Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- امضای توافقنامه های همکاری ایران و روسیه در حوزه انرژی که با سفر «ولادیمیر پوتین» به تهران صورت گرفت می تواند زمینه ساز کسب منافع مشترک و تقویت روابط راهبردی دو کشور باشد.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، سفر روز چهارشنبه دهم آبان ماه رییس جمهوری روسیه به تهران از جنبه های گوناگونی مورد توجه تحلیلگران قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گذشته از نمایش همسویی ایران و روسیه در مقابل سیاست های «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، همکاری در حوزه نفت و گاز نیز از مولفه های برجسته و پراهمیت این سفر بود.
ایران و روسیه دو کشوری هستند که بزرگترین منابع گازی جهان را در اختیار دارند. از سوی دیگر حجم بالای تولید نفت روسیه و جایگاه ایران در «اوپک» بر اهمیت دیدار مقام های دو کشور در بازار انرژی افزوده است.

** اقتصاد انرژی و همکاری های تهران- مسکو
بر اساس اعلان رسانه ها، در سفر اخیر پوتین به تهران، گام های مقدماتی در جهت همکاری راهبردی در حوزه انرژی با توافق 30 میلیارد دلاری در زمینه سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز برداشته شد.
تارنمای خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه چند روز پیش در زمینه همکاری نفتی ایران و روسیه نوشت: دو کشور به همکاری در بیش از 10 حوزه و میدان نفتی و گازی چشم دوخته اند. شرکت ملی نفت ایران و شرکت های روسی یادداشت های تفاهمی امضا کرده اند و به زودی قدم های نهایی و عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
به نوشته اسپوتنیک گفت وگو میان شرکت های ایرانی و روسی در مورد حوزه های نفتی منصور، آب تیمور، کیش، یاران، مارون، لایه های نفتی پارس جنوبی، کوپال، آبان، اسفندیار، پایدار غربی، دهلران، پارس شمالی، آذر، چنگوله و چشمه خوش صورت گرفته است.
تارنمای «انرژی وویس» (Energy Voice) در زمینه توافق های نفتی و گازی میان ایران و روسیه در سفر پوتین به تهران عنوان داشت شرکت «روسنفت» و شرکت ملی نفت ایران سند «نقشه راه و مفاد اصلی همکاری راهبردی در حوزه نفت و گاز» را به امضا رساندند. این توافق بر اهمیت و منافع بالای توسعه بلندمدت و سودمندی همکاری ها در حوزه تجارت هر دو طرف تاکید دارد.

** روسیه و انتقال گاز ایران به هند
رسانه های جهان به ارزیابی توافق های انجام شده در این سفر پرداخته اند. تارنمای روزنامه «فایننشال تایمز» در تحلیل سفر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به تهران به مسائل اقتصادی و به ویژه موضوع انرژی اشاره کرد و آورد: روسیه و ایران توافق هایی را به ارزش 30 میلیارد دلار در حوزه انرژی به امضا رساندند. در این راستا شرکت روسنفت و «گازپروم» روسیه سهم عمده ای ر ا در همکاری با شرکت های ایرانی خواهند داشت.
مشارکت دو کشور در عرصه انرژی، حوزه های مختلفی را از توسعه میادین نفت و گاز تا همکاری در بخش تحقیق و اکتشاف در بر می گیرد. «ایگور ساچین» مدیر اجرایی شرکت دولتی روسنفت گفت که قراردادهای این شرکت با شرکت ملی نفت ایران نخستین گام برای ورود عملی به پروژه های نفت و گاز ایران در سال های آینده خواهد بود. وی گفت: بر پایه برخی محاسبات اولیه، حجم کلی سرمایه گذاری ها در پروژه های ایران حدود 30 میلیارد دلار است. در صورت تکمیل این پروژه ها میزان تولید سالانه به 55 میلیون تن خواهد رسید. این سطح تولید معادل تولید 1.1میلیون بشکه نفت در روز است.
گزارش فایننشال تایمز همکاری های مسکو و تهران در حوزه انرژی را استراتژیک دانست و به نقل از مقام های ایرانی عنوان کرد که 6 توافقنامه میان شرکت های ایرانی و روسی به امضا رسیده است. گفته می شود در چارچوب این همکاری ها، شرکت روسی انجام عملیات سوآپ، عرضه نفت و محصولات نفتی، آموزش کارکنان و به روز رسانی پالایشگاه را برعهده دارد.
به گفته مدیر اجرایی روسنفت، مذاکرات برای توسعه چند میدان نفتی و گازی با همکاری دیگر شرکا صورت گرفته است ضمن اینکه از ایران نیز برای مشارکت در پروژه های روسیه و میادین نفتی فراساحل دعوت شده است.
دیگر محور توافق همکاری ایران و روسیه در حوزه محصولات گازی بود. در تارنمای روسی «ریانوستی» در این باره می خوانیم: همکاری مسکو با تهران با هدف عرضه گاز به هند نیز مورد توجه بوده است. تا یک سال آینده چارچوب های قانونی برای انجام یک پروژه تحویل گاز از ایران به هند با همکاری روسیه نهایی و اجرایی می شود.
این گزارش آورده است: «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه گفته شرکت گازپروم تصمیم دارد تا گاز طبیعی تولید شده در ایران را با ساخت خط لوله 1200 کیلومتری به هند انتقال دهد.
تارنمای خبری «اویل پرایس» در این زمینه نوشت: پس از امضای قرارداد اولیه انجام این پروژه، تا آخر سال جاری میلادی مراحل قانونی آن انجام می شود. اجرای این پروژه از سال آینده آغاز می شود. بخشی از این خط لوله قرار است از زیر آب عبور کند. به گفته وزیر انرژی روسیه از آنجا که حجم سرمایه گذاری این پروژه بالا خواهد بود فعلا در مورد میزان آن نمی توان پیش بینی را انجام داد.

**همکاری با ایران در چارچوب راهبرد خاورمیانه ای روسیه
بسیاری از رسانه ها و تحلیلگران قراردادهای اخیر نفتی روسیه با ایران را در چارچوب راهبرد کلان کرملین در گسترش روابط با خاورمیانه ارزیابی می کنند.
بر اساس برخی تحلیل های خارجی، ایران امیدوار است پس از توافق هسته ای صنعت نفت و انرژی خود را از طریق قراردادهای سرمایه گذاری توسعه دهد. توافق های اخیر با مسکو نیز از جمله قراردادهایی است که با این هدف امضا شده اند. همچنین براساس اخبار، اکنون روسیه اجرای سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری (سال های گذشته) در بخش نفت و تولید کالا در ایران را آغاز کرده است. به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، توافق روسیه با ایران، بخشی از راهبردهای کلان مسکو در زمینه انرژی و حضور در خاورمیانه است. در این چارچوب روسیه با استفاده از دیپلماسی، افزایش حضور اقتصادی و نظامی خود در منطقه را دنبال می کند.
این گزارش از تمایل ایران به انعقاد توافق با شرکت های غربی سخن گفته است اما دشمنی های ایالات متحده با ایران را مانعی برای اجرایی شدن آن ها می داند. با این حال کارشناسان حوزه نفت اعتقاد دارند در صورت اعمال دوباره تحریم ها از سوی کاخ سفید علیه ایران، شرکت های چینی و روسی از نبود رقیبان غربی منتفع شوند.
به نوشته فایننشال تایمز، ایران تا سال 2021 به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنایع بالادستی و پایین دستی نیاز دارد. از زمان توافق هسته ای ایران توانسته است قراردادی حدود پنج میلیارد دلاری را با توتال فرانسه نهایی کند.
خبرگزاری «رویترز» هم در مورد قرارداد روسنفت با شرکت ملی نفت ایران نوشت: این قرارداد 30 میلیارد دلاری موجب افزایش ظرفیت همکاری روسیه با ایران می شود و جایگاه روسیه را در خاورمیانه ارتقا می بخشد. روسنفت در سال های اخیر فعالیت خود در منطقه را بیشتر کرده و قرارداد معامله های گوناگونی را امضا کرده است؛ یکی از مهمترین توافق ها کسب اکثریت سهم در خط لوله نفتی در اقلیم کردستان عراق بوده است.
به نوشته این خبرگزاری، توافق نفتی اخیر تهران- مسکو بخشی از استراتژی ولادیمیر پوتین در جهت افزایش نفوذ و مشارکت سیاسی و اقتصادی مسکو در منطقه است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رو به افول نهاده بود.

پژوهشم**9130**9279** خبرنگار: حسین عباسی نسب**انتشار: سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۱۵۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی

وزیر دفاع آمریکا نسبت به افزایش همکاری استراتژیک کره‌شمالی با روسیه هشدار داده و گفت این اتحاد رو به رشد، اعتماد و اطمینان کیم جونگ اون، رهبر پیونگ‌یانگ را افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا اظهارات خود را در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در روز سه‌شنبه بیان کرد. روابط بین مسکو و جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) از زمانی که کیم در سپتامبر گذشته برای گفت‌وگو با «ولادیمیر پوتین» به روسیه سفر کرد، عمیق‌تر شده است و این مساله خوشایند غرب نیست.

روسای دفاع روسیه و کره‌شمالی هم ژوئیه گذشته در پیونگ‌یانگ دیدار کردند.

آستین به قانونگذاران گفت: «کره‌شمالی، دوباره، به دلیل ارتباط با پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده است.» او همچنین به گسترش همکاری بین روسیه، کره‌شمالی، ایران و جمهوری خلق چین اشاره کرد.

آستین گفت: «این بسیار نگران‌کننده است؛ چیزی که ما باید آن را تماشا کنیم، چیزی که برای اطمینان از اینکه توانایی و ظرفیت همکاری با متحدان خود برای ادامه بازدارندگی و ادامه ترویج صلح و ثبات را در هر یک از مناطق داریم، باید داشته باشیم.»

وزیر دفاع آمریکا افزود: «رابطه رو به رشد بین جمهوری خلق چین، روسیه، کره‌شمالی و ایران نگران‌کننده است و این چیزی است که ما از نزدیک آن را دنبال می‌کنیم.»

آستین همچنین مدعی شد که روسیه برای جبران گلوله‌های توپخانه و سایر مهمات اضافی، به کره‌شمالی برای پر کردن ذخایر خود در درگیری اوکراین مراجعه کرده است.

این در حالیست که مقامات کره‌شمالی و روسیه اتهامات مربوط به انتقال تسلیحات از پیونگ‌یانگ را رد کرده‌اند. آنها همچنین ایالات متحده و متحدانش در شمال شرق آسیا را به تشدید تنش در منطقه با آماده شدن برای جنگ با کره‌شمالی متهم کرده‌اند.

به گزارش راشا تودی، کره‌شمالی از زمان آغاز درگیری روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ آزمایش‌های موشکی خود را افزایش داده و احتمال اتحاد مجدد با کره‌جنوبی را رد کرده است. وزارت خارجه کره‌شمالی می‌گوید افزایش همکاری با روسیه به دفاع از «منافع اصلی» دو کشور و ایجاد «نظم بین‌المللی چند قطبی» کمک می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایان پوتین؟!
  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است
  • پایان پوتین؟!/ او گورباچف نیست/ بعید است صاعقه دوبار به یکجا اصابت کند!
  • سرنگونی پوتین؟!/ او گورباچف نیست/ بعید است صاعقه دوبار به یکجا اصابت کند!
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند