Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-30@07:56:33 GMT

امضای قرارداد 7 میلیارد دلاری با آلمان

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۹۶۲۷۵

امضای قرارداد 7 میلیارد دلاری با آلمان

پول‌نیوز -مدیرعامل راه آهن از امضای ۷ میلیارد دلار قرارداد تامین فاینانس برای توسعه زیرساخت های ریلی کشور خبر داد و گفت: در ۴ سال گذشته به طور متوسط ۱.۵ میلیارد دلار به صورت مستقیم در صنعت ریلی سرمایه گذاری شده است.

سعید محمدزاده در نشست مشترک سرمایه گذاری ایران و آلمان در حوزه ریلی اظهار داشت: حجم روابط اقتصادی ایران و آلمان سال گذشته میلادی به حدود 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

9 میلیارد یورو رسید. ایران و آلمان می تواند دو شریک قابل اعتماد همکاری بهتری را داشته باشند.

وی با بیان این که ایران در بین کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی دومین کشور بزرگ اقتصادی است، تصریح کرد: جی دی پی (GDP) ایران در سال 2016 میلادی بود که با 80 میلیون نفر بیشترین جمعیت منطقه را دارد.

وی با یادآوری این که اقتصاد ایران 6.4 درصد در سال گذشته میلادی جهش داشته است به برنامه ها و سیاست های کلان ایران برای توسعه حمل ونقل ریلی اشاره واظهار کرد: در 4 سال گذشته به طور متوسط 1.5 میلیارد دلار به صورت مستقیم در صنعت ریلی سرمایه گذاری شده. علاوه بر این هم اکنون راه آهن 7 میلیارد دلار فاینانس برای توسعه زیرساخت های ریلی امضا کرده که بخشی از این پروژه ها آغاز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در برنامه ششم توسعه اولویت توسعه حمل ونقل ریلی است که در این راستا قرار شده مجموعه برنامه ریزی، اقدامات، توسعه زیرساخت، تامین ناوگان و اصلاح ساختار راه آهن به نحوی انجام شود تا در حمل بار از 12 درصد کنونی به 30 درصد و در حوزه مسافر از 10 به دو برابری برسیم.

محمدزاده ادامه داد: برای توسعه حمل ونقل مسافر یکی از مهم ترین محورها، توسعه خطوط حومه ای است. در حمل بار افزایش سهم راه آهن در تزانزیت کالاست که در این زمینه ترانزیت بین خلیج فارش و شمال اروپا به عنوان اولویت مهم در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: افزایش خطوط برقی با هدف مدیریت مصرف انرژی، احداث خطوط پرسرعت، نوسازی و بازسازی ناوگان، توسعه ایستگاه های مسافری، افزایش مشارکت بخش خصوصی در تامین منابع مالی، ایجاد تحول ساختاری در سازمان راه آهن، توسعه و ایجاد بنادر خشک، اتصال به مراککز تجاری و معدنی از جمله این برنامه هاست.

وی همچنین با بیان این که راه آهن برنامه طرح تحول ساختار خودش را با همکاری مشاور خارجی مطالعه کرده است، گفت: امیدواریم در دو سال آینده این اقدامات باعث تحول چشمگیری در حمل و نقل ریلی کشور شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در حوزه ریلی، اظهار کرد: با توجه به پتانسیل های عمیق ایران و آلمان راه طولانی را در پیش داریم و امیدواریم جلسه امروز باعث تعمیق روابط اقتصادی دو کشور شود.

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۶۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟

با توجه به پیگیری‌های انجام شده در خصوص توافق ارائه تسهیلات ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در حوزه مسکن که مقرر بود با واسطه بانک مسکن انجام شود، این بانک همچنان اقدامی در جهت اجرا انجام نداده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حدود چهار ماه قبل توافق‌نامه‌ای بین بانک مسکن و صندوق توسعه ملی به امضا رسید که براساس آن امکان تخصیص تسهیلات ارزی تا سقف دو میلیارد دلار برای پروژه‌های تامین مالی حوزه مسکن فراهم شد.

با وجود اینکه مدت‌ها از امضای این قرارداد می‌گذرد، خبری از اجرای آن و تعریف پروژه‌ها برای تخصیص تسهیلات ارزی نیست. پیگیری‌ها از صندوق توسعه ملی نشان می‌دهد که این صندوق قرارداد مربوط را از سمت خود امضا و برای بانک مسکن ارسال کرده است. با این وجود همچنان اقدامی از سوی این بانک انجام نشده است.

قرارداد بانک مسکن و صندوق توسعه ملی روی کاغذ ماند

بر همین اساس نیز هنوز خبری از اقدام در راستای تحقق ارائه تسهیلات ارزی خبری نیست. برخی کارشناسان علت این تعلل بانک مسکن را ناآشنایی این بانک با حوزه تسهیلات ارزی و عدم تعریف پروژه معتبر می‌دانند.

ناگفته نماند که صندوق توسعه ملی بانک ارائه دهنده تسهیلات را به عنوان ضامن وام در نظر می‌گیرد و اگر وام گیرنده نتواند اقساط ارزی خود را به موقع پرداخت کند خود بانک مسئولیت آن را برعهده خواهد داشت. بر همین اساس نیز بود که در سال گذشته صندوق توسعه ملی بخشی از سهام بانک سینا در تملک کرد.

با توجه به این تجربه شاید غیرطبیعی نباشد که بانک مسکن هنوز اقدام عملی انجام نداده است. با این وجود این موضوع تنها یک سناریو است و خود این بانک باید در خصوص علت عدم اجرای قرارداد با صندوق توسعه ملی شفاف‌سازی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟
  • کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است!
  • (ویدئو) سوال میلیون دلاری در اسرائیل: روسیه به ایران چه داده؟!
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • رئیس سازمان ملی استاندارد: امضای ایرانی جهانی شد
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • راه‌آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است/ افغانستان به‌دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • کنسرسیوم هنوز تشریفات گمرکی قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از خاک ایران را انجام نداده است
  • بخش خصوصی ریلی توان توسعه ندارد
  • کنسرسیوم «توسعه ریلی افغانستان» ترانزیت را از مجاری قانونی پیگیری کند