Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@22:57:32 GMT

کارشناس ژاپنی: تبریز دروازه آسیا به اروپا است

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۷۸۶۵۶

کارشناس ژاپنی: تبریز دروازه آسیا به اروپا است

تبریز- ایرنا- کارشناس ارشد میراث فرهنگی و گردشگری آژانس همکاری های بین المللی ژاپن موسوم به 'جایکا' با اشاره به ظرفیت های تاریخی تبریز، گفت: این شهر تنها یک شهر در داخل مرزهای ایران نیست، بلکه تبریز عضو تاثیرگذار کریدور جاده ابریشم و ورودی آسیا به اروپا است.

به گزارش ایرنا، ' آکیرا اوهارا ' روز یکشنبه در نشست مشترک با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه با توجه به چنین جایگاهی، تبریز باید معرفی شود، بر ارتقای جایگاه این شهر در مقیاس جهانی تاکید و اظهار کرد: برندسازی و طراحی برنامه های عملی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی برای جذب گردشگران بین المللی به این شهر مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: تبریز به دلیل دارا بودن آثار ثبتی در فهرست جهانی یونسکو همچون بازار مسقف و قرار گرفتن آن در مسیر جاده ابریشم ظرفیت بالائی برای توسعه گردشگری تاریخی و فرهنگی دارد.
اوهارا ادامه داد: تجزیه و تحلیل آماری درست منابع و زیرساخت های موجود به لحاظ گردشگری و میراث فرهنگی در استان آذربایجان شرقی می تواند در شناسایی ظرفیت های منطقه و در نتیجه اجرای موفق پروژه ها و معرفی استان به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری در ایران یاری رساند.
وی بر نقش پررنگ بخش خصوصی در حوزه گردشگری تاکید کرد و گفت: عمدتا' صنعت گردشگری متعلق به بخش خصوصی است و رونق گردشگری در گرو فعالیت و همکاری دوجانبه این بخش با بخش دولتی خواهد بود.
اوهارا، مشارکت جامعه محلی در اجرایی کردن برنامه های گردشگری را مهم برشمرد و افزود: آگاهی و میزان مشارکت مردم بومی و محلی برای توسعه گردشگری بسیار مهم است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به اینکه پیشینه غنی تاریخی تبریز و قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم این شهر را به یکی مهمترین شهرهای ایران تبدیل کرده است، گفت: همین امر می تواند موجب ایجاد تعاملات بین المللی شود.
مرتضی آبدار افزود: میراث فرهنگی استان همکاری بسیار خوبی با مجموعه های علمی و دانشگاهی داخلی و خارجی داشته است و آمادگی داریم تا پروژه های مشترکی را با مشارکت 'جایکا' در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اجرا کنیم.
وی با اشاره به ظرفیت های ویژه آذربایجان شرقی در حوزه مسراث فرهنگی و گردشگری، گفت: جنگل های ارسباران که در مرحله ثبت جهانی است، میراث طبیعی و فرهنگی و تاریخی منحصر به فردی را در خود جای داده است و شهر تاریخی مراغه با دارا بودن منابع عظیم تاریخی و دیرینه شناختی می توانند به عنوان پروژه های مشترک در حوزه های تخصصی، هدف مطالعات و همکاری های استان با جایکا قرار گیرند.
آبدار به جایگاه تبریز در میان کشورهای اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 اشاره کرد و گفت: استفاده از تجارب جایکا در حوزه های مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری به خصوص جلب مشارکت های مردمی می تواند ما را در امر عملی کردن برنامه های مدنظر برای سال 2018 و سال های بعد از آن به منظور تبدیل تبریز به یک مقصد پایدار گردشگری کمک کند.
به گزارش ایرنا، در این نشست مواردی همچون توسعه گردشگری با محوریت میراث فرهنگی و چگونگی برخورداری مردم محلی از عواید ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
نشست مزبور در راستای ارتقای همکاری های متقابل بین آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) و اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در حوزه انجام مطالعات و امکان سنجی با هدف توسعه گردشگری تبریز و استان برگزار شد.
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی به دلیل شرایط خاص آب و هوایی، موقعیت راهبردی قرار گرفتن بر سر راه اروپا و آسیا، آثار و ابنیه های پرشمار تاریخی، اماکن دیدنی و آثار طبیعی از جمله قطب های مهم گردشگری ایران به شکل بالقوه است که متاسفانه تاکنون توفیق چشمگیری در جذب گردشگران داخلی و خارجی نداشته است.
وجود افزون بر 31 اثر معنوی ثبت شده، 20 موزه تخصصی و عمومی، پنح اثر ثبت شده طبیعی و ده ها عنوان اثر تاریخی همراه با ظرفیت های منحصر به فرد صنایع دستی و میراث فرهنگی از جمله داشته های آذربایجان شرقی است که معرفی بهتر و بیشتر آنها برای افکار عمومی می تواند رونق گردشگری را به دنبال داشته باشد.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی **انتشار: عزیزی راد
3038/518

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۸۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد

ایسنا/مرکزی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از برگزاری آئین روز ملی قنات با حضور جمعی از کشاورزان دشت بهریار شهرستان دلیجان خبر داد.

محمود مرادی امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ گفت: کشاورزان در این مراسم به مناسبت  گرامیداشت روز ملی قنات ایرانی، مظهر قنات تاریخی بهریار را به امید فزونی برکت، گلریزان و گلاب افشان کردند.

وی گفت: ایرانی‌ها با ابداع فن قنات در سرزمین نیمه خشک ایران بزرگترین تمدن‌ها را ایجاد کردند و در واقع با مدیریت منابع آب آبادانی را به ارمغان آوردند، لذا وظیفه همه ما این روزها حفاظت از این میراث معنوی است تا نسل‌های آینده از ما به نیکی یاد کنند.

او با بیان اینکه قنات بهریار به عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی مربوط به دوره صفوی در تاریخ یکم اردیبهشت ۱۳۹۴ به شماره ۳۱۲۳۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: امسال مراسم روز ملی قنات برای سومین سال متوالی در راستای انجام مقدمات ثبت جهانی این میراث ارزشمند تاریخی دلیجان برگزار شد.

مرادی افزود: قنات بهریار یکی از کهن‌ترین میراث ارزشمند شهر دلیجان است که با تلاش سعید اصغری، محقق و تاریخ نویس دلیجانی در میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: متاسفانه قنات بهریار حال خوبی ندارد و لازم است مدیریت شهری دلیجان این مهم را درک کند که یکی از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی شهر در معرض نابودی است و باید اقدامات ضروری برای نجات آن را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام    

دیگر خبرها

  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است