Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

علی اصغر بدیعی مقدم مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: این استان به لحاظ بالا بودن شمار سوانح ترافیکی موتورسیکلت سواران در جایگاه سوم استان‌های کشور قرار دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی، علی‌اصغر بدیعی مقدم اظهار کرد: شمار راکبان موتورسیکلت قربانی حوادث رانندگی در این استان ۱۰ درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدیعی مقدم افزود: در سطح کشور به طور میانگین حدود ۲۰ درصد از  قربانیان سوانح ترافیکی، راکبان موتورسیکلت هستند اما این رقم در خراسان شمالی ۳۰ درصد است.

وی گفت: اجرای طرح ارتقای ایمنی موتورسیکلت سواران هر ساله در استان اجرا می‌شود و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز توجه ویژه‌ای برای حمایت از اجرای برنامه‌ها دارد و اعتبار مناسبی نیز در این باره دیده است.

وی شناسایی روستاهای پرتصادف برای راکبان موتورسیکلت را از برنامه‌های مهم برای کاهش این سوانح عنوان کرد و گفت: بر اساس نتایج مطالعه مشاور، ۳۷ روستای استان به عنوان روستاهای پرتصادف برای راکبان موتورسیکلت شناسایی شد که این نتایج مبنای برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفته است.

بدیعی مقدم تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی، توزیع اقلام مختلف ایمنی از جمله شب نماها و کلاه ایمنی رایگان از جمله برنامه‌هایی است که برای کاهش میزان تصادفات و نیز کاهش میزان شدت حادثه و صدمه در سوانح احتمالی است.

وی گفت: بر اساس نتایج مطالعه مشاور، علت مرگ موتورسواران در ۹۲.۳۶ درصد از حادثه‌ها، ضربه به سر و گردن گزارش شده است و بر این اساس برای کاهش میزان تلفات در حادثه‌های احتمالی فرهنگ‌سازی برای ترویج استفاده از کلاه ایمنی مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: موتورسیکلت ناایمن‌ترین وسیله نقلیه است و از این رو برای کاهش صدمات باید هم راننده و هم سرنشینان از کلاه ایمنی استفاده کنند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی بیان کرد: پارسال حدود ۵۰۰ دستگاه کلاه ایمنی به صورت رایگان میان موتورسیکلت سواران توزیع شد و  امسال نیز توزیع هم همین تعداد کلاه ایمنی در دستور کار است.

وی افزود: توزیع کلاه ایمنی رایگان، یک اقدام فرهنگی است که در این اقدام تلاش داریم تا استفاده از آن میان مردم  روستاها نیز فرهنگ‌سازی شود.

وی گفت: برای کاهش میزان تصادفات، آموزش‌های لازم داده می‌شود و علاوه بر آن توزیع برچسب شبرنگ نیز در دستور کار است.

وی اظهار کرد: علت برخی حادثه‌ها نقص در سیستم روشنایی موتورسیکلت است که این شبرنگ‌ها کمک می‌کند تا موتورسوار در شب دیده شود.

به گفته وی بر اساس نتایج این مشاور، تنها ۶.۷ درصد از  راکبان موتورسیکلت گواهینامه دارند و مابقی یعنی ۹۳.۳ درصد از این راننده‌ها گواهینامه نداشته‌اند و زمانی که فرد گواهینامه ندارد، احتمال وقوع حادثه بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان آموزش به موتورسواران مغفول مانده است و باید بیشتر مورد توجه باشد افزود: در سال گذشته ۳۷ روستا به عنوان روستاهای پرتصادف برای موتورسیکلت شناسایی شدند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: بر اساس فراخوان داده شده، از دهیاران این روستاها درخواست شد تا لیستی از راکبان موتورسیکلت در روستا را ارائه دهند.

وی گفت: خانواده‌ها بدون اینکه از خطرات استفاده از موتورسیکلت آشنایی داشته باشند موتورسیکلت را در اختیار فرزندان کم سن و سال قرار می‌دهند، بعضاً پسران ۱۲، ۱۳ ساله از موتورسیکلت استفاده می‌کند و یا دانش‌آموزان برای رفت و آمد به مدرسه در روستای مجاور در جاده‌ها با موتورسیکلت تردد دارند. وی افزود: یکی از آموزش‌ها در مدارس همین است که دانش‌آموزان از موتورسیکلت استفاده نکنند. وی با اشاره به اینکه بعضاً نوجوان و دانش‌آموز به لحاظ جثه کوچک  توانایی لازم برای کنترل وسیله را ندارد گفت: متأسفانه پدر و مادر خطر را درک نکرده و  یا  منع قانونی استفاده از این وسیله نقلیه را نمی‌دانند و اطلاع ندارند.

بدیعی مقدم افزود: یکی از محورهای پر تصادف برای راکبان موتورسیکلت محور زرق آباد در شهرستان اسفراین است و نیز محور روستای خانلق در شهرستان شیروان است و بر اساس نتایج مطالعات مشاور بیشتر حادثه‌ها برای راکبان موتورسیکلت در راه روستایی و یا در محورهای نزدیک شهرها به ثبت رسیده است.

وی عنوان کرد: ۵۰ تا ۵۲ درصد از حوادث رانندگی راکبان موتورسیکلت در راه‌های روستایی، ۱۲ تا ۱۶ درصد در محورهای فرعی، ۲۲ درصد در محورهای اصلی و ۱۰ درصد در بزرگراه‌ها اتفاق افتاده است.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۷۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات ۴۱۲ نقطه حادثه خیز پرتصادف مرتفع شد/ پیش‌بینی ۴ میلیون زائر برای اربعین امسال

سردار هادی هادیانفر معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در برنامه صف اول حاضر شد و به سوالاتی پاسخ داد.

هادیانفر گفت: در ۵ مولفه‌ای که برای سوانح وجود دارد، هر کدام نقش خود را دارند، اما گزارشات سازمان بهداشت جهانی بر روی عامل انسانی بیشتر تاکید می‌کند. در بعضی از گزارشات ۵۴ درصد و در برخی مطالعات ۹۲ درصد عامل انسانی را عامل جلوگیری از وقوع حوادث می‌دانند.

او افزود: آنچه که در قانون ما وجود دارد، ۳۲ دستگاه در حوزه پیشگیری و کاهش سوانح نقش دارند. آنچه که می‌تواند در رأس آنها این کار را مدیریت کند، شورای عالی مدیریت حمل و نقل است که از دستگاه‌ها وظایفشان را مطالبه کند. در برنامه ششم کاهش ۳۶ درصدی تصادفات را تدوین کردند. در برنامه هفتم کاهش ۵۰ درصدی در طول برنامه تدوین شده و دولت مکلف است در ۶ ماهه اول برنامه، کاهش ده درصدی را تدوین کند.

هادیانفر ادامه داد: فرهنگ سازی نیز در این زمینه مهم است. به عنوان مثال طرح همیار پلیس که در گذشته اجرا شد، بر اساس مطالعات ۱۸ درصد در کاهش سوانح اثر گذاشت. نهادینه شدن کمربند ایمنی و موارد ایمنی دیگر در نتیجه همین پویش است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در نقاط شهری و برون شهری ۵۲۰۰ نقطه حادثه خیر در کشور داریم، گفت: ۳۲۰۰ مورد از این تعداد مربوط به جاده‌های کشور، ۵۳۰ هزار کیلومتر طول راه‌های کشور و ۲۹۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی است. میزان تردد نیز به ۴۰ میلیون وسیله می‌رسد و رابطه تردد و تصادف نیز متقابل است.

او افزود: ۸۸۷ نقطه پرتصادف از بین کل نقاط حادثه خیز پرتصادف شناسایی شدند و تاکنون ۴۱۲ مورد آنها تاکنون مرتفع شده و ۴۷۵ مورد آن باقی مانده که از اولویت‌های امسال ما است. یکی از عواملی که در دهه ۸۰ باعث شد میزان تصادفات و مرگ‌های ناشی از سوانح کاهش پیدا کند، واردات خودرو‌های باکیفیت بود که باعث شد خودروسازان داخلی هم به سمت افزایش کیفیت بروند.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی درخصوص عدم تحقق پیش‌بینی‌های برنامه ششم در توسعه ترانزیت گفت: در دولت‌های گذشته به این بخش خیلی توجه نشد. کشور‌هایی که مسیر اصلی آنها کشور ما بود، اکنون از مسیر‌های جایگزین استفاده می‌کنند. در حال حاضر به آن پیش‌بینی پذیری که برای گیرنده خدمات مورد نیاز است نرسیدیم و حتما باید این اتفاق میسر شود تا صاحب بار با این اطمینان و تخمین هزینه از مسیر کشور ما عبور کند.

او در خصوص تدابیر برای جابه‌جایی‌های مربوط به راهپیمایی اربعین گفت: یکی از مهمترین مسائل ما ناترازی ناوگان نسبت به زائرینی است که در اربعین داریم. پیش‌بینی می‌کنیم امسال به مرز ۴ میلیون زائر برسیم. از این تعداد بخش زیادی از خودروی شخصی و برخی از ناوگان عمومی استفاده می‌کنند. یکی از مواردی که از طرف عراقی نیز خواسته شد این بود که خودرو‌های ما بتوانند با تمهیداتی که در نظر گرفته شده وارد خاک عراق شوند. همچنین ۱۵۰ میلیون یورو به واردات خودرو اختصاص داده شد که ۲ هزار دستگاه زیر ۵ سال کارکرد را وارد کشور کنند که امیدواریم به اربعین برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • ۳۱۰ نفر در حوادث مربوط به موتورسیکلت در شهر مشهد جان باختند
  • مشکلات ۴۱۲ نقطه حادثه خیز پرتصادف مرتفع شد/ پیش‌بینی ۴ میلیون زائر برای اربعین امسال
  • سهم چهار درصدی موتورسواران از تصادفات استان زنجان
  • ۲۰ درصد تصادفات موتورسیکلت سواران در معابر درون شهری استان زنجان
  • ۲۰ درصد تصادفات موتورسیکلت سواران در معابر درون شهری رخ می‌دهد
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • سوانح رانندگی در مشهد ۵۰ نفر را مصدوم کرد
  • آسفالت ۴۰۰ هزار متر مربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • آسفالت ۴۰۰هزار مترمربع معابر روستا‌های خراسان شمالی