Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-28@21:53:13 GMT

تیتر امشب/ اهمیت تعامل اصناف و شورای شهر

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۰۰۳۷۷

تعامل بیش از پیش اصناف، شورای شهر و شهرداری ها می تواند راهکار مهمی در حل مشکلات و معزلات اصناف باشد بنابراین رویکرد جامع و متمرکز در جامعه می تواند بسیاری از مشکلات در امور اصناف را حل و فصل کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  رئیس اتاق اصناف گفت: بخش عظیمی از بنگاه های صنفی مربوط به حوزه شهرداری و شورای شهر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از شورای شهر تشکر می کنیم که نشست صمیمی با اعضای اصناف برگزار کرد. اطلاعات اصناف و وضعیت اصناف به شورای شهر اعلام شد و بخشی از مشکلات نیز در میان گذاشته شد.  او درباره معضلات اصناف گفت: یکی از حوزه هایی که مشکل داریم ترافیک است که باید با مسئولین شهرداری هماهنگ عمل کنیم که متاسفانه مشکلاتی درهمکاری وجود دارد. در بحث ایمن سازی نه ما به تنهایی می توانیم عمل کنیم نه شهرداری یقینا حاصل تعامل این دو نهاد می تواند کمک کند. در زیباسازی شهر به دنبال کارگروه هستیم که بتوانیم ساماندهی کنیم.
رسولی عضو شورای شهر تهران دیگر مهمان برنامه در ادامه گفت: یکی از اهداف شورای پنجم ارتقای سطح کیفی زندگی در شهر تهران است بنابراین در قالب از پیش طراحی شده در جلسات علنی شورای شهر به صورت متناوب در اختیار گروه های مختلف خواهیم بود و گفتگوهایی بین حوزه مدیریت شهرداری و اصناف و اتاق بازرگانی خواهیم داشت. در جلسه امروز هدف این بود که در بسیاری از امور باید تصمیم هماهنگ گرفته شود.   رسولی در ادامه گفت: در دهه پنجاه نهاد بازار و اصناف بعنوان بخشی لاینفکی از جامعه برای تربیت و فرهنگ پذیری بودند. در زمان انقلاب شعار بازار و اصناف این بود که "حق با مشتری است" اما امروز می بینیم که همه می گویند "جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود" بنابراین ما به دنبال یک فهم مشترک از چالش ها، فرصت ها و راهکارها هستیم.
 
کریمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی گفت: تعامل بیش از پیش اتاق اصناف و شورای شهر و شهرداری ها می تواند راهکار مهمی در حل مشکلات و معزلات اصناف باشد. همواره بازارها نقش محوری در جامعه داشته اند و اصناف نیز نقش ویژه ای در دوره های مختلف داشته اند. براساس آمارها واحدهای زیادی بین یک چهارم از واحدهای صنفی بدون پروانه هستند که موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. قانون نظام صنفی در این زمینه نهایی شده است که می تواند واحدهای صنفی را راهبری کند اما خلایی که در این  مورد وجود دارد مدیریت شهری است. اگر رویکرد کلان در اداره شهر داشته باشیم رویکرد جامع و متمرکز در جامعه می تواند بسیاری از مشکلات در امور اصناف را حل و فصل کند.
 او افزود: در کمیسیون اقتصادی مجلس تمامی لوایح با بخش خصوصی و اتاق اصناف و بازرگانی مطرح می شود.  رئیس اتاق اصناف در ادامه گفت: باید باور کنیم که بیش از دو میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که تعداد زیادی از این واحدها بدون پروانه هستند. مسئولین و دست اندرکاران باید باور کنند که مشکلات وجود دارد. در واحدهای بدون پروانه با تعامل اصناف و شهرداری می توان مشکلات را مرتفع کرد. نظام جامع شهری نوشته شده نداریم و استراتژی نظام تولید نیز مشخص نیست. در بخشی از کلان شهر تهران بسیاری از مجتمع ها بدون تحقیق ساخته شده است. در بخش انتخاب صنایع با ایجاد شهرک های تخصصی برای صادرات باید برنامه ریزی شود. آنچه در این زمینه انجام شده است برپایه علم نبوده است. ما در مجموعه نظام اقتصادی کشور نسبت به دهه اول انقلاب افت سنگینی داشته ایم درحالی که تمام کشورهای توسعه یافته از طریق بنگاه های متوسط و کوچک به پیشرفت هایی رسیده اند. کشور صنعتی آلمان نزدیک به 65  درصد تولیدشان وابسته به این بخش است.

 رسولی عضو شورای شهر در ادامه گفت:  امروز گزارش شد که بیش از 60 هزار واحد صنفی در تهران بدون پروانه هستند بنابراین ما در شورای شهر انتظار داریم که یک سوم نهادهای صنفی از حوزه انتظام بخشی محروم هستند. دو نماد مهم شهر اسلامی وجود بازار و مسجد است که این دو نشان دهنده انسجام شهر است. امروز به حدی واحدهای صنفی تکثیر شده اند که نوعی بی نظمی در شهر بوجود آمده است. آقای فاضلی و نظام صنفی امروز پایتخت به ازای هر 25 نفر که در  تهران زندگی می کنند یک واحد صنفی ایجاد کرده اند که این نورم در دنیا به ازای هر 250 تا 400 نفر در هر شهر است. در این ساختار حقوق مصرف کننده و تولید کننده رعایت نشده است. ما باید باهم مشکلات را شناسایی کنیم. امروز تنها 8 درصد واحدهای صنفی در مراکز عمده هستند که در این صنف حریم ها رعایت نشده است بنابراین شناسایی مشکلات و معزلات می تواند درحل آنها کمک  کند.

فاضلی در ادامه گفت: ما این آمار را قبول داریم اما نسلی که امروز حاکم بر بازار است نسل اول انقلاب نیست. به طور مثال،در حال حاضر با عمده بیش از دو میلیون زائر اربعین بر عهده اصناف است. در بخش بدون پروانه ما از دهه اول انقلاب به دنبال ساماندهی واحدهای صنفی بوده ایم که همواره متهم شده ایم که این ها چون نمی خواهند رقابت کنند بسته عمل می کنند. در جایی که می توانیم برای ایجاد شغل برای مردم عادی تعریفی داشته باشیم در اصناف است. ما نورم جهانی را رعایت نکرده ایم که این راقبول داریم اما عارضه اصلی نظام دستفروشی در کشور است که باید سازماندهی شود. گله ما این است که اختیاراتی نداشته ایم که بتوانیم ساماندهی داشته باشیم. در طول بعد از دهه اول انقلاب تا امروز یک ریال تسهیلات به واحدهای صنفی کوچک تعلق نگرفته است و همه با سرمایه خود ایجاد شده است. در انتقال بنگاه ها و شهرک های صنفی باید زیرساخت ها درست تعریف شود تا مشکلات حل شود. بحث سازماندهی امروز در بدترین وضعیت قرار گرفته است بنابراین نیاز به مشوق های اساسی داریم.

کریمی در ادامه درباره تصمیمات در اصلاح قوانین در امور اصناف گفت: تعداد واحدهای صنفی ما تقریبا 7 برابر نورم جهانی است اما نظر آقای فاضلی را رد می کنیم چون کارگاههایی هستند که در تولید نقش اساسی دارند. حمایت  از کارگاه های کوچک بسیار حیاتی است. درباره واحدهای بدون پروانه نیز بخش عمده ای در این مورد به شهرداری مربوط می شود که باید با همکاری ساماندهی شود باید تعامل بین شهرداری و اصناف تقویت شود و با طرح های ضربتی مشکلات را ساماندهی کرد.

رسولی گفت: رقابت از حد معین عبور کند موجب بی نظمی می شود. مسئله اصناف بخشی از هویت ماست که نیاز به حمایت اساسی دارد.

منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۰۰۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است

شهردار مبارکه گفت: بخش عمده‌ای از پیشرفت‌های اخیر مدیریت شهری در اجرای پروژه‌ها و خدمت‌رسانی به شهروندان، نتیجه تعامل موثر اعضای شورای شهر و شهرداری است.

محمدمهدی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان با تبریک به مناسبت فرارسیدن روز شورا به همه منتخبین مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهار کرد: پیشرفت و جهش سرانه‌های شهری نتیجه تنها بخشی از تلاش و همدلی اعضای شورای شهر با مدیریت شهری در دوره ششم است.

وی دغدغه‌مندی و کوشش مجدانه برای رفع نیازهای عمومی شهروندان را از مشخصه‌های اجتناب‌ناپذیر شورای شهر مبارکه در دوره ششم عنوان کرد و افزود: مدیریت شهری مبارکه در سال‌های اخیر به موفقیت‌های کم نظیری دست پیدا کرده و بطور قطع اگر در زمینه‌های عمرانی و فرهنگی شانه به شانه شهرهای بزرگ می‌زنیم نتیجه درایت و دقت عمل نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر است.

شهردار مبارکه، وفاق، همدلی، برادری و پرهیز از حاشیه‌ها را رمز موفقیت شوراها دانست و خاطرنشان کرد: شوراها نماد بارز مردم سالاری دینی در کشور هستند و اهمیت روز افزون شوراها در عرصه مدیریت شهری بر هیچ کسی پوشیده نیست.

احمدی با اشاره به اینکه اتکا به آرای مردمی به عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی نظام اسلامی در شوراها متجلی می‌شود، اضافه کرد: مجموعه شورای اسلامی و شهرداری همواره برادرانه و بر اساس اصول و موازین قانونی به حرکت خود برای رسیدن شهر به شرایط ایده آل حرکت می‌کنند.

وی با تبریک روز شوراها به اعضای شورای اسلامی شهر مبارکه ابراز امیدواری کرد: در سایه بهره‌مندی از خرد جمعی برای تحقق اهداف توسعه شهر و خدمت بیش از پیش به شهروندان، گام‌های بلندی برداشته شود.

کد خبر 748773

دیگر خبرها

  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است
  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • پلمب۲ تالار متخلف در صومعه‌سرا
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • با مشارکت مردمی صلح و سازش در پرونده های قضایی تحقق پیدا می کند
  • ۵ شعبه تخصصی شورای حل اختلاف اتاق اصناف اهواز راه‌اندازی می‌شود
  • تحقق صلح و سازش در پرونده‌های قضایی با مشارکت مردمی
  • ۵۷ پرونده تعزیراتی برای نانوایان مشهدی تشکیل شد
  • تشکیل ۵۷ پرونده تعزیراتی برای نانوایان مشهدی