز در حال رسیدن به جمعیت ۱۰۰ هزار نفری هستند که بر اساس قانون همه نیازهای بزرگ مقیاس یک شهر را برای شهرهای بالاتر از ۱۰۰ هزار نفر همچون بیمارستان و مراکز آموزشی اجباری می کنند.

وی در خصوص توسعه مسکن مهر در شهرهای جدید استان تهران گفت: اصلی ترین مشکل مسکن مهر در این شهرها دسترسی آسان به خدمات است و بعضا برخی نیازهای ساکنان شهرهای پرند و پردیس گران تر از تهران عرضه می شود. مجموع جمعیت سه شهر پرند، پردیس وهشتگرد در حال حاضر ۳۰۰ هزار نفر بوده و برای اسکان ۳۰۰ هزار نفر دیگر مسکن مهر ساخته شده است.

طاهرخانی خاطرنشان کرد: برای جذب سرمایه گذار خارجی جهت سرمایه گذاری در شهرهای جدید مهمترین مشکل ریسک تعیین نرخ ارز است که اگر این موضوع حل شود و بانک مرکزی و سازمان سرمایه گذاری خارجی بتوانند بحث ریسک ارز را برطرف کنند، مانع خروج بسیاری از سرمایه گذاران از این حوزه خواهد شد.

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۱۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود

جواد اوجی وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت: استفاده از هلدینگ‌های پتروشیمی‌ در توسعه میادین و سرمایه گازی مدنظر است  به طوری که حجم سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و با هدف تولید روزانه ۱۲۷ میلیون مترمکعب گاز است و با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در این زمینه قرارداد امضا شد.

او ادامه داد: سال گذشته قراردادهای خوبی برای جمع‌آوری گازهای مشعل داشته‌ایم و همچنین برای تولید بنزین در پتروشیمی‌ها تفاهم نامه خوبی داشته ایم و بخشی از متانول کشور به سمت سوخت بنزین سوق داده می شود، امروز در بسیاری از کشورها از متانول سوخت بنزین تولید می‌کنند که امروزه کشور ما هم به این دانش رسیده است.

وزیر نفت گفت: ناترازی بنزین می تواند از طریق متانول برطرف شود همچنین تولید ۳۵ میلیون متر مکعب گاز و ۵۰ هزار بشکه نفت در پالایشگاه‌های کشور از برنامه های وزارت نفت در سال ۱۴۰۳ است.

اوجی تصریح کرد: بیش از ۵۰ میلیون نفر در کشور در صنعت پتروشیمی دارای سهام هستند، در این دولت مردمی ما منتظر شرکت‌های خارجی نخواهیم ماند این در حالی است که بالاترین جذب سرمایه‌گذار خارجی در این دولت انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • زیرمجموعه وسنا و مپنا به فرابورس می آید؟
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • پتروشیمی‌ها پول خوراک را به‌موقع پرداخت کنند
  • آغاز سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در میادین گازی
  • ورود پتروشیمی ها به بالادست نفت بازی برد_برد است
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی چینی‌ها در بخش کشاورزی مازندران
  • آینده رقابت متا با غول‌های هوش مصنوعی