Web Analytics Made Easy - Statcounter

خلف وعده هیات اتصالات عراق در زمینه صدور مجوز برای سرویس وای‌فای نجف به کربلا، آمار ۳۱ میلیون دقیقه ترافیک مبادله‌شده بین ایران و عراق تا ۱۵ آبان، انتشار نسخه پیش‌نویس «سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان»، بازار موبایل تهران در دست دو برند سامسونگ و آیفون و آمار فروش سیم‌کارت‌های دائمی و معمولی از قیمت یک میلیون تا شماره‌های رند یک میلیارد تومانی، از مهم‌ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته گذشته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، اخبار مربوط به فراهم شدن امکانات ارتباطی زائران اربعین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات این هفته را نیز تحت‌الشعاع قرار داد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مشکلات سرویس وای‌فای نجف به کربلا را، عدم صدور مجوز از سوی هیات اتصالات عراق دانست و مسوول کمیته ارتقای کیفیت ارتباطات عتبات عالیات میزان ترافیک مبادله‌شده بین ایران و عراق تا نیمه شب ۱۵ آبان ماه، را ۳۱ میلیون دقیقه اعلام کرد.

اخبار اربعین، آمار مکالمات و اینترنت بی‌سیم رایگان

حسن حدادپور -رئیس پژوهشگاه فضایی ایران- گفت: فناوری اینترنت بالنی توسط پژوهشگاه فضایی ایران در مرز مهران، برای ارائه خدمت اینترنت بدون سیم به زائران اربعین حسینی راه‌اندازی شده که به زائران خدمات اینترنتی رایگان ارائه می‌دهد. این بالن مقید با قابلیت حمل محموله مخابراتی ۵۰ کیلویی در ارتفاع ۵۰۰ متری به پرواز درآمده و توانمندی انتقال و توزیع اینترنت وای‌فای در فواصل حدود چهار کیلومتر را داراست.

به گفته حدادپور در این پروژه، فرستنده رادیویی درشهر مهران مستقر و بالن در منطقه مرزی به پرواز درآمده است و از آن به عنوان یک دکل اینترنتی استفاده می شود. پهنای باند دریافتی از زیرساخت توسط فرستنده به بالن ارسال و در دایره‌ای در منطقه پایین دست بالن، اینترنت وای فای رایگان و بدون پسوند ارائه می شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه فناوری بالنی اینترنتی مقید برای ارائه ارتباطات در مناطق عمومی که دارای جمعیت متمرکز است در ارتفاع پایین و در فاصله ۳۰۰ تا ۷۰۰ متری از سطح زمین قرار می‌گیرد و اینترنت را در شعاع ۲۰ کیلومتری دریافت و برای کاربران پخش می‌کند، افزود: این بالن مخابراتی برای ارتباط‌رسانی در مواقع بحران با توجه به ازدحام جمعیت، کاربردی است به همین دلیل، این سیستم برای اطلاع‌رسانی به سیستم‌های خدمات‌رسان مانند امداد و هلال احمر برای دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط کاربرد دارد.

از طرفی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اینستاگرام خود نوشت: برای برقراری سرویس وای‌فای در مسیر نجف به کربلا تلاش زیادی صورت گرفت و متاسفانه هیئت اتصالات عراقی علی‌رغم تعهدات وزارت ارتباطات عراق در این موضوع مجوز لازم را صادر نکرد و با وجود پیگیری‌های وزیر محترم کشور و بنده و سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق تجهیزات وای‌فای توسط مراکز امنیتی عراق توقیف شد.

جهرمی همچنین تاکید کرد: وزارت ارتباطات و اپراتورهای ایرانی حداکثر تلاش خود در خدمت‌رسانی به زوار اباعبدالـله علیه‌السلام را از ماه‌های قبل در دستور کار داشته‌اند و تسهیلات گوناگونی را فراهم دیده‌اند. همزمان اعتقاد داریم رعایت مقررات و قوانین کشور میزبان بر ما لازم است.

اسماعیل رادکانی -مسوول کمیته ارتقای کیفیت ارتباطات عتبات عالیات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- نیز درباره میزان ترافیک مبادله‌شده بین ایران و عراق در ایام اربعین حسینی، اظهار کرد: تا نیمه شب ۱۵ آبان ماه، ۳۱ میلیون دقیقه ترافیک مکالمه بین ایران و عراق مبادله شده است. از این حجم مبادله ۱۹ میلیون دقیقه ترافیک صادره از ایران و ۱۲ میلیون دقیقه نیز ترافیک وارده از عراق بوده است.

رادکانی تاکید کرد: سیم‌کارت‌های ایرانی فعال در عراق تا ۱۵ آبان ماه به بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار سیم‌کارت رسیده که از این تعداد ۶۰ درصد همراه اول، ۳۶ درصد ایرانسل و ۴ درصد نیز مربوط به شرکت رایتل است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در خصوص آماده‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی در مرزهای شلمچه و چذابه تصریح کرد: در مسیر مرزهای شلمچه و چذابه امکانات زیرساختی ارتباطی مناسبی برای زائران فراهم شده است. ظرفیت خدمات زیرساخت‌های ایجاد شده و خدمات ارتباطی آماده‌شده برای مردم و زائران نیز نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.

سند حمایتی توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان

به دستور محمدجواد آذری جهرمی، در راستای فعالیت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه خدمات فضای مجازی مناسب کودکان و نوجوانان، این وزارتخانه همزمان با روز دانش‌آموز، اقدام به انتشار نسخه پیش‌نویس «سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان» کرد.

این سند در چهار هدف کلان آموزش، فرهنگ‌سازی و ترویج فضای مجازی حوزه کودک، فراهم‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی محتوایی و اعتمادی، توسعه بازار و مقاوم‌سازی کسب‌وکارها و مدیریت و راهبری برنامه اقدام تدوین شده و شامل ۴۰ اقدام اولویت نخست، ذیل هریک از این اهداف است.

همچنین پیش‌نویس اسناد پشتیبان این سند نیز در موازات آن، در قالب سه مجموعه «مطالعات تطبیقی»، «مطالعات میدانی» و «معرفی ابزارهای کنترل والدین» تدوین شده که پس از تهیه نسخه اولیه، جهت دریافت نظرات و پیشنهادات در معرض عموم قرار گرفت که تاکنون سه نسخه از آن انتشار یافته و کماکان با دریافت نظرات و پیشنهادها به‌روزرسانی آن ادامه دارد.

بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سند پیش‌رو، هم‌راستا با پیش‌نویس سند سیاستگذاری مرکز ملی فضای مجازی در حوزه فضای مجازی کودک و نوجوان تهیه شده که به تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه تاکید داشته است. بنابراین پیشرفت متوازن در این حوزه مستلزم توجه سایر نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط به تکالیف و انجام برنامه‌های خود است.

همچنین محمد خوانساری -رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات- با بیان اینکه خدمات حوزه کودک و نوجوان در کشور ما نیز همانند بسیاری دیگر از کشورهای دنیا باید در چارچوب نظام کشور عرضه شود، گفت: اولین برنامه توسعه‌ای وزارت ارتباطات در دولت جدید، طرح اقدامات حمایتی و توسعه خدمات کودک و نوجوان در فضای مجازی است که در این راستا پیش‌نویس سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان  به انضمام چهار پیوست تهیه و منتشر شده است.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص تولید تبلت خاص کودک و نوجوان نیز گفت: تولید این تبلت علاوه بر اینکه باید از نظر اقتصادی قابل توجیه باشد، باید ابزارهای خاص کودک و نوجوان نیز بر روی آن قابل نصب باشد.

وی اظهار کرد: ۱۸۰ کشور عضو یونیسف قوانین مرتبط با حوزه کودک و نوجوان دارند و در کشور ما نیز بحث ماده ۳۲ از قانون حقوق شهروندی صراحتا از ایجاد یک فضای سالم و ایمن برای کودک به عنوان حق کودک یاد کرده است که قاعدتا نقش مرکز ملی به عنوان سیاست‌گذار دارای اهمیت است و وزارت ارتباطات نیز با صدور مجوز اپراتور مربوطه، ایجاد مدل کسب‌وکار برای تولیدکننده و توزیع‌کننده محتوا، اپ‌استورها و پلت‌فرم‌ها به طوری‌که از نظر اقتصادی قابل صرفه باشد، دارای نقش به‌سزایی خواهد بود.

فریب کاربران با وعده حجم رایگان اینترنت

تعدادی از کاربران گوشی‌های هوشمند، از ارسال خودکار پیامک جعلی به مخاطبین آنها با مضمون «دریافت دو گیگابایت اینترنت مجانی در این سایت یا کانال تلگرام» خبر دادند که با بررسی این موضوع مشخص شد این پیام‌ها مربوط به انتشار بدافزاری جدیدی است که با ارسال پیامک جعلی، قربانی بعدی خود را پیدا می‌کند. این بدافزار پس از نصب روی گوشی کاربر به صورت خودکار شروع به ارسال پیامک با گوشی قربانی کرده و به تمام مخاطبان وی، پیامکی با مضمون دریافت اینترنت مجانی ارسال می‌کند و از مخاطبان می‌خواهد برای دریافت اینترنت به سایت یا کانالی ناشناس مراجعه کنند.

کاربران معمولا با دریافت پیامک از سوی فرد مورد اعتماد خود، برای دریافت اینترنت روی لینک آلوده ارسالی در پیامک کلیک می‌کنند. با کلیک روی لینک آلوده و نصب بدافزار، مخاطبین فرد قربانی نیز آلوده شده و گوشی آنها نیز به یکی از انتشاردهندگان بدافزار مذکور تبدیل می‌شود. کاربران گوشی‌های همراه لازم است در صورت دریافت پیامکی با این مضمون هوشیار بوده و به هیچ وجه لینک داخل آن را باز نکنند. همچنین به فرد فرستنده پیام نیز اطلاع داده که گوشی وی قربانی این بدافزار شده است.

از آنجایی که این بدافزار بدون اطلاع کاربر روی گوشی تلفن‌همراه وی نصب شده و هیچ آیکونی ندارد، برای حذف این بدافزار از روی گوشی، کاربران باید با مراجعه به قسمت تنظیمات (Setting) و بخش اپلیکیشن‌های نصب‌شده (Apps)، لیست برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی خود را بررسی‌ کنند، خصوصا برنامه‌هایی که مجوز دسترسی به مخاطبین و پیامک را دارند. سپس برنامه‌های ناشناس را از روی گوشی خود حذف کنند. در صورتی که از این روش موفق به حذف بدافزار نشدند، ریست فکتوری یا همان تنظیمات کارخانه‌ای گوشی می‌تواند راه‌حل نهایی حذف این بدافزار باشد.

آماری از گوشی‌ها و سیم‌کارت‌های خریداری‌شده

افشار فروتن -فعال صنفی بازار گوشی‌های موبایل- با بیان اینکه شرکت‌های تولیدکننده موبایل در کاهش قیمت و افزایش کیفیت در ایران باهم رقابت دارند، اظهار کرد: بیشترین تقاضا مربوط به گوشی‌های با سطح تکنولوژی متوسط هوشمند و متوسط رو به بالاست که علت آن هم قیمت متعادل این گوشی‌ها نسبت به دیگر گوشی‌های با مدل بالاتر است و هم تکنولوژی قابل قبول آنها است که باعث می شود از حداقل آپشن‌های مورد نیاز برای استفاده مفید و به روز کاربر برخوردار باشند؛ و از طرفی بازه قیمتی مناسبی هم داشته باشند.

فروتن با بیان این که عمده بازار موبایل تهران در حال حاضر در دست دو برند سامسونگ و آیفون است، اظهار کرد: برندهای دیگری همچون  LG، هواوی و HTC هم در بازار وجود دارند که  البته تقاضای خود را هم دارند و در کل مردم به گوشی‌هایی با قیمت متوسط  و متوسط رو به بالا و با حداقل آپشن ها و کیفیت لازم گرایش دارند.

وی با اشاره به طرح رجیستری و تاثیر آن روی گوشی‌های آیفون نیز گفت: اگر گوشی‌های آیفون یا هر برند دیگری بعد از اتمام مهلت رجیستری گوشی های موبایلی به صورت قانونی وارد نشوند و اصطلاحا قاچاق باشند نمی‌توانند در کشور فعال شوند؛ بنابراین هر برندی که از مبادی رسمی وارد نشود و مراکز ارائه خدمات پس از فروش نداشته باشد، طبیعتا با توجه به قوانین کلی رجیستری نمیتواند ثبت شود و قاعدتا بازار خوبی هم نخواهد داشت.

همچنین غلامحسین اظهری –فعال صنفی بازار سیم­‌کارت­های تلفن همراه- از آخرین وضعیت قیمتی سیم‌کارت‌ها در بازار خرید و فروش خبر داد و گفت: حوزه سیم‌کارت‌های دائمی و معمولی  با پیش شماره ۰۹۱۲ با کد یک از سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شروع و تا پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز قیمت دارند. البته اینها مربوط به شماره‌های عادی و معمولی است، اما برای شماره‌های استثنایی و اصطلاحا رند بعضی خطوط حتی با قیمت‌های ۵۰۰ میلیون و یک میلیارد تومان هم به فروش رفته­ است.

وی ادامه داد: سیم‌کارت‌های با پیش شماره ۰۹۱۲ و کد دو نیز از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به بالا قیمت دارند؛ خط سه نیز در حداقل قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و خط چهار هم از حداقل ۸۰۰ هزار تومان به بالا قیمت دارند. کد پنج از ۷۰۰ هزار تومان به بالا، کدهای شش از ۶۰۰ هزار تومان، خط کد هفت از ۵۰۰ هزار تومان و خطوط هشت و نه به ترتیب از ۳۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به بالا در بازار قیمت خورده‌اند.

اظهری همچنین در مورد سیم‌کارت‌های دائمی جدیدتر با پیش‌شماره ۰۹۱۲ با کد ۰۰ نیز اظهار کرد: این سیم‌کارت‌ها در واقع به قیمت دولتی ۱۶۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند، اما به دلیل توزیع دولتی محدود این سیم کارت­ها، قیمت این سیم‌کارت‌ها در بازار به ۴۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد. همچنین سیم‌کارت‌های دائمی با پیش شماره ۰۹۹۱ با قیمت حدود ۱۶۶ هزار تومان فروخته می‌شوند که البته دریافت شماره به صورت رندوم است که بعضا هم به دلیل این‌که در ابتدای فروش خود قرار دارد شماره‌های رندی به متقاضیان داده می‌شود.

بیشترین موبایل قانونی کجا فروخته می‌شود؟

طرح ثبت مشخصات گوشی‌ها در ایران که با عنوان طرح رجیستری شناخته می‌شود از اواخر مهرماه برای مبارزه با قاچاق موبایل و شناسایی گوشی‌های غیرقانونی وارد فاز اول اجرا شده است. هدف اصلی این طرح، مبارزه با قاچاق کالاست. زیرا براساس آمار منتشرشده حدودا ۹۰ درصد گوشی‌هایی که وارد بازار موبایل کشور می‌شوند، قاچاق محسوب می‌شوند و تنها بخش اندکی در حدود ۱۰ درصد قانونی و با پرداخت گمرک انجام می‌شود؛ که طبق آمار منتشرشده، ۷۰ درصد از فروش قانونی موبایل به فروشگاه‌های آنلاین تعلق دارد.

آمار موسسه تحقیقات GFK در زمینه سهم بازار برندهای مختلف بازار موبایل ایران در سه ماه تابستان ۱۳۹۶ نشان می‌دهد سامسونگ ۵۱ درصد، هوآوی ۱۴ درصد، ال‌جی ۱۳ درصد، اپل ۱۱ درصد، اچ‌تی‌سی ۴ درصد، سونی ۲ درصد و سایر برندها ۵ درصد سهم فروش بازار را در اختیار داشته‌اند. در عین حال برند سامسونگ ۴۵ درصد، اپل ۳۰ درصد، ال‌جی ۱۰ درصد، هوآوی ۸ درصد، سونی ۳ درصد، اچ‌تی‌سی ۲ درصد و سایر برندها ۲ درصد ارزش فروش بازار کشور را در اختیار داشته‌اند. البته دلیل بالا بودن نسبی ارزش فروش برند اپل در قیاس با میزان فروش آن، قیمت بالای هر یک از محصولات این شرکت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۲۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی استقرار پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر زوار شلمچه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی آبادان در نخستین نشست ستاد برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی ۱۴۰۳ دانشگاه علوم پزشکی آبادان در اربعین حسینی گفت: ۱۰ دستگاه آمبولانس و ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس در مرکز شهید سلیمانی شلمچه مستقر خواهند شد.
اسماعیل ویسی به استقرار هواپیمای بیماربر در منطقه و نقطه گذاری هفت محل برای ایجاد سالن‌های سرد برای رفاه حال زائران اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: نیرو‌های دانشگاه علوم پزشکی آبادان از پانزدهم مردادماه سال‌جاری با استقرار نیرو‌های خدمات‌رسان حوزه سلامت آغاز و تا یک هفته پس از اربعین ادامه خواهد داشت.
نشست‌های ستاد رابعین حسینی دانشگاه علوم پزشکی آبادان با فواصل زمانی هر ۲ هفته یکبار، نیاز‌ها و پیشنهادات خود را برای خدمات رسانی به زائران مورد بررسی قرار می‌دهد و از سوی دبیرخانه اربعین حسینی جمع‌بندی و به معاونت توسعه مدیریت و منابع اعلام می‌کند.
وی با اشاره به اینکه شرایط دانشگاه علوم پزشکی آبادان برای خدمت به زائران اربعین نسبت به سال گذشته امکانات بیشتر پیش‌بینی کرده است گفت: نیاز‌های دارویی و درمانی زائران در مرکز شهید سلیمانی شلمچه تامین خواهد شد.
در ادامه، اعضای حاضر در این نشست برنامه‌های خود را برای برگزاری مراسم اربعین حسینی سال‌جاری تشریح کردند و همچنین به بیان نیاز‌ها و چالش‌های احتمالی پیش رو پرداختند.

بر اساس تقویم رسمی کشور چهارم شهریور برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۵ هجری شمشی اربعین حسینی است.

دیگر خبرها

  • وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین با واردات
  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند
  • پیش بینی استقرار پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر زوار شلمچه
  • افزایش ۱۱.۷ درصد فروش پاکشوما در فروردین ۱۴۰۳
  • استقرار ۱۲ پایگاه اورژانس در مسیر زائران اربعین در شلمچه
  • کمبود ناوگان اتوبوسرانی در ایام اربعین رفع شود
  • افت فروش آیفون در چین؛ اپل به رتبه سوم سقوط کرد
  • خرید آیفون در چین کاهش یافت
  • سود بازار 1100 هزار میلیاردی خودرو